"Motorscooters zijn geen echte motoren"

Overigens heb je ook scooters met versnellingen, ze zijn dus niet allemaal automaat.
(...)
Oorspronkelijk hadden alle scooters versnellingen. Mijn vroegere Vespa 160 GS uit begin de jaren 60 had een manuele bak.
De automaat is van een latere datum. Ik weet niet wie het eerst een 125 of meer cc scooter heeft uitgebracht met een CVT.
 
Oorspronkelijk hadden alle scooters versnellingen. Mijn vroegere Vespa 160 GS uit begin de jaren 60 had een manuele bak.
De automaat is van een latere datum. Ik weet niet wie het eerst een 125 of meer cc scooter heeft uitgebracht met een CVT.
Rijd nog eens leuker ook,een scooter word er een stuk pittiger door met optrekken.
Ik heb ooit eens op een klassieke Vespa gereden en was verbaasd hoe snel die was met optrekken.
Normaal gesproken vind ik scooterrijden niks,maar met handbak rijden vond ik zelfs leuk.
 
Leeftijd is voor een motorfiets nauwelijks van belang. Wat heeft ie al gereden, jouw Leonardo, en werd ie goed onderhouden?
Mijn Leonardo heeft zo'n 54.000 km op de teller staan. Dat vind ik niet heel veel, maar hij is slecht onderhouden bij zijn vorige baasje(s). Werd alleen op een zonnige zomerdag naar het dorp op-en-neer gepakt, waarschijnlijk meteen gas vol open. De snaar die ik heb vervangen was 2mm te smal. Met de bredere Malossi snaar houdt ie zich een stuk beter op snelheid. Ook wordt er een slok olie verstookt, wat volgens mij ook niet heel bevorderlijk is voor de prestaties... Maar goed, het was dan ook een goedkoop scootertje om te kijken of het bevalt.

Rijd nog eens leuker ook,een scooter word er een stuk pittiger door met optrekken.
Ik heb ooit eens op een klassieke Vespa gereden en was verbaasd hoe snel die was met optrekken.
Normaal gesproken vind ik scooterrijden niks,maar met handbak rijden vond ik zelfs leuk.
Zit het verschil 'm niet eerder in 2T vs 4T?
 
Hallo mede motorscooterrijders, Maru hier. Ik zit met een "probleem" dat voornamelijk tussen de oren zit, zowel bij mezelf als bij anderen -- en dat is de stelling dat motorscooters geen echte motoren zijn.

Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik een jaar lang op m'n CBF 500 gereden. Ik vind 'm mooi om te zien en vergeleken met andere motorfietsen weegt-ie niet veel, maar ik blijf het een lomp en onhandig apparaat vinden. Rechtdoor rijden is geen probleem, maar op lage snelheid een krap bochtje draaien of -- oh god -- 'm aan de hand verplaatsen is echt een drama. Ik ben maar een tenger vrouwtje, dus het zwaartepunt voelt al snel hoog aan. Dat is de reden waarom ik veel liever op een compacte motorscooter rijd. Laag zwaartepunt en zelf weegt het ook drie-keer-niets, dus heb ik veel meer zelfvertrouwen om mijn toertochtjes over onmogelijk smalle en kronkelige weggetjes te rijden. Ik geef niet veel om snelheid (boven de 100 km/u vind ik oncomfortabel), dus het vermogen van mijn Aprilia Leonardo 250 is meer dan genoeg.

Alleen voelt het als opgeven. Ik heb mijn A-volledig gehaald en mag dus overal op rijden. De Royal Enfield Himalayan is een motorfiets die veel fijner aanvoelt dan mijn CBF (waar manlief nu op rijdt), maar toch overweeg ik uiteindelijk zoiets als een Honda SH 300 te kopen als "Leo" uiteindelijk de geest geeft.

Waarom heb ik daar een probleem mee als een motorscooter mij gewoon beter bevalt? Omdat ik het idee heb dat motorscooterrijders als "minder" worden gezien door de "echte" motorrijders. Er wordt niet naar me gezwaaid als ik op de Leonardo rijdt (ook niet op N-wegen), terwijl ik op het stuur van de CBF maar beter een hand op een veer kan zetten -- zo vaak word ik begroet. Toen ik ervaren motorrijders ernaar vroeg, zeiden ze allemaal dat zij niet naar motorscooters zwaaien omdat het geen echte motoren zijn. Dat je niet naar een MP3 zwaait kan ik nog ergens begrijpen, maar voor een motorscooter hebben wij ook een A-rijbewijs moeten halen. Wat nou als je een prothese hebt en het goedkoper is om een motorscooter te kopen dan een schakelbrommer om te bouwen? Is hij/zij dan opeens geen "echte" motorrijder?

Gelukkig zie ik steeds meer motorscooters in het straatbeeld... en die zwaaien ook niet naar me. _O- Maar het geeft wel aan dat ik niet de enige "gek" ben die liever op een "scootertje" rijdt. Waarom hebben jullie de stap naar motorscooter gezet en hoe hebben jullie dit ervaren? Worden jullie geaccepteerd als volwaardig lid in de motorclub, of zijn jullie allemaal Einzelgängers die nergens wat van aantrekken? Ik hoor het graag van jullie in de comments. ⬇
Idd een motorscooter isgeen motor vind het meer een opgevoerde scooter dan een motor
Hallo mede motorscooterrijders, Maru hier. Ik zit met een "probleem" dat voornamelijk tussen de oren zit, zowel bij mezelf als bij anderen -- en dat is de stelling dat motorscooters geen echte motoren zijn.

Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik een jaar lang op m'n CBF 500 gereden. Ik vind 'm mooi om te zien en vergeleken met andere motorfietsen weegt-ie niet veel, maar ik blijf het een lomp en onhandig apparaat vinden. Rechtdoor rijden is geen probleem, maar op lage snelheid een krap bochtje draaien of -- oh god -- 'm aan de hand verplaatsen is echt een drama. Ik ben maar een tenger vrouwtje, dus het zwaartepunt voelt al snel hoog aan. Dat is de reden waarom ik veel liever op een compacte motorscooter rijd. Laag zwaartepunt en zelf weegt het ook drie-keer-niets, dus heb ik veel meer zelfvertrouwen om mijn toertochtjes over onmogelijk smalle en kronkelige weggetjes te rijden. Ik geef niet veel om snelheid (boven de 100 km/u vind ik oncomfortabel), dus het vermogen van mijn Aprilia Leonardo 250 is meer dan genoeg.

Alleen voelt het als opgeven. Ik heb mijn A-volledig gehaald en mag dus overal op rijden. De Royal Enfield Himalayan is een motorfiets die veel fijner aanvoelt dan mijn CBF (waar manlief nu op rijdt), maar toch overweeg ik uiteindelijk zoiets als een Honda SH 300 te kopen als "Leo" uiteindelijk de geest geeft.

Waarom heb ik daar een probleem mee als een motorscooter mij gewoon beter bevalt? Omdat ik het idee heb dat motorscooterrijders als "minder" worden gezien door de "echte" motorrijders. Er wordt niet naar me gezwaaid als ik op de Leonardo rijdt (ook niet op N-wegen), terwijl ik op het stuur van de CBF maar beter een hand op een veer kan zetten -- zo vaak word ik begroet. Toen ik ervaren motorrijders ernaar vroeg, zeiden ze allemaal dat zij niet naar motorscooters zwaaien omdat het geen echte motoren zijn. Dat je niet naar een MP3 zwaait kan ik nog ergens begrijpen, maar voor een motorscooter hebben wij ook een A-rijbewijs moeten halen. Wat nou als je een prothese hebt en het goedkoper is om een motorscooter te kopen dan een schakelbrommer om te bouwen? Is hij/zij dan opeens geen "echte" motorrijder?

Gelukkig zie ik steeds meer motorscooters in het straatbeeld... en die zwaaien ook niet naar me. _O- Maar het geeft wel aan dat ik niet de enige "gek" ben die liever op een "scootertje" rijdt. Waarom hebben jullie de stap naar motorscooter gezet en hoe hebben jullie dit ervaren? Worden jullie geaccepteerd als volwaardig lid in de motorclub, of zijn jullie allemaal Einzelgängers die nergens wat van aantrekken? Ik hoor het graag van jullie in de comments. ⬇
Nou ieder voor zich natuurlijk maar ik vind dat meer een opgevoerde brommer dan iets met een motor te maken hebben haha zijn irritant zitten erop alsof ze een racer hebben en al jaren goed bochtenwerk agter de rug hebben staan bij un stoplicht te gassen hoe unne gek en ding komt niet vooruit :]:]|(haha nee ik vind er persoonlijk nix aan zouden verbannen moeten worden een handje geven doen ze maar bij de scooters maar dit is gewoon mijn mening die ik even wilden delen;)
 
Mijn Leonardo heeft zo'n 54.000 km op de teller staan. Dat vind ik niet heel veel, maar hij is slecht onderhouden bij zijn vorige baasje(s). Werd alleen op een zonnige zomerdag naar het dorp op-en-neer gepakt, waarschijnlijk meteen gas vol open. De snaar die ik heb vervangen was 2mm te smal. Met de bredere Malossi snaar houdt ie zich een stuk beter op snelheid. Ook wordt er een slok olie verstookt, wat volgens mij ook niet heel bevorderlijk is voor de prestaties... Maar goed, het was dan ook een goedkoop scootertje om te kijken of het bevalt.


Zit het verschil 'm niet eerder in 2T vs 4T?
Dat ook,de eerste 4 takten waren helemaal niet vooruit te branden,zeker met automaat niet.
Doordat men scooters vaak als gebruiksvoorwerp ziet word met name bij de oudere scooters er alleen maar
mee gereden en is onderhoud iets vreemds wat je moet vermijden want dat kost geld,ik kan mij ook niet herinneren
een oud model scooter voor onderhoud in de werkplaats gezien te hebben,wel 1 x een oude Helix en die kosten werden zo hoog
dat de eigenaar hem maar weer meegenomen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Leonardo heeft zo'n 54.000 km op de teller staan. Dat vind ik niet heel veel, maar hij is slecht onderhouden bij zijn vorige baasje(s). Werd alleen op een zonnige zomerdag naar het dorp op-en-neer gepakt, waarschijnlijk meteen gas vol open. De snaar die ik heb vervangen was 2mm te smal. Met de bredere Malossi snaar houdt ie zich een stuk beter op snelheid. Ook wordt er een slok olie verstookt, wat volgens mij ook niet heel bevorderlijk is voor de prestaties... Maar goed, het was dan ook een goedkoop scootertje om te kijken of het bevalt.
Dat olieverbruik wordt uitgedrukt in liters per duizend kilometer. In het algemeen wordt de regel aangehouden dat een motor die meer dan 1 liter olie op 1000 km verbruikt versleten is. Let wel op dat het carter van een scooter erg weinig olie bevat, vaak maar 1 liter tegen 3 liter van een gewone motorfiets.
En 54000 km is best veel voor een 250cc eencilinder motor, die vaak vol belast wordt.
 
Nou ieder voor zich natuurlijk maar ik vind dat meer een opgevoerde brommer dan iets met een motor te maken hebben haha zijn irritant zitten erop alsof ze een racer hebben en al jaren goed bochtenwerk agter de rug hebben staan bij un stoplicht te gassen hoe unne gek en ding komt niet vooruit :]:]|(haha nee ik vind er persoonlijk nix aan zouden verbannen moeten worden een handje geven doen ze maar bij de scooters maar dit is gewoon mijn mening die ik even wilden delen;)

Hoe kan dat met CVT? Gas geven = wegwezen. Je kan niet lopen gassen bij het verkeerslicht, tenzij je 'm op de middenbok zet en dan nog zullen de wat nieuwere / duurdere scooters de boel blokkeren via de ECU, zodat je niet vol gas kan geven op de middenbok.

Kijk anders even dit filmpje van de SRV 850,

'Ding komt niet vooruit', zegt ie. :)
Maar ok, dat is dan ook weer een halve motor. Twee cilinders, ketting en tandwielen als secundaire overbrenging...
 
Begrijp het ''probleem'' niet, is gewoon een keuze dat je maakt toch ?? Ik wou een woon/werk vervoersmiddel voor erbij. Normaal rij ik met de fiets (46km heen en terug).
Na een bezoekje in de motorzaak viel de keuze op een motorscooter...... Dat geschakel wou ik niet meer, wou een beetje bergruimte zonder zo een bak er vanachter op te moeten plaatsen.
Rijdt dat nu als een motor..... neen natuurlijk niet. Is dat dan een probleem neen toch. Als ik een motorgevoel had gewild kocht ik mij toch een motor.
Met een motor zou ik met een rugzak op mijn bult hebben gereden en daar heb ik een grondige hekel aan. Doe ik op mijn fiets ook niet...... En die bakken er op achteraan vind ik gewoon lelijk (Op een scooter ook trouwens)

En dat gezwaai, zwaait er iemand is dat voor mij ok, zwaaien ze niet, voor mij ook goed hoor :-) Daar ga je nu toch geen rekening mee houden als je een motorscooter koopt ??

Wat een ander van mijn scooter vind zal mij eerlijk gezegd worst wezen........ Laat iedereen toch eens vrij in zijn keuze.

Trouwens. Is iemand die met een elektrische fiets rijdt dan ook geen echte fietser tov iemand die met een gewone trapfiets zoals ik ??
Wat met automatische versnellingsbak voor de auto ??
 
Hoe kan dat met CVT? Gas geven = wegwezen. Je kan niet lopen gassen bij het verkeerslicht, tenzij je 'm op de middenbok zet en dan nog zullen de wat nieuwere / duurdere scooters de boel blokkeren via de ECU, zodat je niet vol gas kan geven op de middenbok.

Kijk anders even dit filmpje van de SRV 850,

'Ding komt niet vooruit', zegt ie. :)
Maar ok, dat is dan ook weer een halve motor. Twee cilinders, ketting en tandwielen als secundaire overbrenging...
Dus had toch gelijk die scooters komen niet vooruit mini wielen erop dan 120km pu zie je ze knikkebenen lekker veilig gevoel ook hahaha
 
Naar boven zal die wel gaan. Maar hoe ging het naar beneden?
Voor zover ik dat al heb kunnen ervaren heeft mijn Beverly 300 absoluut geen motorrem bij daling.

Mijn Forza 125 remt redelijk op de motor, veel beter dan een Honda PCX. Uiteraard remt een schakelmotor beter af op de motor, maar het was goed te doen.
 
Rijd nog eens leuker ook,een scooter word er een stuk pittiger door met optrekken.
Ik heb ooit eens op een klassieke Vespa gereden en was verbaasd hoe snel die was met optrekken.
Normaal gesproken vind ik scooterrijden niks,maar met handbak rijden vond ik zelfs leuk.
Dat is meer een gevoel dan werkelijkheid. Een manuele bak kan nooit op tegen een CVT.

Draai het gas open met een CVT en het motortoerental gaat direct richting 6-7000 tpm en blijft daar hangen. De motor levert dan zijn maximum vermogen en de CVT stelt continu de overbrenging bij.
Met een CVT kan de motor continu op vol vermogen draaien, met een manuele bak is dat onmogelijk. Dus zal de versnelling met een CVT hoger zijn.
Omdat het motortoerental stabiel blijft voelt het niet zo aan.
 
Mijn Forza 125 remt redelijk op de motor, veel beter dan een Honda PCX. Uiteraard remt een schakelmotor beter af op de motor, maar het was goed te doen.
Hij remt dus wel degelijk af op de motor.
Misschien heeft dat te maken met hoe je aan de afdaling begint?
Als ik het gas los bij mijn Beverly dan lijkt die in een soort vrijloopmodus te gaan.
Ik zal het eens testen op echte hellingen (die hier in de omgeving niet zo vlot te vinden zijn).
 
Mijn Leonardo heeft zo'n 54.000 km op de teller staan. Dat vind ik niet heel veel, maar hij is slecht onderhouden bij zijn vorige baasje(s).
(...)
Ook wordt er een slok olie verstookt, wat volgens mij ook niet heel bevorderlijk is voor de prestaties... Maar goed, het was dan ook een goedkoop scootertje om te kijken of het bevalt.
(...)
54.000km is niet niks maar lijkt me niet direct een probleem.
Je spreekt over een slok olie maar hoeveel olie verbruikt hij? Per1000km bijvoorbeeld. En rij je met de voorgeschreven olie?
 
Dat is meer een gevoel dan werkelijkheid. Een manuele bak kan nooit op tegen een CVT.

Draai het gas open met een CVT en het motortoerental gaat direct richting 6-7000 tpm en blijft daar hangen. De motor levert dan zijn maximum vermogen en de CVT stelt continu de overbrenging bij.
Met een CVT kan de motor continu op vol vermogen draaien, met een manuele bak is dat onmogelijk. Dus zal de versnelling met een CVT hoger zijn.
Omdat het motortoerental stabiel blijft voelt het niet zo aan.
Ik had het over tig jaar geleden;)Ik ben ooit eens bij een 50cc scooter dragrace wezen kijken,je zal met een heulllllllllllllllll snelle wagen moeten komen om die de eerste 200 meter voor te kunnen blijven:Y
 
Dat olieverbruik wordt uitgedrukt in liters per duizend kilometer. In het algemeen wordt de regel aangehouden dat een motor die meer dan 1 liter olie op 1000 km verbruikt versleten is. Let wel op dat het carter van een scooter erg weinig olie bevat, vaak maar 1 liter tegen 3 liter van een gewone motorfiets.
En 54000 km is best veel voor een 250cc eencilinder motor, die vaak vol belast wordt.
54.000km is niet niks maar lijkt me niet direct een probleem.
Je spreekt over een slok olie maar hoeveel olie verbruikt hij? Per1000km bijvoorbeeld. En rij je met de voorgeschreven olie?

Uiteraard gooi ik er het voorgeschreven spul in en zorg ik dat dit regelmatig gebeurd. Ik schat dat er een halve liter per 1000 km wordt verstookt. Dat is genoeg om 'm een beetje te ruiken, zien nog niet. Ik blijf doorrijden tot het echt niet meer gaat. Het is geen forever bike, dus ik ben niet van plan om tijd, geld en moeite te steken in een kop/motor revisie.

Wel wil ik kijken of ik op de een of andere manier het stuur een stukje omhoog kan zetten. Bij de Leonardo zit die wel erg laag, dus ook de tellers, en de zithouding is ruk. Met een 'gewone' motorfiets is het geen probleem om het stuur met blokjes omhoog te krikken, want daar heb je geen plastic behuizing in de weg zitten... Maar even een google/forum zoekactie tegenaan gooien.
 
Een halve liter op 1000km is voor die km stand aanvaardbaar,ik heb motoren gehad die 1liter op 800km verstookte en die
reden nog prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Anderzijds.... Ik rijdt ondermeer nog met een Sym Symphony ST 50cc uit 2015 met ondertussen 89.500 km (met wat geluk dit jaar nog 100.000 ). Deze verbruikt geen drup, helemaal niks, olie op 4.000 km.
 
Uiteraard gooi ik er het voorgeschreven spul in en zorg ik dat dit regelmatig gebeurd. Ik schat dat er een halve liter per 1000 km wordt verstookt. Dat is genoeg om 'm een beetje te ruiken, zien nog niet. Ik blijf doorrijden tot het echt niet meer gaat. Het is geen forever bike, dus ik ben niet van plan om tijd, geld en moeite te steken in een kop/motor revisie.
(...)
Een halve liter per 1000km is toch niet verwaarloosbaar. Voor een 1-cilinder.
Mijn oude Vespa 160GS, zo één: 1962 VESPA 160 GS “First series” – Fully restored !!! , een 2-takt, reed op een olie-benzine mengsel van 1 op 50. Dus 1l olie per 50l benzine.
Ik schat dat jouw Leonardo iets van een 3l/100km verbruikt. Een halve liter olie per 1000km komt dan ongeveer neer op een olie-benzine mengsel van 1 op 60. Bijna een 2-takt mengsel.
Wellicht zitten er wat groefjes in je cilinderwand of is de olieschraapveer niet meer in beste conditie, maar zolang je tijdig bijvult lijkt het mij niet bedreigend.
 
Anderzijds.... Ik rijdt ondermeer nog met een Sym Symphony ST 50cc uit 2015 met ondertussen 89.500 km (met wat geluk dit jaar nog 100.000 ). Deze verbruikt geen drup, helemaal niks, olie op 4.000 km.
Doe jij gemiddeld jaarlijks echt meer dan 20.000km per jaar met je Sym 50cc?
 
Ik had het over tig jaar geleden;)Ik ben ooit eens bij een 50cc scooter dragrace wezen kijken,je zal met een heulllllllllllllllll snelle wagen moeten komen om die de eerste 200 meter voor te kunnen blijven:Y
Ik weet niet of dat vandaag nog bestaat maar in de jaren 60 werden er snelheidsraces gereden met 50cc's. Die persten tot 15pk uit zo een minuscuul 50cc-tje. Dat is een indrukwekkende 300pk/l.
Mijn Motobécane Mobylette haalde 1.5pk.
 
Jammer dat er zo'n onderscheid wordt gemaakt tussen motoren onderling en scooters. En dat de een zich kennelijk "meer motorrijder" voelt dan een ander.
Wat boeit het nou eigenlijk hoe je motor eruit ziet. Smaken verschillen toch? Heel bijzonder.
Ik voel me eerlijk gezegd net zo blij op mijn huidige Burgman 400 als destijds op mijn ZX9R en andere motoren die ik daarvoor had. Maar dat terzijde.
Maar ik zwaai vrolijk terug als men naar mij zwaait op mijn m o t o r s c o o t e r . Valt me op dat er nog best vaak een handje wordt opgestoken.
 
Wellicht zitten er wat groefjes in je cilinderwand of is de olieschraapveer niet meer in beste conditie, maar zolang je tijdig bijvult lijkt het mij niet bedreigend.
Waarschijnlijk zijn het de klepstelafdichtingen -- daar hebben deze blokjes vaker last van -- maar een versleten cilinderwand of olieschaapveer is natuurlijk ook een mogelijkheid. In ieder geval gaat het een hoop centen kosten om 'm weer in optimale conditie te krijgen. Geen zin in. Ik kijk wel voor hoe lang hij het volhoudt. :)
Jammer dat er zo'n onderscheid wordt gemaakt tussen motoren onderling en scooters. En dat de een zich kennelijk "meer motorrijder" voelt dan een ander.
Wat boeit het nou eigenlijk hoe je motor eruit ziet. Smaken verschillen toch? Heel bijzonder.
Juist leuk dat smaken verschillen. Houdt het een beetje interessant op de weg. Anders hadden we alleen maar witte lease Polo's gehad.

Er liepen afgelopen week al twee mensen naar mij en de Leonardo toe met "wat een gave machine". De een had zich nog nooit echt verdiept in motorscooters en vond het een geweldig idee, de ander had vroeger opgevoerde scootertjes en kon zo'n legale versie wel waarderen. Toch leuk om te horen.
 
Jammer dat er zo'n onderscheid wordt gemaakt tussen motoren onderling en scooters. En dat de een zich kennelijk "meer motorrijder" voelt dan een ander.
Wat boeit het nou eigenlijk hoe je motor eruit ziet. Smaken verschillen toch? Heel bijzonder.
Ik voel me eerlijk gezegd net zo blij op mijn huidige Burgman 400 als destijds op mijn ZX9R en andere motoren die ik daarvoor had. Maar dat terzijde.
Maar ik zwaai vrolijk terug als men naar mij zwaait op mijn m o t o r s c o o t e r . Valt me op dat er nog best vaak een handje wordt opgestoken.

Zeker jammer. Er zijn erbij die niet met scooterrijders geassocieerd willen worden, maar wel veel tijd op dit scooterforum doorbrengen. Je zou ze bijna aan het handje terug brengen naar het grote mannen forum. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan