Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Laten we het hopen...O-)
M’n lesmaatje is gisteren gezakt...ging vreemde dingen doen door de zenuwen.
Dat kan zelfs goede leerlingen overkomen, maar er komt altijd een volgende keer en dan lukt het wel!
Geen zenuwen dus, daar ga je niet beter van rijden. Maak er gewoon een fijne rit van. Die examinator heeft ook ooit moeten afrijden!
 
Laatst bewerkt:
Met zenuwen omgaan kan een instructeur helaas niet leren.
Verder moet je ervanuit gaan als ze je laten opgaan dat het examen gewoon gehaald moet kunnen worden want anders mocht je niet op gaan ervoor :)
 
Gefeliciteerd! En nu graag in verhaal vorm ?
Ja sorry...denk ff snel plaatsen.
Moest nog wat dingen regelen.

Hierbij het verhaal.

Ik was rond 12 uur bij de rijschool en eerst even koffie gedronken en nog wat dingen besproken...
Tegen half 1 de motor gestart en even een opwarmrondje gereden.
Daarna gemeld bij het cbr.
De bel ging...we mochten naar binnen.
Na een korte uitleg wat er van mij werd verwacht, zijn we naar buiten gegaan.
Daar even een paar vragen over de motor en toen op pad.
Alles ging lekker, totdat ik ergens rechtsaf moest en mij een voetganger tegemoet kwam...
Inplaats van dat deze gewoon doorliep, bleef hij ineens stilstaan.
Ja...hij heeft officieel voorrang...en nu??????
Ik heb de motor langzaam laten rollen en de man te kennen gegeven dat hij eerst mocht.
Gelukkig...de hint werd begrepen en mooi opgelost kreeg ik later te horen.

Vervolgens via diverse woonwijken (Zwolle), naar het buitengebied.
Ook daar reed alles lekker en werkte alles mee.
Daarna via een erg mooie bocht (die ik altijd verkeerd pak, maar nu perfect ging) de snelweg op.
Daar lekker vlot doortrekken, invoegen en mijn weg vervolgen.
Vervolgens kreeg ik de mededeling...rij maar terug naar het cbr.
Dus ik netjes uitvoegen en moest ik onderaan rechtsaf.
Dit gaat buiten de verkeerslichten om, alleen moet je daarna een rijbaan opschuiven om weer verder rechtdoor te kunnen.
Daar kwam ik naast 2 auto’s waarvan ik de voorste niet vertrouwde qua misschien ineens een baan naar rechts komen.
Alleen liep de auto daarachter met hoge snelheid op hem in...
Shit...hoe los ik dit nu op, want ik zal daar toch echt tussen moeten.
Ik heb zeer duidelijk steeds gekeken en mijn richting aangedaan...
Vervolgens naast de ruimte die er was blijven rijden en steeds blijven kijken....
Deze “hint” pikte de achterste bestuurder gelukkig op en nam wat meer afstand op zijn voorganger.
Hierdoor kon ik netjes tussen ze invoegen.
Op datzelfde moment zag ik dat het verkeerslicht op rood ging en kon ik gelijk door naar de linkerbaan.
Zo stond ik mooi vooraan en kon ik nog even mooi laten zien hoe vlot je weg kunt met een motor.
Nou...dat ging prima en zo kwam ik na nog een lekkere snelle bocht aan bij het cbr.
Bij binnenkomst werd mij gemeld dat de rit ruim voldoende was geweest.

Alleen kwam er nog even een “maar” aan vast....
Ik heb een lichte “handicap” aan mijn rechterhand.
Alleen heb ik daar al 43jaar geen last van en kan ik er gewoon alles mee.

Bij mijn B en C rijbewijs is daar een onderzoek naar geweest, waar ook geen beperking is uitgekomen.
Na het indienen van mijn gezondheidsverklaring kreeg ik na ruim 4 maand de melding dat ik goedgekeurd was voor de rijbewijzen A, B en C.

Vervolgens meldde de examinator dat hij het toch een goed idee zou vinden als ze alsnog een extra onderzoek gingen doen.
Ik heb nog gemeld dat ze mij al goed hebben gekeurd en dat het dus heel vreemd is dat hij tegen dit besluit ingaat.

Maar er was geen praten aan...hij hield voet bij stuk.

Ik ben dus wel geslaagd, maar ik mag nog steeds niet rijden totdat het onderzoek (welke vorm is nog niet bekend) is afgerond...

Eind vd middag heb ik telefonisch contact gehad met het cbr en om uitleg gevraagd.
De dame aan de telefoon gaf aan dat ze deze gang van zaken zeer vreemd vind.
Normaal wijkt een examinator alleen van het besluit af, als er tijdens de rit iets bijzonders was voor gevallen.
En het rare is...dat is er niet.
Hij heeft zijn besluit genomen naar aanleiding van het geven van de hand bij binnenkomst...
Dat voelde “anders” aan zei hij.

Ik moet nu een brief afwachten van de medische afdeling en daarin zou de officiële verklaring staan waarop de examinator zijn besluit baseert.
Daarin zou ook staan wat ze willen onderzoeken.

Ik ben dus zeer benieuwd.
Al met al dus een beetje dubbel gevoel.
Geslaagd, maar met een hindernis.
 
Gefeliciteerd , en aangezien je voor C gewoon bent goedgekeurd zal het voor A echt niet anders zijn want je weet zelf ook wel dat aan beroepschauffeurs hele hoge eisen worden gesteld.
Beetje jammer dat je nu nog niet mag rijden maar de zomer moet gelukkig nog beginnen moet je maar denken .
 
Gisteren 13:05 uur ook AVD-examen gehad in Spijkenisse. Examinator was echt onwijs toffe big guy (gespierd). Praatje gedaan, naar buiten controle lichten daarna een kenteken lezen. Op de motor richting Rotterdam.2 banen naar links op de rechterbaan stond een lesauto links was leeg. Eerst wilde ik achter de lesauto staan daarna naar links opgeschoven. Vervolgens groen, neem de bocht naar links omdat de lesauto flink achter lag ging ik gelijk de rechterbaan op hahaha. Ik moest natuurlijk op mijn eigenbaan uitkomen. Examinator heeft het niet gezien omdat er 2 auto’s tussen mij en hem was. Maar ik dacht shit. Vervolgens moest ik na een brug afslag Hoogvliet naar rechts, ik was op de linkerbaan omdat er veel langzaam rijdend vrachtverkeer was ging ik kijken of ergens tussen kon maar de invoegstrook was al geëindigd. Ik dacht weer van shit ik kon de afslag niet nemen het was gewoon niet mogelijk. Ik reed door. Ik kreeg instructie van geeft niet rij door richting Nijmegen Heijplaat. Toen moest ik 2 banen links opschuiven Dat heb ik in 1 keer gedaan wat ook niet de bedoeling was. Maar goed om me heen gekeken was ook weinig verkeer kon makkelijk naar links. Industrieterrein stop go en daarna richting Hoogvliet-Spijkenisse en CBR. Ik had dus 3-4-tal schoonheidsfoutjes maar geen gevaarlijke situatie of onderlinge afstand in het verkeer fouten en geen negatief kijkgedrag. Ook geen opmerkingen over snelheid en dergelijke. Toen we binnen waren was hij wel serieus aan het kijken Gevoelsmatig dacht ik ben wel gezakt. Toen zei hij vanaf nu mag je alleen gaan doen. De fouten die je maakte zijn dingen die je zal verbeteren wanneer je zelfstandig meedoet in het verkeer. Dus kortom GESLAAGD voor categorie A. Het gevoel van opluchting is zooo lekker. Ik kan niet wachten om zelfstandig een rit te kunnen maken.
 
Gisteren 13:05 uur ook AVD-examen gehad in Spijkenisse. Examinator was echt onwijs toffe big guy (gespierd). Praatje gedaan, naar buiten controle lichten daarna een kenteken lezen. Op de motor richting Rotterdam.2 banen naar links op de rechterbaan stond een lesauto links was leeg. Eerst wilde ik achter de lesauto staan daarna naar links opgeschoven. Vervolgens groen, neem de bocht naar links omdat de lesauto flink achter lag ging ik gelijk de rechterbaan op hahaha. Ik moest natuurlijk op mijn eigenbaan uitkomen. Examinator heeft het niet gezien omdat er 2 auto’s tussen mij en hem was. Maar ik dacht shit. Vervolgens moest ik na een brug afslag Hoogvliet naar rechts, ik was op de linkerbaan omdat er veel langzaam rijdend vrachtverkeer was ging ik kijken of ergens tussen kon maar de invoegstrook was al geëindigd. Ik dacht weer van shit ik kon de afslag niet nemen het was gewoon niet mogelijk. Ik reed door. Ik kreeg instructie van geeft niet rij door richting Nijmegen Heijplaat. Toen moest ik 2 banen links opschuiven Dat heb ik in 1 keer gedaan wat ook niet de bedoeling was. Maar goed om me heen gekeken was ook weinig verkeer kon makkelijk naar links. Industrieterrein stop go en daarna richting Hoogvliet-Spijkenisse en CBR. Ik had dus 3-4-tal schoonheidsfoutjes maar geen gevaarlijke situatie of onderlinge afstand in het verkeer fouten en geen negatief kijkgedrag. Ook geen opmerkingen over snelheid en dergelijke. Toen we binnen waren was hij wel serieus aan het kijken Gevoelsmatig dacht ik ben wel gezakt. Toen zei hij vanaf nu mag je alleen gaan doen. De fouten die je maakte zijn dingen die je zal verbeteren wanneer je zelfstandig meedoet in het verkeer. Dus kortom GESLAAGD voor categorie A. Het gevoel van opluchting is zooo lekker. Ik kan niet wachten om zelfstandig een rit te kunnen maken.

Schoonheidsfoutjes horen erbij. Komt ook voornamelijk door de spanning :)
Gefeliciteerd ! *O*
 
Gisteren 13:05 uur ook AVD-examen gehad in Spijkenisse. Examinator was echt onwijs toffe big guy (gespierd). Praatje gedaan, naar buiten controle lichten daarna een kenteken lezen. Op de motor richting Rotterdam.2 banen naar links op de rechterbaan stond een lesauto links was leeg. Eerst wilde ik achter de lesauto staan daarna naar links opgeschoven. Vervolgens groen, neem de bocht naar links omdat de lesauto flink achter lag ging ik gelijk de rechterbaan op hahaha. Ik moest natuurlijk op mijn eigenbaan uitkomen. Examinator heeft het niet gezien omdat er 2 auto’s tussen mij en hem was. Maar ik dacht shit. Vervolgens moest ik na een brug afslag Hoogvliet naar rechts, ik was op de linkerbaan omdat er veel langzaam rijdend vrachtverkeer was ging ik kijken of ergens tussen kon maar de invoegstrook was al geëindigd. Ik dacht weer van shit ik kon de afslag niet nemen het was gewoon niet mogelijk. Ik reed door. Ik kreeg instructie van geeft niet rij door richting Nijmegen Heijplaat. Toen moest ik 2 banen links opschuiven Dat heb ik in 1 keer gedaan wat ook niet de bedoeling was. Maar goed om me heen gekeken was ook weinig verkeer kon makkelijk naar links. Industrieterrein stop go en daarna richting Hoogvliet-Spijkenisse en CBR. Ik had dus 3-4-tal schoonheidsfoutjes maar geen gevaarlijke situatie of onderlinge afstand in het verkeer fouten en geen negatief kijkgedrag. Ook geen opmerkingen over snelheid en dergelijke. Toen we binnen waren was hij wel serieus aan het kijken Gevoelsmatig dacht ik ben wel gezakt. Toen zei hij vanaf nu mag je alleen gaan doen. De fouten die je maakte zijn dingen die je zal verbeteren wanneer je zelfstandig meedoet in het verkeer. Dus kortom GESLAAGD voor categorie A. Het gevoel van opluchting is zooo lekker. Ik kan niet wachten om zelfstandig een rit te kunnen maken.
*O* :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan