Reisverslag 2022: Naar de Alpen

Stinkname

MF veteraan
19 jan 2007
2.067
488
Oudeschoot
Jaren geleden maakte ik wel vaker reisverslagen, zoals de trip naar de Noordkaap. Maar zoals de meeste het wel zullen kennen kwam er vervolgens een periode van huwelijk en kinderen en noem maar op. Daardoor komen motortrips er niet meer van. Maar sinds 2020 Uit elkaar, en daarom in 2021 weer een Motor gekocht( Honda VFR750 uit 1991), en de eerste trip naar Luxemburg was een feit. Helaas erg veel regen gehad en ook geen verslag van gemaakt.
IMG20210525094945.jpg
IMG20210526144548.jpg

Maar het was ook wel weer erg spannend alleen er op uit met de motor. In het verleden vaker mooie trips gemaakt maar helaas in de afgelopen jaren erg onzeker gemaakt...

Maar wat ik wel duidelijk gemerkt had, dit voelde weer erg goed en wou ik zeker in de toekomst vaker gaan doen. De rest van 2021 druk geweest met dingen die geregeld moeten worden, en veel op mijn bord gehad.

Begin 2022 bleef de trip in mijn hoofd zitten en wou ik toch eigenlijk weer erg graag even met de motor op pad, via MF uiteindelijk gezien dat er plekjes ter overnamen waren voor MF Motorweekend in het voorjaar. Geen seconden getwijfeld en plekje overgenomen en direct een afspraak gemaakt voor een grote onderhoudsbeurt voor de VFR.
Ook dit was uiteindelijk weer erg spannend met een groep mensen op pad die je niet kent. Vroeger had ik hier geen enkel probleem mee, maar door de gebeurtenissen de afgelopen jaren was het erg spannend. Uiteindelijk hier echt een geweldig weekend mee gehad en top genoten. Spanningen waren totaal niet nodig en iedereen word enorm welkom geheten en ook echt direct het gevoel dat je er bij hoort. Er werd hier ook al gesproken over de Aftermeet. Ook hier weer voor ingeschreven wanneer dit kon!
IMG20220604120243.jpg



Maar ja na dit weekend bleven privé bepaalde dingen opstapelen en tegenzitten, dus een echte trip plannen zat er nog niet in.. Uiteindelijk begon een gat in de planning te ontstaan in de planning eind Augustus, begin September. Dus in ieder geval alvast een nachtje winterberg met mijn broer gepland. En de rest van de vakantie was het idee om met de auto Route Des Grandes Alps te gaan doen… Maar dit ging uiteindelijk niet door en mijn auto liep in elkaar…

Ik was het zat en heb in plaats van een auto, een BMW R1200GS Gekocht, mijn droom motor! En uiteraard mag de VFR blijven, aangezien deze echt geweldig is geweest in de lastige periode. Met de aanschaf van de BMW Ontstond direct het plan om met de tent en de motor op pad te gaan, en wel naar de Route Des Grandes Alps! Zeker omdat de dingen die speelde er echt even voor hadden gezorgd dat het genoeg was geweest.

De weken daarna tentje aangeschaft, spullen van 10 jaar geleden kampeertrips opgezocht en afspraak gemaakt voor onderhoud van de motor. 10 September tot en met 21 September was het plan. En de rest zie ik wel aan de hand van het weer.



De week voor vertrek

Deze week was iemand anders die ik via MF heb leren kennen in de zelfde regio als waar ik naartoe zou gaan, en terwijl bij mij de spanning en twijfel weer toesloeg hebben zijn foto`s en verhalen er meden voor gezorgd dat ik uiteindelijk inderdaad ben gegaan. Deze persoon weet wel over wie ik het heb 😉.

De motor werd op Woensdag weg gebracht voor onderhoud, de banden had ik al laten vervangen en uiteindelijk vrijdag avond, het werk afgerond en stond de motor klaar in de Garage om te vertrekken!

IMG20220909185236.jpg
 
Dag1: 10-09-2022 Waddinxveen,Nederland -Champfromier, Frankrijk

Vanacht erg slecht geslapen, Spanning zit er goed in… Pff afgelopen periode is niet in koude kleren gaan zitten. Maar tegelijk ook super veel zin om te vertrekken. Het weer was Drama helaas. Regen regen en nog eens regen. Regenpak aan en om 06:45 was ik vertrokken!
Screenshot_2022-09-28-20-33-51-72_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg

Het eerst plan was om naar Luxemburg te rijden en daar voor het eerst te stoppen en te tanken, dit was 360km. Ik reed tot nu toe constant 1:20 met de motor, dus moest haalbaar zijn met een 20 Liter tank. Weinig te melden het eerst stuk, behalve dat de regenjas niet beviel. Lijkt wel een remparachute! En na 260km zegt de motor nog 50 en ik ben leeg… Dan maar in Belgie stoppen en tanken en kan ik Luxemburg tanken overslaan.
De Regen was constant en leek wel mee te gaan met mijn remparachute/regenjas. Dus snel tanken(Gelukkig pinnen aan de pomp) en door.

Kort na Luxemburg begon het eindelijk op te klaren, en na 450km had ik wel even zin in iets te drinken en de benen te strekken. Dan kon ik direct die …. Regenjas uit doen! Bij de stop kwam ik achter mijn eigen blunder, de regenjas zat niet goed dicht dus daarom was het een remparachute… Maar ja daar moet ik de volgende keer beter op letten, voor nu berg ik die lekker op en rijd ik zonder regenjas. Bij de stop ook direct besloten, snelweg is genoeg .
IMG20220910105322.jpg
Tomtom op leuke route gezet en heerlijk door de Elzas en Vogezen verder gereden richting de Jura.

IMG20220910131926.jpg


IMG20220910145159.jpg


IMG20220910152047.jpg

Zo goed als geen regen meer gezien, en de camping die ik in gedachten had voor de eerste nacht was ik al om 15:00. Het gaat juist zo lekker dus ik rijd nog even verder!
Ook de eerste Col van de vakantie gereden!
IMG20220910154046.jpg

IMG20220910160037.jpg

IMG20220910160535.jpg

IMG20220910164145.jpg

Rond 17:00 vond ik het mooi geweest laat ik maar de eerste camping gaan zoeken, ik zal toch ook weer even moeten wennen aan alles opbouwen.
Vlak voordat ik op de camping aan kwam, de eerste blik op de Alpen waar ik zo naar hunker!
IMG20220910170119.jpg

Ja het gevoel zit goed, ik doe hier goed aan…

Een camping gevonden.
IMG20220910170829.jpg

Zag er erg goed uit en uiteraard hebben ze plek, pak maar een plekje en na af te rekenen alles opgezet.
IMG20220910174445.jpg
Wat een stuk sneller ging dan eigenlijk gedacht, lekker een blik voer wat ik had meegenomen gegeten en alles weer afgewassen en nog even een biertje gedronken met de buren.
IMG20220910175447.jpg

Na het biertje gingen hun ook eten en ben ik een wandeling gaan maken van ongeveer 10km.
IMG20220910192642.jpg

IMG20220910193407.jpg

IMG20220910194141.jpg

Lekker even de benen strekken na een dag motor rijden. Kijk nu al uit naar de volgende dag!

Gereden Afstand: 920km
Camping Domaine Les Géorennes · 287 Chem. des Georennes, 01410 Champfromier, Frankreich
 
Dag2: 11-09-2022 Champfromier, Frankrijk- Bourg-Saint-Maurice, Frankrijk

Deze nacht heerlijk geslapen in de tent, en erg zin om weer verder te gaan. Vandaag is het plan om binnendoor om Geneve heen naar Thonon Les-Bains te rijden, om de startmarking van Route des Grandes Alps te zoeken. In het verleden de route al een aantal maal gedaan maar nooit de steen opgezocht. Wie weet ga ik hem vinden. Echt opgestaan met super veel zin in de reis! Ik rits de tent open, Strak blauw!!! Terwijl de zon net opkomt is alles al ingepakt en zit het alweer op de motor.
IMG20220911082300.jpg

Tjop tjop geen tijd te verliezen. Ik weet het, het is vakantie maar ik heb er zoveel zin in. Terwijl de rest van de camping begint te ontwaken, vertrek ik!


IMG20220911083723.jpg
IMG20220911083748.jpg

En ook direct de volgende pas alweer te pakken.

IMG20220911085143.jpg

Vervolgens de route binnendoor voortgezet richting Thonon-Les-Bains, heerlijke wegen met af en toe een glimp van de hogere pieken. Heerlijk het zonnetje word steeds beter en de bochten vloeie steeds lekkerder. Genieten meer kan ik er niet van zeggen. Met af en toen een blik op het meer van Geneve bereik ik thonon, en vind direct het startpunt van Route des Grandes Alps! Er staan op dat moment 2 franse broers bij het tegen en ze willen direct de motor aan de kant zetten zodat ik ook een foto van mijn motor met het punt kan maken. Ik vraag direct zal ik anders een foto maken van jullie bij de start? Dit vinden ze erg leuk, dat is mooi dan kunnen ze daarna direct een foto van mij maken ;).
IMG20220911104014.jpg

Heel vreemd, de Route al meermaals in het verleden gereden. Maar of het nu door dit punt komt of wat dan ook geen idee, het voelt echt als de start van een Reis! Wel nog heel even van de route afgeweken voor een foto bij het meer van Geneve.
IMG20220911104734.jpg

Het gevoel op dit moment is echt de start van een trip, een route over de pieken en dalen, lastig te omschrijven maar bij het vertekken uit Thonon-Les-Bains merk ik dat ik extra hard(En waarschijnlijk extra fals) aan het meebrullen ben met de muziek in mijn helm. ( Huichelaar van de Outsiders, De Kraaien). Dus met een grote grijns rijd ik rond op de start van de route, vervolgens komt er juist een verdrietig nummer en merk ik de inpact van alles en komt er juist een traan bij kijken. De Emoties zitten duidelijk hoog, maar dat geeft niet heeft niemand last van.
Het eerste mooie stuk van de route dient zich aan, ik herken de bochten beter als de bochten in mijn eigen dorp, ondanks dat ik hier minimaal 10 jaar niet ben geweest. Ondanks dat ik ze herken, blijf ik mij verbazen over de schoonheid van de natuur.
IMG20220911113922.jpg


IMG20220911114209.jpg

IMG20220911114215.jpg

Ik kan overal wel constant stoppen voor foto`s, jemig wat is het toch mooi. En zal nog inderdaad mega vaak stoppen maar nu even niet. Ik ben aan het genieten van de vloeiende bochten, met de voor mij nieuwe motor. En wat voor motor... Uiteraard mijn mening maar na jaren verschillende motoren gehad te hebben, snap ik nu 100% waarom er zoveel GSen rond rijden. De motor geeft mij zoveel vertrouwen, sturen/vering/banden/koppel. Ja het is duidelijk dit is mijn Droom motor welke is uitgekomen en hier rijd ik dan en de muziek gaat weer een tandje harder en het gas gaat er op.

De Eerste Hoge pas is begonnen, toch maar even tijd maken voor een foto. Druk is het toch niet.
IMG20220911124046.jpg

Boven is het wel erg druk met auto`s, prima foto van het bord en ik stop een stukje verder wel even voor wat te drinken en eten.
IMG20220911124427.jpg

IMG20220911124922.jpg

Ewan Mcgregor zei het al in Long way down. "When i get back from a trip, i have hunderds of pictures of my bike with slightly different background". Ik denk dat dit bij heel veel motor rijders zo is, bij mij wel in iedergeval!
Als je Route des Grandes Alps rijd duurt het niet lang voordat de volgende pas zich aan doet:

IMG20220911131758.jpg



Ook hier boven is het erg druk, en ik vertrek dus ook direct weer na de foto.

IMG20220911133410.jpg

Ik hoef weinig te vertellen over hoe deze route verloopt aangezien ik hier overal Route des Grandes Alps volg ;).
IMG20220911135503.jpg

Ook vandaag had ik al een camping uitgezocht van te voren, vooral omdat deze camping mij heel bijzonder leek. Het zag er naar uit dat ik veel te vroeg op de camping zou aankomen, dus ik had lekker de tijd. De camping zit op Cormet de Roselend. Ik had vantevoren al gezien dat er op deze camping geen bereik of stroom is, en er zijn ook geen douches... ( Je zou bijna afvragen, waarom ga je daar heen, daar kom ik zo op terug eerst de pas zelf ;)).

IMG20220911143741.jpg

IMG20220911144534.jpg

Bij dit bekende kerkje merkt ik dat ik inderdaad al geen bereik meer had, dus even terug gereden om een bericht naar huis te sturen, goed aangekomen ben er bijna! Nu door de pas op.
IMG20220911151622.jpg




Rond 16:00 Kwam ik uiteindelijk aan bij de camping, maar tijdens het zoeken waar ik moet inchecken komt de boer langs de de geiten.
IMG20220911152920.jpg

Uiteindelijk aan andere gasten gevraagd, je mag gewoon je tent neerzetten op het daarvoor bedoelde velt, en je hoeft nergens te melden want het is gratis. Alleen als je s`avonds eten wil bestellen kan je dat beter alvast doen. Prima, weer erg snel plekje gekozen en stond de boel weer.
IMG20220911155643.jpg


Er was inderdaad in het dal geen enkel bereik. Geen 2g/3g/4g of wat dan ook. Wouw dan merk je ineens hoe afhankelijk we zijn geworden van de telefoon. Meermaals kijk ik ok ik nog berichten heb en kom tot de conclusie geen bereik, dan voel je je ineens HEEL ver weg van alles en iedereen. Heerlijk! Of toch eenzaam? Nee Heerlijk! Maar toch een beetje.... Pff deze camping is geweldig om even tot jezelf te komen. Maar je hebt ook tijd zat om over alles na te denken, en op een rijtje te zetten. Dat kan ik zeker wel gebruiken, maar soms valt het niet mee. Ik heb geen muziek of films op de telefoon staan, dus ben aangewezen op het maken van een lekkere wandelling. En eerlijk dat is daar genieten!

IMG20220911164328.jpg

IMG20220911164441.jpg

IMG20220911165605.jpg

Ik maak nog een foto voor het thuis front! Ow nee kan ik niet versturen!
IMG20220911195632.jpg

Na de wandelling ben ik terug op de camping en even wat gegeten, uiteraard Nederlander, dus alles is mee.
Naar die camping mogen ze Rutte ook een keer sturen, de rest van de gasten zijn voornamelijk backpackers welke het constant hebben over hoe alles wel opgelost moet worden en noem maar op. Prima ik wandel nog wel een extra rondje! Het moment dat ze zon onderging was het ook direct stervend koud... Hopelijk komt dat goed met mijn slaapzakje van 15 jaar oud.... Tandenpoetsten en hop lekker onder de deken. Morgen weer verder!


Of toch niet... Goed en wel op bed, beetje koud maar toch in slaap gevallen, rond half 12 Gegil buiten de tent! Verstijft lig ik in bed en luister nogmaals, weer oorverdovend gegil maar nu nog veel dichter bij... Shit ben ik in een horror film beland? Ook geluid uit de andere tenten, toch maar deur open kijken waar dat gegil vandaan komt, Hamer voor de haringen heb ik bij de hand dus mocht het wat zijn.... Ik doe de rits open en zie nog net een Murmeltier weg stuiven en ondertussen weer gillen. Juist nu weet ik het zeker.... dit is midden in de natuur! Terug naar bed, paar extra lagen kleding aan en slapen maar weer.

Gereden Afstand: 370km
Camping aire naturelle de camping · 73700 Bourg-Saint-Maurice, Frankreich
 
Laatst bewerkt:
Dag3: 12-09-2022 - Bourg-Saint-Maurice, Frankrijk - Condamine-Châtelard, Frankrijk

Wat een nacht! Ik ben bevroren, slaapzak is niet meer geschikt voor net boven 0. Maar deze camping kom ik zeker terug, ik blijf iets langer liggen in de hoop dat de zon er al is. Om acht uur besluit ik er toch uit te gaan. Helaas de zon word voorlopig nog tegengehouden door de bergen. Maar tot mijn verbazing zijn de backpackers bijna allemaal al verdwenen... Juist dan heb ik het laatste gedeelte blijkbaar wel diep geslapen. Ook ik maar alles opgeruimd en om half 9 stond ook ik weer klaar om te vertrekken.
IMG20220912090806.jpg

Zoals jullie kunnen zien, de zon komt wel, alleen duurt mij te lang. Hoppa wegwezen. Deze camping wel zekerweten onthouden hier kom ik terug!
Een stuk verder, uiteraard weer stoppen voor een foto, owja ik heb weer bereik! Even iedereen reageren enzo!! Ik heb bereik, maar geen berichtjes haha. Uiteraard reclame en groepswhatsapp die verder gaat, maar niks prive. Wat is het voor tijd dat we maar zitten te wachten op berichten.
Wel nog even berichtje sturen naar de personen die wisten dat ik geen bereik zou hebben en hop door!
IMG20220912100832.jpg

IMG20220912103502.jpg


IMG20220912110449.jpg

In dit gedeelte geen worden maar plaatjes, de drukke toppen na het maken van een foto snel weer weg wezen. De rustige plekken stop ik wel om wat te drinken en te genieten van het uitzicht.
IMG20220912111044.jpg

Ook vandaag weer strak blauwe luchten, dat hadden ze in eerste instantie nog opgegeven maar dat geeft niks, blijkbaar is het gegund!
IMG20220912111052.jpg

IMG20220912111427.jpg


IMG20220912125500.jpg

IMG20220912132226.jpg

IMG20220912132321.jpg
IMG20220912132921.jpg

Erg mooie passen, en dan komt deze foto:
IMG20220912141300.jpg

Dit is een foto met een verhaal, 2008 precies te zijn, eind September begin oktober hebben wij toen met een groepje route des Grandes Alps gereden ( In anderhalve dag ofzo, gekkenwerk ) en hebben we bij deze Mac geparkeerd gegeten en met zijn allen naar de WC voordat we de avond/nacht over de passen zouden gaan. Dat zullen we zelf nooit meer vergeten, en inmiddels spreek ik niemand van die groep mee alleen nog mijn broer. En uiteraard snapte hij de foto zonder uitleg ;). Ik heb hier ook direct maar even een stop gehouden kon ik tenminste even ergens naar de WC met een WC-bril...
De Weg vervolgens via Circuit de Izoard, Sorry col, maar voelt aan als een Circuit!

IMG20220912152325.jpg

IMG20220912152338.jpg

IMG20220912152714.jpg

IMG20220912153224.jpg

Vervolgens was het bord van Col de Vars in beslag genomen door een fietser... Dan maar hem op de foto...
IMG20220912162930.jpg

Eigenlijk vond ik het na deze pas wel zo een beetje mooi geweest voor vandaag. Ik had trek in een biertje, en wou nog lekker in korte broek rond banjeren aangezien het heerlijk weer was. Even op de telefoon gekeken, en een telefoon die ik van te voren in google maps had gezet was in de buurt. Prima ik kan altijd even kijken. Bij de receptie stond toevallig een Duitser met een 1250GS die ook net een plekje ging nemen.
IMG20220912172206.jpg

We stonden niet dicht bij elkaar, maar raakte toch in gesprek. De laatste keer dat ik Duits had gepraat was ook zo iets van 10 jaar geleden, en niet was er zo en zo geen ster in. Maar we hebben gezellig in het duits ( Steenkolen Dialect vanuit mij) zitten kletsen over de route onder het genot van een Biertje bij de receptie vandaan en vervolgens een biertje uit zijn koffers. En maar zeggen dat de Nederlanders alles mee nemen...
IMG20220912172937.jpg

Uiteraard na de biertjes even wat eten ( Ja had ik nog bij mij ;)). en heerlijk wezen douche. Vervolgens uiteraard weer een flinke wandelling zoals jullie inmiddels weten.
IMG20220912183039.jpg

IMG20220912183050.jpg

IMG20220912200409.jpg

De Duitser hoopte ook dat het vannacht minder koud zou zijn aangezien ik blijkbaar niet de enigste was die kapot ging van de kou. Morgen de laatste etappen van Route Des Grandes Alps!

Gereden Afstand: 310km
Camping Google Maps
 
Dag4: 13-09-2022 - Condamine-Châtelard, Frankrijk - Antibes, Frankrijk

Vannacht een stuk minder fris geweest dan gister, maar nog die slaapzak is alleen nog geschikt voor +15 ofzo, laat ik nu als het goed is vandaag naar de middellandse zee gaan! Dat moet goedkomen. Tent weer opgeruimd en wederom om half 9 was ik helemaal klaar, owja alleen nog even alvast proberen mijn bolletje van koplamp er uit halen dan kan ik zo even een nieuwe halen( Ja ja pech met de BMW, Bolletje stuk..) . Gelukkig ben ik mega handig, dus ik kreeg het kapje van de lamp er niet eens af... Laat maar rijd wel naar een garage toe. Maar de Duitser zag mij kutten, en had het kapje er heel snel af en het kapotte lampje er uit. Nu kan ik excuses verzinnen over dikke vingers, vette vingers van de gel, of wat dan ook. Maar nee daar begin ik niet aan, want mijn ogen zien verzieken mijn handen dus geen Excuus. Verderop stond een Nederlander met een Caravan en een busje, met daar in een scooter. Even naartoe gelopen en ja hoor kon een H7 Lampje van hem overnemen, en de Duitser op de GS heeft hem er direct in gezet en ik was weer gered. :}
IMG20220913083329.jpg

Vandaag stond de rest van de route op het programma, alleen wou ik persee over col de la Bonetta, aangezien we die vroeger ook eens hadden gedaan, en hij zit eigenlijk niet in de route, maar volgt wel de route.. Prima die kant ga ik ok. We reden even samen naar het Tankstation om te tanken en vervolgens gingen we allebei onze eigen route.
IMG20220913085804.jpg

Deze foto had ik gemaakt tijdens het tanken, dus was nog niet vol maar er stond een beetje een rij dus opschieten... Maar ik maakte de foto voor de Literprijs... Heerlijk

Om 9 uur begon ik aan de klim naar Col de la Bonette, heerlijk Rustig nog. Het begon wel al wat bewolkter te worden, maar dit mag voorlopig de pret niet drukken.
IMG20220913092302.jpg

IMG20220913093234.jpg

Eenmaal boven aangekomen was het een stuk drukker dan verwacht. Geen probleem ik wou toch een keer graag lopen naar de top. En dat deden er maar weinig.
IMG20220913095521.jpg

IMG20220913095955.jpg

IMG20220913100020.jpg

IMG20220913100205.jpg

IMG20220913101606.jpg

De weg weer vervolgt, en wat een weg, heerlijk. Wel alle voeringen in de jas, vandaag is het goed fris. Regelmatig gestopt voor foto`s maar er is een limiet van 25 foto`s per bericht. En inmiddels hebben jullie mijn motor wel een beetje gezien denk ik ;).
Je kan duidelijk aan de natuur en de omgeving zien dat de Middellandse zee dichterbij komt. Ook word het steeds warmer/benauwder.
IMG20220913124557.jpg

IMG20220913124612.jpg
IMG20220913130027.jpg

Nog een tiental kilometers te gaan en je zit nog zo hoog... Het laatste deel doet ook zeker niet onder voor de rest van de route, een aantal van die wegen hebben geen namen... Maar man man, niet nodig het blijft van begin tot einde genieten. Totdat je de berg af komt in Menton, wat een drukte en binnen de kortste keren komen de motorscooters in teenslippers en korte broek je voorbij. Ja hoor ik ben er bijna. Navigatie telt de laatste meters af, en ik laat de chaos op mij afkomen en bewonder de drukte na dagen van Alpen passen. Nog een keer links, nog een keer rechts, met af en toe al een glimp van de zee. Het voelt of ik bezig ben om naar een Finish te rijden, anders kan ik het niet omschrijven. Navigatie zegt nog 100 meter, ik voel de spanning... Waarom, het is een teken op de grond? Zo voelt het niet, en ja! Daar is hij. Een Glimlach van oor tot oor, de motor word de stoep op gereden.

IMG20220913141056.jpg

Gehaald! Een lach, een traan en een zeer bijzonder gevoel. Net of ik de Tour de france heb uitgereden, of 1 of andere Rally.

Ik had een hoop twijfel of ik wel moest gaan. Zelfs tot op de laatste dag voor vertrek was dat er. Maar hier, in Menton aan het einde van deze route, op de motor. Ben ik op mijn plek en heb ik direct het idee dat ik alles weer aan kan. De strijd waar ik in zit met situatie thuis kan ik weer aan.
Een trip met de motor, is het medicijn voor een motor rijder wat de pijn is heel veel situaties kan verlichten, en wat zorgt voor nieuwe energie om de strijd aan te gaan!
IMG20220913141156.jpg


Er komt nog een stel langs gelopen welke ik vraag een foto van mij te nemen, en ze hebben duidelijk door dat het voelt als een bijzonder moment en stellen veel vragen over de route. Het zou mij niet verbazen als ze ook de route nog eens gaan rijden.

Ik kan hier heel de dag blijven staan maar het is goed, ik kan door. Ik besluit langs Monaco te rijden richting Antibes, aangezien ik weet dat daar een aantal campings zitten.
IMG20220913142204.jpg

IMG20220913143439.jpg

IMG20220913144651.jpg

Wat een Chaos in drukte! De Scooters waarvan in dacht toen ik aan kwam bij de middellandse zee "Gestoorde debielen" duw ik inmiddels net zo hard aan de kant en wegwezen uit die drukte. De hele weg langs het water blijft chaos en alle campings die ik probeer zijn gesloten. Moe en bezweet van het benauwde weer en de emoties besluit ik maar naar de zelfde camping te rijden als in 2012. Een lelijke camping met een hork bij de receptie uit herinnering. Maar wel een zwembad en ben toe aan een duik en heb geen zin meer om te zoeken. Het idee om 2 nachten aan de middellandse zee te blijven heb ik inmiddels allang laten vieren. Ik rijd naar de camping en het klopte precies... Wat een vent... Maarja ik kan mijn tent opzetten en een duik nemen.
IMG20220913182510.jpg

IMG20220913194857.jpg

Ook deze avond even een flinke wandeling en direct een boodschap bij de supermarkt voor de komende dagen.
IMG20220913185327.jpg

Waar ik de volgende dagen naar toe ga, nog geen idee. Ik had Route Des Grandes Alps als doel, en verder morgen weer kijken. Heerlijke avond nog op de camping, lekkere temperatuur en de buitentent blijft zelfs open. In de tent naar nog gekeken wat het plan word. Morgen op tijd opstaan want het gaat hier regenen en ik pak het liefste alles droog in. En morgen richting de Alpen aan de Italiaanse kant!
Gereden Afstand: 290km
Camping Camping Le Rossignol · 2074 Av. Jean Michard Pellissier, 06600 Antibes, Frankreich
 
Laatst bewerkt:
Dag5: 14-09-2022 - Antibes, Frankrijk- Briançon, Frankrijk

Heerlijke nacht gehad, na de koude nachten eindelijk een nacht niet koud. En geslapen als een blok, ze hadden de hele tent met matras en noem maar op kunnen jatten en ik had niks gemerkt. Het zal even nodig zijn geweest. 07:30 Stond de wekker, maar daarvoor was ik al wakker. Ik ruim direct de tent op en ga lekker nogmaals douche. Er is voor betaald en de douches waren prima, en wie weet waar ik vanavond weer slaap. Om 8 uur ruim voor de bui is alles opgeborgen en kan ik vertrekken, alleen nog even afrekenen en van de camping af enzo.... Fijn die camping de man van de receptie is er al maar ik mag pas om 09:00 vertrekken. Daarvoor wil hij geen motor op de camping.... Pff V8 Camper met open brulpijp mag, maar ik sta als een zieltje te wachten. Achja fuck it laat mijn goede bui niet vergallen, ik zit net lekker in het ritme van reizen. Elke dag mijn spulletjes pakken en zien waar mijn motor mij brengt.

IMG20220914085155.jpg

Uiteraard begint het te regen vlak voordat ik vertrek. Maar even regenpak aan en dan zien we het wel. En dat heb ik geweten! Witte koppen schuim op de weg... Ja natuurlijk hier regent het nooit. Mega glad, en toch heeft het wat. De scooters zijn ineens verdwenen en dat is ook wel lekker. Even de stad door en een plek zoeken om te tanken. Dat is niet zo makkelijk aangezien de Overheid sommige tankstations verplichten om een stuk goedkoper te verkopen. Dit zorgt er voor dat je Euro 95 E5 tankt tussen de 1,35 en 1,90. Dan kan je het al raden, die van 1,35 zijn uitverkocht of er staat een rij tot sint juttemus. En die van 1,90 zijn dicht want verkopen toch niks.
Om deze reden tankt ik elke 200km terwijl ik ruim 300 haal. Maar vandaag word het alsnog krap. Uiteindelijk getankt en door naar de druilige Alpen. Heel anders dan de dagen ervoor met strak blauwe lucht, maar zo mooi de natuur ik geniet.


IMG20220914110508.jpg

Voor mij is deze kant op onbekend terrein, maar worden schieten tekort. Wat een ruige bergen en spannende routes.
IMG20220914112905.jpg

IMG20220914112935.jpg
IMG20220914114732.jpg

IMG20220914115403.jpg

Het blijft slecht weer en de Wind steekt op... Ik twijfel, houd ik de Alpen aan of rijd ik er omheen. Maar de schoonheid van de natuur wint en ik kies voor de kleine passen door de Alpen. En nu ik er over typ, komt de kippenvel terug van genieten.
IMG20220914130216.jpg

IMG20220914130247.jpg
IMG20220914130252.jpg

IMG20220914131910.jpg

IMG20220914131920.jpg

IMG20220914132408.jpg

Rukwinden, horizontale regen, afgebrokkelde weg, ravijnen en overstekening Murmeltieren.
Deze pas zal ik nooit meer vergeten, en zal mij altijd bij blijven. Gister was een emotionele dag, met veel gedachten en zang op de motor. Een traan en een lach. Maar hier, op Colle Fauniara kwam ik weer helemaal los. Gedachten 100% op het rijden en concentratie. Zien de top te bereiken in naar mijn idee bizarre omstandigheden. En bij het halen van de top onbewust een Gil van blijdschap en een bedankje voor mijn motor dat hij mij hier had gebracht!
Ik herkende mijzelf amper terug, Boven in de regen tijdens de evaluatie van wat dat dit zojuist was helder, ik ga nog niet naar huis! Vandaag om morgen een slaapzak halen, en door!
Zo een strijd voelde naar boven gaan, zo een vertrouwen had ik in mijzelf en mijn motor tijdens deze afdaling en hierna!

IMG20220914132448.jpg

IMG20220914144120.jpg
IMG20220914144736.jpg


IMG20220914154725.jpg
IMG20220914160325.jpg

IMG20220914160801.jpg
IMG20220914160751.jpg

In Frankrijk zou het eerder droog worden, dus met de opnieuw opgebouwde vertrouwen pas op, pas af. Regen geeft volgens mij net zoveel grip, in ieder geval veel vertrouwen.
IMG20220914160821.jpg

Bochten verslinden of het droog is, op naar Briancon ( Camping en Decathlon!)
Net een beetje te laat kwam ik aan voor de Decathlon, prima geeft niet 2 Nachtjes deze camping dan heb ik morgen lekker de tijd om even boodschappen te doen, en misschien toch die offroad passen te pakken die ik vanuit huis had gedacht te doen... Maar mijzelf nooit zou zien doen... We zullen het zien!

Tentje opgezet, kleding te droge ophangen.
IMG20220914183159.jpg

En weer een flinke wandeling naar het dorp voor de Mac( Nee niet voor het eten, maar voor de WC)
IMG20220914195730.jpg

IMG20220914203141.jpg

Weer dezelfde mac als de heenreis, dus nog een tijdje met mijn broer er over zitten appen, en gezegd wij gaan deze trip ook nog eens samen maken!
Met het teruglopen naar de camping begon het weer te regenen, dus bij terugkomst lekker douche en naar bed. Inmiddels was het toch al half 11. En de dagen rijden zijn niet veel kilometers maar de regen en spannende wegen hakken er in.

Gereden Afstand: 300km
Camping Camping des 5 Vallées - Briançon · Ham. Saint-Blaise, 05100 Briançon, Frankreich
 
Mooi geschreven…..en sommige stukken herkenbaar van mijn vakanties samen met de Mrs op de motor eind ‘70…..
 
Dag6: 15-09-2022 - Briançon, Frankrijk

Vannacht regelmatig wakker geweest door de kou, word tijd de ik de slaapzak haal. Maar eerst ga ik vandaag voor het eerst offroad rijden. Althans ik ga er naar toe en dan zie ik daar wel hoe ver ik kom. Wist ik veel... Maar eerst even ontbijtje halen bij de supermarkt.

IMG20220915085731.jpg

Luchten zijn blauw maar alles nog flink nat, maar goed dat ik lekker de tent laat staan vandaag. Niet nat inpakken. Even wennen geen bagage, maar gelukkig de gewonnen vertrouwen was niet alleen van gister, Heerlijk sturen en ik zie het wel vandaag. Dus eerst over de grens naar Italie
en de pas opgezocht die ik in gedachten had..

IMG20220915100017.jpg

Daar sta je dan, zonder ervaring... Poe spannend, Die uren youtube en lezen nu maar proberen toe te passen, niet zitten dit is kut, staan, stuur niet angstvallig vast motor onder je laten bewegen. Dat is in grote lijnen wat ik onthouden had. Klinkt zo makkelijk... Maar de eerste meters, waar ben ik aan begonnen?
IMG20220915100619.jpg

Gewoon rustig doorzetten, en ja inderdaad gaat al wat beter.
IMG20220915101603.jpg

IMG20220915104103.jpg

Bochtje staan, bochtje zitten, wat voelt fijner, beetje meer vaart... Dat voelt al beter. En zo lekker bezig totdat ik bij de eerste top was!
IMG20220915104142.jpg


Haha tof, ik kan hier inderdaad verder, kan via deze weg altijd terug als het te spannend word.
IMG20220915110603.jpg

IMG20220915110605.jpg

Kijk nu kwam ik het bord tegen van de pas waar ik naartoe wou.
IMG20220915110948.jpg

Strada Dello Assietta,
Ik ben zeker niet de 1nige hele groepen 4x4`s met dak tenten en motoren zie ik rijden.
IMG20220915111841.jpg

IMG20220915111852.jpg

En de Volgende top!
IMG20220915112516.jpg

Ik blijf stoppen voor foto`s en genieten. Het gaat nog prima niet het idee dat ik terug hoef.

IMG20220915112737.jpg

En weer een volgende!
IMG20220915113414.jpg

Voor de geoefende offroad rijders zal dit allemaal uiteraard easy zijn, maar ik vind dit voor nu super en prima!
IMG20220915114524.jpg

IMG20220915115131.jpg

Steeds beter vind ik het gaan, achterwiel slipt beetje heuvel op, wat meer naar achter hangen. Geen idee of het de juiste techniek is maar ik kom er en geen enkel oeps momentje.
IMG20220915120111.jpg

IMG20220915121201.jpg

IMG20220915122005.jpg

IMG20220915122228.jpg

IMG20220915122606.jpg


IMG20220915123303.jpg

IMG20220915123941.jpg


En uiteindelijk heb ik de hele bergkam gehad en kom ik het eind bord tegen.

IMG20220915132028.jpg

Dan kom ik uit bij Colle de Finestre, verhard ga ik naar boven en kom tot de conclusie dat de andere kant weer onverhard naar beneden gaat! Geweldig ook die pakken we mee!
IMG20220915133243.jpg

Ik heb deze dag zoveel foto`s gemaakt dat ik er wel 10 berichten mee kan vullen @ 25 foto`s. Maarja jullie begrijpen het vast wel ;). Na deze pas via de normale wegen naar de camping gereden, maar eerst even langs de Action voor Schoon ondergoed..... ( Tja het was spannend ja...).
De hele rit naar de camping zitten verbazen, dat die motor waar ik heerlijk uren op de snelweg zit, maar ook bergpassen mee aanval alsof het een sportmotor is. Ondertussen al mijn zooi mee zeult wat ik eigenlijk veel te veel heb mee genomen. En dan vervolgens voor mij ook nog eens veranderd in een offroad motor. En dat allemaal zonder een Kik... Ja ik ben trots op mijn motor. Maar bovenal ook trost op mijzelf dat ik het avontuur aan ben gegaan en niet heb afgezegd om twijfels. We kunnen alles aan!

Ook direct even naar de Decathlon geweest en een -0 Comfort slaapzak gehaald. Uiteraard weer een wandeling gemaakt, wezen douche maar nu nog wat vroeger naar bed gegaan. Morgen wil ik naar Colle Del Nivolet (Italie) en ga niet eens meer naar het weer kijken. Ik zie het morgen wel!

Gereden Afstand:180km
Camping Camping des 5 Vallées - Briançon · Ham. Saint-Blaise, 05100 Briançon, Frankreich
 
Gaaf man! En mooi geschreven, dank voor het delen!!
Vraagje: hoe ben je gereden van Antibes naar Colle Fauniere? Dit omdat de tunnel in Tende dicht zit (iig in augustus toen ik daar was, zit al 2 jaar dicht dacht ik) en je alleen om de 2u via de oude hairpin Tende-pas eroverheen kan.

Edit: stom van mij, heb ik eerder aan jou gevraagd in een ander topic realiseer ik mij nu..
 
Laatst bewerkt:
Gaaf man! En mooi geschreven, dank voor het delen!!
Vraagje: hoe ben je gereden van Antibes naar Colle Fauniere? Dit omdat de tunnel in Tende dicht zit (iig in augustus toen ik daar was, zit al 2 jaar dicht dacht ik) en je alleen om de 2u via de oude hairpin Tende-pas eroverheen kan.
Tnxs!

Via Isola en dan Col de La Lombarde ( Wat trouwens ook erg leuk was). Daarna Demonte en daar is de start van Colle Fauniera. Tom Tom ga inderdaad die tunnel nog als gesloten aan en deze optie had ik van te voren al bekeken en leek mij ook wel wat. En dat is het ook zeker!
 
De oude Tende is overigens inmiddels verhard gemaakt omdat die Tunnel een langdurig verhaal gaat worden.
De Fauniera, Esischie en Col dei Morti behoren tot mijn persoonlijke favorietjes.
De wereld daar is bijzonder mooi en desolaat. In zonnig weer gereden maar ook in de sneeuw.
 
Wat een superverslag! En zeer mooie foto's en wat een herkenning van de vele pasjes die ik ooit ook gereden heb. Die Fauniera is echt zoooo mooi! En op de Bonnette heb je net voro de top een klein afslagje wat je kunt nemen om onder de top langs te rijden via eerst een stukje onverhard en daarna weer verhard door het bos omlaag wat ook echt schitterend is.

Ik ga 'm gelijk toevoegen aan het overzicht!
 
Wat een superverslag! En zeer mooie foto's en wat een herkenning van de vele pasjes die ik ooit ook gereden heb. Die Fauniera is echt zoooo mooi! En op de Bonnette heb je net voro de top een klein afslagje wat je kunt nemen om onder de top langs te rijden via eerst een stukje onverhard en daarna weer verhard door het bos omlaag wat ook echt schitterend is.

Ik ga 'm gelijk toevoegen aan het overzicht!
Tnxs! Een aantal passen had ik ook van MF opgeslagen. En dat was uiteindelijk een groot succes, en zo hoop ik dat andere juist ook weer iets oppikken voor een volgende trip. Offroad was ik bij Bonette nog niet echt aan toe. Maar jij bedoeld zeker Fortification du Col de la Moutière · 04400 Saint-Dalmas-le-Selvage, Frankreich ? Die had ik nog op mijn lijst staan... Maar wie weet een volgende keer!
 
Die bedoel ik ja, alleen het eerste stukje is onverhard. Filmpje van een paar jaar terug:
Als je nog gekker wilt kun je ook doorsteken naar de cayolle.. heb ik nooit gedaan.
 
Wat een superverslag! En zeer mooie foto's en wat een herkenning van de vele pasjes die ik ooit ook gereden heb. Die Fauniera is echt zoooo mooi! En op de Bonnette heb je net voro de top een klein afslagje wat je kunt nemen om onder de top langs te rijden via eerst een stukje onverhard en daarna weer verhard door het bos omlaag wat ook echt schitterend is.

Ik ga 'm gelijk toevoegen aan het overzicht!
Je bedoelt de Moutiers?
 
Superleuk verhaal geschreven en schitterende foto's erbij. Wat een plezier om te lezen!!!

Hoop dat je alle energie gevonden hebt om weer verder te gaan met de uitdaging(en) waar je voor staat, maar uiteindelijk komt alles goed :t
 
Superleuk verhaal geschreven en schitterende foto's erbij. Wat een plezier om te lezen!!!

Hoop dat je alle energie gevonden hebt om weer verder te gaan met de uitdaging(en) waar je voor staat, maar uiteindelijk komt alles goed :t
Tnxs! Vanavond plaats ik de rest! En energie zeker weer gevonden, en inderdaad uiteindelijk komt alles goed.(Ook al gaat er soms een flinke tijd overheen). En nu kan ik in ieder geval weer hier op terug kijken, en de motoren staan klaar voor wanneer er weer een mogelijkheid zich voor doet!
 
Ik heb je verslag in één ruk gelezen, fantastisch! *O* De emoties heb je mooi verwoord (ik kreeg af en toe wel een beetje brok in m'n keel).
 
Ik sluit me bij de rest aan: met veel plezier gelezen, je doet dat goed. En blij te lezen dat het op het thuisfront ook weer iets beter gaat.
Bedankt voor het leesplezier. :]
 
Hey "Buurman", mooi verhaal, leuke trip. Staat ook nog steeds op de planning hier een fatsoenlijke solo kampeer trip, maar is er dit jaar weer niet echt van gekomen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan