niergordel tegen rugklachten

bassie10

MF'er
12 jun 2010
87
0
tilburg
door de geometrie van mijn motor (kawasaki gt750) zit ik nogal als een zoutzak met bolle rug, met na een uurtje een pijnlijke onderrug als gevolg.

Ik lees hier al dat een niergordel kan schelen.

Ik heb geen ervaring met zo'n ding, naar wat voor gordel moet ik zoeken, hier zit nogal al wat verschil in in uitvoering.

Gewoon een zachte die je strak aantrekt, of misschien iets met een gevormd hard stuk aan de achterkant?

Is een ding van 2 of 3 tientjes al iets dat veel steun kan geven?
 
door de geometrie van mijn motor (kawasaki gt750) zit ik nogal als een zoutzak met bolle rug, met na een uurtje een pijnlijke onderrug als gevolg.

Ik lees hier al dat een niergordel kan schelen.

Ik heb geen ervaring met zo'n ding, naar wat voor gordel moet ik zoeken, hier zit nogal al wat verschil in in uitvoering.

Gewoon een zachte die je strak aantrekt, of misschien iets met een gevormd hard stuk aan de achterkant?

Is een ding van 2 of 3 tientjes al iets dat veel steun kan geven?

Heb het geprobeerd (een niergordel) omdat ik ook last van mijn rug kreeg op lange ritten , mij heeft het niet geholpen. Sorry heel kort maar meer kan ik er niet over zeggen. Ik had trouwens zachte.
 
Tegen echte rugklachten helpt het volgens mij ook niet. Ik rijd met een rugprotector met zo'n riem/gordel achtig iets, wat volgens mij hetzelfde effect heeft. Het geeft wel wat steun, maar tegen rugklachten....nee, denk het niet.
 
Bij mij hielp het wel. Ik heb een stevige. Je moet natuurlijk op je houding letten maar bij mij ondersteund de gordel wel. Ik ben eerder moe door een zere rug zonder gordel dan met gordel. Voor de lange ritten gebruik ik hem wel.
 
Een niergordel heeft ook bij mijn rugklachten niet geholpen.
Ik denk dat je er meer bij gebaat bent toch te proberen iets aan je houding te doen.


Heb ook een remschakelset voor mijn bike gezien op 't web die volgens mij 't geheel een cm of 10 naar achter plaatst, ik heb door m'n voeten naar achter te doen al gemerkt dat m'n rug dan recht komt.
Als ik m'n voeten op de bijrijdersteunen zet heb ik geen last :)
Heb een mail gestuurd (Racing-bikes) of die set idd. de positie naar achter zet.
Zoja wil ik dat misschien proberen.
 
Vorig jaar rond deze tijd lag ik plat met een hernia.

Rijden gaat nu weer goed, enkel voor de langere ritten doe ik wel een niergordel om.
En ik moet zeggen dat dat veel beter uit te houden is.
Onderuit zitten is echt not-done voor mijn rug.

Ik heb zo`n low-budget geval (8 eurie) van de aldi.
Deze kan je behoorlijk strak aantrekken.


Zou het gewoon eens proberen, baat het niet dan schaad het niet.
 
Ik heb al een jaartje of 10 last van rugklachten. En dan vooral mijn onderrug.
Bij mij helpt zo'n niergordel wel. Je moet alleen wel even opletten wat voor eentje je hebt. Die van mijn is vrij breed en heeft over de hele rug verstevigingen van boven naar beneden lopen. Ik zet hem met klitteband vast.
 
Zou het gewoon eens proberen, baat het niet dan schaad het niet.

Mee eens.

Andere zaken die je kunt proberen zijn een aanpassing van je zadel (een te zacht zadel kan er bv. toe leiden dat je in een bepaalde houding gedwongen wordt, met rugklachten als gevolg) of een andere zithouding door een hoger of juist lager stuur.
Zelfs een windscherm of verandering daarin kan al verschil uitmaken. De winddruk kan er toe leiden dat je jezelf te veel schrap zet tegen de wind, met alle gevolgen vandien.
 
En is een niergordel met harde stukken niet gevaarlijk voor je rug bij een ongeluk?
Zou je rug niet kunnen 'knakken' vlak boven de harde niergordel?

(Ik snap dat een rug-protector ook hard is, maar die is dan ook over de hele rug hard.)
 
Is het niet beter om de oorzaak aan te pakken i.p.v. het gevolg?

Je bedoelt de rugpijn zelf? Soms wel, maar meestal niet. Heel veel mensen hebben rugpijn zonder dat daar een aantoonbare medische oorzaak voor is. Andersom zijn er mensen met hernia's, die daar nooit last van hebben.....

TS, ik had vroegah een Fazer 600 en stapte over op een Fazer 1000. Kreeg ik opeens rugpijn na langere ritten.
Wat bleek: ik zat nét wat rechter op, waardoor ik de (hogere) winddruk meer met m'n rug opving. Stuur verlaagd, nooit meer rugklachten gehad. Misschien dat zoiets kan helpen?
 
Je bedoelt de rugpijn zelf? Soms wel, maar meestal niet. Heel veel mensen hebben rugpijn zonder dat daar een aantoonbare medische oorzaak voor is. Andersom zijn er mensen met hernia's, die daar nooit last van hebben.....
I know, breek me de bek niet over over lichamelijk geneuzel, zowel met als zonder motorrijden. ;)

Wat ik in dit geval bedoel is misschien, zoals jij al aan gaf een ander zadeltje, stuurverhogertjes, breder/smaller stuurtje, clipons wat verdraaien, etc. Naar mijn mening in eerste instantie een beter plan. Pas als dit soort mogelijkheden uitgesloten zijn is het wat mij betreft een goed idee om aan extra verstevigingen te gaan denken. Het lijf zal er niet beter op worden als het gewend raakt aan dit soort verstevigingen.

Wat ik even niet van TS begrijp is of de klachten al eens onderzocht zijn. Of... dat het misschien niet eens iets ernstigs is, maar een kwestie van de juiste spieren eens wat aan laten sterken door een aantal simpele oefeningen.
 
door de geometrie van mijn motor (kawasaki gt750) zit ik nogal als een zoutzak met bolle rug, met na een uurtje een pijnlijke onderrug als gevolg.

Ik lees hier al dat een niergordel kan schelen.

Ik heb geen ervaring met zo'n ding, naar wat voor gordel moet ik zoeken, hier zit nogal al wat verschil in in uitvoering.

Gewoon een zachte die je strak aantrekt, of misschien iets met een gevormd hard stuk aan de achterkant?

Is een ding van 2 of 3 tientjes al iets dat veel steun kan geven?

Probeer eens een andere zithouding, meer of minder aan het stuur leunen, je benen anders, na mijn Goldwing tijdperk heb ik ook maanden last gehad op de Virago en opletten op de houding (overdreven rug recht) heeft op den duur wel resultaat gehad.
 
Toen ik nog vaker op de motor van mijn pa reed kreeg ik ook last van mijn rug. Zo'n niergordel dwingt je een beetje om een goede houding aan te nemen. Met als gevolg minder last van mijn rug.
Ik gebruikte toen een zachte die je goed strak kunt aan trekken was iets van 25 euro dacht ik.
Nadeel is wel dat je enorm gaat zweten onder dat ding.

Groet Jos
 
Wat ook een idee kan zijn, is Pilates-lessen gaan volgen op een sportschool. Wel duurder en tijdrovender, maar vooral met Pilates versterk je de buik- en rugspieren (je 'core') en dat helpt heel goed bij veel mensen met rugklachten!
 
Gewoon krachttraining doen, deadliften en squatten.
Zorgt ervoor dat alle spieren rondom je middel sterker worden waardoor je veel minder snel last krijgt tijdens ritjes en je gehele houding erop vooruit gaat.
 
Koop een rugprotector, vaak incl niergordel.
Stukje veiliger, en voor mij werkt het prima tegen rugpijn : nergens meer last van!!!
 
Gewoon krachttraining doen, deadliften en squatten.
Zorgt ervoor dat alle spieren rondom je middel sterker worden waardoor je veel minder snel last krijgt tijdens ritjes en je gehele houding erop vooruit gaat.
Meen je dit nu serieus of doen je smiley`s het niet? :?
 
Meen je dit nu serieus of doen je smiley`s het niet? :?
Ja meen het serieus, merkte het zelf iig enorm, ben zelden lichaamlijk moe na een rit en kan veel meer uit mijn benen doen zoals het hoort.

Ook leuk detail: een beetje getrained persoon komt er veel beter vanaf bij dezelfde crash dan een niet-getraind persoon omdat al je 'onderdelen' beter op hun plek gehouden worden + betere 'kreukelzone'.
 
Laatst bewerkt:
Lang leve de clip-ons op een 'SS' :+

En dat bedoel ik alles behalve komisch .... op een 'SS' zit je, juist daardoor, automagisch actief en niet als een zoutzak.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad zo dat het versterken van je eigen spiercorset en het vervolgens ook nog onderhouden effectief kan zijn. Kost natuurlijk wel meer moeite. Het probleem dat je hebt oplossen met een hulpmiddel zal altijd minder effectief zijn dan dat je sterkere spieren aankweekt. Dus aan de buikspieroefeningen!
En anders nadenken over een andere motor met een betere geometrie.
 
Het is inderdaad zo dat het versterken van je eigen spiercorset en het vervolgens ook nog onderhouden effectief kan zijn. Kost natuurlijk wel meer moeite. Het probleem dat je hebt oplossen met een hulpmiddel zal altijd minder effectief zijn dan dat je sterkere spieren aankweekt. Dus aan de buikspieroefeningen!
En anders nadenken over een andere motor met een betere geometrie.
Vergeet naast de buikspieren ook de rugspieren niet, vooral de lage rugspieren. Deze zijn net zo belangrijk, maar worden in veel trainingen vergeten.
 
Inderdaad kunnen (buik)spieroefeningen al een stuk helpen, en het lijkt me sterk dat je maar op één manier op die motor kan zitten: beetje schuiven op het zadel, het stuur ietsjes hoger of lager draaien? Een niergordel is vooral om schokken op te vangen, je moet wel erg heel erg slecht zitten wil dat ding veel effect hebben om je in een correctere houding te dwingen. Maar kwaad zal het niet kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan