Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Jezus Vinny, ik kan me inderdaad je sores van toen nog wel herinneren ja... Wat een ongelofelijke idioterie zeg. Ik snap an sich het CBR nog wel dat ze de vragen stellen, maar als je dan per ongeluk op 'Ja' klikt, en dit meteen meldt zou je toch verwachten dat er iemand zich eens achter de oren gaat krabben. Bureaucratische onzin tot en met. Ik hoop voor je dat je dossier op het bureau landt van een weldenkende en medelevende medewerker (ieder bedrijf moet er eentje hebben, dus er loopt er vast bij het CBR ook wel ergens één rond, toch?) en ze je in ieder geval z.s.m. laten afrijden als deze shit achter de rug is.

Heb je tussendoor nog wel af en toe een lesje gepakt, of moet je zo helemaal van voren af aan gaan beginnen (misschien vooral herhalen, maar ik kan me voorstellen dat er een hoop wegzakt in al die maanden)? Is je theorie nog wel geldig? Je zou je bijna gaan afvragen of je niet ergens iemand een proces aan kunt doen om (een deel van) de gemaakte extra kosten terug te krijgen...
Hey @MBKNLD dank voor je reactie.

Klopt, dit loopt nu al een behoorlijke poos inderdaad.
Het CBR is een redelijk bot bedrijf is mijn mening, het maakt ze niet echt uit wie je bent of hoelang je wacht. vandaag 40 minuten in de wacht gezeten om te horen dat ik nog 20 weken moet wachten als ik mazzel heb.

Mijn AVB is geldig tot augustus dit jaar, en theorie begin volgend jaar.
Als ik een zaak zou aanspannen tegen het CBR wordt ik waarschijnlijk uitgeprocedeerd. je moet al een collectief vinden met lotgenoten.
Ik heb een paar lessen nog gehad en al met al al meer dan €500,- aan kosten wegens de keuring en lessen. daar komen dit jaar nog een paar extra lessen bovenop!

We zullen zien.
 
Proberen positief te blijven, hoe moeilijk dat ook is... En als we het dan straks EINDELIJK hebben, is dat reden voor een feestje met een lekkere rit !
Maar ik snap dat je er zo instaat. Neem wel aan dat gezien jou situatie dat ook jij voorrang krijgt op de "nieuwe" met afrijden...
Hey @Diaantje , sta er wel redelijk positief in, duurt alleen uiteindelijk letterlijk 12 maanden voordat ik mijn rijbewijs kan aanvragen
 
Inderdaad hou je taai, uiteindelijk is het het wachten waard. Natuurlijk ontzettend zuur voor iedereen dat je langer moet wachten om wat voor 'n reden dan ook.

Het enige voordeel is wel, als je het budget nog niet had dat je iets langer door kan sparen voor een sjieke eerste fiets. (Mocht je dat willen)

Haha, het lijkt wel alsof we nu juist meer uitgeven.. hele dag thuis, online shopping ftw 😂

@vinny jouw situatie is echt qut 😲 vond het al vervelend dat men avd examen van 3 april niet door ging, maar jij spant echt de kroon...
 
Haha, het lijkt wel alsof we nu juist meer uitgeven.. hele dag thuis, online shopping ftw

Nou, ik heb net efkes zitten thuisbankieren, tis hier net andersom *D,.

Ik best veel gerei ("zooi" noemt hier iemand 't :() staan en ik ben maar gestart met 's kijken wát ik nou precies allemaal heb verzameld in de jaren.

Nu is eigenlijk ook de goeie tijd om m'n werktafels na bekant 10 jaar eindelijk 's over te huizen en in de garage te zetten.

BMW R 80 mono 5.JPG


Beetje knutselen aan m'n BMW fietske uit 1985 zodattie straks in optimale conditie is ... :]:]:].
De foto's zijn van de orginele 'zoals gekocht' staat, heb er al 't een-en-ander aan gedaan maar zo zonder werktafel is 't toch maar behelpen.

gr. Leo
 
Als alles normaal was geweest had ik nu met de fiets bij het CBR gestaan om m'n AVD ritje te maken in 't zonnetje :] .

Maar ja, als m'n tante een wieletje tussen d'r benen had gehad was ze een kruiwagen geweest ... *D*D*D

Dus niet getreurd, 'We live to fight another day" 💪

gr. Leo

Ik vind het knap dat je er zo nuchter onder blijft en je hebt ook wel gewoon gelijk.
We kunnen er toch niets aan doen aan de hele situatie dus beter is om je er bij neer te leggen, maar ik heb het daar toch stiekem wel moeilijk mee |(
En ik weet het... Er zijn ergere dingen op de wereld dan een uitgesteld rijbewijs
 
Wat het voor mij moeilijk maakt is het gevoel dat de opgedane vaardigheden en feel door mijn vingers wegglippen. Ik was er klaar voor, zou examen doen op 20 maart, en op 15 maart hield het ineens op. Toen wilde ik toch nog blijven lessen, maar ook dat werd ons onmogelijk gemaakt. Ik denk echt dat ik weer met een paar AVB lessen zal moeten starten weer, al heb ik dat al in de pocket :p
 
Wat het voor mij moeilijk maakt is het gevoel dat de opgedane vaardigheden en feel door mijn vingers wegglippen. Ik was er klaar voor, zou examen doen op 20 maart, en op 15 maart hield het ineens op. Toen wilde ik toch nog blijven lessen, maar ook dat werd ons onmogelijk gemaakt. Ik denk echt dat ik weer met een paar AVB lessen zal moeten starten weer, al heb ik dat al in de pocket :p
Waarom zou je dan weer AVB lessen nemen als je die al hebt? Dat is toch niet echt heel relevant dan meer?
Ik denk ook dat als je eenmaal je rijbewijs hebt en een eigen motor, dat je dan pas "echt leert rijden" en dan kun je altijd eens op een terrein wat oefeningen doen met je eigen motor. Die zal waarschijnlijk (vermoed ik) ook wel een andere feeling hebben dan je lesmotor.

Is het dan niet zonde van geld en tijd om weer AVB lessen te doen als je dit examen toch al hebt gehaald?
Dit komt toch niet terug in het AVD examen? Ben oprecht geïnteresseerd in waarom je hiervoor zou kiezen.
 
Die AVB oefeningen komen zeker terug in het verkeer. Het aanrijden van een rotonde, precisiestop, stapvoetsrijdentechniek, etc. De geleerde skills tijdens de AVB lessen komen zeker van pas tijdens je verkeersdeelname hoor. Die zou ik zeker weer op nivo willen hebben voor ik het verkeer weer in ga.
 
Die AVB oefeningen komen zeker terug in het verkeer. Het aanrijden van een rotonde, precisiestop, stapvoetsrijdentechniek, etc. De geleerde skills tijdens de AVB lessen komen zeker van pas tijdens je verkeersdeelname hoor. Die zou ik zeker weer op nivo willen hebben voor ik het verkeer weer in ga.
Dat begrijp ik, maar is dat niet gewoon met AVD lessen te combineren i.p.v. weer door pionnen te rijden? Ik zou dan (persoonlijk) denk ik eerder mijn instructeur vragen om dit soort handelingen in de AVD lessen terug te laten komen. Je weet dat je het kunt, dus moet je het toe kunnen passen in het verkeer. Denk bijvoorbeeld aan een doodlopende straat inrijden en aan het eind halve draai terug etc. Dus gewoon de handelingen doen in een "echte" situatie.
 
Wat het voor mij moeilijk maakt is het gevoel dat de opgedane vaardigheden en feel door mijn vingers wegglippen.
AVB vaardigheden blijven sowieso wel aan 'roestvorming' onderhevig lijkt mij, of was je van plan als je je rbw hebt om achtjes te gaan draaien voor de deur? Enige echt zinvolle zijn misschien een uitwijk en noodstop situaties maar dat zal je in het dagelijkse verkeer ook niet regelmatig genoeg hebben om er routine in op te doen. Je weet nu wat en hoe het moet, hoe je dat in een onverhoopte praktijksituatie zal uitvoeren zal in de toekomst moeten blijken en met wat geluk kan dat nog jaren duren en misschien krijg je er helemaal niet mee te maken.

Het lijkt mij dat je met een paar lessen AVD weer terug op je oude niveau bent.

[edit]
Het aanrijden van een rotonde, precisiestop, stapvoetsrijdentechniek, etc.
Dat zijn imho dingen die je heel snel weer eigen bent zodra je weer op de motor zit, daar hoef je niet opnieuw voor te gaan AVB lessen, behalve als jij je daar zelf prettiger/zekerder bij voelt natuurlijk.
Of gewoon omdat je het leuk vindt :]
 
De AVB vaardigheid die ik het meest gebruik tijdens de AVD lessen is het rijden met slippende koppeling. Gebruik ik heel vaak bij onoverzichtelijke kruispunten, naderen van rotondes waar een rij voor staat. Of het stoplicht. En precisiestop als het verkeerslicht op oranje springt
 
Dat zijn inderdaad van die dingen die je tijdens de AVD eigenlijk ook wel doet. Tuurlijk, je gaat geen achtjes lopen draaien op een kruispunt, maar waar het om gaat is dat je de motor stapvoets kunt manoeuvreren. Dus tussen de file door/langs een rij auto's (doe je tijdens lessen meestal niet, maar toch), krappe bochtjes, parkeren, stadsverkeer, weten hoe je aanremt, dat soort zaken. Je dient de motor onder controle te hebben, dat is waar AVB voor is bedoeld.

Wat @botoo ook al zegt; dit soort dingen heb je vrij snel weer door als je je lessen weer oppakt gok ik zo. Kwestie van spiergeheugen, even je hersenen eraan herinneren hoe het ook alweer werkt en rijden maar! Het zal in het begin wel even wennen zijn, maar dat soort dingen komen vrij snel weer terug. Langste periode die ik niet heb gereden is een maand of 2,5 geweest, en ik maak sowieso weinig kilometers, maar tegen de tijd dat je de wijk uit bent herinner je je vaak wel weer hoe het moet. Om je vervolgens voor te nemen veel vaker te gaan rijden omdat het zo geweldig leuk is, wat vervolgens niet lukt. :+ In mijn geval dan tenminste, maar ik rij ook geen ww.
 
Wat het voor mij moeilijk maakt is het gevoel dat de opgedane vaardigheden en feel door mijn vingers wegglippen. Ik was er klaar voor, zou examen doen op 20 maart, en op 15 maart hield het ineens op. Toen wilde ik toch nog blijven lessen, maar ook dat werd ons onmogelijk gemaakt. Ik denk echt dat ik weer met een paar AVB lessen zal moeten starten weer, al heb ik dat al in de pocket :p
No worries, de belangrijkste dingen heb je in 5 minuten alweer te pakken, straatje keren kan misschien nog wel ff handig zijn om te oefenen. Gewoon ergens een eenrichtingsstraat van de verkeerde kant inrijden, mag je het vanzelf oefenen van je instructeur :P

Maar zou je er verder geen zorgen over maken hoor. Veel nuttiger om die tijd in AVD te stoppen en nog wat extra verkeerservaring op te doen. Zelfs als je tijdens een examen straatje moet keren is het enige dat boeit dat je het veilig doet, niet of je een perfecte U-bocht maakt. En dingen als remmen, stapvoets rijden etc. doe je vanzelf wel als je rondrijdt, daar heb je geen losse les voor nodig.
 
Wellicht maak ik me iets te veel zorgen, en is het net als fietsen haha. Maar ik ben nog geen ervaren motorrijder dus het zal na een maand of 3 (?) wel weer onwennig zijn denk ik.
 
Wellicht maak ik me iets te veel zorgen, en is het net als fietsen haha. Maar ik ben nog geen ervaren motorrijder dus het zal na een maand of 3 (?) wel weer onwennig zijn denk ik.
Ik gok op een kwartiertje rijles, en dan heb je 't weer opgepikt.
 
je hebt het zo weer onder de knie, hoor. ik heb bijna een jaar niet gereden. Door de verbouwing in mijn huis ben ik er niet aan toe gekomen. en toen ik wilde gaan rijden, eerder dit jaar, bleek er 1 (jawel, één) vorkkeerring lek. dus allebei vervangen. was wel even spannend, want mijn eerste keer zelfstandig die dingen vervangen, maar dat lukte. daarna natuurlijk een rondje door het Gooi gereden. de eerste kilometers waren wel even wennen, maar daarna...:]
 
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.
Vandaag had ik eigenlijk mijn AVB.
Ik heb denk ik nog geluk dat mijn werkgever mijn rijbewijs betaald. Deze had een pakket inc 50 lessen betaald voor mij. Hier heb ik er nog 32 van over dus kan nog even voor uit.
Dat is aardig van je werkgever! Ga je voor je werk motorrijden?
 
Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een persoonlijk dilemma en ik zou graag de mening van andere hierover willen horen. Op dit moment ben ik 20 en 2 jaar in het bezit van mijn A1.

Na lang wachten mocht ik dan eindelijk afrijden voor een echte motor. Deze had ik overigens al gekocht ( KTM smc 690 r ) helemaal tevreden met mijn aankoop en met de intentie dat ik binnenkort kon touren was ik gelukkig. Helaas ging het cbr dicht en kan ik voorlopig geen examen doen. Mocht het CBR weer open gaan ( waarschijnlijk rond 1 juni ) dan krijgen eerst nog de oude kandidaten voorang. Waarschijnlijk ben ik dan eind augustus een keer aan de beurt.

Op 8 december wordt ik 21 en dan kan ik voor het code 80 rijbewijs gaan. Het zou zonde zijn om zo kort achter elkaar examens te moeten doen.

Ik heb een korte proefrit gemaakt op een exc 125 (2 takt) dit was nog een redelijk vlot apparaat. Nu zit ik te twijfelen of ik de situatie met covid19 moet afwachten of een 125 halen en deze rijden tot ik m'n code 80 kan halen.


Wat zouden jullie doen in mijn situatie? 🤪
 
Terug
Bovenaan Onderaan