Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb (hopelijk) mijn allerlaatste les gehad. Geen fouten meer gemaakt en lekker gereden. Was wel druk in Harderwijk dus kon goed laten zien dat kijkgedrag op orde is. Volgende week dinsdag bnor examen. Hopelijk geeft dit de verlossing.
Mooi man! :t We duimen voor je :Y
 
Goed om te lezen Full Throttle Twisty!

LangeSlungel, gefeliciteerd met het behalen van je AVD en daarmee je rijbewijs! Fijne rit gehad?

Alvast heel veel succes gewenst Wilco! :t

Ik heb gister weer een fijne AVD les gehad. Nog een paar kleine (stomme) foutjes wegpoetsen en dan komt het wel goed. Nog maar 2 lessen te gaan... :]
 
Helaas vandaag gezakt voor het avd examen, de examinator vond dat ik bij het wegrijden (bijv in zo'n straat met aan beide kanten zigzaggend plantenbakken) vlotter op moest trekken en dat ik af en toe aan het steppen was met mijn rechter been. Stukje voertuigsbeheersing. Beetje flauw naar mijn gevoel want de rit ging best goed.
 
Helaas vandaag gezakt voor het avd examen, de examinator vond dat ik bij het wegrijden (bijv in zo'n straat met aan beide kanten zigzaggend plantenbakken) vlotter op moest trekken en dat ik af en toe aan het steppen was met mijn rechter been. Stukje voertuigsbeheersing. Beetje flauw naar mijn gevoel want de rit ging best goed.
-O-

Ik step continu...
 
Helaas vandaag gezakt voor het avd examen, de examinator vond dat ik bij het wegrijden (bijv in zo'n straat met aan beide kanten zigzaggend plantenbakken) vlotter op moest trekken en dat ik af en toe aan het steppen was met mijn rechter been. Stukje voertuigsbeheersing. Beetje flauw naar mijn gevoel want de rit ging best goed.

Dat is wel zuur. Examinators lijken geobsedeerd met 'vlotheid'. Wellicht terecht, ik durf het niet te zeggen, maar niets mis met af en toe wat rustiger rijden, me dunkt. Succes.
Ja ze kunnen onverbiddelijk zijn, ik weet er alles van. Niet opgeven!
Ik herinner je er niet graag aan, maar zou je jouw ervaringen hier kunnen delen? Wellicht dat we er lering uit kunnen trekken.
 
Helaas vandaag gezakt voor het avd examen, de examinator vond dat ik bij het wegrijden (bijv in zo'n straat met aan beide kanten zigzaggend plantenbakken) vlotter op moest trekken en dat ik af en toe aan het steppen was met mijn rechter been. Stukje voertuigsbeheersing. Beetje flauw naar mijn gevoel want de rit ging best goed.
Wow wtf

Ik zie niet in wat dat te maken heeft met verkeersveiligheid, inzicht of het rijden zelf
Lijkt mij een bullshit reden om op te zakken

Als hij had gezegd dat die van mening is dat je misschien onzeker overkomt omdat je niet vlot optrekt en gepaard met andere voorbeelden dan kan ik er nog wel inkomen dat hij je dan laat zakken omdat je bij onzekerheid wel gevaarlijk kan zijn in het verkeer

Verder zie ik een heleboel motorrijders die vaak genoeg steppen met hun been. Bij AVB les werd bijvoorbeeld zelfs gezegd dat je bij wegrijden uit het parkeervak ook niet direct je voet op het stepje hoeft te zetten totdat je de bocht door bent

Zulke redenen hoeven ze bij mij niet aan te komen want dan ga ik in ieder geval wel de discussie aan haha

Heeft uiteindeljjk weinig zin natuurlijk maar met zulke redenen kan je helemaal niks wat betreft verbeteringen aanbrengen bij het lessen. Zou ook gewoon direct vragen van "ok als je met zulke redenen komt wil ik ook van je weten wat dan volgens jou de oplossing is / wat ik moet veranderen tijdens het lessen?"
 
Laatst bewerkt:
Toen ik hem vroeg of dát dan de reden was dat ie me liet zakken kwam hij met de aanvulling dat hij vond dat mijn kijkgedrag op kruispunten consequenter mag. Voor mijn gevoel was ik continue aan het scannen en het kijken in zijstraten, dus dat vond ik een beetje algemeen en makkelijk zonder dat er nou echt concrete voorbeelden waren waar ik dan niet gekeken zou hebben. Beetje jammer
 
Toen ik hem vroeg of dát dan de reden was dat ie me liet zakken kwam hij met de aanvulling dat hij vond dat mijn kijkgedrag op kruispunten consequenter mag. Voor mijn gevoel was ik continue aan het scannen en het kijken in zijstraten, dus dat vond ik een beetje algemeen en makkelijk zonder dat er nou echt concrete voorbeelden waren waar ik dan niet gekeken zou hebben. Beetje jammer
Lekker vaag dus
Kan je dan ook erg weinig mee bij de volgende les :(
 

Mja ik snap het ook niet. Of je rijdt met je pootjes op de stepjes, of je staat stil met een pootje op de grond. Steppen heb ik nog nooit gedaan in ieder geval en ook niet zo geleerd.

Ook bij het wegrijden uit een parkeervaak heb ik er trouwens nog nooit van gehoord dat dat mag. Je mag wel bij het uitrijden naar links je linkerpootje op de grond zetten voor vertrek en bij rechts andersom natuurlijk.
Ik denk dat als je steppend het parkeervak verlaat tijdens je AVB examen, je gelijk mag rekenen op afkeur van de examinator.
 
Vergelijkbaar met wegrijden uit het parkeervak idd. Als je zeg maar een straat hebt met aan beide zijden plantenbakken waar je als het ware zigzaggend doorheen moet, zul je bij een tegenligger soms positie moeten nemen achter zo'n plantenbak om voorrang te verlenen. Dan sta je dus met je rechtervoet aan de grond. Bij het wegrijden (en dat zal te maken hebben met te weinig gas geven) was ik volgens de examinator aan het steppen.
 
Dan sta je dus met je rechtervoet aan de grond. Bij het wegrijden (en dat zal te maken hebben met te weinig gas geven) was ik volgens de examinator aan het steppen.

Als het even een klein stepje is tijdens een AVD examen kan ik me niet voorstellen dat je daarop wordt afgerekend. Vaak is het een optelsommetje van puntjes.
 
Balen zeg dat je gezakt bent ;( . Kop op. Volgende keer beter. Uiteindelijk haal je wel. :t



Vanmiddag zelf mogen afrijden voor AVD. Begin ging niet helemaal lekker |( . Kwam een auto van links uit een zijstraat zo de weg op denderen. Wist gelukkig optijd uit tewijken en te remmen. Toen werd ik wel gezien de de dame in het blik.

Voor het uiteindelijke resultaat had het geen bovenstaande geen invloed gelukkig. De rit ging lekker. Met tussendoor de stop en Go.

Resultaat: Geslaagd voor A. *O* *O* *O*

Joeppie. Nu afspraak maken bij de gemeente en pasfoto's maken. Dan nog wachten op het stukje plastic. Daarna maar eens op pad voor een leuke motor. :]
 
Geen probleem om ervaringen te delen. Ik heb al wel wat dingen gepost maar kort samengevat komt het hier op neer:

1e keer was ik nog wat te onervaren en dat was te zien aan bv knipperlicht te vaak vergeten uit te zetten, motor paar keer laten afslaan en slordige bochten en nog wat dingen.

2e keer maakte ik uit zenuwen een voor sorteer fout terwijl ik via rotonde naar links wilde. Verder schakelde ik 1x verkeerd en dat gaf toen de doorslag om me te laten zakken.

Derde keer was net na de grote sneeuwval in december. Het CBR vond het verantwoord om examen door te laten gaan terwijl de sneeuw nog lang niet weg gedooid was. Het begin ging gelijk al niet goed omdat ik lesmotor in stuurslot had gekregen. Toen moest ik op een andere motor van een mede leerling, en dat in combinatie met de smeltende sneeuw met ook nog de zenuwen zorgden ervoor dat het ook nu niet lukte.

De laatste keer was in april dit jaar. Die rit was eigenlijk best redelijk maar door zenuwen maakte ik de bocht op een 180 graden invoegstrook verkeerd omdat ik halverwege de bocht al begon te kijken naar verkeer en daardoor niet lekker uitkwam op het rechte stuk. Voor de rest was de rit eigenlijk niet slecht maar volgens examinator reed ik te geforceerd en gespannen en deze combinatie lieten ze me dus zakken.

Het bnor examen houdt wat meer rekening met zenuwen, ik denk dat dat de doorslag wel eens kon geven. Want ik liet me laatst testen door een andere instructeur en die vond dat ik goed genoeg reed. Laatste tijd maak ik geen grote fouten meer in lessen en rijdt ik ontspannen.
 
Dat steppen heb ik ook een handje van maar dan bij het stoppen, oefenen, oefenen en oefenen.
Met AVB mag je niet steppen bij wegrijden uit een parkeervak, word als onzeker gezien maar zo ver ik weet mag je je voet na het optillen ook in of direct na de bocht op de step zetten.
Althans ik heb er nog geen commentaar op gehad tijdens het lessen.

zul je bij een tegenligger soms positie moeten nemen achter zo'n plantenbak om voorrang te verlenen. Dan sta je dus met je rechtervoet aan de grond. Bij het wegrijden (en dat zal te maken hebben met te weinig gas geven) was ik volgens de examinator aan het steppen.

Is het niet mogelijk om het daar dusdanig in te schatten dat je stapvoets kunt blijven rijden?
Ik probeer zo veel mogelijk met de voeten op de stapjes te blijven en door ver vooruit te kijken bijvoorbeeld wat eerder van het gas en stapvoets te rijden.
Anticiperen is na het vlot rijden ook belangrijk.


Zit me overigens zelf al zenuwachtig te maken voor mijn AVB examen maandag. (Lelystad 13.30 uur)
Remproeven zijn een drama en de uitwijk is ook niet mijn sterkste kant maar de rest heb ik wel vertrouwen in.
EN aangezien ik er al eerder voor geslaagd ben zal het wel goed komen
 
Mja ik snap het ook niet. Of je rijdt met je pootjes op de stepjes, of je staat stil met een pootje op de grond. Steppen heb ik nog nooit gedaan in ieder geval en ook niet zo geleerd.


Je ziet een enkele keer een onervaren rijder een paar keer met de voet op de grond stappen terwijl ze wankelend wegrijden. Misschien dat ze dat bedoelen?
 
Dat steppen heb ik ook een handje van maar dan bij het stoppen, oefenen, oefenen en oefenen.

Als je een poosje rijdt, dan kom je aanrijden, je stopt, en als je een seconde stilstaat zet je sierlijk je rechter voet op de grond. Met het wegrijden wil je ook je voet op de voetsteun zetten voordat je goed en wel wegrijdt. Je tilt je voet op zodra je begint gas te geven. Ook dat vraagt oefening en ervaring om het zo te durven doen.
 
Wow wtf

Ik zie niet in wat dat te maken heeft met verkeersveiligheid, inzicht of het rijden zelf
Lijkt mij een bullshit reden om op te zakken

Als hij had gezegd dat die van mening is dat je misschien onzeker overkomt omdat je niet vlot optrekt en gepaard met andere voorbeelden dan kan ik er nog wel inkomen dat hij je dan laat zakken omdat je bij onzekerheid wel gevaarlijk kan zijn in het verkeer

Verder zie ik een heleboel motorrijders die vaak genoeg steppen met hun been. Bij AVB les werd bijvoorbeeld zelfs gezegd dat je bij wegrijden uit het parkeervak ook niet direct je voet op het stepje hoeft te zetten totdat je de bocht door bent

Zulke redenen hoeven ze bij mij niet aan te komen want dan ga ik in ieder geval wel de discussie aan haha

Heeft uiteindeljjk weinig zin natuurlijk maar met zulke redenen kan je helemaal niks wat betreft verbeteringen aanbrengen bij het lessen. Zou ook gewoon direct vragen van "ok als je met zulke redenen komt wil ik ook van je weten wat dan volgens jou de oplossing is / wat ik moet veranderen tijdens het lessen?"

Bij mij is bij mijn AVB wel gezegd dat ik mijn voet direct bij het uit de garage rijden op het steuntje moet zetten. Zodra ik mijn voet er te laat opzette/uitstak/stepte werd die poging afgekeurd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan