motorvakantie: Corsica of Sardinië?

Soorce

MF'er
25 dec 2001
161
2
Sterksel
Hoi,

Na inmiddels als enige malen met de motor in de Alpen, Pyreneeen en Dolomieten te zijn geweest, wil ik nu met mijn VFR eens een eilandje gaan bezoeken.

Alleen, ik ben er nog niet helemaal uit of het Corsica of Sardinië moet gaan worden.

Voor welk eiland zou ik moeten kiezen? en waarom? Hoe staat het er met de asfaltkwaliteiten?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes,

Soorce
 
Ben 2 jaar geleden naar Corsica geweest, op de motor. Bochtenparadijs met uitstekend asfalt, en weinig NL-ers met hun sleurhutten door de hoogteverschillen. Voor mij motorland nr 1 ! Sardinie kan ik je niks over zeggen, ben ik (nog) niet geweest.
 
Hoi,

Na inmiddels als enige malen met de motor in de Alpen, Pyreneeen en Dolomieten te zijn geweest, wil ik nu met mijn VFR eens een eilandje gaan bezoeken.

Alleen, ik ben er nog niet helemaal uit of het Corsica of Sardinië moet gaan worden.

Voor welk eiland zou ik moeten kiezen? en waarom? Hoe staat het er met de asfaltkwaliteiten?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes,

Soorce

Hee Soorce,

goeie smaak van vakantie bestemmingen heb je. Over Sardinië kan ik je niks vertellen, ik was er nooit. Wel heb ik het geluk gehad dat ik een half jaar op Corsica, aan de voet van de vuurtoren van de Revellata bij Calvi, heb mogen wonen en werken. Ik kan je verzekeren, het is een fabelachtig mooi eiland, het heeft een soort oer-ruigheid. Ik heb veel op het eiland rond gereden (helaas altijd met een bestel-auto). De wegen zijn goed, maar vaak erg smal. Men toetert voor de bocht, krijg je geen antwoord, dan neem je de binnenbocht. Als je de pech hebt achter een pedaalemmer met sleurhut te belanden, dan heb je dikke pech.......

Daarom raad ik je aan Corsica buiten het hoofdseizoen te bezoeken.

Corsica is gemakkelijk te bereiken met de veerboot vanuit Marseille, Toulon, Nice en nog andere plaatsen zie deze website

Alvast heel veel plezier gewenst.
 
Ik ben vorig jaar op Sardinie geweest. In de zomer en het was echt fantastisch :]
Echt een super vakantie gehad. Wegen zijn goed.
Zal eens kijken of ik het hele vakantie verhaal op se site kan krijgen maar dat duurt wel even denk ik.
Wij hebben de boot vanuit Genova genomen. De nachtboot en dat was enorm lekker slapen kan ik je vertellen.
Kan het je dus aanraden. en weinig tot geen sleurhutten gezien. Een enkele maar die stond op een Camping stil.
Je ziet er veel meer motorrijders. En het is er zoooooo relaxed.
Dit jaar is de bedoeling dat wij naar Corsica gaan. Schijnt ook geweldig te zijn. Maar ik denk iets toeristischer.

Zal zo even kijken voor een fotootje.
 
Alvast bedankt voor de reacties!

Mijn beeld tot nu toe is:
Corsica bergachtiger, bekender, drukker dan Sardinië. Corsica heeft ook in een ANWB blad gestaan een tijdje terug geloof ik, dus dat betekend van de zomer 'veel' sleurhutten. :r (veel voor zover je over veel kan spreken, op zo'n eiland) En aangezien ik in 't hoogseizoen moet gaan... |(

Als 't voor 't sturen (asfaltkwaliteit) niet zo heel veel uit maakt dan wordt 't het goedkoopste van de twee. :]

Iemand enig idee over het verschil in kosten tussen beide eilanden?
(campings, restaurants)
 
Nog even de link van de bootmaatschappij waar wij mee zij gevaren.

http://www.gruppotirrenia.it/tirrenia_en/html/mainframe.htm

en een fotootje:
rijden_bochten.jpg
 
Sardinie ken ik niet, maar Corsica is het stuureiland van Europa. :9
~Met die sleurhutten zal het wel meevallen, zelf totaal geen last van gehad.
Als je tijd genoeg hebt eerst naar Corsica en dan de boot naar Sardinie, vanaf Corsica, en dan door de Alpen terug :)
 
Ben ook bezig me te orienteren op Corsica. Ik vond een site van www.corsicaferries.com, ff een prijsindicatie opgevraagd. Het goedkoopste is met de normale boot, dan ben je om en nabij de €57,- kwijt. Wat duurder was de expressboot, dan komt het op €76,- uit. Valt me dus reuze mee. Via andere rederijen was het over de €100. En je hoeft niet perse dezelfde vaarroute heen te nemen als terug.

Aanrader, geldt trouwens voor alle motorrijders: rijdt niet in het weekend naar het zuiden toe, want dan is er een heuse sleurhuttenplaag. Goed alternatief voor de route Basel-NL: via Colmar, Straatsburg, Metz, Luxemburg (tanken en peuken) en Luik. Kost je even wat tol (minder dan €10,-) maar je hebt glad asfalt, geen controles veel leipe franse motorrijders en vooral GEEN SLEURHUTTEN!!!!!
 
Ben 7 jaar geleden naar Corsica geweest via Genua (Italie) dat was toen de goedkoopste overzet.
Corsica is duurder en toeristischer maar wel veel mooier op gebied van landschap.
Sleurhutten op de baan valt best mee, Corsicaanse koekblikken zijn een groter gevaar (denken dat ze altijd en overal voorrang hebben)
In Corsica vind je ook overal kogelgaten in de verkeersborden (dus niet verkleed als verkeersbord op je fiets gaan zitten :+ )
 
Corsica heeft het voordeel dat je er met de Franse taal terecht kunt en die is bij meer Nederlanders bekend dan de Italiaanse, Sardinië heeft het voordeel dat je er weinig tot geen Frans hoeft aan te horen. :+

Ben op beide eilanden nog niet geweest, kan daar dus verder weinig over zeggen.
 
Zo; vorige weekend teruggekomen van 2 weekjes Corsica!

k moest de vakantie ff uitstellen, maar ik kan 't iedereen aanraden, zeker in het voorseizoen.

Geen sleurhutten, weinig Nederlanders. Veel Duitsers, veel BMW's, veel GS-en.
Met al die bochten wel absoluut een land voor een breed stuur.
 
Wij zijn een paar jaar geleden naar Corisica geweest. Hele gezin dus huurauto '( Nou is een Focus één van de betere stuurblikken, dat was dus geen straf :) Vooral 's nachts (of 's morgens heel vroeg, net hoe je het bekijkt) het eiland over om op tijd op het vliegveld te zijn was gaaf, net een nachtproef in een rally.

Wat al eerder genoemd is: je kunt er met frans uit de voeten, als je van ruige natuur houdt is het top en -behalve een paar proefstrookjes in de buurt van het vliegveld- is het principe van de rechte weg er nog niet uitgevonden *O* *O*

Gezien de "grootte" van de wegen i.d.d. meer toersport / allroad dan supersport, maar waarschijnlijk is het ook met een R6 e.d. geen straf een weekje rond te rijden.

Greetz, Dutch
 
Zo; vorige weekend teruggekomen van 2 weekjes Corsica!

k moest de vakantie ff uitstellen, maar ik kan 't iedereen aanraden, zeker in het voorseizoen.

Geen sleurhutten, weinig Nederlanders. Veel Duitsers, veel BMW's, veel GS-en.
Met al die bochten wel absoluut een land voor een breed stuur.

Na drie jaar pas gedaan :?

En die sleurhutten; ga eens uitrekenen wat dat kost aan overtocht en zeker in het hoogseizoen, dan weet je waarom die nederlanders met een sleurhut er echt niet te vinden zijn. Zelfs die duitsers vinden dat te gortig :+

En die GS'n zijn natuurlijk te verklaren door de doorgaans zeer bochtige ( en in mijn tijd slechte) smalle weggetjes. Corsica is Walhalla voor off roads e.d.

Erg mooi eiland *O*
 
Corsica is een erg mooi eiland.

Veel lekkere stuurweggetjes. Maar ook veel verschilende kwaliteit van asfalt. Van superstrak tot totaal onverhard. Aan de westkant van het eiland waren aardig wat kustwegen niet verhard. Moet je van houden :Y .

En een plaatje is altijd leuk
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan