Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Mijn doel is volgend jaar met de motor door west europa
Ha! Daar heb ik nog wel wat ongevraagd advies over :) Want daarvoor heb je een motor nodig die doet aan de volgende vereisten voldoet. Het is nogal een waslijst dus ik heb 'm even ingeklapt.
1) Goede technische staat
2) Zie punt 1.

De rest is eigenlijk bonus. Comfortabel is fijn, beetje gemakkelijk bagage meenemen is fijn, beetje grote tankinhoud is fijn, en 1000cc+ is ook altijd fijn voor van die lange treks. Maar het kan ook gewoon op een Solex hoor :) Sterker nog, met een gloednieuwe FJR naar Spanje rijden is eigenlijk saai, met een oude naked is een stuk spannender :Y

Ik wil verder adviseren om niet een motor te kopen (zeker niet als eerste motor) met die ene lange reis in gedachten, maar met het overige gebruik de rest van het jaar, je stallingsmogelijkheden (want mooi hoor, een klassieke Chopper, maar hij blijft niet heel lang mooi als je hem buiten in weer en wind moet stallen...), of je 'm ook met nachten en winters wilt rijden etc..
 
Ha! Daar heb ik nog wel wat ongevraagd advies over :)

Advies is altijd goed! :) Wel een lange lijst zeg, pff... Heb even nodig gehad. :)

Stalling is geen probleem, mijn garage is net te klein voor de auto dus de motor heeft alle ruimte.
Goede staat van onderhoud vind ik persoonlijk niet meer als logisch. Naast de nodige basiskennis bij de piloot zelf, mocht er onderweg iets gebeuren.

En ik vlieg nog heen en weer tussen naked, sporttourers en all terrain (1200GSA vind ik erg mooi) al zal dat ook afhankelijk zijn van of mijn wederhelft wel of niet mee wil op vakantie. Als ze het ziet zitten ben ik bereid een ruime motor te kopen voor ons beide, met misschien een wat oudere naked er bij voor de fun! ;)
Als ik haar niet zo ver krijg, mag dat tweede zadel er ook wel af en neig ik meer naar de nakeds.

Voor nu ben ik blij dat ik nog niet hoef te kiezen, er is nog te veel moois! Eerst maar eens dat rijbewijs en een aantal keer een motor lenen/huren.
 
Naast de nodige basiskennis bij de piloot zelf, mocht er onderweg iets gebeuren.
Zelfs daar kun je in principe zonder dankzij pechhulpdiensten en zo, dus ook dat is slechts een pré. Ik kan zelf nog net mijn bandenspanning regelen, mijn ketting smeren, mijn accu vervangen en mijn olie bijvullen, en daar kom ik ook Europa mee door. Okee, ik heb ook wel eens een 12v stekker gemonteerd

een aantal keer een motor lenen/huren
Nou, dat zou ik zelf nou niet doen. Dat is zo moederlievend duur :o Proefritten maken is volgens genoeg om de zit te ervaren, dus verder zeg ik koop gewoon een oud barrel van duizend piek en ga lekker veel rondknorren, daar heb je het er zo mee uit. Ergste dat er kan gebeuren qua investering is dat je hem oprijdt of economisch total loss. Maar normaal gesproken kun je 'm anders met weinig tot geen verlies een half jaar vrolijk weer doorverkopen. Als je elke keer dat je zin hebt om te rijden helemaal moet plannen om een motor te gaan huren komt het er nooit van, als je gewoon een ouwe aftrapper voor de deur zet zit je er tenminste binnen vijf minuten op als de zon een keer schijnt *O*
 
Zelfs daar kun je in principe zonder dankzij pechhulpdiensten en zo, dus ook dat is slechts een pré. Ik kan zelf nog net mijn bandenspanning regelen, mijn ketting smeren, mijn accu vervangen en mijn olie bijvullen, en daar kom ik ook Europa mee door. Okee, ik heb ook wel eens een 12v stekker gemonteerd

Dat is zeker zo, enkel: een techneut in hart en nieren wil nu eenmaal zelf weten hoe alles werkt. ;) Ja, schuldig! Ik sloop alles uit elkaar wat ik krijg/koop haha.
Vandaar dat ik ook nadenk over een tweede motor. :+

Nou, dat zou ik zelf nou niet doen. Dat is zo moederlievend duur :o Proefritten maken is volgens genoeg om de zit te ervaren, dus verder zeg ik koop gewoon een oud barrel van duizend piek en ga lekker veel rondknorren, daar heb je het er zo mee uit. Ergste dat er kan gebeuren qua investering is dat je hem oprijdt of economisch total loss. Maar normaal gesproken kun je 'm anders met weinig tot geen verlies een half jaar vrolijk weer doorverkopen. Als je elke keer dat je zin hebt om te rijden helemaal moet plannen om een motor te gaan huren komt het er nooit van, als je gewoon een ouwe aftrapper voor de deur zet zit je er tenminste binnen vijf minuten op als de zon een keer schijnt *O*

Eens, ik was ook niet van plan om daar al mijn geld aan uit te geven. Meer voor een stukje zekerheid voordat ik wellicht voor niets een (dure) motor koop.
Verder heb ik voldoende vrienden/familie met een motor, die nu al gezegd hebben dat ik hun motor rustig mee mag nemen als ik dat wil. En laat ik nou de mazzel hebben dat dat zelf geen actieve motorrijders zijn. :]

Al verwacht ik dat het echt niet lang duurt voor mij eigen motor er staat hoor! Zoveel geduld heb ik dan ook weer niet.
 
Dat is zeker zo, enkel: een techneut in hart en nieren wil nu eenmaal zelf weten hoe alles werkt. ;) Ja, schuldig! Ik sloop alles uit elkaar wat ik krijg/koop haha.
Des te beter, houden zo!

Verder heb ik voldoende vrienden/familie met een motor, die nu al gezegd hebben dat ik hun motor rustig mee mag nemen als ik dat wil.
Ook beter. Ik kende toen ik begon dus echt niemand met een motor. Doe er je voordeel mee *O*

hun motor rustig mee mag nemen als ik dat wil
En toch zeg ik dan weer: dat moet je dan eerst weer vragen, en dan moet je daar weer heen... Gedoe... Gewoon een oude Div kopen of zo, hoef je ook niet bang te zijn dat je 'm sloopt :)
 
Ik heb vanmiddag avd examen...mijn enige puntje is dat ik bij het wegrijden soms iets te vroeg gas geef waardoor je 'hoort' dat ik weg rij of soms iets te laat gas geef waardoor ik minder vlot weg ben dan ik zou kunnen. Ik hoop dat ik tijdens mijn examen hier niet teveel last van heb :)
 
Zolang je voornaamste zorg het wegrijden als een geroutineerde rijder is, zou ik denken dat het wel goed moet komen.

Hopelijk heb je dan ook mooi nieuws voor ons!
 
Ik kan melden dat ik geslaagd ben voor mijn AVB! Ging niet helemaal zoals gehoopt, maar toch .. :D
*O*Goed werk jonguh … Gefeliciteerd en zo doorgaan! Ach, die bijzondere verrichtingen, gewoon wat blijven oefenen op een stil stukje weg of een lege parkeerplaats. En heel vaak heb je ze in het echte leven niet nodig.
 
Rotzooi jij maar wat af, ik luister overal naar :]
Ik vond het trouwens zo leuk dat ik gister tijdens avd-rondje gegroet werd door een andere motorrijder. Het voelde zo, welkom.. :}
 
@Mitssz zo voelde ik me ook, vond het echt leuk haha. Soort van ook al ben je nog aan het lessen en bak je er niks van je hoort er wel bij :') En het maakt het inderdaad gezelliger op de weg @max snelheid . Volgende week heb ik weer m'n volgende les en kijk er nu al naar uit
 
Gewoon lekker blijven groeten. Niet iedereen groet terug, maar je hebt er ook veel die zeggen "ik groet alleen als ik gegroet wórd, maar ja, er groet nooit iemand" en dat is gewoon dom :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan