motorrijden en een hernia

13 jul 2009
57
1
Hallo wie heeft er ervaring met motorrijden en een hernia. Ben zelf 2 weken geleden geopereerd aan een nekhernia en vroeg me af wie dit ook heeft gehad en wanneer diegene weer is gaan rijden.
 
Vraag het aan de arts die je geopereerd heeft. Vraag ook het operatie rapport op, kun je precies nalezen wat er gedaan is.
 
Idee om gewoon een ritje te maken op een motor met veel windbescherming? In de buurt blijven zodat je snel terug kan zijn als het te zwaar is voor je nek :)

Een vriend van mij heeft ook een operatie gehad voor een hernia in zijn nek. Die worstelt ondertussen gewoon weer.
 
Geen nek, maar rug. Ook geen operatie.

Grappig genoeg kon ik bijna niet autorijden, maar motor lukte best. Ondanks dat het een trillende Duke is.

Je kan enkel proberen en ondervinden.
 
Na een (auto-)ongeluk door een snurker met een zijwaartse klap had ik ook last van mijn nek.
Ik heb toen een lichtere helm aangeschaft en dat verminderde de pijn aanmerkelijk.

Na verloop van tijd nergens last meer van!!
 
Hier ook een rughernia, kwam van verkeerde houding bij 't autorijden.

Motorrijden ging toen beter, veel bewegen hielp bij mij, maar een nekhernia lijkt mij wel wat kritischer. De stand van je nek bij een supersport iets heel anders is dan op een cruiser.
Omdat er ook een operatie aan te pas is gekomen zou ik zeker overleggen met de fysiotherapeut, en leg ook uit wat voor motor het dan betreft.
 
Ik ben herstellende van een lumbago ter hoogte van mijn 5de wervel en had daarbij ook het heiligbeen scheef tussen mijn twee bekkenhelften staan. Dat is met subtiel geweld gecorrigeerd. De enige manier om me van en naar de fysio te verplaatsen was met de motor, autorijden was onmogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring met een persoonlijke hernia, wel veel mensen die met een hernia bij me langskomen voor advies en hulp. Het beste om te doen is, zoals al eerder geopperd, even navragen naar hoe de operatie is gedaan en wat het advies is van de arts die je geopereerd heeft.

Er worden meerdere technieken gebruikt, de wat modernere zijn niet zo spannend en daar herstel je snel van. En voor de rest, veel bewegen en voorkom lang in 1 houding te zitten.
 
En de laatste plaats waar je medisch advies moet vragen is....het internet en fora. Iedereen is anders, iedereen heeft zijn eigen ervaringen en niemand die over jouw specifieke situatie iets zinnigs kan zeggen. Dus het enige zinvolle advies is hier al meerdere keren gegeven: vraag het de behandelaars vermits ze natuurlijk enig zicht hebben op motorrijden en wat het met je nek doet.
 
Sluit mij aan bij Sphyrnidus.
25 jaar geleden in een topsportperiode kreeg ik een hernia. Omdat ik niet kon werken en uberhaupt staan terwijl ik "normaal"4 per dag trainde stuiterde ik tegen de muren op. Hardlopen ging niet.
Maar fietsen wel, omdat je wat naar voren zit en je rugwervels wat ruimte geeft (gelet dat dit niet het geval is bij andere herniapatienten en zeker niet bij nekhernia's).
Nu bij mijn 5 rughernia, kan ik na 6 maanden weer wat rijden (daarvoor niet omdat ik geen kracht had om mijn motor op te vangen bij stilstand, zware motorfiets).
Maar ik zou zeker niet na 2 weken na operatief ingrijpen al op de motor stappen. Misschien eerst wat spierversterkende oefening olv. een GOEDE fysio, dan misschien wat fietsen (rechtop!!!) en daarna mss. op de sportfiets. Gezien de koude en meer wind zou ik zeker niet adviseren om zo kort na een operatie te gaan rijden. Maar dat zul je zelf wel voelen.
Het is heel vervelend (zacht uitgedrukt) om aan de zijlijn te moeten staan en te zien dat je lichaam niet meewerkt. Maar geloof me, begin volgend jaar zul je me dankbaar zijn als je jezelf de tijd geeft om te herstellen zodat je dan weer kunt motorrijden. Doe je dit niet, en komen er klachten of erger, complicaties dan zul je misschien wel afscheid moeten nemen van je motor.
De vraag is dan, ben je bereid om zover te gaan...

PS Wens je een voorspoedig herstel en tot volgend jaar.
 
Ik ken iemand, of kende... Heb hem al jaren niet meer gezien, maar die deed een aantal weken later al weer mee met motorcross.

Ik denk dat het met dit, net als met zoveel andere zaken is, het verschild per persoon.
 
Een goede fysiotherapeut is onmisbaar. Zowel voor behandeling en begeleiding als voor advies. Ik ben alleszins heel blij met "mijn" fysiotherapeut!

Enfin, waar het op neer komt is dat motorrijden niet per se slecht moet zijn, in tegendeel. Maar het hangt af van de situatie. Een hernia is namelijk een vrij algemeen begrip en kan zich op zoveel verschillende plaatsen voordoen en elke plaats met zijn specifieke klachten en gebreken.
 
Eerst even erbij stilstaan wat een hernia nou precies is;
bij een hernia gaat het om een defecte tussenwervelschijf, waarbij de kern van deze schijf naar buiten gedrukt wordt, en daarbij tegen de zenuwen drukt die erlangs lopen.
Dit geeft klachten in het gebied dat door de betreffende zenuw 'verzorgd' worden.
Bij een operatie aan een hernia wordt het defecte deel van de tussenwervelschijf verwijderd, maar daardoor kan er een instabiliteit ontstaan, en dat kan ook weer klachten geven.
Vandaar dat er vaak een blokje (Cage) wordt geplaatst tussen de wervels. Met name bij nekhernia's gebeurt dit vaak.
Het is essentieel dat dit blokje de kans krijgt om goed vast te groeien.
Hier duurt zeker een week of 6, maar dat zou je moeten vragen aan degene die je geopereerd heeft, de meningen zijn daarover verdeeld.
Daarnaast moet de zenuw die bekneld heeft gezeten de kans krijgen om te herstellen, en zenuwen herstellen nou eenmaal traag.

Mijn advies:
Neem de tijd voor bovenstaande processen,
overleg met de arts en of fysiotherapeut.

Na een geslaagde hernia heb je eigenlijk geen beperkingen, als je jezelf de tijd gunt.

Hartelijke groet,
en beterschap.
Hans
 
Ik wou hierboven ook niet de indruk geven dat je nu moet gaan rijden.
Heb zelf een maand thuis gezeten en kon met moeite de kinderen afhalen aan school (5 minuten rijden).

De maanden daarna (meervoud jawel), kon ik net tot aan het werk rijden (30 min. hopen op geen file) en me er dan uit trekken. Een rit van een uur op de motor gaf veel minder problemen (zithouding ?).

Neem dus vooral je tijd om te herstellen. De winter zou je wel eens sowieso een hoop pijn kunnen bezorgen. Dat heb ik vandaag reeds kunnen voelen met de eerste keer een koude autostoel.
 
Nou super wat een reacties allemaal. Nog even voor de duidelijkheid, uiteraard ga ik overleggen met de arts en de fysio en was ook nog niet van plan om te gaan rijden. Maar ik was gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan