Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Net mijn eerste AVD les gehad.
Het is toch wel een hoop dat je tegelijk moet doen:
- verkeerssituaties inschatten (gelijk aan auto)
- wegdekcontrole (witte strepen, putdeksels, losliggend grind)
- heel ver vooruit kijken, met name in bomenrijk 60-kilometerzone. Hoe loopt de weg, hoe smal is de weg, hoe is het zicht voor een bocht.
- in een 30-kilometerzone zijn veel "dode" kleine straatjes van rechts (en links). Ook lopen er met dit heerlijke weer van mensen van bejaarde leeftijd op de stoep die willen oversteken. Spelende kinderen die niet naar school hoeven. Eerder 20-kilometerzone dan 30 (smiley).

Voor de eerste keer best ok. Moet vooral zorgen dat ik zelf veilig blijf. Mezelf ruimte gunnen en goed het overzicht bewaren. Niet te hard over onoverzichtelijke wegen rijden ook al in de maximum snelheid hoger.

Volgende week dinsdag volgt mijn 2e avd les.
Als jullie dit leuk vinden zal ik het dan opnieuw met jullie delen.
 
Oh ja, en natuurlijk ook je motor in bedwang houden. Optrekken, remmen, schakelen, stapvoets rijden...

Dat ik die hierboven er nog niet bij had gezet, komt omdat me dat ik daar gelukkig niet over hoef na te denken. Aardig in de automatismen door het avb-deel.
 
Nou. Ik kom aan.
1; Uitwijkoefening. Maar één keer hoeven doen, dus ik neem aan dat ie goed is.
2; Noodstop. Ik kreeg de opmerking dat de snelheid een beetje kantje boord was, en dat hij deze zou goedkeuren, maar dat ik er wel op moest letten bij de volgende oefeningen.
Toen de vraag om op de heenweg 3; de snelle slalom te doen, en op de terugweg de 4; Precisiestop.
Ronde 1, Snelle slalom (de oefening die letterlijk NOOIT misging in de lessen), pionnetje 4 om. Op de terugweg de precisiestop ook helemaal niet uitgesmeerd. Kutzooi. Beide moesten opnieuw.
Ronde 2, Snelle slalom, wéér pionnetje 4 om. Ik kon mijzelf wel slaan. Op de terugweg de precisiestop naar mijn idee goed gedaan. Jammer genoeg zeggen ze dan helemaal niets en moet je dan doorrijden naar de volgende oefening. Ok. 1 sowieso fout, misschien zelfs 2, dus de laatste 3 oefeningen even goed doen.
5; langzame slalom. De oefening waar ik zoveel stress voor had, ging ook eigenlijk elke les wel met regelmaat mis. Eerste keer zonder problemen.
6; Halve draai, eerste keer de motor niet trekkend genoeg, alhoewel ik dat een beetje een rare opmerking vond. Naar mijn idee ging het gewoon prima. Maar goed, met de 2e was hij wel tevreden.
7; Inparkeren, weggevertje.
Toen gelukkig te horen gekregen dat ik geslaagd was. Wat een opluchting.
Daar ging het uiteindelijk om. Gefeliciteerd! *O* Belooft alle goeds voor het vervolg! :t
 
Had mij voorgenomen om nooit een wheely te maken. Op de Kawa Promo Tour destijds de Z H2 SE uitgeprobeerd. Na groen bij verkeerslicht (ik stond vooraan), ik dacht zal hem even op staart trappen... Wat denk je..?Komt voorwiel van het asfalt...
 
Had mij voorgenomen om nooit een wheely te maken. Op de Kawa Promo Tour destijds de Z H2 SE uitgeprobeerd. Na groen bij verkeerslicht (ik stond vooraan), ik dacht zal hem even op staart trappen... Wat denk je..?Komt voorwiel van het asfalt...
Nog nooit meegemaakt hoewel ik bij groen niet aarzel om weg te rijden. Maar 't kan ook aan de motor liggen natuurlijk: mijn BMW is geen wonder van snelheid en acceleratie.
 
Net mijn eerste AVD les gehad.
Het is toch wel een hoop dat je tegelijk moet doen:
- verkeerssituaties inschatten (gelijk aan auto)
- wegdekcontrole (witte strepen, putdeksels, losliggend grind)
- heel ver vooruit kijken, met name in bomenrijk 60-kilometerzone. Hoe loopt de weg, hoe smal is de weg, hoe is het zicht voor een bocht.
- in een 30-kilometerzone zijn veel "dode" kleine straatjes van rechts (en links). Ook lopen er met dit heerlijke weer van mensen van bejaarde leeftijd op de stoep die willen oversteken. Spelende kinderen die niet naar school hoeven. Eerder 20-kilometerzone dan 30 (smiley).

Voor de eerste keer best ok. Moet vooral zorgen dat ik zelf veilig blijf. Mezelf ruimte gunnen en goed het overzicht bewaren. Niet te hard over onoverzichtelijke wegen rijden ook al in de maximum snelheid hoger.

Volgende week dinsdag volgt mijn 2e avd les.
Als jullie dit leuk vinden zal ik het dan opnieuw met jullie delen.
Uiteraard! Daar is dit topic voor!

Dan maar kijken of het met een wheelie lukt 😄
Mwa, maakt ook geen indruk meer hoor.... Doet ik zelf wel 🤣
Nog nooit meegemaakt hoewel ik bij groen niet aarzel om weg te rijden. Maar 't kan ook aan de motor liggen natuurlijk: mijn BMW is geen wonder van snelheid en acceleratie.
Ik wel, twee keer.... Tijdens twee verschillende rijlessen.... Op de weg naar het AVB oefenterrein en terug naar de rijschool 😅
 
Laatst bewerkt:
Vanavond was het eindelijk tijd voor mijn eerste motorrijles. In de auto naar het AVB terrein en na een kleine 1,5u oefenen zelf terug gereden naar de rijschool. Op het terrein wat stops gemaakt en veel rondjes gereden. Na tig keer langs de pylonnen op gereden te zijn ook wat slaloms in zn 2 en 3 gedaan:).

Met name het basiswerk van schakelen en optrekken, valt in het begin even tegen als je nog nooit op een (schakel)brommer hebt gereden. Toch erg genoten en nu al zin in de volgende les!
 
Vandaag m'n tweede motorrijles gehad. Waarbij de eerste AVB-rijles aardig goed ging, werd ik vandaag toch aardig goed aangepakt door m'n perfectionisme. Moeite met de remproeven en de uitwijkmanoeuvre, een soort van angst. Ik kreeg ineens twijfels of motorrijden wel voor mij was weggelegd.. Hadden jullie daar ook last van in het begin of ging het als een zonnetje?

Daarnaast mag ik het mezelf ook niet zo kwalijk nemen aangezien het pas m'n tweede les is, de lat moet niet te hoog worden gelegd. De volgende les zal vast beter gaan!
 
Hadden jullie daar ook last van in het begin of ging het als een zonnetje?
Voor mij ging het eigenlijk gelijk al een zonnetje. Natuurlijk had ik wel met sommige oefeningen moeite - vooral de langzame slalom heb ik nooit goed onder de knie gekregen - maar die twijfels heb ik nooit gehad. Nu is mijn situatie ook heel anders als de jouwe - ik ben waarschijnlijk een stuk ouder en heb al 20 jaar (schakel)brommer gereden, dus dat helpt ook.
 
@BanditNL95
Mijn eerste les ging ook heel soepel, maar na les 2 en 3 wist ik dat ik nog een hoop te leren had.
Voortuigbeheersing is echt nodig in het verkeer om veilig te kunnen handelen. Daarom snap ik dat avb eerst komt, voordat je de weg op gaat.

Met rust, geduld en tijd komt het moment dat je de motor onder controle hebt tijdens alle oefeningen. Daarna begint pas het echte werk.

Ik zou zeggen: kijk het nog een aantal lessen aan en bepaal dan of het iets voor je is. Maar als je avb eenmaal hebt, wordt het wel leuk
 
Voor mij ging het eigenlijk gelijk al een zonnetje. Natuurlijk had ik wel met sommige oefeningen moeite - vooral de langzame slalom heb ik nooit goed onder de knie gekregen - maar die twijfels heb ik nooit gehad. Nu is mijn situatie ook heel anders als de jouwe - ik ben waarschijnlijk een stuk ouder en heb al 20 jaar (schakel)brommer gereden, dus dat helpt ook.

Ja voor mij is het helemaal nieuw. Ik heb wel een autorijbewijs nu zo'n jaar of 9, maar wilde toch m'n midlifecrisis voor zijn en alvast m'n motorrijbewijs halen.


@BanditNL95
Mijn eerste les ging ook heel soepel, maar na les 2 en 3 wist ik dat ik nog een hoop te leren had.
Voortuigbeheersing is echt nodig in het verkeer om veilig te kunnen handelen. Daarom snap ik dat avb eerst komt, voordat je de weg op gaat.

Met rust, geduld en tijd komt het moment dat je de motor onder controle hebt tijdens alle oefeningen. Daarna begint pas het echte werk.

Ik zou zeggen: kijk het nog een aantal lessen aan en bepaal dan of het iets voor je is. Maar als je avb eenmaal hebt, wordt het wel leuk

Eens! Ik mocht zelfstandig naar het AVB-parkeerterrein rijden vanaf de rijschool en ik merk dat ik dat wel leuk vind om te doen, heerlijk om de vrijheid te voelen. Ik heb in het verleden vaak bij m'n vader achterop gezeten die motor rijdt, waardoor het ook bij mij is gaan kriebelen alleen heb ik nooit de knoop doorgehakt, tot 2 weken geleden. Ik wil dus sowieso voor m'n rijbewijs gaan! Het is alleen wel gek dat ik bij een beetje tegenslag al meteen twijfels krijg haha.

Volgens de instructeur heb ik een les of 7 nodig voor AVB, dit zijn in blokken van 2 uur.
 
@BanditNL95
Mijn eerste les ging ook heel soepel, maar na les 2 en 3 wist ik dat ik nog een hoop te leren had.
Voortuigbeheersing is echt nodig in het verkeer om veilig te kunnen handelen. Daarom snap ik dat avb eerst komt, voordat je de weg op gaat.

Met rust, geduld en tijd komt het moment dat je de motor onder controle hebt tijdens alle oefeningen. Daarna begint pas het echte werk.

Ik zou zeggen: kijk het nog een aantal lessen aan en bepaal dan of het iets voor je is. Maar als je avb eenmaal hebt, wordt het wel leuk
Ja voor mij is het helemaal nieuw. Ik heb wel een autorijbewijs nu zo'n jaar of 9, maar wilde toch m'n midlifecrisis voor zijn en alvast m'n motorrijbewijs halen.




Eens! Ik mocht zelfstandig naar het AVB-parkeerterrein rijden vanaf de rijschool en ik merk dat ik dat wel leuk vind om te doen, heerlijk om de vrijheid te voelen. Ik heb in het verleden vaak bij m'n vader achterop gezeten die motor rijdt, waardoor het ook bij mij is gaan kriebelen alleen heb ik nooit de knoop doorgehakt, tot 2 weken geleden. Ik wil dus sowieso voor m'n rijbewijs gaan! Het is alleen wel gek dat ik bij een beetje tegenslag al meteen twijfels krijg haha.

Volgens de instructeur heb ik een les of 7 nodig voor AVB, dit zijn in blokken van 2 uur.
Bij mij is het ook gaan kriebelen door altijd achterop mee te rijden bij mn vader. Herkenbaar ook dat je bij tegenslag even twijfelt.
Bij mij helpt het gewoon niet teveel over de handelingen na te denken en vooral te genieten van de leuke momenten (die zijn er vaak ook genoeg al in het begin)
 
Het is alleen wel gek dat ik bij een beetje tegenslag al meteen twijfels krijg haha
Als je het verslag van mijn 1e avd les hebt gelezen, dan is de vrijheid idd heerlijk, maar het gevaar ligt echt overal om de hoek.

Vannacht even rustig laten bezinken en dan dinsdag aanstaande langzaam rijden en goed kijken waar het moet en ff die hendel opentrekken waar het kan.

Vandaag zei mijn instructeur dat ik nog 5 á 6 lessen nodig van voor avd. Mooi 1 les per week voor mijn avd examen op 19 juli.
 
Vandaag m'n tweede motorrijles gehad. Waarbij de eerste AVB-rijles aardig goed ging, werd ik vandaag toch aardig goed aangepakt door m'n perfectionisme. Moeite met de remproeven en de uitwijkmanoeuvre, een soort van angst. Ik kreeg ineens twijfels of motorrijden wel voor mij was weggelegd.. Hadden jullie daar ook last van in het begin of ging het als een zonnetje?

Daarnaast mag ik het mezelf ook niet zo kwalijk nemen aangezien het pas m'n tweede les is, de lat moet niet te hoog worden gelegd. De volgende les zal vast beter gaan!

Klinkt mij zeer bekend. Na de derde les serieus getwijfeld of het wat voor me was omdat het niet gelijk allemaal lukte.
Voelde me toen enorm overweldigd omdat er nog zoveel te leren was. Vlot schakelen, durven leunen in bochten, tegensturen, rijden aan hogere snelheden, etc. Maar dat is puur door perfectionisme. Maar ik merkte wel dat ik er steeds uitkeek naar de volgende les, dus toen wist ik dat ik wel wou motorrijden. Heb een dagboek bijgehouden en je merkt wel degelijk dat je dingen bijleert en steeds beter wordt, ook al lijkt dat niet altijd zo.

Het wordt allemaal beter hoor, maak je geen zorgen. Je eerste motor kopen, de eerste kilometers zelf rijden, een langer ritje naar het buitenland of met vrienden rondrijden, allemaal dingen die je niet wil missen.

En ik, die ooit zeer hard twijfelde, heb in de maanden april en mei met de allereerste motor al 4436km gereden, allemaal 's avonds na het werk en in het weekend. Is echt puur genieten. Komt helemaal goed, gewoon doorzetten :t
 
Klinkt mij zeer bekend. Na de derde les serieus getwijfeld of het wat voor me was omdat het niet gelijk allemaal lukte.
Voelde me toen enorm overweldigd omdat er nog zoveel te leren was. Vlot schakelen, durven leunen in bochten, tegensturen, rijden aan hogere snelheden, etc. Maar dat is puur door perfectionisme. Maar ik merkte wel dat ik er steeds uitkeek naar de volgende les, dus toen wist ik dat ik wel wou motorrijden. Heb een dagboek bijgehouden en je merkt wel degelijk dat je dingen bijleert en steeds beter wordt, ook al lijkt dat niet altijd zo.

Het wordt allemaal beter hoor, maak je geen zorgen. Je eerste motor kopen, de eerste kilometers zelf rijden, een langer ritje naar het buitenland of met vrienden rondrijden, allemaal dingen die je niet wil missen.

En ik, die ooit zeer hard twijfelde, heb in de maanden april en mei met de allereerste motor al 4436km gereden, allemaal 's avonds na het werk en in het weekend. Is echt puur genieten. Komt helemaal goed, gewoon doorzetten :t
Ruim 4.000 km in 2 maanden 🫣; het is een hobby, geen werk :+.
 
Ruim 4.000 km in 2 maanden 🫣; het is een hobby, geen werk :+.

Ik durf het haast niet te zeggen, maar de maand mei alleen al was 2800 km, en alleen maar niet over de 3000 omdat ik de voorbije 2 dagen niet gereden heb doordat de ketting echt ver over de houdbaarheid is en ik pas volgende week woensdag naar de dealer kan voor een nieuwe :]

En mag niet in het buitenland rijden met die L, anders was ik ook gewoon met de motor naar het werk gegaan in R'dam, is 250km heen en terug :]

Maar er zijn genoeg situaties waarvan ik dacht die bocht ging niet zo lekker als ik wou, of dit zou beter kunnen, etc.
Het is niet altijd rozegeur en maneschijn :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan