Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ha mensen, mooi forum, daar ga ik nog veel gebruik van maken zie ik al! Ik ben net begonnen met lessen dus alles is nog erg nieuw. Ik merk dat ik ook nog erg weinig van motoren weet!

Ik heb vorige week mijn eerste AVB les gehad. Zoveel dingen om tegelijk aan te denken!

Mijn rijschool werkt met lessen van steeds 2 uur. Ik vond het wel apart, en een beetje jammer, dat we van die 2 uur 'les' ,1 uur besteed hebben aan transport heen en terug van de oefenlocatie. Tijd waarin verder niet te praten viel met de instructeur, en waarin je dus ook niets leert (al was het maar wat theorie of dat je wat vragen zou kunnen stellen!). Toen had ik uiteindelijk nog maar een uur over om zelf de motor te besturen.

Is dit hoe het normaliter gaat? Ik zou verwachten dat naast misschien een paar minuten gedoe, je toch wel 90% van de tijd nuttig aan het lessen zou zijn. Verwacht ik teveel?
 
Welkom :W Is de transport niet op de motor en je dokt er wel voor? Is het niet tijdelijk (eerste paar lessen) totdat je voldoende controle hebt over de motor?
 
Helft van de les tijd transport is wel veel. Was bij mij 2x 10 minuten zelf rijden van en naar oefenlocatie. En toch leerzaam.
 
Maar wat bedoel je met transport waar je niets van leert en niet met de instructeur kunt praten? Achterop de motor of achterin een busje of zo? Want om daar nou de volle mep aan lesgeld voor te betalen als dat een half uur heen en een half uur terug is lijkt me inderdaad wel bijzonder. Ook wel ver trouwens, een half uur rijden naar een oefenplekje? Of is dat dan weer een of ander eigen terrein met daar gestalde lesmotoren of zo?

Ik reed zelf toen de eerste twee lessen achterop heen en weer (maar dat was minder dan tien minuten rijden), daarna moesten we zelf rijden en gebruikten we het als stukjes AVD.
 
Je kan vragen aan je instructeur of hij je tijdens het rijden naar het oefenterrein alvast wat AVD tips kan geven. Zo leer je tijdens je AVB toch nog een stukje AVD, en is het niet helemaal verspilde tijd.
Ik neem hierbij wel aan dat je zelf rijd op de motor naar het terrein?
 
Dertig minuten rijden naar de oefenlocatie vind ik wel wat veel, wij waren altijd ongeveer 5 tot 10 minuten onderweg (50km weg, tweebaans rotonde, 60km weg). Alleen met mijn eerste les ben ik achterop de motor bij de instructeur meegereden naar de locatie, daarna mocht ik al zelf terugrijden. Tijdens het rijden naar de oefenlocatie kregen wij altijd al wat AVD-tips mee (let op je positie, wat voor soort situatie staan we nu met deze stoplichten, hoe neem je de rotonde, etc) en dit vond ik altijd erg leuk en leerzaam! Misschien dat je volgende keer al wel zelf heen- en terug mag rijden en dat er voor deze ene keer is uitgeweken naar een locatie verderop? @reisteil in welke regio les je?
 
Hallo allemaal! Laat ik me hier ook eens voorstellen, sinds kort bezig om mijn motorrijbewijs te halen. Mijn naam is Niels en momenteel heb ik naast mijn auto een Honda MTX R2 80cc waar ik dagelijks op rijdt. Ben ondertussen wel toe aan wat meer vermogen en vandaar dat ik mijn motorrijbewijs heb besloten te halen. Ben net 25 geworden dus direct voor vol vermogen, de planning is om rustig aan te gaan kijken voor een Yamaha R6 (2008 model)

Theorie en AVB in één keer gehaald, over 2 weken op voor AVD :]

Lessend rijbewijs: (A)
Eerste rijles: 22 juni 2018
Theorie: 09 augustus gehaald
AVB: 10 augustus gehaald
AVD: 18 oktober
Rijschool: Dirksland
Lesmotor: Yamaha XJ6
 
Laatst bewerkt:
:t
Hallo allemaal! Laat ik me hier ook eens voorstellen, sinds kort bezig om mijn motorrijbewijs te halen. Mijn naam is Niels en momenteel heb ik naast mijn auto een Honda MTX R2 80cc waar ik dagelijks op rijdt. Ben ondertussen wel toe aan wat meer vermogen en vandaar dat ik mijn motorrijbewijs heb besloten te halen. Ben net 25 geworden dus direct voor vol vermogen, de planning is om rustig aan te gaan kijken voor een Yamaha R6 (2008 model)

Theorie en AVB in één keer gehaald, over 2 weken op voor AVD :]

Lessend rijbewijs: (A)
Eerste rijles: 22 juni 2018
Theorie: 09 augustus gehaald
AVB: 10 augustus gehaald
*O*:t
AVD: 18 november
(Oktober?) Veel succes!
 
hej allemaal, kijk wel dagelijks op het forum echter alleen nog maar een effe voorstellen post gedaan.
Na het halen van Theorie afgelopen maand vanmorgen vroeg mijn AVB gehaald. Beide in één keer al was het AVB met de hakken over de sloot.
Ik bleef tijdens het oefenen heel veel moeite hebben met "achtje" en regelmatig met de langzame slalom.

Dus we begonnen met de langzame slalom, helaas 2 x niet goed. Toen zei de examinator dat ik een achtje moest maken. Ik dacht oh nee, ben hier dadelijk in 5 minuten klaar. De eerste keer, voet aan de grond en wonderwel ging de 2de keer wel goed. De rest ging perfect :)

Maar goed, nu op naar AVD. En dan lekker een stukkie op je eigen motor rijden, moet toch geweldig zijn.

Groet Fish Bone
 
Gefeliciteerd Fish Bone *O*
Kun je dat achter je laten en lekker door met rijden op de weg
 
De Yamaha XJ6 van mijn rijschool voelt gaar aan, gas hapt in een keer en als je gas los laat dan grijpt ie later hard aan alsof er mega speling in tandwielen of ketting zit. Het is niet lineair. Als je gas geeft en los laat hap hap. Ik weet niet of dat normaal is bij alle motoren.
 
De Yamaha XJ6 van mijn rijschool voelt gaar aan, gas hapt in een keer en als je gas los laat dan grijpt ie later hard aan alsof er mega speling in tandwielen of ketting zit. Het is niet lineair. Als je gas geeft en los laat hap hap. Ik weet niet of dat normaal is bij alle motoren.
Verschillende motoren kunnen op zich wel heel verschillend reageren, maar als je een duidelijke delay merkt is er inderdaad mogelijk iets gaar. Goede gelegenheid om even met je instructeur samen de BRAVOK te controleren en te kijken of je het probleem kunt vinden \o/
 
hej allemaal, kijk wel dagelijks op het forum echter alleen nog maar een effe voorstellen post gedaan.
Na het halen van Theorie afgelopen maand vanmorgen vroeg mijn AVB gehaald. Beide in één keer al was het AVB met de hakken over de sloot.
Ik bleef tijdens het oefenen heel veel moeite hebben met "achtje" en regelmatig met de langzame slalom.

Dus we begonnen met de langzame slalom, helaas 2 x niet goed. Toen zei de examinator dat ik een achtje moest maken. Ik dacht oh nee, ben hier dadelijk in 5 minuten klaar. De eerste keer, voet aan de grond en wonderwel ging de 2de keer wel goed. De rest ging perfect :)

Maar goed, nu op naar AVD. En dan lekker een stukkie op je eigen motor rijden, moet toch geweldig zijn.

Groet Fish Bone
Dat is geweldig idd, maar 't went gauw. En zeker als je elke dag hetzelfde stukkie rijdt voor ww-verkeer houdt het geleidelijk op geweldig te zijn '( Maar laat je niet ontmoedigen: leuk blijft het! :Y

Die langzame slalom vond ik ook een crime. Bij mij ging de eerste keer pet, de tweede keer net goed genoeg.
 
Ha mensen, mooi forum, daar ga ik nog veel gebruik van maken zie ik al! Ik ben net begonnen met lessen dus alles is nog erg nieuw. Ik merk dat ik ook nog erg weinig van motoren weet!

Ik heb vorige week mijn eerste AVB les gehad. Zoveel dingen om tegelijk aan te denken!

Mijn rijschool werkt met lessen van steeds 2 uur. Ik vond het wel apart, en een beetje jammer, dat we van die 2 uur 'les' ,1 uur besteed hebben aan transport heen en terug van de oefenlocatie. Tijd waarin verder niet te praten viel met de instructeur, en waarin je dus ook niets leert (al was het maar wat theorie of dat je wat vragen zou kunnen stellen!). Toen had ik uiteindelijk nog maar een uur over om zelf de motor te besturen.

Is dit hoe het normaliter gaat? Ik zou verwachten dat naast misschien een paar minuten gedoe, je toch wel 90% van de tijd nuttig aan het lessen zou zijn. Verwacht ik teveel?
Nee, het is niet de bedoeling dat je de helft van de lestijd besteed aan het meerijden/achterop rijden naar de les locatie.
Dit zou eventueel misschien de 1e les kunnen zijn (vind ik nog steeds merkwaardig, maar goed), maar de 2e les zou je al of: zelf op de motor naar de oefenlocatie rijden zodat je gelijk AVD les krijgt. Of je moet kunnen afspreken dat je gewoon zelf naar de oefenlocatie rijdt met de auto of OV en dat je daar dan je 2 uur les krijgt. Maar als die de 2e les weer zegt van ga maar achterop zitten of meerijden in de auto o.i.d en dat het van je lestijd af gaat dan zou ik daar niet mee akkoord gaan

Dan zou je moeten afspreken dat je maar voor 1 uur les betaalt en/of dan moeten ze maar een uur eerder vertrekken zodat je op locatie zelf de volledige 2 uur kan benutten aan AVB
 
Zo terug van heerlijk weekje Spanje! wat heb ik weer veel gemist zie ik....
aan alle lessende rijders of pas geslaagden Gefeliciteerd!!!:]

@reisteil het is niet normaal om daarvoor te betalen hoor, bij mijn lessen gingen we ieder op een motor naar de oefen locatie om vervolgens daar mijn lessen te krijgen van 1 of 2 uur. Betalen voor transport zou ook ik niet mee akkoord gaan!

verder aan iedereen die nog bezig is.....houd vol en zet hem op :}
 
Tnx :D Vandaag heerlijk gereden, mooie weggetjes gepakt binnendoor via Utrecht - Nieuwesluis - Loenen - en door via Hollandsche Rading weer naar de rijschool. Hier doe ik het voor *O* Op 8 november mag ik op voor mijn AVD :]
 
Nu 3 wkn mijn rijbewijs in bezit en gisteren even naar de Intermot gegaan om motoren te kijken.
Echt een aanrader voor iedereen die net zijn rijbewijs heeft, want er is een klein oefenparcours waar je veel verschillende motoren kunt uitproberen.
Het gaat niet echt hard, je komt niet in de 2e versnelling, maar met allemaal bochtjes krijg je toch een gevoel wat een motor doet.
Heb gereden met een Monster 797, Monster 821, Moto Guzzi V9, Street Triple S, Duke 790 en BMW R NineT.

Mijn shortlist voor eerste motor is weer helemaal overhoop, Street Triple en Duke zijn er af.
De Monster 821 staat er nog steeds op, maar die R NineT zit nu ook in mijn hoofd.
Morgen is de laatste dag Intermot en wat mij betreft een aanrader, hoewel je er niet voor kleding of uitrusting heen hoeft, dat is er niet veel.
 
Gisteren weer een AVD lesje gehad en poeh.. die ging niet zo lekker. Reed op een iets andere motor als normaal waardoor ik hem vaker liet afslaan. En hoe vaker het gebeurde, hoe gefrustreerder ik raakte en het dus nog vaker gebeurde...
En een puntje bij mij blijft nog altijd: meer gas geven! zoals mijn instructeur het zegt. Hij kijkt vaak naar mijn hand bij het gas, en zegt dan dat ik mijn hand helemaal buig maar alsnog ga ik dan maar 80 (uiteindelijk natuurlijk wel harder, maar het duurt te lang). Dus dat ik mezelf er over heen moet zetten om net die grens over te gaan om meteen bij de 110 te komen, en mijn pols dus weer net stukje verder door moet duwen...

Maar over twee weken (nog 1 les volgende week) heb ik mijn AVD examen gepland staan. Dus altijd balen als je dan weer net een les hebt die niet zo lekker gaat :( En ik ben al iemand die stikzenuwachtig wordt voor examens...

Iemand tips qua voorbereiding of om weer even rustiger te worden? Alles is welkom!
 
Tips? Vooral niet bang zijn voor je motor. Beter worden in kleine doseringen op je gashendel komt vanzelf, maar in dit geval liever iets te hard en even 'spuiten' dan afslaan en geen voorwaartse kracht hebben. Je valt er niet vanaf hoor!

Misschien eens overleggen of je een kwartiertje ergens een paar sprintjes vanuit stilstand mag trekken? Dat heeft mij in het aller begin goed geholpen. En dat doe ik nu met liefde bij vrijwel elk stoplicht ;)
 
Ha mensen, mooi forum, daar ga ik nog veel gebruik van maken zie ik al! Ik ben net begonnen met lessen dus alles is nog erg nieuw. Ik merk dat ik ook nog erg weinig van motoren weet!

Ik heb vorige week mijn eerste AVB les gehad. Zoveel dingen om tegelijk aan te denken!

Mijn rijschool werkt met lessen van steeds 2 uur. Ik vond het wel apart, en een beetje jammer, dat we van die 2 uur 'les' ,1 uur besteed hebben aan transport heen en terug van de oefenlocatie. Tijd waarin verder niet te praten viel met de instructeur, en waarin je dus ook niets leert (al was het maar wat theorie of dat je wat vragen zou kunnen stellen!). Toen had ik uiteindelijk nog maar een uur over om zelf de motor te besturen.

Is dit hoe het normaliter gaat? Ik zou verwachten dat naast misschien een paar minuten gedoe, je toch wel 90% van de tijd nuttig aan het lessen zou zijn. Verwacht ik teveel?
Nee, je verwacht niet teveel. Als ik het zou mogen zeggen. Je betaalt voor les, dan moet je les krijgen. En waar hij les geeft en hoe hij daar komt - met of zonder leerlingen - moet hij zelf weten. Laat je nou 10 minuten van je lestijd OP de motor onderweg zijn a la, maar dan leer je nog wat via opmerkingen en het volgen. Ik zou zeggen: zorg voor eigen vervoer, en vraag om 2 uur les of geen les. Geen andere rijschool in de buurt?
 
En voor iedereen die inmiddels geslaagd is: Gefeliciteerd en neem het er nog even van, desnoods op de motor van een kennis, want het is nog een paar weken prachtig weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan