Motorrijders komend weekend niet welkom op toeristische plekken en landweggetjes

Heeft een groep motorrijders het recht het woongenot van een hele buurt te vergallen ? Van een heleboel buurten zelfs... Alleen maar voor hun lol ?
natuurlijk niet, da's asociaal
al verschilt men in dit landje van mening over wanneer het gewoon langsrijden of vergallen is...
interpretatie = zo divers als de mensen... helaas -O--O-

maare, een algemene vraag voor dit topic: is het logisch dat we bijv. de A28 afsluiten voor al het auto verkeer vanwege de appers, of wil men dan handhaving?
gek genoeg keren ze het allemaal om als men in de context de auto voor een motorfiets vervangt... :/
 
Heeft een groep motorrijders het recht het woongenot van een hele buurt te vergallen ? Van een heleboel buurten zelfs... Alleen maar voor hun lol ?

Om mezelf even te quoten:
Ergens een middenweg zou fijn zijn. Begrip voor elkaar, een beetje naar elkaar toe komen en samen door één deur (dijk, straat, bos, noem maar op...).:t
 
We vergallen elkaars leven zo met al t gezeik 😩
idd ;)

dusss, tabé ik ga maar even een dijkje pakken en van de zon genieten :W
full
 
natuurlijk niet, da's asociaal
al verschilt men in dit landje van mening over wanneer het gewoon langsrijden of vergallen is...
interpretatie = zo divers als de mensen... helaas -O--O-

maare, een algemene vraag voor dit topic: is het logisch dat we bijv. de A28 afsluiten voor al het auto verkeer vanwege de appers, of wil men dan handhaving?
gek genoeg keren ze het allemaal om als men in de context de auto voor een motorfiets vervangt... :/
Hele goede vraag :t En het antwoord is: Uiteraard niet want een auto hebben we allemaal een, de grootste klagers ook en van onze auto blijf je af!
 

’Rol wethouder Broeders bij afsluiten Zuiderdijk niet zuiver’. Voor- en tegenstanders motorfietsen beschuldigen elkaar van verdraaien feiten​

https%3A%2F%2Fcdn-kiosk-api.telegraaf.nl%2F704aa534-c9dc-11eb-864e-0255c322e81b.jpg

MAG-woordvoerder Hugo Pinksterboer op de motor: ,,De geluidsoverlast wordt zwaar overdreven.’’
© Foto Pien Meppeling
Michiel Snik
Gisteren om 10:59
VENHUIZEN
Tegen het afsluiten van de Zuiderdijk bij Venhuizen voor motorrijders de komende zomerse weekenden kan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier rekenen op een paar honderd bezwaarschriften. De tegenstanders van de afsluiting vanwege geluidsoverlast hekelen tevens de rol van wethouder Jeroen Broeders die volgens hen belanghebbende is omdat hij vlakbij de dijk woont.
Via de Motorrijdersactiegroep (MAG) hebben inmiddels zo’n 130 mensen bezwaar gemaakt. Volgens woordvoerder Hugo Pinkersterboer van de MAG zijn ook veel inwoners van Venhuizen het niet eens met de afsluiting omdat zij straks geconfronteerd worden met motorrijders die door hun straat komen.
,,Vanuit het dorp hebben zich veel mensen gemeld bij ons voor het downloaden van een bezwaarschrift. Wij hebben de mogelijkheid om bezwaar te maken nu ook gedeeld via onder meer sociale media, wij krijgen daar meteen al veel reacties op. De eigenaar van de dijk, het hoogheemraadschap, mag de borst nat maken’’, aldus Pinksterboer.

Kwalijk​

De MAG is ook niet te spreken over de rol die de gemeente Drechterland speelt bij het afsluiten van de dijk. De gemeente had beloofd de MAG op de hoogte te houden, maar volgens Pinksterboer komt daar niets van terecht. ,,Het tegenovergestelde is het geval. Het is ook kwalijk dat de verantwoordelijke verkeerswethouder Broeders zelf vlakbij deze dijk in Oosterleek woont. Om de zaak zuiver te houden zou hij zich buiten de discussie moeten houden, maar dat doet hij niet’’, zegt Pinksterboer.
Wethouder Broeders zegt het verwijt van belangenverstrengeling vaker te hebben gehoord. ,,Maar dat is echt onzin. Ik woon inderdaad in de buurt van de dijk, net als duizend andere mensen die het geluid van de motoren ook horen. Mijn persoonlijk belang is echter niet groter dan het belang van die duizend mensen. Door als wethouder in de eigen gemeente te wonen weet je wat er speelt. Als je de redenering doortrekt dat je als inwonende wethouder van een dorp ergens mogelijk een belang bij hebt en daarom daarover dan niet meer mag praten kun je je werk nauwelijks meer doen.’’
De voor -en tegenstanders beschuldigen elkaar intussen van het verdraaien van feiten. Zo beweert de MAG dat uit de enquête over de afsluiting geconcludeerd kan worden dat slechts een klein percentage voorstander hiervan is terwijl de actievoerende dijkbewoners een totaal andere conclusie uit het onderzoek halen.

Rotte appels​

Pinksterboer heeft de afgelopen zondag zelf op de Zuiderdijk gestaan om te kijken hoe erg het is met de overlast. ,,Het was een perfecte middag om motor te rijden. Ik heb twee uur staan turven en zestig motors geteld, vier daarvan produceerden te veel geluid. De dijk wordt afgesloten voor een heel klein groepje dat overlast veroorzaakt, de problemen worden zwaar overdreven, zo heb ik zondag zelf kunnen constateren. De motorrijders gedroegen zich juist voorbeeldig. Met de actie ’te luid geluid is uit’ proberen wij overigens actief zelf de rotte appels die te veel motorgeluid produceren aan te pakken.’’
(Tekst gaat door onder de foto)
b637d712-c949-11eb-92fa-02d2fb1aa1d7.jpg

Jantine Leeflang uit Venhuizen vorig jaar bij een verbodsbord op de Zuiderdijk in Oosterleek.
© archieffoto Jaap van der Pijll
Jantine Leeflang, die met een groep dijkbewoners al geruime tijd strijd tegen geluidsoverlast van met name motorrijders op dit weggedeelte tussen Broekerhaven en Schellinkhout, meldt zich de afgelopen zondag juist te hebben geërgerd aan de overlast op de Zuiderdijk. ,,Het was weer verschrikkelijk met de herrie van al die motorrijders. Ik ben blij als de borden eindelijk worden geplaatst. Al steek ik pas de vlag uit als ze er daadwerkelijk staan, want vorig jaar heeft dat ook erg lang geduurd.’’

Geluidsmeting​

Hoeveel motorfietsen op de Zuiderdijk daadwerkelijk te veel geluid produceren, is onbekend. Er zijn geen geluidsmetingen gedaan, meldt wethouder Broeders. ,,Wij hebben wel een telling van het aantal motoren gedaan. Het beste zou zijn dat de motorrijders die te veel geluid produceren worden bekeurd, maar daarop is helaas geen handhaving. De politie doet dit gewoon niet. Daarom is de enige oplossing de dijk in de zomermaanden in de weekenden af te sluiten om zo de overlast te beteugelen.’’
De gemeente Drechterland trekt samen met het hoogheemraadschap op, maar deze laatste partij zal als eigenaar van de weg de bezwaarschriften behandelen. ,,Maar de borden worden pas geplaatst nadat de bezwaartermijn is afgesloten’’, meldt gemeentewoordvoerster Anouk Bosgoed. Dat betekent dat de afsluiting op 19 juni ingaat.

NB: ik vraag me af hoe die wethouder aan 1000 mensen komt, want volgens mij wonen er veel minder mensen langs die dijk. Wat ik me ook afvraag is wanneer en nou eens een degelijk onderzoek komt, dus met een goede telling en meten van de geluidsdruk met een geijkte meter en dan niet op de dijk, maar op de plek waar de bewoners zich bevinden. Want het zijn de bewoners die klagen over geluidsoverlast.

Overigens werd ik zojuist tijdens het uitlaten van de hond op nog geen meter gepasseerd door een elektrische scooter en die was helemaal stil. Ik kan niet zeggen dat ik dat veilig vind. Ik schrik zelden ergens van, maar die dingen vind ik best wel link.
 
Dat is ook wel de mooiste kant om te rijden :t ze hebben m alleen een beetje te strak gemaakt ,er zitten weinig hobbels meer in -O-
Er wordt daar wel vaak op snelheid gehandhaafd. Nooit op geluid.
En ze pakken altijd een onnozele sukkelaar die op het rechte eind zonder gevaar 70 rijdt waar hij maar 60 mag.
Hulpverlenen noemen ze dat.
 
Dit doet me denken aan de anti-rookhetze.
Als je heden ten dage een shaggie opsteekt kijken ze je aan alsof je van Mars komt.
Anti heeft trouwens gewonnen dus ik verwacht dat ook motorrijders met 10 jaar uitgestorven sijn.
 
Maar wat de Zuiderdijk betreft vind ik die hele zaak stinken naar de misdaad. Het is een paar jaar geleden begonnen met het ingezonden stukje van mevrouw Heerooms, waarin ze ons motorrijders neerzet als idioten en zwakzinnigen. Ik begrijp dat ze dat in een emotionele bui heeft geschrevenen dat is niet slim.

Zij woon beneden aan de dijk in Oosterleek en haar man is als ik het goed heb de actiegroep begonnen, maar dat weet ik niet zeker. En wethouder Broeders, die zelf ook daar woont heeft de boel aan de gang gebracht en het resultaat is de afsluiting.

Nu is het natuurlijk wel zo dat de mensen daar geen overmatige last hoeven te accepteren, maar aan de andere kant weet je dat als je aan zo'n route woont, dan komt daar van alles langs. En dan lees ik in de krant dat wethouder Broeders beweert dat er 1000 mensen zijn die last hebben van de motoren.

Welnu, als je naar google maps gaat en je bekijkt de Zuiderdijk vanuit de satelliet, dan vraag ik me af waar die 1000 mensen dan wonen. Want bij Oosterleek staan er wat woningen onder aan de dijk, maar voor de rest staat er hier en daar een huisje of boerderij en het meeste staat een flink eind van de dijk af.

Nogmaals, het is aan ons motorrijders om rekening te houden met de bewoners, dus geen overmatig lawaai en hoge toeren en gewoon je aan de snelheid houden. Maar dat handjevol bewoners dat klaagt, want het merendeel hoor je niet, moet ook niet overmatig gaan lopen zeiken.

Want als ik daar een uur ga zitten op een mooie middag in het weekend, zie ik weinig of niets van die overlast en ik ben niet de enige, de MAG heeft ook twee uur zitten turven en ook daar was geen sprake van echte overlast.

En ik vrees dat alss je bij mevrouw Heerooms in de tuin gaat zitten met een goede dB meter, dat je geen geluidsdrukken meet welke harder zijn dan toegestaan. En men lult over 70dB, maar beseft niet dat een gesprek tussen mensen met enige stemverheffing, de 70dB al overschreidt.

Kortom: het blijft een kansloos gezeur en het plezier van het merendeel van de goedwillende motorrijders wordt bedorven en daar hoor je niemand over in de gemeenteraden.
 
Ik herrinner me een verjaardagsfeestje bij mijn zwager Willem en zwager Hans had een dB meter bij zich en daar zaten een man/vrouw of 10 met elkaar te ouwenelen. Hans pakt zijn dB meter en meet daar 96dBA, in een fokking huiskamer.
 
"Het beste zou zijn dat de motorrijders die te veel geluid produceren worden bekeurd, maar daarop is helaas geen handhaving. De politie doet dit gewoon niet. Daarom is de enige oplossing de dijk in de zomermaanden in de weekenden af te sluiten om zo de overlast te beteugelen.’’

Dit spreekt boekdelen. Nee het is niet de enige oplossing. Je kan het er ook gewoon bij laten, zo erg is het allemaal niet. Die zeikclubjes worden veel te serieus genomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan