Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn les ging wel lekker, ik moest extra veel bochtjes rijden. Soms was het zelfs voor de instructeur niet bij te houden of we nou links of rechts moesten. Er zat 1 zo'n weiland/achteraf weggetje bij wat niet zo lekker liep, daar had mijn instructeur net even iets te vaak "ja, ik heb weer zo'n FIJN weggetje voor je gevonden" geroepen, toen vertrouwde ik het al gelijk niet meer ;) .

Mijn AVD examen wordt ingepland, alleen is de datum nog even onbekend. Mijn instructeur gaat maandag bellen met het CBR om een datum af te spreken. De planning is over 4 a 5 weken ongeveer. :] . Mijn instructeur gaat ook op vakantie daarna, dus later zou enorm onhandig zijn omdat hij dan zelf 3 weken vrij is.

@FTT Fijn om te horen dat het goed gaat! Ik heb zelf nu 10 AVD lessen achter de rug en ben eigenlijk al 5 lessen bezig met mijn bochten naar rechts. :Y , het gaat langzaam steeds beter.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen !

Ik ben nieuw hier op de forum. Ik heb over twee weken mijn AVD staan en heb nog 4 lessen te gaan. Aandachtspunten zijn op de snelweg wat vlotter en slagvaardiger rijden. Als iemand nog tips heeft voor snelwegrijden hoor ik het graag !
 
Hallo iedereen !

Ik ben nieuw hier op de forum. Ik heb over twee weken mijn AVD staan en heb nog 4 lessen te gaan. Aandachtspunten zijn op de snelweg wat vlotter en slagvaardiger rijden. Als iemand nog tips heeft voor snelwegrijden hoor ik het graag !
Ik heb graag veel ruimte om me heen, dus hou in alle omstandigheden behoorlijk afstand. Aan iemand te dicht achter je kun je niet veel doen. Je kunt hem voorbij laten gaan en erachter blijven.
Vrachtwaggels haal ik alleen in als ik er snel voorbij kan, zodat ik er niet naast hoef te blijven hangen.
 
Ik wil ook een goedkope motor kopen zodra ik mijn rijbewijs heb.
Hebben jullie tips wat een leuke 1e motor is die goed is om lekker op te leren rijden, wat kan hebben (technisch in orde zonder bekende mankementen) en binnen een laag budget past?

Zelf zit ik namelijk met het dilemma dat ik chopper/bobbers erg leuk vind, maar een naked waarschijnlijk een makkelijkere starters motor is. Dus de vraag is nog wordt de 1e motor gekozen met het verstand of het hart O-) :]

Heel persoonlijk. Misschien ook wat proefritten maken op enkele motoren. Ik wilde ook Geen al te dure startersmotor, maar wat duur is, is voor iedereen anders. Ik wilde beginnen met een BMW F800ST, maar die werd toch te duur. Daarna gekeken naar een Diversion XJ6 (was mijn lesmotor en beviel prima). Die zijn goed te vinden, evenals Yamaha Fazers. Omdat ik nog geen motorkenner ben, heb ik gehoord dat Japanners betrouwbaar zijn en niet te duur in onderhoud. Italianen daarentegen... Uiteindelijk heb ik op een 1-, 3- en 4-cilinder gereden en de Triumph beviel me het prettigst. Mooi motorgeluid en eigenlijk niet moeilijk om te besturen vind ik. 127pk als starter is wellicht veel, maar qua koppel doet ie lekker mee op de snelweg. Ik heb ook een 55pk Hondaatje geprobeerd, maar dat was het gewoon niet... -O-
 
@Puretos: Goed dat het nu al beter gaat! Dat examen ga je wel halen en daarna ben je gewoon al een expert in bochtjes rijden ;)

Qua bochtjes vond ik het de eerste AVD les nog een beetje eng met inleunen want ja daarvoor alleen maar AVB gedaan met zo ver mogelijk afschuinen en rechtop zitten. Dus het was even wennen aan het gevoel maar gister was dat al veel beter.

Ik let ook bewust op mijn houding, soms heb ik nog de neiging mijn armen te strekken/te leunen op het stuur. Dus ik ben dan bewust bezig om mijn armen soepel en ontspannen te houden en de tank te klemmen met de benen voor de controle
Moet zeggen dat dat best wel groot verschil maakt qua rijden en bochtjes
 
Mijn les ging wel lekker, ik moest extra veel bochtjes rijden. Soms was het zelfs voor de instructeur niet bij te houden of we nou links of rechts moesten. Er zat 1 zo'n weiland/achteraf weggetje bij wat niet zo lekker liep, daar had mijn instructeur net even iets te vaak "ja, ik heb weer zo'n FIJN weggetje voor je gevonden" geroepen, toen vertrouwde ik het al gelijk niet meer ;) .

Mijn AVD examen wordt ingepland, alleen is de datum nog even onbekend. Mijn instructeur gaat maandag bellen met het CBR om een datum af te spreken. De planning is over 4 a 5 weken ongeveer. :] . Mijn instructeur gaat ook op vakantie daarna, dus later zou enorm onhandig zijn omdat hij dan zelf 3 weken vrij is.

@FTT Fijn om te horen dat het goed gaat! Ik heb zelf nu 10 AVD lessen achter de rug en ben eigenlijk al 5 lessen bezig met mijn bochten naar rechts. :Y , het gaat langzaam steeds beter.

Hoi Puretos,

Zie je zelf verbetering komen? Heb gewoon vertrouwen. Als je minder aan je bochtjes denkt gaat het vanzelf soepeler. Als je blijft denken bij elke bocht: Ik moet hem goed ronden en blijft dat herhalen tot je bezig bent dan lukt het vaak niet. Je moet natuurlijk wel bewust rijden maar het bedienen van de motor (het sturen) wordt vanzelf 2e natuur. je zal zien dat je vanzelf onbewust toch mooie bochtjes gaat rijden.

Hallo iedereen !

Ik ben nieuw hier op de forum. Ik heb over twee weken mijn AVD staan en heb nog 4 lessen te gaan. Aandachtspunten zijn op de snelweg wat vlotter en slagvaardiger rijden. Als iemand nog tips heeft voor snelwegrijden hoor ik het graag !

Hoi Rah-01,

Slagvaardig en vlotter op de snelweg?
Om heel eerlijk te zijn, in het gebied waar ik gelest en afgereden heb, is er niets wat ook maar op een snelweg lijkt. Mijn hoogst gereden snelheid was dan ook maar 95km/h. Had hier dan ook totaal geen ervaring mee. Kan je hier dan ook niet mee helpen.


Wel gisteren mijn eerste rit zonder instructeur gemaakt na het behalen van mijn rijbewijs vorige week. Ik heb gereden op een Honda NT700 Deauville. Niet een heel spannende motor maar wel veel beter dan de lesmotor. Lekker veel windbescherming hoewel het ruitje wel zorgde voor veel verstoring op het midden van de helm. Met best wat herrie tot gevolg.

Wel zelf de snelweg opgegaan en voor het eerst dus echt legaal op de juiste plek 130 (en tijdelijk iets harder) gereden. En ja zonder dat eerder gedaan te hebben is het best spannend. Helemaal zonder de rij tips van een instructeur. Na het gedaan te hebben voelt het wel goed. Volgende keer is het niet meer spannend :t :)
 
Bedankt allemaal!

Kwa eerste motor denk ik dat ik vooral ook op mijn budget moet letten. Zoals @momo al aangeeft, is het erg makkelijk om er snel boven te gaan zitten omdat je oog iets moois ziet. Ik heb dat zelf met de Vulcan s / Vulcan Classic. Het slimste is inderdaad om een aantal proefritten te doen op zowel naked/chopper/bobber en dan kom ik er vanzelf eentje tegen, waarbij ik een goed gevoel heb en die lekker rijd!

@FTT dankje! Ik hoop maandag goed nieuws te horen over de examen datum, tot september wachten vind ik wel heel lang.

@patrick, ik voel zelf ook verbetering en krijg ook regelmatig "kijk dat was een mooie" te horen na een bocht. Dus ik heb er wel vertrouwen in, vooral met nog een paar lesjes voor de boeg. Alleen hoop ik wel dat het niet lesjes tot september wordt vanwege de examen datum. Morgen hoor ik daar meer over!
 

Motorrijder hield genoeg afstand. Je kunt wel lang van te voren zien aankomen dat het rode autootje aso gaat invoegen, ik denk dat ik helemaal rechts op de baan was gaan rijden en minder afstand had gehouden. Als je helemaal rechts rijdt is het niet erg om er kort op te zitten, want op de rechterbaan was ruimte zat, je kunt altijd uitwijken. Maar als je wat verder naar voren rijdt en helemaal naar rechts, dan kan het rode autootje niet naar links komen. Die hoefde ook niet naar links, er was nog genoeg ruimte voor het rode autootje.
 
Bedankt voor de tips Max.

Patrick, ik denk overigens dat de snelheid snel zal gaan wennen, maar daar kunnen de ervaren rijders beter over oordelen :).

Gr
 
Snelheid went. Ik raad je aan het gas een keer flink open te trekken. Als je een keer 160 hebt gereden, lijkt 120 of 130 daarna helemaal niet hard meer.
 
Snelheid went. Ik raad je aan het gas een keer flink open te trekken. Als je een keer 160 hebt gereden, lijkt 120 of 130 daarna helemaal niet hard meer.
:^

Al hangt het wel enorm van de motor af. Op een 500cc naked voelt 100 km/h rijden veel spannender dan op een 1300cc ingekuipte toerbuffel 200 km/h :)
 
Al hangt het wel enorm van de motor af. Op een 500cc naked voelt 100 km/h rijden veel spannender dan op een 1300cc ingekuipte toerbuffel 200 km/h :)


Sinds ik in Assen 300 heb gereden voelt niets meer snel.
Maar je hebt gelijk, het is relatief. Ik vond 160 de eerste keer best wel snel, maar na een paar keer voelt het normaal. Rij heel even 30km harder dan je wilt rijden, dan went het.
 
Tuurlijk wel. Als de hoogst gereden snelheid in Assen op 319 km/u staat (Iannone), haalt Christine gemakkelijk de 300. :+

_O-

Dan vang jij haar op in de Ramshoek :+

Volgens mij haal ik de 250km/uur nog niet eens ,na een tijdje durf ik trouwens ook niet eens meer te kijken op de teller :o ;)
 
Laatst bewerkt:
Eind van de Veenslang, toen vol in de remmen.


Je kunt mij veel wijsmaken Christine maar hier haal jij 300% zeker geen 300km/uur ;)

Goede racers met een snelle 1000cc tikken hier krap 275 km/uur aan en da's op de afwijkende teller.

Kijk vanaf 3 min en deze kerel is echt snel

En zij halen dat omdat zij snel uit Strubben kunnen komen. :P
 
Laatst bewerkt:
Kijk vanaf 3 min en deze kerel is echt snel
Dat zeg je nou, maar rond 5:33 gaat 'ie toch >= 300 (op de teller). En als die vogel het kan dan heeft Xtine zeker 350 gereden.

Mijn eigen max is overigens ca. 250 (op de teller, op een CBR1000F in de Spaanse woestijn). Dat was best wel heel erg hard, al was dat wel echt met een minder goede helm. Maar toen ik last van mijn oren kreeg en bovendien mijn benzinemetertje elke keer dat ik naar bedenen keek een stukje verder terug was gezakt daar ben ik maar weer gewoon 120 gaan rijden. En dat is dan inderdaad opeens alsof je van een hovercraft een TGV instapte.

Ik weet wel dat je op de FJR1300 op 180 km/h (teller) kunt rijden op de cruise control met twee vingers aan het stuur en dan gewoon relaxt zitten, radio luisteren en je belastingaangifte overdenken. Nou, op mijn CBR600F'je (laat staan mijn NTV'tje) heb ik bij 140 het gevoel dat er elk moment iets uit elkaar kan klappen. Mede daarom zit ik op de snelweg liever op de FJR (ik hoef geen permament Rossi gevoel), en in de stad liever op de CBR (dan lijkt het met 50 veel meer of je heel hard opschiet :) ).
 
Dat zeg je nou, maar rond 5:33 gaat 'ie toch >= 300 (op de teller). En als die vogel het kan dan heeft Xtine zeker 350 gereden.
Die man rijdt een 1;40 op Assen ,kan je vertellen dat dit heeeeeel rap is ;) Dat weet jij ook met al je opgedane ervaring uit de Spaanse woestijn :P
Mijn eigen max is overigens ca. 250 (op de teller, op een CBR1000F in de Spaanse woestijn). Dat was best wel heel erg hard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan