Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Gefeliciteerd! :}*O* En trouwens, het is bijna altijd lekker weer om te gaan rijden. Alleen je moet je er soms een beetje extra op kleden :)
 
Yesss! zojuist mijn AVD gehaald. Meteen afspraak gemaakt voor rijbewijs aanvragen maar helaas, daar moet ik een weekje opwachten. Hopen dat zodra ik hem heb het nog een beetje lekker weer is om te gaan rijden :)
Heel goed, gefeliciteerd! *O* Veilige en vrolijke motorkm's gewenst!
Pas als het gaat sneeuwen is het geen lekker weer meer om te rijden ... ;)
 
Mijn jongste dochter heeft net haar L gehaald. In Belgie moet je eerst je basisvaardigheid tonen op een afgesloten terrein en daarna mag je maximaal een jaar zelfstandig rijden met een L op je nummerplaat. Dan moet je examen doen voor op de weg, voor een volledig rijbewijs.
Dochter heeft haar L en besluit om haar broer te bezoeken. Dat is wel een ritje van 200 km, heen. En weer 200km terug. Mag hier allemaal met een voorlopig rijbewijs. Gelukkig zijn papa en mama zo verstandig om regelmatig met dochterlief te rijden om haar tips te geven.
Komt wel goed met haar. Over een paar maanden kan ik melden dat ze geslaagd is.
 
Ik heb destijds in november mijn examen voor A gedaan. Je instructeur (als je bij 'n goeie rijschool gaat) weet wel of je veilig de weg op kunt voor les. Gewoon beginnen! Als je met slecht weer les hebt, heb je als je te zijner tijd voor jezelf gaat rijden ook geen problemen met het weer. Of wil je mooiweerrijder worden? '(:N
Ik ga morgen bellen naar de rijschool om te beginnen. Ik wil uiteindelijk de motor vooral gaan gebruiken als woon-werk verkeer, aangezien ik bijna iedere dag in de file sta. Daarnaast is het idee van motorrijden natuurlijk ook veel leuker dan in een auto zitten. In de weekenden ga ik wel wat tochtjes maken. Dit doe ik wel alleen met mooi weer:9

Yesss! zojuist mijn AVD gehaald. Meteen afspraak gemaakt voor rijbewijs aanvragen maar helaas, daar moet ik een weekje opwachten. Hopen dat zodra ik hem heb het nog een beetje lekker weer is om te gaan rijden :)
Proficiat Motorcintje!
 
Mijn jongste dochter heeft net haar L gehaald. In Belgie moet je eerst je basisvaardigheid tonen op een afgesloten terrein en daarna mag je maximaal een jaar zelfstandig rijden met een L op je nummerplaat. Dan moet je examen doen voor op de weg, voor een volledig rijbewijs.
Dochter heeft haar L en besluit om haar broer te bezoeken. Dat is wel een ritje van 200 km, heen. En weer 200km terug. Mag hier allemaal met een voorlopig rijbewijs. Gelukkig zijn papa en mama zo verstandig om regelmatig met dochterlief te rijden om haar tips te geven.
Komt wel goed met haar. Over een paar maanden kan ik melden dat ze geslaagd is.

Wat een geweldige manier om lessen mogelijk te maken. In Nederland biedt de wetgeving inkomsten garantie voor de rijscholen door middel van verplicht lessen te nemen bij een rijschool.
 
Zo, tijd om ook maar weer eens wat van me te laten horen. Ik heb mijn AVD ingepland, 16 november mag ik op voor examen. Heb nog 3 lessen staan en een uurtje voorrijden. Afgelopen twee lessen gingen echt super goed, dus mijn instructeur begon zich al te vervelen. Merk dat alles automatischer gaat en het kijken ook automatisch gaat en niet geforceerd. Hoop dat ik met een paar weken mag melden dat ik geslaagd ben :-). Heb 's avonds al een afspraak bij de gemeente om gelijk m'n rijbewijs aan te vragen.
 
Zo, tijd om ook maar weer eens wat van me te laten horen. Ik heb mijn AVD ingepland, 16 november mag ik op voor examen. Heb nog 3 lessen staan en een uurtje voorrijden. Afgelopen twee lessen gingen echt super goed, dus mijn instructeur begon zich al te vervelen. Merk dat alles automatischer gaat en het kijken ook automatisch gaat en niet geforceerd. Hoop dat ik met een paar weken mag melden dat ik geslaagd ben :-). Heb 's avonds al een afspraak bij de gemeente om gelijk m'n rijbewijs aan te vragen.
Op je examen geforceerd kijken! De examinator moet aan je hoofdbewegingen kunnen zien dat je kijkt, zowel opzij als in je spiegels!
 
Yes, ga ik ook zeker doen. Ik bedoelde natuurlijk dat het 'overdreven' kijken nu ook automatisch gaat, zonder dat het me teveel afleidt. Vond ik in het begin nogal krom, dat je ergens rechts afslaat bijvoorbeeld, en er geen fietspad is oid, en dat je dan toch alles dubbel moet gaan lopen checken, waardoor ik me minder kan focussen op een goede bocht rijden. Had ik met de auto ook, maar dat is ook allemaal goedgekomen :-).

Ben ondertussen al stiekem aan het kijken voor een motor. Daar heb ik nog wel een vraagje over. Ik les nu voor code 80. Ik ben vrij lang, dus ik zou graag een wat grotere motor kopen. Dit zijn vaak A motoren, dus zit ik te kijken naar het afvoeren van een motor naar 35kw. In dat geval zou bijvoorbeeld een V-strom een goede optie zijn. Nu heb ik ook naar wat Honda modellen gekeken en kwam een mooie Honda CBF600 tegen, met een paar leuke opties, en niet al te hoge km stand voor een mooie prijs. Nu ben ik niet heel technisch onderlegd, maar ik heb me laten vertellen dat een 2-cilinder onderin meer koppel heeft en dat dit bij afknijpen niet heel erg wordt verminderd, aangezien dat pas op de hogere toeren gebeurd. Bij een 4-cilinder komt het koppel iets later vrij, waardoor een afgeknepen 4-cilinder veel minder soepel rijdt. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Yes, ga ik ook zeker doen. Ik bedoelde natuurlijk dat het 'overdreven' kijken nu ook automatisch gaat, zonder dat het me teveel afleidt. Vond ik in het begin nogal krom, dat je ergens rechts afslaat bijvoorbeeld, en er geen fietspad is oid, en dat je dan toch alles dubbel moet gaan lopen checken, waardoor ik me minder kan focussen op een goede bocht rijden. Had ik met de auto ook, maar dat is ook allemaal goedgekomen :-).

Ben ondertussen al stiekem aan het kijken voor een motor. Daar heb ik nog wel een vraagje over. Ik les nu voor code 80. Ik ben vrij lang, dus ik zou graag een wat grotere motor kopen. Dit zijn vaak A motoren, dus zit ik te kijken naar het afvoeren van een motor naar 35kw. In dat geval zou bijvoorbeeld een V-strom een goede optie zijn. Nu heb ik ook naar wat Honda modellen gekeken en kwam een mooie Honda CBF600 tegen, met een paar leuke opties, en niet al te hoge km stand voor een mooie prijs. Nu ben ik niet heel technisch onderlegd, maar ik heb me laten vertellen dat een 2-cilinder onderin meer koppel heeft en dat dit bij afknijpen niet heel erg wordt verminderd, aangezien dat pas op de hogere toeren gebeurd. Bij een 4-cilinder komt het koppel iets later vrij, waardoor een afgeknepen 4-cilinder veel minder soepel rijdt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Er zijn heel wat topics over "eerste motor kopen" en dergelijke. Gewoon wat zoeken.

Veel succes! Het plezier komt vanzelf wel als ik je zo lees … :Y
 
Hier sinds eind september aan het lessen voor A.
Heb er volgens de instructeur wel feeling voor, is mooi meegenomen natuurlijk. In het verleden wel schakelbrommer gereden wat ook iets in het voordeel kan zijn.

Heb nu 6 uur geoefend op het industrieterrein, en 3 uur op de weg. Aankomende vrijdag AVB examen. Heb er wel beetje een hard hoofd in, langzame slalom en vertragingsoefening lukt nog niet altijd vlekkeloos. Maar we gaan het zien O-)

Vandaag theorie examen gehad, geslaagd met 2 fout, was opzich prima te doen. Voorbereid met een theorieboek van Lens, met bijbehorende oefenexamens op de pc.

Planning is om in december klaar te zijn, dan lekker op zoek naar een motor (waarschijnlijk een CBR600F4i om te beginnen) en de bijbehorende spullen. Volgend seizoen lekker rijden, zin in!

Zal nog even netjes het lijstje invullen:

M0t0rgast
Lessend rijbewijs: (A)
Eerste rijles: 22 september 2018
Theorie: 23 oktober (geslaagd)
AVB: 26 oktober
AVD: nog niet aangevraagd
Rijschool: Huis in 't Veld (Twello)
Lesmotor: Yamaha XJ6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier sinds eind september aan het lessen voor A.
Heb er volgens de instructeur wel feeling voor, is mooi meegenomen natuurlijk. In het verleden wel schakelbrommer gereden wat ook iets in het voordeel kan zijn.

Heb nu 6 uur geoefend op het industrieterrein, en 3 uur op de weg. Aankomende vrijdag AVB examen. Heb er wel beetje een hard hoofd in, langzame slalom en vertragingsoefening lukt nog niet altijd vlekkeloos. Maar we gaan het zien O-)

...

Bedenk je maar zo; er mogen foutjes tussen zitten, en als je de ene trage proef verkeerd doet heb je altijd de andere nog. Tenzij je echt verkeerd instuurt of te langzaam gaat vang je die altijd met het achtje/de bocht wel weer op. De langzame slalom was bij mijn examengroep ook een zelfvertrouwenkiller, maar puntje bij paaltje heeft alsnog 3/4 hem gehaald. Sowieso veel succes vrijdag!
 
Bedankt!

Hoop dat het weer een beetje mee zit, zoals het er nu naar uit ziet veel regen.. |(

Het lijkt mij niet dat een AVB examen daarvoor afgelast word? En ik neem aan dat de examinator wel rekening zal houden met de weersomstandigheden die negatieve invloed kunnen hebben op de opdrachten..

Iemand ervaring met AVB examen in de regen?
 
Bedankt!

Hoop dat het weer een beetje mee zit, zoals het er nu naar uit ziet veel regen.. |(

Het lijkt mij niet dat een AVB examen daarvoor afgelast word? En ik neem aan dat de examinator wel rekening zal houden met de weersomstandigheden die negatieve invloed kunnen hebben op de opdrachten..

Iemand ervaring met AVB examen in de regen?

Ik ben benieuwd wat er gebeurt met uitwijkoefening als het nat is. Je kan zo uitgeleiden denk ik. Of noodstop op een motor zonder ABS met een nat wegdek.
 
Impact van water op wegdek is echt minder spannend dan je denkt; zie bijvoorbeeld:

Eigenlijk is het enige echt vergrote gevaar dat de dingen die toch al glad zijn extra glad worden, zoals de witte wegmarkeringen, teerstrepen en helemáál tramrails. Maar als het goed is heb je daar weinig tot geen last van op je AVB-locatie :) En dan nog, een centimeter wegglijden is meestal ook pas een probleem als je er een paniekreactie achteraan doet. Gewoon kijken waar je heen wilt en blijven sturen, net als altijd, en je krijgt 99 van de 100 keer vanzelf een tiende seconde later weer grip. Je bent natuurlijk ook niet de eerste die het "in the wet" moet doen.
 
Impact van water op wegdek is echt minder spannend dan je denkt; zie bijvoorbeeld:

Eigenlijk is het enige echt vergrote gevaar dat de dingen die toch al glad zijn extra glad worden, zoals de witte wegmarkeringen, teerstrepen en helemáál tramrails. Maar als het goed is heb je daar weinig tot geen last van op je AVB-locatie :) En dan nog, een centimeter wegglijden is meestal ook pas een probleem als je er een paniekreactie achteraan doet. Gewoon kijken waar je heen wilt en blijven sturen, net als altijd, en je krijgt 99 van de 100 keer vanzelf een tiende seconde later weer grip. Je bent natuurlijk ook niet de eerste die het "in the wet" moet doen.

O dat ziet er wel goed uit. Nat wegdek zal dan niet echt een issue moeten zijn voor snelle cluster. Trouwen is het eigenlijk niet allang de tijd om wegmarkeringspul te ontwikkelen met een vergelijkbare grip als het wegdek zelf? Volgens mij wordt er daar geen aandacht aan besteed. Voor motor rijders zou dat heel veel uitmaken.
 
Ik heb eens een AVB les gedaan in de stromende regen. Motor met ABS, verder nergens last van gehad. Uitwijk ging zonder problemen en slippen.
Je moet het misschien alleen durven te doen
 
Je hebt met een beetje band nog steeds minimaal 70% grip in de regen. Beetje motorrijder komt niet verder dan 60% van de kunnen van de band. Jij (met alle respect) komt dus zeer waarschijnlijk niet overeen met de capaciteiten van "een beetje motorrijder", immers je lest nog. Concluderend:
Ik zou me met dus niet te veel zorgen maken! De noodstop, zonder ABS, is iets waar je even iets meer aandacht voor moet hebben met regen. Voorwiel wil wat makkelijker blokkeren. Als goed is merk je dit wel op tijd als je deze oefening beheerst. Dat je ietsjes verder stil staat , doordat je iets voorzichtiger bent, houd men zeker rekening mee.

Met avb houd je de putdeksels, teerstrepen, wegmarkeringen, etc goed in de gaten, maar daar oefen je als het goed is altijd al op...
 
Als het nat is oefen ik vaak door het achterwiel expres even te laten uitbreken over putdeksels of witte verf. Teerstrepen en tramrails niet; daar heb ik veel meer respect voor, want die zijn lang en smal en dat glijdt veel naarder. Maar goed, expres oefenen met uitbreken helpt enorm tegen het schrikken als het een keer per ongeluk gebeurt en zorgt dat ik de mogelijkheden van mijn remmen en banden goed ken.
 
Bij de noodstop mag de abs ingrijpen toch?

Bij de vertragingsoefening niet als ik het goed heb, al zal dat vooral bij het achterwiel wel snel gaan gebeuren ben ik bang, zelfs met droog weer heb ik daar vaak last van..

We gaan het zien morgen, meedoen is belangrijker dan winnen toch? 8)7
 
Hallo allemaal,

Ik ben 3 weken geleden begonnen met lessen voor mijn A2 rijbewijs. (Ik kan niet wachten tot ik hem eindelijk heb8)7)
Alle oefeningen gaan erg goed, en ik kan over 4 weken afrijden voor mijn AVB. (Iemand ervaring met het AVB terrein in Utrecht, heb gehoord dat het niet het makkelijkste terrein is).

Dinsdag avond mijn eerste AVD lesje erop zitten, was meteen goed aanpoten achter mijn bijrijder die deze week al mocht afrijden voor zijn AVD.

AVB en AVD ga ik in 2 dagen achter elkaar halen hopelijk, iemand nog tips voor de zenuwen?(ik voel ze nu al:P)
 
Hallo allemaal,

Ik ben 3 weken geleden begonnen met lessen voor mijn A2 rijbewijs. (Ik kan niet wachten tot ik hem eindelijk heb8)7)
Alle oefeningen gaan erg goed, en ik kan over 4 weken afrijden voor mijn AVB. (Iemand ervaring met het AVB terrein in Utrecht, heb gehoord dat het niet het makkelijkste terrein is).

Dinsdag avond mijn eerste AVD lesje erop zitten, was meteen goed aanpoten achter mijn bijrijder die deze week al mocht afrijden voor zijn AVD.

AVB en AVD ga ik in 2 dagen achter elkaar halen hopelijk, iemand nog tips voor de zenuwen?(ik voel ze nu al:P)

Bedoel je het terrrein van Bruinsma? Er zijn in Utrecht namelijk een paar rijscholen met eigen terrein waar andere rijscholen ook gebruik van maken. Ik heb zelf bij Bruinsma gelest, dus alle oefeningen op datzelfde terrein gehad. Ik weet niet wat er precies bedoeld wordt met 'niet het makkelijkste terrrein', maar ik heb er zelf weinig last van gehad. Het terrein zelf is soms wat oneffen, en doordat je een beetje tussen het spoor en het kanaal ingesloten zit kan het soms lijken alsof je sneller gaat en eerder geen ruimte meer hebt dan je zou denken. Wel zag ik dat andere rijscholen die op het terrein examen deden eerst even alle opdrachten rustig langs gingen en er echt wel even tijd voor namen om uit te leggen hoe ze er op dat specifieke terrein bij lagen. Ik zou me er niet al te druk om maken, gewoon focussen op de pionnen en het komt wel goed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan