moturist's Guzzi project

Probleem opgelost: niet het wiel maar de vork was de oorzaak! *O*

Het wiel bleek keurig in orde en aangezien Rob (op MGCN forum) mij verzekerde dat de schijven qua maat ook OK zijn, moest het dus wel aan de vork liggen :Y

Dus ... met de steekas losjes op zijn plek en alle knelbouten in Pols- en kroonplaten losgedraaid een paar klappen met de rubberhamer op alle platen ... hielp niks ... toen met een grote sleutel op de vorkdoppen de binnenpoten voorzichtig om hun as gedraaid en ineens pòk springt de rechterpoot los van de schijf *O* Ik kan hem nu blijven draaien zonder dat hij weer tegen de schijf gaat zitten, dus hij is niet krom, zat alleen nog niet helemaal lekker in de platen. Nu alles weer vast gedraaid en het wiel blijft prachtig vrij draaien, links en rechts ca. 2,5 mm vrij van de onderpoten :) :)

Dit is dus wel een punt van aandacht voor de andere Pols-platen gebruikers, zorg dat de binnenpoten zich goed in de passingen van de platen "zetten" B|

Nogmaals dank aan allen voor het meedenken :} en fijne Kerstdagen gewenst *:) *:)
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws moturist! Was al bijna bang dat ik mn remschijven mocht inleveren :P

Mooi project, ik moet maar weer eens een kop koffie komen halen })

Als je eens wat te draaien/frezen hebt hoor ik het wel he? :Y
 
Goed nieuws moturist! Was al bijna bang dat ik mn remschijven mocht inleveren :P

Mooi project, ik moet maar weer eens een kop koffie komen halen })

Als je eens wat te draaien/frezen hebt hoor ik het wel he? :Y


OK daar zou ik je nog wel eens aan kunnen gaan houden :)

en de koffie staat nog steeds bruin :Y
 
Laatst bewerkt:
he moturist hier mazzelaar ff gelezen je topic (pff) maar ziet er goed uit
in februai komt er bij mij het span aan en worden de ed pols die speciaal opnieuw gevreest zijn voor mij erop
we hebben de tekening een beetje aangepast voor de calli1100 i en de poten 3 cm uit elkaar gezet zodat de velg met auto band goed past en komen er ook nieuwe lagerblokken met schijfrem verbreding (1,5cm) aan iedere kant. in de lagerblokken komen wel conische lagers in.
schijnt beter te zijn.

gegroet Mazzelaar marc
 
he moturist hier mazzelaar ff gelezen je topic (pff) maar ziet er goed uit
in februai komt er bij mij het span aan en worden de ed pols die speciaal opnieuw gevreest zijn voor mij erop
we hebben de tekening een beetje aangepast voor de calli1100 i en de poten 3 cm uit elkaar gezet zodat de velg met auto band goed past en komen er ook nieuwe lagerblokken met schijfrem verbreding (1,5cm) aan iedere kant. in de lagerblokken komen wel conische lagers in.
schijnt beter te zijn.

gegroet Mazzelaar marc


Hé Marc, leuk jou hier te treffen :W Dus het is gelukt om Ed Pols platen te laten maken, wie heeft dat uiteindelijk gedaan? De "Andere Mark" :? :) 'k Ben erg benieuwd naar je spannetje. 'k Heb de foto's van het bakje natuurlijk op het andere forum al gezien :Y maar nu de combinatie nog :)
 
Laatst bewerkt:
Ik hoorde dat je problemen hebt met de 2in1 uitlaat Gerard?

Ed


nou, problemen, 't is een prima uitlaat hoor, alleen hij past niet B| de rechter bocht komt in de klinsh met de voorste zijspankogel:

uitlaat_past_niet_1.jpg


door die gaten hoort de steekas waarop de kogel zit, en dat gaat dus niet:

uitlaat_past_niet_2.jpg


nu heb ik van Onno een paar originele bochten mee, die past wel langs de kogel, maar nu past het spul niet in het BSM verzamelstuk (heb ik nog geen plaatjes van). Er zal op z'n minst één onderdeel moeten worden verzaagd en aangepast, 'k moet alleen nog uitzoeken wèlk en hoe :P
 
nou, problemen, 't is een prima uitlaat hoor, alleen hij past niet B| de rechter bocht komt in de klinsh met de voorste zijspankogel:

[afbeelding]

door die gaten hoort de steekas waarop de kogel zit, en dat gaat dus niet:

[afbeelding]

nu heb ik van Onno een paar originele bochten mee, die past wel langs de kogel, maar nu past het spul niet in het BSM verzamelstuk (heb ik nog geen plaatjes van). Er zal op z'n minst één onderdeel moeten worden verzaagd en aangepast, 'k moet alleen nog uitzoeken wèlk en hoe :P

is misschien een dubbelwandige ?
heb eens gaan kijken bij mij en ik zit toch wel met een cm of 2 speling tussen de kogel en de uitlaat.....of je kogel zou moeten veeeel dikker zjn :N
 
is misschien een dubbelwandige ?
heb eens gaan kijken bij mij en ik zit toch wel met een cm of 2 speling tussen de kogel en de uitlaat.....of je kogel zou moeten veeeel dikker zjn :N


Dat klopt, dat had ik oorspronkelijk ook. Zie ploatie:

voor-onder.jpg


De BSM bochten hebben een andere buiging en een andere lengte dan de Guzzi bochten. Rechts en links even lang, het verschil tussen rechts en links (rechter cilinder staat verder naar voren dan de linker) wordt in het verzamelstuk opgevangen, terwijl origineel de rechterbocht korter is dan de linker, het originele balans-stukje is symetrisch.
 
Laatst bewerkt:
De BSM bochten lopen ook strakker langs het frame, mooi toch? Helaas komen ze nu in botsing met de voorste motor-steekas, die bij mij wat langer is dan origineel omdat ze ook de schetsplaten van de voorste zijspansteun moeten vastzetten.

voor-onder_nieuw.jpg
 
nou, het zit (wel zo'n beetje B| )

links_1.jpg


het zijn nu de originele Guzzi bochten gecombineerd met het BSM verzamelstuk en demper.

Rechts voor zit het nu netjes, precies langs alle bouten en moeren:

rechts_onder_1.jpg


en de stuurdemper loopt ook mooi vrij:

stuurdemper_na.jpg


Alleen links zit de bocht niet tot z'n hals in het verzamelstuk:

links_2.jpg


hij zit er ruim 20 mm in en ik hoop maar dat dat voldoende is om de boel goed dicht te krijgen.

Voor de rest zit het allemaal behoorlijk spannings-vrij en 't ziet er nu ook wel netjes uit 8-) nu ben ik wel erg benieuwd naar de prestaties en het geluid :Y
 
he moturist ik ben zelf ook bezig met een zijspan aanbouw en had ook de gedachte om 2 in 1 uitlaat te maken of op een of andere manier aan te komen
maar nu is mijn vraag wat kost dat zetje wat jij daar hebt
ik zou het voor een calli 1100i moeten hebben

gegroet marc
 
Ik heb de originele Guzzi bochten, een zelfbouw tussen pot met een uitgang midden onder het blok door. Deze uitgang heeft weer een 45 graden bocht naar links en iets omhoog e vandaar met een stuk flexibel naar een universele demper van EPS.

De tussenpot heeft ook een stuk absorbtie demping en ik heb maatregelen genomen dat de twee inkomende uitlaten elkaar niet zien door een V stukje ertussen.

Het geluid is best stevig maar minder dan bij het originele uitlaatsysteem, heel diep en laag (vooral hoge frequenties worden goed gedempt)

middenbok en zijstandaard zijn verwijderd, nutteloze attributen op een zijspan combi.

@Moturist

lekker bezig zo, ziet er geweldig uit
*O* *O* *O*
 
he moturist ik ben zelf ook bezig met een zijspan aanbouw en had ook de gedachte om 2 in 1 uitlaat te maken of op een of andere manier aan te komen
maar nu is mijn vraag wat kost dat zetje wat jij daar hebt
ik zou het voor een calli 1100i moeten hebben

gegroet marc


oh-oh, 'k weet niet precies meer wat ik ervoor betaalde, 'k heb ze al sinds februari 2004 in huis :o :o :o :o ! Het zal zo'n 300 Euri zijn geweest. Met deze nieuwe Guzzi bochten erbij wordt het i.i.g. weer wat meer B|
Je kunt op de website van BSM een prijslijst downloaden, maar daar zie ik de MG Cali 1100i niet op staan. Je doet er goed aan ze gewoon te bellen en te vragen wat de mogelijkheden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het ergens in dit topic wel genoemd volgens mij.

Heb je een bepaalde bedoeling met die 2in1, geluid of stank overlast??

Ed


De achterste zijspankogel zat origineel een beetje in de knel met de rechteruitlaatdemper, de klauw paste er maar moeizaam -een beetje van schuin onder- omheen. Ook zat hij èrg laag, de plaat waar de kogel op gelast zat was het laagste punt van het span en beperkte de bodemvrijheid. 'k Heb er op onverharde wegen meermalen mee aan de grond gezeten.

achter-onder-oud.jpg


en zonder demper kun je goed zien hoe de klauw (rechts onder) nogal scheef op de kogel zit:

achter-onder-1.jpg


Om van dit alles af te zijn wilde ik een 2-in-1 uitlaat. Nu kon die plaat ca. 40 mm worden ingekort en de kogel wat hoger geplaatst:

achter-onder-nieuw.jpg


Nu is de middenboksteun het laagste punt, i.p.v. de zijspankogel:

achter-onder-nieuw_2.jpg
 
En de bevestiging boven de uitlaat is geen optie?
Of gaat dat ten koste van, b.v. de rijeigenschappen of stabiliteit?

Ed


Boven de uitlaat kan ... er zijn er bijvoorbeeld, die de kogel op een schetsplaat lassen die wordt vast geschroefd met de drie bouten van de onderste frame-rail en de voetsteun/uitlaat/kofferrek schetsplaat. Ja, dat kan, maar zo wilde Ed Pols het niet :N Die had een oer-degelijkheids-obsessie. Volgens hem moeten de zijspankogel en het oog van de schoorstang zo ver mogelijk uit elkaar zitten, zodat de driehoek -gevormd door schoorstang, motorframe en onderste zijspansteun- zo groot mogelijk is en hij vond ook dat kogel voor en achter zo ver mogelijk uit elkaar moeten en ook dat de krachten zo goed mogelijk links en rechts over het frame moeten worden verdeeld. Vandaar dat de Ed Pols bevestiging onder de uilaat zit.
Dat lukt normaal gesproken netjes, maar de mijne was de eerste Cali II waar een Moturist bak aan kwam en het bleek dat de uitlaat een beetje anders ligt dan bij de T3's en I Convert's die hij tot dan toe meestal verbouwde. Vanwege tijdsdruk is bij mij toen de boel een beetje gefrommeld, volgens het principe als het maar degelijk is ga je het vanzelf mooi vinden B| dat laatste werkte bij mij niet :N

Hier nog 2 plaatjes:

achter-onder-nieuw_3.jpg


achter-onder-nieuw_4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan