Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanochtend geslaagd voor het AVD examen *O*

Helemaal geen gekke dingen meegemaakt. Examinator vondt wel dat het uitvoegen niet perfect was. Hij kon het alleen niet onderbouwen, dus snapten wij het ook niet. :+ Maar dat maakte niets uit :P

Afspraak is gemaakt bij de gemeente :Y
*O* *O* *O* *O* *O*
gefeliciteerd!!!
 
Hallo allemaal!

Shark97 hierrr.

Lessend rijbewijs: A2 (B in bezit)
Eerste rijles: Intest gehad op 03-02-2018, Daarna met lessen begonnen op 03-03-2018
Theorie: 28-02-2018 (in 1x)
AVB: 15-03-2018 (in 1x)
AVD: aanstaande vrijdag (13-04-2018)
Rijschool: Oosterpoort Rijopleidingen (Groningen/Assen)
Lesmotor: Zo'n fancy Suzuki met blauwe velgen

Ik lees dit topic al geruime tijd, vooral erg handig voor AVB :} . Nu zijn mijn zenuwen toch opgelopen voor AVD, aankomende vrijdag... Hoewel het goed gaat met lessen *O* (m.u.v schoonheidsfouten) ben ik behoorlijk gespannen. -O-

Ik heb mijn AVB met 12 uur les gehaald (3x 3u + de intest) en heb uiteindelijk 10 uur AVD les totaal (waarvan het laatste uur vrijdag voorafgaand aan het examen). Mijn instructeur heeft er vertrouwen in, en ik weet ook dat ik het kan, maar ik denk dat ik in mijn spannings-enthousiasme de valkuil heb om nadat de ergste spanning weg is (10-15 minuten rijden) té nonchalant en enthousiast te worden en vervolgens een slordige manouvre te maken waar ik op zou kunnen zakken.

Hebben jullie nog tips en ervaringen met het oog op spanning voor AVD? AVB ging me juist heel makkelijk af, ik was amper gespannen omdat ik er veel vertrouwen in had. AVD vind ik echter een stuk spannender (want ... kan ik volgende week in mijn eentje rijden of niet? :] )
 
Laatst bewerkt:
AVD is niks meer dan 'een fijn stukje rijden'. laat zien dat je een motorrijder bent en geen automobilist die 'toevallig' op een motor zit. hou de examen-auto NIET in de gaten. zij houden jou wel in de gaten, maar ook weer niet zo dat ze de hele tijd naar jou zitten te kijken of je het wel goed doet. alleen als het verkeer wat stagneert of als er getoeterd wordt, kijken ze even of dat door jou komt.

laat zien dat je kijkt, dus draai met je hoofd. totale tijd van het examen is ongeveer een uurtje, waarvan de helft rijtijd is. er is een kans (niet iedereen krijgt 'm) dat je nog een BV krijgt tijdens je examen. je wordt dan gevraagt 'ergens in de straat' langs de stoep te stoppen en weer weg te rijden. dit is om de examinator te laten zien dat je kijkt. en dat moet je zoals gezegd doen door je hoofd te verdraaien, niet vanuit je ooghoeken kijken.

als het goed is, heeft je instructeur je al tijdens de lessen (strenger dan de exameneis) beoordeeld of jij A-waardig bent of niet. en bedenk: JIJ hebt het leukste voertuig, de motor.

het enige wat na het examen wennen is, is het ontbreken van commentaar in je oortje.

AVD: gewoon lekker rijden en genieten! ondanks dat het vrijdag de 13e is! een banaantje wil ook wel eens helpen.

:]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal. Afspraak is pas volgende week bij de gemeente. Ophalen is zelfs de week erna :')

Heb ook nog geen motor jammer genoeg :$
 
Bedankt allemaal. Afspraak is pas volgende week bij de gemeente. Ophalen is zelfs de week erna :')

Heb ook nog geen motor jammer genoeg :$

Herkenbaar! Zeker met dit mooie weer is het erg jammer. Maar het belangrijkste is dat je het iig hebt gehaald. :)
Ga je wel binnenkort een motor kopen?

@Shark97: mijn rijschool had me geadviseerd om even langs de huisarts te gaan, en te vragen voor propranolol. Dit verlaagt je hartslag (ofzo), waardoor je wat kalmer blijft. Ik was namelijk ook op van de zenuwen. Even een uurtje voordat je examen hebt innemen.

Mocht je hier nou geen zin in hebben, dan heeft saabert eigenlijk alles al wel gezegd qua tips. ;)
 
Bedankt voor de snelle reacties! saabert: dank voor de tips / info, dat waardeer ik! :} En ja, vrijdag de 13e.. Wat een planning _O-
Odin: Bedankt voor de tip. Ik durf dat echter niet aan, geen idee wat het met me doet, dus ik houd het denk ik bij een banaan :) (he dat rijmt)
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar! Zeker met dit mooie weer is het erg jammer. Maar het belangrijkste is dat je het iig hebt gehaald. :)
Ga je wel binnenkort een motor kopen?

Ik wil het wel heel erg graag maar ik heb het alleen financieel nog niet in orde en weet zelfs nog niet wat ik wil :') Nou ja, een Yamaha XSR vind ik wel mooi :9 Voor de rest ben ik nog niet erg bekend met motoren. Dus dat wordt nog even rondkijken en eventueel een proefritje maken of zelfs een weekendje huren.
 
Ik wil het wel heel erg graag maar ik heb het alleen financieel nog niet in orde en weet zelfs nog niet wat ik wil :') Nou ja, een Yamaha XSR vind ik wel mooi :9 Voor de rest ben ik nog niet erg bekend met motoren. Dus dat wordt nog even rondkijken en eventueel een proefritje maken of zelfs een weekendje huren.
Is idd - in die volgorde - het beste wat je kunt doen! En uiteindelijk, als je iets gevonden hebt wat je aanstaat, iemand meenemen die er verstand van heeft en die mee laten kijken.

Succes! :t
 
AVD is niks meer dan 'een fijn stukje rijden'. laat zien dat je een motorrijder bent en geen automobilist die 'toevallig' op een motor zit. hou de examen-auto NIET in de gaten. zij houden jou wel in de gaten, maar ook weer niet zo dat ze de hele tijd naar jou zitten te kijken of je het wel goed doet. alleen als het verkeer wat stagneert of als er getoeterd wordt, kijken ze even of dat door jou komt.

laat zien dat je kijkt, dus draai met je hoofd. totale tijd van het examen is ongeveer een uurtje, waarvan de helft rijtijd is. er is een kans (niet iedereen krijgt 'm) dat je nog een BV krijgt tijdens je examen. je wordt dan gevraagt 'ergens in de straat' langs de stoep te stoppen en weer weg te rijden. dit is om de examinator te laten zien dat je kijkt. en dat moet je zoals gezegd doen door je hoofd te verdraaien, niet vanuit je ooghoeken kijken.

als het goed is, heeft je instructeur je al tijdens de lessen (strenger dan de exameneis) beoordeeld of jij A-waardig bent of niet. en bedenk: JIJ hebt het leukste voertuig, de motor.

het enige wat na het examen wennen is, is het ontbreken van commentaar in je oortje.

AVD: gewoon lekker rijden en genieten! ondanks dat het vrijdag de 13e is! een banaantje wil ook wel eens helpen.

:]
Ik moet dit beamen. AVD (heel begrijpelijk, ook spannend natuurlijk!) is echt gewoon een stukje rijden.
Als je instructeur je tijdens de lessen goed heeft geïnstrueerd: plek op de weg, hoe anticipeer je op mogelijke benarde situaties etc., dan gewoon lekker rijden en je Atje halen.

Ik weet wel dat mijn examinator expliciet benoemde dat ik door moest rijden. Ook wat te hard was helemaal niet erg. Het is dat mijn instructeur al van te voren had gezegd dat dit echt een examinator was die doorrijden belangrijk vond, anders had ik het niet geloofd.
Dus, lekker door gereden, op de snelweg wat langer links blijven hangen om gehannes op de rechterbaan te voorkomen etc. En viola!
 
Moest mijn lijstje nog doen eigenlijk

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 17 maart 2018
Theorie: 23 augustus 2017
AVB: nog niet bekend
AVD: nog niet bekend
Rijschool: Ronald verkeersopleidingen Papendrecht
Lesmotor: verschillende, tot nu toe Honda CB500, Hyosung(type weet ik niet) en Suzuki GS500

Vond de GS500 ook het leukste tot dusver
 
Ik ben hier pas op het forum en op dit moment bezig met lessen ik zal ook mijn lijstje plaatsen.


Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 24 maart 2018
Theorie: 22 maart 2018
AVB: 2 mei 2018
AVD: nog niet bekend
Rijschool: motor rijschool Fernando, rotterdam
Lesmotor is een honda cb650f

Mvg Desmond
 
Laatst bewerkt:
globale volgorde van een AVD-examen:
(-laatste AVD-les, eindigend bij het examencentrum)
-handje schudden met examinator
-ogentest
-BRAVO-klets
-fijn stukje rijden
-na-babbel
-aftaaien

:]
 
Ik ben hier pas op het forum en op dit moment bezig met lessen ik zal ook mijn lijstje plaatsen.


Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 24 maart 2018
Theorie: 22 maart 2018
AVB: 2 mei 2018
AVD: nog niet bekend
Rijschool: motor rijschool Fernando, rotterdam
Lesmotor is een honda cb650f

Mvg Desmond
Veel succes! En zorg dat je er plezier in hebt en houdt! :t
 
Wow Kellanovich,
Ik had ook 24 maart mijn eerste les (try-out)
Wat knap dat je je AVB al gepland hebt staan, zo ver ben ik nog niet.

Moet nog een beetje wennen aan de gashendel, het eerste stukje slag doet hij niets en ik vind dat die dan soms behoorlijk hard erin hakt, zeker in de eerste versnelling nog wel eens wat hakkelig
Heb dan ook nooit een brommert gehad, dus ben een noob

Vrijdag de 13e heb ik theorie-examen, dat kan toch alleen maar succes worden op zo'n dag *D
 
Laatst bewerkt:
Wow Kellanovich,
Ik had ook 24 maart mijn eerste les (try-out)
Wat knap dat je je AVB al gepland hebt staan, zo ver ben ik nog niet.

Moet nog een beetje wennen aan de gashendel, het eerste stukje slag doet hij niets en ik vind dat die dan soms behoorlijk hard erin hakt, zeker in de eerste versnelling nog wel eens wat hakkelig
Heb dan ook nooit een brommert gehad, dus ben een noob

Vrijdag de 13e heb ik theorie-examen, dat kan toch alleen maar succes worden op zo'n dag *D

Ik moet wel bekennen dat ik 10 jaar geleden al een x me AVB heb gehaald, in de tussentijd geen motor meer gereden maar het is wel goed blijven hangen waardoor ik denk ik toch met een soort voorsprong start t.o.v. iemand die helemaal voor het eerst begint.

Mischien dat je je koppeling wat meer slippend kan houden om dat felle eruit te halen, maar er zullen hier vast mensen zijn die er veel meer verstand van hebben en je van nog betere tips kunnen voorzien!

Alvast heel veel succes met je theorie en laat het hier even weten als je hem hebt gehaald. :)
 
Moet nog een beetje wennen aan de gashendel, het eerste stukje slag doet hij niets en ik vind dat die dan soms behoorlijk hard erin hakt, zeker in de eerste versnelling nog wel eens wat hakkelig

Heel herkenbaar!

Koppeling laten slippen helpt. Maar aan de andere kant, dan heb je weer een hand om te managen. Als je aan het sturen bent, dan is het gewoon lastig om je gashendel op één stand te houden. Vooral tijdens het 8je is dat erg lastig. Dan is een slippende koppeling een oplossing, die vooral bij de langzame slalom werkt (en daar ook verplicht is), maar een veel betere en makkelijkere oplossing is om de voetrem te gebruiken. Dan is het niet erg als je gashendel wat fluctueert. Als je de voetrem harder in trapt, dan ga je langzamer, als je 'm iets los laat, dan ga je harder. Voetrem heeft dus twee voordelen:

-Je houdt de ketting strak en de motor trekkend, dus je houdt controle ook al beweegt de gashendel iets
-Je kunt makkelijk en betrouwbaar de snelheid regelen

Deze techniek werkt op het AVB examen heel goed, maar op de weg is ie ook heel handig. Zo handig zelfs, dat ik hem weer af moet leren van m'n instructeur voor het AVD examen, want tijdens bochten wil ik nog wel eens de voetrem in trappen :P
 
Laatst bewerkt:
Haha heel herkenbaar Reliku. Ik heb ook de slippende koppeling gebruikt tijdens mijn AVB, dat gaf mij meer rust "tussen mijn oren".

En nu hoor ik soms in een bocht bij het AVD: koppeling los en niet remmen in de bocht!!!!! Dit is geen AVB meer. O-) _O-
 
Laatst bewerkt:
Als je aan het sturen bent, dan is het gewoon lastig om je gashendel op één stand te houden.
Gas in de juiste stand draaien en dan je hand fixeren door je duim op de schakelaarunit af te steunen, of juist je rechterhand iets meer naar rechts en je pink om het stuurgewichtje klemmen. Sowieso armen ontspannen.
 
Laatst bewerkt:
Goede tips allemaal, bedankt :t

Ik was al mijn rechter wijsvinger aan het uitstrekken om zo aan het rempedaal te kunnen voelen of ik mijn hand niet bewoog, maar dat ziet de instructeur dus werd afgekeurd

Ga ik proberen met mijn duim op de schakelaar
Het ging inderdaad ook beter met ontspannen en een beetje gebogen armen.
 
Beste mensen

Wie heeft er advies voor mij ik heb alles ondertussen geprobeerd om mijn theorie te halen.
Ik heb steeds 2 a 5 fouten teveel dit is ondertussen de 3e keer, heeft iemand methodes om dit beter te leren?

Ik heb theorie.nl geprobeerd traffictrainer en theorie boek maar nog steeds komt er niks uit.

Iemand enige advies of andere leer methodes?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan