OK. hier komen wat arrogante opmerkingen...
Ik weet namelijk niet wat je doelen van de trip zijn (dingen zien, routes rijden, vrienden bezoeken...)
en ik weet dus niet waarom jij je "stops" hebt ingepland.
Al dit advies dus met korrel zout nemen.
Je zou een van de klassieke "passen" kunnen meenemen:
Stelvio (aanbevolen, maar voegt extra kms toe aan je route),
Timmelsjoch (aanbevolen, maar 14E),
Gross-Glockner (te duur, overschat, vaak dicht, maar hoog pats-gehalte bij de patsers).
Als je niet per-se via Krimml en Zell-Pfarre moet, zou ik dat deel van je route aanpassen.
Oostwaards door noord-Italie is echt GeNieTen. Richting Traviso en Kranjska Gora : Die wegen zijn van Uitstekende kwaliteit, slechts marginaal "zwaarder" dan je gekozen traject, minder bewoning en mooiere uitzichten (vind ik)
Je traject Oostenrijk-Slovenie is dan wel weer een fijnproevertje. Doen!
(die ene route 428 staat nog op mijn to-do list)
Croatia en Hongarije: een variant van jouw traject staat ook op mijn wensenlijst.
Reken er op dat 2ndaire wegen in HR en H vaak iets minder goed zijn dan in D, Austria, Italie en Slovenia, maar 200-500km per dag lijkt me nog steeds goed mogelijk.
In Slovakia en Czech Republic: afhankelijk van je noodzaak om ergens langs te gaan kan je je trajet wat noordelijker leggen. Motor-wise zou ik snel de bergen opzoeken en dus iets noordelijker proberen te gaan: Meer door of vlak-langs de Tatra. Eventueel Bratislava overslaan. Wegen in Slo en CZ zijn meestal van goede (bijna duitse) kwaliteit.
Op mijn tochten vond ik Duitsland saai maar efficient. 2ndaire wegen zijn Perfect, maar B+Bs zijn prijzig, en ik "doe duitsland" vaak in precies 1 dag (sprintje naar/van Polen/CzechRep, goedkoper hotel/eten/benzine)
Rijtips etc:
- Vertrek iets vroeger op de dag: het rijdt lekkerder om 0800. savonds vaak drukker dan smorgens.
- vooral op Zondag: met kerktijd is het net of iemand op een mierenhoop trapt.. (nog erger in Poland!)
- Elke 2 uur (elke tankbeurt op de autobahn) een coffee en 20min pauze. Loop + strek. dan zit je smiddag lekkerder.
- niet van tevoren reserveren: dan ben je veeeel flexibeler, en kan je lekker route aanpassen.
- Joris heeft goede booking-com tip. ga ik ook poberen.
Allereerst, leuk topic. Ik ga hem lezen.
Mijn doel van de reis is: Vakantie. Genieten van de ritjes, momenten om foto’s te maken, als er een leuke bezichtiging is er rustig kunnen kijken, terrasje tussendoor. In de avond lekker iets gaan eten en genieten van de avond. Volgende dag weer rustig een stukje toeren.
De tip voor elke dag 1600 hotel zoeken is een goed idee, internet is vanaf zomer vorig jaar goed geregeld met de nieuwe wet. Het punt van vroeg wegrijden is ook niet verkeer. Ochtend eerder gaan, alleen iets eerder naar bed.
Tracking app, wat voor een app gebruik jij hiervoor? Tips? Een overzicht met tijd, km, parkeren en andere bezigheden is natuurlijk wel leuk!
Zoals ik de passen nu zie is het naar boven rijden en weer naar beneden om weer op de route te komen. Zijn passen rijden echt de moeite waarom op de mooiste punten te komen of bereik je dit ook wel op de manier zoals ik de wegen nu ingepland heb?
Wat is de reden dat jij Krimml en Zell-Pfarre weg zou laten? Het gebied rond de Krimml leek mij juist wel mooi.
Stukje Italië zou kunnen, nog niet over gedacht. Wordt wel de route omgooien denk ik. Wil niet langer dan 6 dagen onderweg zijn. Wil ook nog tijd overhouden voor Hongarije en de terugweg.
De route door Tsjechië en Slowakije heb ik vooral gepland op afstand, verdeling in dagen en op de terrein kaart gekeken wat mij een beetje mooi leek qua bebossing en bergen. Kan nog alle kanten op. Enigste moet punt is het ballatonmeer in Hongarije.
Duitsland is inderdaad ook niet het land waar ik het meest zin in heb, het is alleen zo jammer dat het naast Nederland ligt en dat je erdoor moet. Daarom probeer ik het beste ervan te maken door het af te wisselen met binnendoor, zie tip Sjoerd.
Zijn er benzinestations in de bergen?
Het niet van tevoren reserveren vind ik nog een dingetje, ik weet het nog niet goed. Ik hou niet van verassingen en wil graag altijd alles goed geregeld hebben. Toch spreekt mij het wel aan om meer vrijheid te hebben en nog even aan het eind een stukje minder ver of verder te gaan.
Een creditcard heb ik nog niet, misschien die tegen die tijd maar gaan aanschaffen. Ook ANWB is nog zo’n gek idee niet.