Motorzaak herstelt veroorzaakte schade

abBuzzer

Die hard MF'er
4 okt 2009
508
0
Den Haag
ik wil graag advies vragen aan mede motorrijders.

Ik doe dit namens een maat van mij die zelf niet op mf zit.

In november heeft een vriend van mij ( die toen nog geen rijbewijs had ) een zx6r uit 2009 gekocht. ik heb deze voor hem vanuit friesland naar den haag gereden. Door gebrek aan stalling heeft hij de motor zelfde dag nog bij een motorzaak gebracht die een winterstalling heeft ( desbetreffende motorzaak wil ik nog even niet noemen).

Alle papier werk afgehandelt en we kwamen in onderstelling dat alles goed was weer terug naar huis, ergens rond december zijn wij gebeld met de mededeling: dat er wat op de tank was gevallen en deze opnieuw gespoten was en dat wij even moesten komen kijken.

We vonden dit al vreemd, omdat hij niet gelijk met ons contact had gezocht, toen de schade nog niet hersteld was, wij dus gaan kijken. Hou in gedachten, dat het hier om een 2009 model motor gaat met maar 7000 op de teller, fabrieks origineel en in showroom staat. ze hadden de tank opnieuw gespoten, echter was deze stukker donkerder dan de rest van de motor. wij dus met hem afgesproken dat dit anders moest.

twee dagen later telefoontje gehad, dat er een nieuwe tank besteld was, omdat er kans bestond dat als ze de tank opnieuw gingen spuiten dit toch niet zou overeen komen met de rest van de motor. dit vonden we wel een redelijke afspraak. twee weken later motor bekeken en alles was in orde.

Onder tussen was de eigenaar druk bezig met het aanpassen van zijn achtertuin zo dat de motor van achter tuin deur naar binnen zou rijden, hierom heeft hij de motor nog aantal weken bij de motor zaak achtergelaaten, In de winterstalling wel te verstaan.

Twee weken geleden was alles afgerond, tuin deur was gemaakt en de motor kon opgehaald worden. eigenaar heeft toen de motorzaak gebeld om te vertellen dat hij de motor ging ophalen en ze hebben hem verteld dat die klaar was, echter toen hij de motor ging ophalen, zaten er beschadegingen aan de kont kuipje en de plastic stukje wat langs de tank zit ook was er een stukje ( ter grootte van euro munt ) verf van de tank er af.

Weer met de motor zaak afgesproken dat ze deze gingen herstellen. vandaag is hij weer geweest om de motor te bekijken, kont kuipje en de plastic stukje zijn hersteld, echter de tank niet.

Die mensen van de motorzaak hebben aangegeven niks meer aan de motor te willen doen.

Nu is mijn vraag wat kunnen we juridisch gezien hier tegen doen. want hij heeft de eigenaar duidelijk benadeelt, in nieuwstaat verkerende motor meerdere malen uit elkaar getrokken, de motor heeft nog steeds schade aan de tank en de eigenaar heeft niet kunnen rijden, omdat ze telkens met zijn motor bezig waren.

Is in gebreke stellen (schriftelijk) voorlopig voldoende of zijn er andere mogelijkheden??

Het is een lange verhaal geworden, excuses hiervoor, maar ik wou alles zo goed mogelijk beschrijven, ik hoop hiermee bruikbare advies te kunnen krijgen.

:W :W
 
Het lijkt me allereerst belangrijk dat er bewezen kan worden, dat er voordat hij daar kwam geen schade op de plekken zat waar nu dus wel schade zat.

Met andere woorden: jij moet aantonen dat de schade door hun is veroorzaakt. Kun je dat niet, dan sta je niet extreem sterk.
 
Link van dit topic naar de motorzaak sturen met de mededeling dat je ze een week de kans geeft om het op te lossen.

Blijven ze volhouden dan heb je ze in ieder geval de kans gegeven, en zou ik gewoon de zaak met naam en toenaam hier neerzetten.

Ja dit klinkt als dreigen, nee dit zou niet hoeven moeten..........Maar ja soms moet je.
 
En zo leren we maar weer: toch altijd maar voor de zekerheid (goede detail) foto's maken van je motor voordat je hem ergens in de winterstalling zet. En dat zwart op wit ook door de motorzaak laten erkennen.

Verder zou ik niet voor minder dan hoe je hem hebt gebracht als oplossing gaan. Het apparaat moet gewoon in dezelfde staat worden hersteld zoals je hem ooit hebt achtergelaten. Ik neem aan dat het bedrijf daar ook wel voor verzekerd is etc.

Maargoed, ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar hoe de motorzaak er naar kijkt. Het komt geregeld voor hier op MF dat we een 'enigszins eenzijdig beeld' krijgen voorgeschoteld :+
 
Laatst bewerkt:
En zo leren we maar weer: toch altijd maar voor de zekerheid (goede detail) foto's maken van je motor voordat je hem ergens in de winterstalling zet. En dat zwart op wit ook door de motorzaak laten erkennen.

Verder zou ik niet voor minder dan hoe je hem hebt gebracht als oplossing gaan. Het apparaat moet gewoon in dezelfde staat worden hersteld zoals je hem ooit hebt achtergelaten. Ik neem aan dat het bedrijf daar ook wel voor verzekerd is etc.

Maargoed, ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar hoe de motorzaak er naar kijkt. Het komt geregeld voor hier op MF dat we een 'enigszins eenzijdig beeld' krijgen voorgeschoteld :+

Dat gebeurt soms wel idd, in dit geval echter niet, we hebben de motor gekocht en gelijk daar gezet, eigenaar heeft nog geen km met zijn eigen motor gereden en dat maakt de hele gebeuren nog erger voor hem.
 
bij mij lopen ze samen met mij een rondje om de fiets bij stalling, bevindingen worden zwart op wit gezet met beiden handtekeningen en dealer stempel, krijg ik ook een kopie mee. als er toch schade is, ken ik herrie schoppen :) hebben ze dat niet bij jouw maat gedaan? rondje lopen en bevindingen genoteerd ?!?
 
Maargoed, ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar hoe de motorzaak er naar kijkt. Het komt geregeld voor hier op MF dat we een 'enigszins eenzijdig beeld' krijgen voorgeschoteld :+

Eens, er zitten altijd twee kanten aan een verhaal. De kant van de motorzaak kennen we nog niet.
En het verhaal van TS is niet volledig.

Ik heb hier voorlopig nog helemaal geen mening over en het enige advies dat ik die maat van TS kan geven is om er met de motorzaak uit te komen en voor juridisch advies naar een juridisch loket of rechtswinkel te gaan en niet naar motor-forum.
 
Laatst bewerkt:
In principe is er schade gedaan aan een voorwerp dat je in vertrouwen hebt gestald.

Juridisch beter verwoord; Je hebt een dienst afgenomen (stalling) en deze is niet naar eisen/wensen/overeenkomst uitgevoerd.

Daarmee in gebreken stellen, redelijke termijn geven om het voorval op te lossen en anders via een klachtencommissie spelen en hier met naam en toenaam aan de schandpaal nagelen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk de nummers eens na ( frame én motorblok ), zodat je zeker weet dat het nog dezelfde motor is
die je hebt gebracht ( en niet alleen de teller unit )
 
Een optie is om in het vervolg van te voren foto's te maken,alvorens ergens te stallen.
Wel met datum in foto geïntrigeerd. Hoe de motor weggezet is en de staat ervan.
Een motor- of caravanstalling zal toch wel een verzekering hebben. Of heeft hij iets getekend met kleine lettertjes op het eind, dat schade en vernieling voor eigen risico is.
Ze hebben wel hun "best "gedaan om de schade te verhelpen,maar niet naar tevredenheid van TS.
Ik denk dat hij contact op moet nemen met de rechtsbijstandsverzekering voor inlichtingen.
 
Wil de zaak echt geen kant meer op dan moet je hem inderdaad schriftelijk in gebreke stellen, voordeel voor je maat is dat hij een getuige heeft die de motor afgeleverd heeft in een goede staat, kan lang duren dit tot zelfs voor de rechter maar gelijk krijgen heb je een grote kans op...

Ook in die brief vermelden dat je hem de kans geeft om dit te herstellen en dat je anders dit op zijn kosten door een ander laat doen...

Kijk de motor goed na voor je hem weghaalt daar of er niet nog meer gebeurd is...
 
Ik zou vooral graag willen weten hoe je het voor elkaar krijgt schade op
een gestalde brommer te krijgen.

Krijg je dat voor elkaar, ga ik meteen uit van - ongeziens genaaid worden waar je bij staat -
 
Moraal van het verhaal: Rijbewijs halen > stalling regelen > motor kopen... Niet andersom.

Maar goed, hoe kan de vriend van TS (die zelf geen internet heeft :? ) aantonen dat die motor in nieuwstaat was en al de genoemde beschadigingen ook daadwerkelijk zijn veroorzaakt door de motorzaak? Met de rechtsbijstand kan je een beetje pressie uitoefenen, dus dat zou ik (na een laatste goede poging tot mano à mano overleg met de motorzaak) doen.

Maar als het verder komt dan brieven en rechtsbijstand heb je zonder bewijs geen poot om op te staan :N .
 
Pff wat een verhaal... balen als een stekker!
Daarom was het misschien handiger geweest om foto's te maken bij het wegzetten maar dat is altiijd achteraf!

Succes met de Juridische rompslomp!
 
Maar goed, hoe kan de vriend van TS (die zelf geen internet heeft :? ) aantonen dat die motor in nieuwstaat was en al de genoemde beschadigingen ook daadwerkelijk zijn veroorzaakt door de motorzaak?

De motor is gekocht bij een bedrijf of particulier en is daarna direct naar de stalling gereden.
De meeste verkopers hebben wel foto's van hun product op moment van verkoop, en daarmee heb dus nagenoeg het bewijs van de staat van de motor vóór stalling.
 
De motor is gekocht bij een bedrijf of particulier en is daarna direct naar de stalling gereden.
De meeste verkopers hebben wel foto's van hun product op moment van verkoop, en daarmee heb dus nagenoeg het bewijs van de staat van de motor vóór stalling.

[advocaatvandeduivel] Schade is ontstaan tijdens de rit van verkoper naar stalling, verkoopfoto's zijn al maanden voor de verkoop is gesloten gemaakt [/advocaatvandeduivel]
 
[advocaatvandeduivel] Schade is ontstaan tijdens de rit van verkoper naar stalling, verkoopfoto's zijn al maanden voor de verkoop is gesloten gemaakt [/advocaatvandeduivel]


als het bedrijf dat de stalling heeft verkocht dat zou zeggen op dit moment, waarom hebben ze dan wel zelf de eigenaar geïnformeerd over schade, deze hersteld (geprobeerd iig ;) ) en later nogmaals met het kuipwerk gerepareerd als ze het zelf niet gedaan zouden hebben?
 
Die kans is aanwezig inderdaad, maar het is beter dan geen bewijs toch?

Het is iets wat je kunt aandragen, of het daadwerkelijk iets bewijst (in juridische civielrechtelijke zin) vraag ik me dus af. Daar zal een rechter zich dan over gaan buigen of de aangedragen argumenten voldoende zijn om aan te tonen dat er geen schade was bij aflevering en dat de schade is ontstaan door de beheerder van de stalling.
 
als het bedrijf dat de stalling heeft verkocht dat zou zeggen op dit moment, waarom hebben ze dan wel zelf de eigenaar geïnformeerd over schade, deze hersteld (geprobeerd iig ;) ) en later nogmaals met het kuipwerk gerepareerd als ze het zelf niet gedaan zouden hebben?

Het stallingsbedrijf kan daarmee dus ook aangeven:

De schade die wij hebben veroorzaakt hebben wij naar behoren hersteld....De schade waar men nu over klaagt hebben wij niet veroorzaakt en wij zien ons niet genoodzaakt deze te herstellen.

Is op zich allemaal wel ver gezocht natuurlijk, maar als het voor de rechter zou gaan komen denk ik wel dat het die kant op gaat :Y
 
Laatst bewerkt:
hoi klinkt niet zo mooi zou zeker de motor eens goed na kijken,ook de km stand vind het allemaal een beetje vreemd,een tank opnieuw overspuiten zou voor een motorzaak geen probleem moeten zijn,en anders een nieuwe er op wat al gedaan was zou het er zeker niet bij laten zitten,gewoon weer gaan praten kom je er niet uit dan gewoon zeggen dat je stappen gaat ondernemen... suc6

grt m
 
Het is iets wat je kunt aandragen, of het daadwerkelijk iets bewijst (in juridische civielrechtelijke zin) vraag ik me dus af. Daar zal een rechter zich dan over gaan buigen of de aangedragen argumenten voldoende zijn om aan te tonen dat er geen schade was bij aflevering en dat de schade is ontstaan door de beheerder van de stalling.

Inderdaad verkeerd verwoord vanuit mijn kant. Ik denk nog het stapje voor de rechter, dus gewoon met de motorzaak zelf onderhandelen. Dan zou je het met goede verwoording aan kunnen dragen als "bewijs".
Voor de rechter zal het hoogstwaarschijnlijk geen bewijs meer zijn, maar zo ver hopen we niet te komen natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan