Nieuw plan, Op een Husqvarna 401 door de Alpen

Wij boeken ook altijd onderweg, hebben nog nooit buiten hoeven slapen _O- onze tactiek, 2/3 uur plekkie zoeken om koffie en gebak te verorberen. En ondertussen een hotel zoeken die aan de route ligt. Dan kun je nog makkelijker een 100 km maken. Met die actieradius vind je altijd wel iets.
 
Leuke en aparte motoren om mee op pad te gaan. Leuk geschreven ook vindt ik en hoe jullie ook rijden, linksom, rechtsom, omwegen of snelwegen.. Het is jullie uitstapje en zolang jullie ervan genieten is het helemaal top toch.
 
Waarom die omweg naar Italië als je de RDGA gaat rijden? Op weg naar de tunnel de Frejus, ben je een tiental hotels tegengekomen :-)
Omdat ik over de Mont Cenis wilde en dan aan het einde van de dag de sommelier op rijden, Achteraf... 8)7
 
Leuke en aparte motoren om mee op pad te gaan. Leuk geschreven ook vindt ik en hoe jullie ook rijden, linksom, rechtsom, omwegen of snelwegen.. Het is jullie uitstapje en zolang jullie ervan genieten is het helemaal top toch.
Juist, vanaf het moment dat we vertrekken heb ik vakantie dus we genieten overal van, dat het niet altijd gaat zoals je hebt bedacht hebt heeft ook Charme.
 
Juist, vanaf het moment dat we vertrekken heb ik vakantie dus we genieten overal van, dat het niet altijd gaat zoals je hebt bedacht hebt heeft ook Charme.
Mijn vrouw en ik of ik solo precies hetzelfde. Als ik de grens over ben heb ik al schik meestal. Uiteraard kom ik ook in situaties waarvan ik denk.. Aaahhh.. Wrom dit nu weer maar lekker wat zwerven en genieten is meestal wel mijn of ons motto.
Alles vooraf precies voorgekauwd en verplicht een route volgen en er niet vanaf wijken en om 17.00 uur bij een vooraf afgesproken Hotel oid zijn een hele vakantie ang zeg maar doe ik niet vaak.
Of een paar dagen als uitvalsbasis zeg maar of gewoon elke dag maar weer zien waar we of ik slapen.
Met de Multistrada Nederland groep ga ik in April wel drie nachten en vier dagen op pad richting zelfde Hotel. Maar 15 personen totaal dus dan is vooraf bespreken en reserveren wel nodig.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik over de Mont Cenis wilde en dan aan het einde van de dag de sommelier op rijden, Achteraf... 8)7
De Mont Cenis. Ik ben er met de motor, auto, auto+caravan, camper, fiets en skies op en af gereden. Nou ja met die skies alleen naar beneden. Gewoon omdat die tunnel ze rete duur is.
 
DAG 3 - 305 km - Totaal 1690 km

De wekker ging vanochtend weer om 7:00 af maar we konden pas om 8:30 aanschuiven aan het ontbijt en dus konden we nog even rustig wakker worden en opstaan. Na heerlijk te hebben genoten van het luxe hotel ontbijt (Joel nog wat minder die was nog herstellende van de dag ervoor) propten we al onze spullen weer in de tassen en klommen we weer op de motor. Het dorpje was een waar doolhof vol camera's en na voor de zoveelste keer bij een verbodsbord gestaan te hebben besloten om maar even snel een bandana over de kentekens te trekken en door te rijden. de temperatuur begon al flink te stijgen en door de hoge luchtvochtigheid kwamen de eerste pareltjes al snel over mijn voorhoofd naar beneden rollen. het eerste stukje tot Claviere bestond uit veel lange tunnels en dat scheelde een hoop voor de warmte.



Nadat we bij Briancon bij de supermarkt even wat eten en drinken hadden ingeslagen draaiden we de route op en konden we ons hart weer ophalen aan alle prachtige col's die deze route ons te bieden heeft. ondanks dat we ons in het hoogseizoen bevonden was het niet erg druk af en toe een verdwaalde Italiaan maar verder konden we heerlijk ons eigen tempo rijden. via de Col d'Izoard kwamen we uiteindelijk aan bij de Col de Vars waar het op de top een stuk drukker was en besloten om hier onze meegebrachte broodjes op te eten.
1680767532050.png

Het was ondertussen al 12 uur en we moesten nog een dikke 220 kilometer rijden tot aan Menton. We hadden gister avond gekeken naar een appartement in Monaco voor 2 nachten maar waren daar enigszins van geschrokken en daarom maar gekozen voor een mooi hotel in het veel goedkopere Menton, dan konden we vanaf daar altijd even naar Monaco rijden. Nadat we de broodjes weer achter de kiezen hadden vervolgen we onze weg weer.

Via de route kwamen we door Barcellonette waarna de route ineens heel erg veranderde. in plaats van bergwegen rij je vanaf hier door diverse gorges heen. door diverse breede en hoogtebeperkingen is het hier qua autos en campers nog een stuk rustiger. het enige nadeel hieraan was dat de brandende zon de gorges om had getoverd tot een soort oven. zolang je in de schaduw reed was het te doen maar in de zon was het echt enorm heet. de warmte kost erg veel energie en daarom besloten we een uur na de vorige stop alweer even wat water te drinken en wat af te koelen op de top van de Col de la Cayolle. Hier weer diverse verwonderde blikken van andere motorrijders zodra we duidelijk maakten dat we vanaf Nederland op de motor hierheen waren gereden.
1680767555404.png

1680767566495.png


De route verliep verder heerlijk, de route was rustig en de gorges blijven echt adembenemend mooi. Na weer een dikke 150 kilometer en 6 uur rijden vandaag begonnen de billetjes ook weer langzaamaan te protesteren, we besloten maar iets vaker te stoppen om af en toe even de benen te strekken. Het waren vandaag voornamelijk Gorges waar we doorheen reden totdat we bij Saint-Martin-Vésubie ineens een enorme kale vlakte opreden. het was ons niet compleet duidelijk wat ze daar nou aan het doen waren maar overal waren grote graafmachines en vrachtwagens bezig om stenen te verplaatsen. Met de hoge temperaturen had dat ook uitwerking op het stof, het complete dal inclusief de wegen waren bedekt met een stoflaag. Het duurde ook niet lang voordat beide svartpillen's omgetoverd waren tot vitpillen. Omdat Alles in het dal gesloopt was stonden ook de aangegeven tankstations niet meer op hun plaats, gelukkig hadden we nog genoeg actieradius dus konden we nog wel een stukje vooruit. Toen we bij La Bollene Vésubie eindelijk de stofwolk uit reden kwamen we ook meteen een tankstation tegen, dat was een hele opluchting om voordat we de bergen weer inreden nog even te kunnen tanken. Eenmaal gestopt en het pistool in de tank hangende kwamen we erachter dat er weinig uit kwam, en na een kleine opdracht voor google translate kwamen we erachter dat er pas over 2 dagen weer benzine word geleverd aan dit tankstation. We hadden beide nog wel een paar liter in de tank dus besloten we toch de Col de Turini op te rijden met de hoop aan de andere kant van de berg een ander tankstation tegen te komen.

Vanaf het tankstation voegden we in achter een groepje vrouwelijke Italianen op de motor die blijkbaar dezelfde col als ons wilde rijden, In de dorpjes reden ze extreem langzaam maar eenmaal aangekomen op de col moesten we flink aanpoten om ze bij te houden, daar hadden we ons wel in vergist. Met een grote allroad je koffers aan de grond rijden is best knap. In concentratie op het rijden vergaten we helemaal dat het vat met benzine onder ons ondertussen redelijk begon op te drogen. Aangekomen bovenaan de col hadden we ineens nog maar 10 km Actieradius. Dus meteen Google maps maar geraadpleegd en op 15 kilometer onderaan de berg in Sospel zit een tankstation. Gelukkig zaten we op een berg dus met zoveel mogelijk rollen zou het ons moeten lukken om aan de komen bij dat tankstation.

Na een aantal kilometers rollend en rijdend aangekomen te zijn in Sospel was op de locatie waar het tankstation zich zou moeten bevinden niks te zien wat ook maar enigszins op een tankstation leek, na enige navraag bij een garagehouder kon deze bevestigen dat het tankstation er al jaren niet meer was. Dat was een flinke tegenvaller, hij vertelde er ook bij dat het dichtstbijzijnde tankstation op nog eens 15 kilometer van daar was. Met nog maar een klein bodempje in de tank en een dashboard dat aangaf dat de tank al een tijdje leeg zou moeten zijn werd ons humeur er niet beter op. We besloten om toch maar zo ver mogelijk richting Het tankstation te rollen en rijden. Als we stil kwamen te staan zouden we wel weer een andere oplossing bedenken.

1680768268572.png


Na een zware 30 minuten in druk verkeer en zoveel mogelijk rollen en rustig optrekken kwam het tankstation eindelijk in zicht, wat waren we ongelofelijk opgelucht toen we het tankstation binnen rolden, er viel een hele last van onze schouders. het was ondertussen al over 5en dus kregen we wel weer zin om lekker te eten. Aangekomen bij het hotel kregen we het pasje van een garage een kleine 5 min lopen vanaf het hotel waar we de komende twee nachten veilig onze motor konden stallen. Aangekomen op de hotelkamer moesten we echt even bijkomen van de hele dag voor we voldoende moed bij elkaar konden rapen om ons klaar te maken om uit eten te gaan.

Rond 7 uur waren we eindelijk opgefrist en omgekleed en liepen we richting de middellandse zee. Wat een heerlijk gevoel om na al die jaren dan eindelijk op de motor aangekomen te zijn bij de middellandse zee. Na even over de boulevard van Menton te hebben gelopen plaats genomen op een terrasje met uitzicht en genoten van een heerlijke maaltijd.

1680768311353.png

1680768326713.png


Na de maaltijd teruggelopen naar het hotel en daar moe maar voldaan onze ogen dicht gedaan. We zijn allebei helemaal gesloopt maar we hebben morgen een rustdag dus dat scheelt.
 
Gaaf!!!! Enne, Menton is echt een pareltje aan de Cote d'Azur. Onze favo stad daar. Ook in het hoogseizoen is het daar behoorlijk rustig.

Bouwwerkzaamheden nabij St Martin Vesubie zijn herstelwerkzaamheden van het noodweer van ca 2 jaren geleden (ook veel doden toen).
 
Gaaf!!!! Enne, Menton is echt een pareltje aan de Cote d'Azur. Onze favo stad daar. Ook in het hoogseizoen is het daar behoorlijk rustig.

Bouwwerkzaamheden nabij St Martin Vesubie zijn herstelwerkzaamheden van het noodweer van ca 2 jaren geleden (ook veel doden toen).
Ja prachtige plek en niet zo druk en duur als de rest van de Cote d'Azur.

Ik heb het net even opgezocht maar inderdaad, heftige overstromingen zijn er geweest. We hebben geen brokstukken meer gezien dus waarschijnlijk waren ze al druk aan het opbouwen.
 
Tot dusver altijd nog wat kunnen vinden. Hoog en laagseizoen. Soms boven de kebabtent, soms boven de locale kroeg, en soms op chique.
 
DAG 4 - 40 km - Totaal 1730 km

Vandaag was de eerste dag dat we even heerlijk konden uitslapen, we hadden geen wekker gezet en dus was het al snel een uurtje of 10 voor we ontwaakten uit onze slaap en bij het rechtop zitten in mijn bed was meteen te merken wat we de dagen ervoor gedaan hadden, onze zitvlakken hadden het al zwaar te voorduren gehad.

Het ontbijt in het hotel was gelukkig te gebruiken tot 11 uur en zo konden we na een verfrissende douche genieten van een heerlijk Frans ontbijtje. Na het ontbijt de zwembroek even opgesnord en snel richting het strand waar we ons de rest van de middag goed hebben vermaakt.

Rond een uurtje of 6 ons even opgefrist in de hotelkamer om ons daarna te begeven naar een goed Italiaans restaurant waar we genoten van al het goede dat de middellandse zee te bieden heeft. Het was erg druk in het restaurant en alleen aan de bar was nog plaats. Aan het eten was wel te merken waarom, heerlijke risotto volgens authentiek recept.
793147e4-005f-4696-bacf-1780f4758916.jpg


Het was ondertussen ook al flink begonnen met regenen wat ons niet erg goed uitkwam omdat we graag nog even een kijkje wilde nemen in de haven van Monaco, gelukkig werd het droog toen we ook ons dessert naar binnen hadden gewerkt en dus besloten we nog even snel richting Monaco te rijden. Leuke route langs de middellandse zee als het niet zo druk is. Toen we de motoren even parkeerden naast een groot superjacht om foto's te maken was er een rijke man die van mening was dat de hele wereld van hem was. Hij liep te schreeuwen en te tieren maar het was allemaal in het frans dus haalden wij onze schouders op, maakten nog een paar foto's en besloten weer terug te rijden richting het hotel. Daar nog een paar biertjes gedronken en vervolgens lekker onder de wol te kruipen.
cf18692c-2c97-4e98-8e3c-17e2c86516ac_b7c38efa-f133-4b6d-9a97-5cf8102e51e1.jpg
c74df484-b612-4af1-a423-41804d3a8013_2c766c2b-0c21-4b40-ba65-f5802efc9348.jpg
 
DAG 5 - 390 km - Totaal 2120 km

Vanochtend de wekker weer op tijd gezet om hopelijk voor de warmte de eerste 100 kilometer al achter de rug te hebben, dit viel helaas wel een beetje tegen. Toen we met de motor de parkeergarage bij het hotel uit reden sloeg de hitte ons meteen al in het gezicht, na een kort overleg was het besluit snel gemaakt, we gaan vandaag niet zoals bedacht de hele "Topgear mooiste wegen van Europa" route rijden maar rijden tot Genua zoveel mogelijk binnendoor langs de middellandse zee om vanaf daar de snelweg te pakken richting ons hotel aan het Como meer. Zo gezegd zo gedaan, met het beetje rijwind dat we hadden was het prima uit te houden en toen het tegen de middag echt heet begon te worden reden we met genoeg rijwind over de snelweg. dit maakte dat we lekker op tijd aankwamen bij ons hotel waar we heerlijk konden afkoelen in het zwembad. hieronder nog wat fototjes van het prachtige uitzicht vanuit het hotel.
bebb573f-f3ac-49e8-b55b-d73f47d302c4_19b46a80-b4e9-4abc-9083-392753741d96.jpg
1dacaac3-b7d2-4e1b-80f8-49844118e1f6_091e92bc-bb2a-4676-aa5d-030fb261d3b2.jpg


Toen het avond begon te worden en we enorme honger hadden gekregen van al dat liggen in de zon, op aanraden van de receptioniste van het hotel naar een restaurantje aan het Como meer gelopen en genoten van een lekker stukje vlees. Met de schemer kwamen ook de hordes met muggen dus besloten we maar terug te gaan naar onze hotelkamer, op te terugweg nog even staan kijken bij de plaatselijke fanfare die aan het optreden waren op een oud binnenpleintje wat prachtig klonk zo tussen de oude gebouwen om daarna nog even snel een hotel te boeken voor de volgende dag en de dag af te sluiten op de kamer.
 
Inderdaad een leuke verrassing om dit topic opeens weer boven te zien drijven! Blijft gaaf met die 401's 8-)
 
Dit verslag was ik ff vergeten! Mooi weer een vervolg.
Inderdaad een leuke verrassing om dit topic opeens weer boven te zien drijven! Blijft gaaf met die 401's 8-)

Sorry allemaal voor het lange wachten, het verslag ligt al uitgeschreven op de plank alleen door alle drukte afgelopen tijd is het er bij in geschoten om deze te uploaden.O-)

Helaas dit jaar niet op vakantie geweest met de motor, maar niet getreurd de plannen voor 2024 zijn al in de maak. :]
 
DAG 6 - 330 km - Totaal 2450 km
Vandaag stond er weer een lekker stukje sturen op het programma, we konden volgens het foldertje op de kamer helaas pas om half 9 aan het ontbijt aanschuiven maar toen we iets over 8 de receptie binnen liepen konden we hier meteen al aanschuiven. De Italiaanse koffie viel een beetje tegen maar de broodjes waren heerlijk.

1fd1c69e-1843-446a-ab74-f529e6442126_47aa363d-bc02-4f5d-bc8e-5451dee78ae3.jpg


nadat we allebei weer in ons leren pak hadden gehesen draaiden we rond 9 uur de snelweg richting de Zwitserse grens op. bij de zwitserse grens aangekomen zagen we in de verte helaas al grote donkere wolken hangen en onze vrees werdt snel waarheid, binnen een half uurtje begon het eerst zacht en daarna steeds harder te regenen. Gelukkig zijn we beiden in het bezit van een goed regenpak dus die onder een viaduct snel aangetrokken om onze weg weer te vervolgen. Ook dankzij de regen blijft zwitserland nog steeds een prachtig land en naarmate we steeds hoger de bergen in reden hadden we het geluk dat we op de toppen telkens boven de wolken en dus de regen uit kwamen. Helaas leek het in de dalen bijna dubbel zo hard te regenen. Als de regen na enkele uren toch langzaam naar binnen begint te druppelen wordt je humeur er ook niet veel beter op, al helemaal niet als je ineens op een doodlopende weg staat. Wat blijkt, de Garmin dacht een snellere route te hebben gevonden met de autotrein.... Omdat het betekende dat we vervolgens weer dik een uur terug door de regen moesten zorgde ervoor dat ons humeur echt naar een dieptepunt zakte. Gelukkig begon het weer snel hierna op te klaren en door alle mooie wegen waren we de regen ook al snel weer vergeten. Het liep ondertussen al tegen 1en dus besloten we bij een klein bakkertje snel even de lunch in de slaan. zoals veel in Zwitserland was ook deze lunch verschrikkelijk duur, we waren er wel weer van opgeknapt en deze energie hadden we ook hard nodig want er stond nog een hoogtepunt van de dag te wachten; de Grimselpass. Dankzij het toch wel een beetje druilerige weer was het erg rustig op de pass en zo konden we er dus optimaal gebruik van maken, wat een heerlijke pas om te rijden. Hiervoor kom je naar Zwitserland, op en top genieten. Na een snelle foto op de top en de misschien nog wel mooiere afdaling moesten we nog een flink stuk binnendoor naar onze eindbestemming.

aa2de569-9a6d-4340-9d05-d268efd548d3_709e9fde-9e0c-4e25-a258-580f59ec30fb.jpg


De dag begon aan zijn einde te raken en zo ook onze energie, helaas moesten we nog een dikke 100km binnendoor. Vooral de grote stad Lucerne die we per ongeluk dwars doorkruisde hadden we een flinke kluif aan, dit koste ons bijna een uur. Ook de rest van de route koste erg veel tijd, allemaal dorpje in dorpje uit. uiteindelijk dik 2 uur later kwamen we eindelijk aan op onze eindbestemming.

De receptioniste vertelde ons nog wat over onze boeking maar wij hadden er weinig aandacht meer voor en vertrokken snel naar onze kamer, toen de deur open zwaaide schoten we beide in de lach, een bed van amper 1,4 meter breed stond daar in het midden van de kamer. We moesten hard lachen om vervolgens terug te lopen naar de receptie en uit te leggen dat we hier echt niet met twee kerels in pasten. De vrouw mompelde nog wat maar gelukkig kregen we een andere kamer met twee grote bedden. aangekomen op de kamer konden we genieten van een mooi uitzicht op de Rijn.

a56b5cba-bc36-49bb-b11a-a8136599733a_64e41f24-4e6f-4bd5-ab1d-6b28586503b7.jpg


Het was ondertussen half 7 en we waren echt helemaal op van de lange dag. we besloten ons rustig op te frissen en even een uurtje uit te rusten waarna we ons naar het restaurant onder het hotel begaven. De griekse eigenaar was erg aardig en bood ons meteen 2 shotjes ouzo aan, hier zeiden we natuurlijk geen nee tegen maar toen we een tafeltje uitzochten aan de Rijn merkten we dat deze op de lege maag wel erg hard binnen komen. Gelukkig was de keuken en de bediening vlug en dus stonden er binnen no time twee grote schnitzels op tafel. Wat is dat lekker zeg als je honger hebt. Na nog een paar biertjes was het ons welletjes en kropen we ondertussen al weer veel te laat onder de wol.
 
Leuk verslag! Met plezier en veel herkenning gelezen.
Afgelopen vrijdag terug gekomen en daar zat onder andere ook in Col de Turini, Sospel (bij de Spar kaas gehaald), St. Martin de Vesubie (nog altijd een riante bouwput met huizen her en der op omkiepen), Briancon, Izoard, Mont Cenis (onverharde kant) etc etc.. kortom een feest van herkenning. Leuk zeg!
 
Terug
Bovenaan Onderaan