Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gefeliciteerd Patrick! Heb je al een (type) motor op het oog?

Ik heb vanmiddag mijn éénnalaatste les, zal ook even extra goed op het 'steppen' letten, betrap mezelf er wel eens op. :z En iets minder gehaast door de woonwijken/30km zones. Ik heb tot nu toe iedere keer het geluk dat er niets van rechts komt, maar je zult net zien dat dat tijdens het examen wel het geval is. :P
 
In situaties waarin je zeer langzaam rijdt, of tot stilstand moet komen, oefen ik vaak (zeg maar bijna dagelijks in de stadsspits voor stoplichten) om zo langzaam mogelijk te rijden (d.w.z. echt <= 1 km/u) zonder mijn voet op de grond te zetten en zonder stil te vallen, en zonder met mijn stuur te zwiepen voor balansherstel. Als je dat een beetje oefent kun je dat minutenlang volhouden. Leuk en handig voor bijvoorbeeld rijden bij veel voetgangers (zoals de Amsterdamse wallen, of een kruispunt met veel zebras of zo).

Nog een leuke oefening is het helemaal tot stilstand komen en dan net zo lang blijven balanceren tot je weer door mag (ook elk rood licht een gelegenheid), zonder ooit je voet aan de grond te zetten. Zo'n lekker gevoel als dat lukt :)

(Je kunt altijd alsnog je voet aan de grond zetten als je net te veel uit balans raakt. Disclaimer: daar gewoon op vertrouwen werkt misschien alleen maar voor grote zware sterke mensen zoals ik :P )

Of gewoon sowieso oefenen om eerst je voeten op de stepjes te zetten voordat je zelfs maar gas geeft of je koppeling op laat komen, en dan toch soepel weg te rijden.

Anyway, dat soort oefeningetjes, die je gewoon elke dag kunt doen, ook tijdens je les, helpt enorm voor je balans en je vertrouwen op jezelf om niet te hoeven steppen. Steppen is echt een "beginners-zwaktebod" waar je vanaf wilt en moet, je kunt je voeten IMO veel beter gebruiken voor je controle, balans en bediening.
 
Steppen is echt een "beginners-zwaktebod" waar je vanaf wilt en moet, je kunt je voeten IMO veel beter gebruiken voor je controle, balans en bediening.

Klopt. Uit luiheid laat ik m'n voeten nog wel eens bungelen wanneer ik langzaam rijd (stoplicht oid). Ik merk echter dat ik dan veel meer zwabber dan wanneer ik m'n voeten op de stepjes houdt (beter balans).
 
Laatst bewerkt:
@geslaagden gefeliciteerd! Hopelijk kan ik me volgende week bij jullie voegen.

@anderen, succes, en gebruik ook veel youtube. Heel veel mensen hebben hetzelfde doorgemaakt en ook alles hoe het niet moet wordt goed aangegeven in de filmpjes.
 
@Thrive: Bedankt, Succes met de laatste les. Komt vast goed op het examen. :t


Wat motoren betreft: Er staat best veel tekoop. Wil woonwerk gaan doen met de motor. Komt neer op 100km per dag bijna. Ben zelf aan het denken over een toermotor van
BMW
  • F800 GS of iets anders van de 800 serie
  • R1150 GS/RT/R
  • R1200 GS/RT/R
  • of ouder en bijvoorbeeld K75 of iets dergelijks

Honda
  • Pan European
  • NC700

Yamaha
  • FJR1300

Zijn wel allen flinke motoren. Ben zelf ook groot gebouwd en moet met de lange benen wel comfortabel zitten. Wil ook lekker kunnen toeren en een vakantie trip kunnen maken. Budget is echter door wat toekomstige aanschaffen voor het huis wat kleiner geworden. :P We zitten weer in zon periode dat er van alles de geest geeft. Denk aan de keolvries combinaties die we nu hebben. ;(

@wilco1979: Jij ook bedankt.

Youtube is op zich een goede tip, maar je ziet ook veel dingen die je niet moet doen. De filmpjes van een aantal rijscholen zien er idd wel goed uit.

Hoeveel lessen is normaal eigenlijk? Bedenk me nu net dat ik nog lesuren over heb uit mijn 15 uurs pakket.

Voor iedereen die het nog gaat halen. Veel succes en zet hem op. Jullie kunnen het. :t

Bedankt voor alle support tot dusver.
 
Hahaha ;) ,

Schamen is zeker ook niet nodig. *O*

Was zelf al wat verbaasd dat ik het met zo weinig lessen afkon. Ach echt rijden leer je pas na vele kilometers :] . Merk dat met de auto ook. Nu 19 jaar in het bezit. Als je dan terug denkt aan wat je hebt uitgespookt vroeger toen je het net had. |( |(
 
Ik zit nu op 6 uurtjes, morgen nog 1 uurtje en dan naar lelystad voor mijn AVB examen.
Het is natuurlijk wel een beetje vals spelen, vorige keer zat ik op 12 uur voor het AVB examen.
 
Succes vandaag Strix!

En bedankt Patrick! Krijg er inderdaad steeds meer vertrouwen in. Heb nog één lesuur bijgeboekt voor deze week, anders zou ik bijna 2 weken lang niet rijden vlak voor mijn examen, dat leek me niet verstandig. Dus nu woensdag nog een uurtje extra op de motor genieten, volgende week woensdag nog 2 uren en ondertussen aftellen naar de 25ste :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan