Reisverslag 2022: Naar de Alpen

Ik heb je verslag in één ruk gelezen, fantastisch! *O* De emoties heb je mooi verwoord (ik kreeg af en toe wel een beetje brok in m'n keel).
Heel fijn om te horen, ik ga nu weer verder met de volgende dagen!
Ik sluit me bij de rest aan: met veel plezier gelezen, je doet dat goed. En blij te lezen dat het op het thuisfront ook weer iets beter gaat.
Bedankt voor het leesplezier. :]
Tnxs, stapjes moeten gemaakt worden. Maar een mooie reis, en er vervolgens over schrijven geeft een erg goed gevoel.
Hey "Buurman", mooi verhaal, leuke trip. Staat ook nog steeds op de planning hier een fatsoenlijke solo kampeer trip, maar is er dit jaar weer niet echt van gekomen...
Goeieavond buurman _O- , ik zag nu de kans en greep hem. Geen moment spijt maar dat heb je in de eerste 6 dagen kunnen lezen
Ik heb genoten van deze dagen en ook van de mooie foto's van de route .
Op naar de volgende.
Tnxs Komen er aan!
 
Dag7: 16-09-2022 - Briançon, Frankrijk - Ceresole reale TO, Italië

Vandaag wederom op tijd wakker, gelukkig geen regen vannacht. En.... Het was heerlijk warm met de nieuwe slaapzak... Ik heb weer zo goed geslapen dat ik gewoon half slaapdronken wakker word. Wel 1 opmerking... De Capuchon van de Mummy slaapzak zat voor mijn gezicht. Moet wat te zeuren hebben he. De test heeft hij doorstaan, heel fijn dan kan ik vannacht weer wat hoger in de bergen een camping zoeken! Tent een beetje klam ingepakt, achja dat is nu niet zo erg want vanavond staat hij weer. Rond kwart voor 9 reed ik van de camping af. Op weg naar Italië. Via MF had ik Colle del Nivolet gevonden, en dat zag er erg goed uit op de foto`s. Zo goed dat er mensen speciaal voor die pas daar naartoe rijden. Dat moet ik zien!

Het eerste stuk van de route was dezelfde weg als gister richting het off roaden. Maar in deze omgeving is een weg nogmaals rijden geen enkel bezwaar. Veel motorrijders waren alweer op pad. Je kon duidelijk zien dat er een hoop Franse/Italianen er weer op uit trekken voor het weekend. En ook ik reed daar uiteraard weer tussen met mijn spullen. Op dat moment realiseerde ik mij dat stom genoeg 2 dagen 1 camping voelde als stilstand, ik was blij dat alles mee was en weer door kon zonder terug te hoeven! Het eerste stuk vandaag waren de wat grotere wegen, heerlijk in gedachten zat ik de volgende trips als te bedenken, en dit terwijl deze trip nog niet eens was afgelopen. Duidelijk de smaak te pakken.
IMG20220916105749.jpg

Temperatuur steef al lekker dus de voering mocht weer uit de jas en direct maar even lekker pauze, het is tenslotte vakantie.
Aangekomen bij het dal waar Colle del Nivolet aan ligt moest ik even goed kijken naar de Navigatie, die gaf inmiddels onderhand het hele dal flitsers op ( Ja foei mag niet aan staan dat weet ik). Is dit de moeite waard voor 1 pas. Je rijd toch 60km heen, en die zelfde 60 ook terug.
Man man wat had ik het fout! Schitterend dal met mooie dorpjes!
IMG20220916125828.jpg

IMG20220916125934.jpg


Even verderop kwam ik langs een meertje, of beter gezegd meer. Nu was hij erg klein maar kan mij voorstellen dat het een erg grote waterpartij kan wezen. Wederom weer een mooie plek om te stoppen en wat te eten en drinken.
IMG20220916131217.jpg

Uiteraard moest ik ook weer even een foto maken van mijn motor bij het meer... Dus deze stond op het onverharde voetpad... Na het eten en drinken stap ik weer op en wil de motor omkeren om weer verder te gaan. Ja hoor politie vanaf de weg in de auto. In het Italiaans iets roepen naar mij. Geen idee net of ik dat begrijp, dus ik maak drinken en eten gebaar en omkeer gebaar. Volgens mij snapte ik hun niet en hun mij niet. Prima ik keerde en ze kwamen niet dus het zal goed wezen.

En net als op het forum gemeld, de pas is het zeker waard. De Foto`s spreken voor zich:

IMG20220916134511.jpg

IMG20220916135213.jpg

IMG20220916135230.jpg

IMG20220916140010.jpg

IMG20220916140609.jpg


Ik had al veel dieren gezien met zo een grote bel om hun nek maar dit was nieuw voor mij:
IMG20220916135651.jpg

Ezels en ze zijn nog erg nieuwschierig en komen direct naar je toe als je stopt. Leuk!... Maar voor de zekerheid rijd ik alvast verder!
De afdaling is uiteraard net zo mooi als de beklimming, aangezien het dezelfde is. Ik genoot en het was lekker weer. Hier vlakbij had ik een camping gezien, zal ik al lekker stoppen en een biertje halen en lekker van de middag genieten? Een paar minuten later:

IMG20220916145328.jpg

IMG20220916163858.jpg

Prima Camping! Wel vandaag voor het eerst voor de zekerheid de scheerlijnen er maar aan gezet, de wind stak op en de eigenaar vertelde dat het flink kon gaan waaien.
Na het neerzetten van de tent, naar het toilet gebouw gelopen... Eerst de douches even kijken, wouw ziet er super uit! Met goeie hoop door naar de toileten, jaja wie weet is het hier een normale.... Deurtje 1 gaat open, en snel weer dicht. Deur 2 gaat open, en ook snel dicht. Op zoek naar deur 3, die niet bestaat. Fuck terug naar deur 2, dan toch maar kijken. Gat in de grond, verder niks. Het zag er wel mega schoon uit wat ik niet begrijp want hoe de .... doe je dat. Morgen maar weer een Mac opzoeken...
Daarna bij het restuarantje even aanmelden en:
IMG20220916160244.jpg

Je kan slechtere plekken treffen voor een vrijdag middag borrel al zeg ik het zelf. Het restaurant kon niet meer gegeten geworden aangezien het te laat in het seizoen was voor ze. Dat geeft niet ik heb nog genoeg eten zelf bij mij.... Maar eerst was het tijd voor een heerlijke wandeling!
IMG20220916164212.jpg


IMG20220916164216.jpg

Na de heerlijke wandeling even wat eten en daarna de Laptop tevoorschijn toveren ( Voor het eerst deze vakantie) en een plekje gezocht uit de wind in de partytent die er stond. De Wind begon inderdaad aan te trekken en hier zat ik heerlijk uit de wind. Hotspot aan geslingerd en de nieuwste aflevering van The Grand tour gekeken die vandaag was uit gekomen. Ja ik weet het te erg maar het was vakantie en vind dit altijd erg leuk. Na de aflevering was het al aardig donker aan het worden en was het tijd om lekker te gaan douche. Het koude weer begon, temperatuur vannacht geven ze aan word rond de 4 graden met gevoel -2.
Eenmaal in de tent in de slaapzak was het uiteraard totaal niet koud, en met het geluid van de bulderende wind op mijn tent viel ik in slaap.

Gereden Afstand:260km
Camping https://g.page/CampingCasaBianca?share
 
Dag8: 17-09-2022 - Ceresole reale TO, Italië - Kaunertal, Oostenrijk

Relaxt wakker geworden, slaapzak dat deze keer niet meer verkeerd om. Zie je ik wen er wel aan. Rits open, arm buitenbord.... Arm wist niet hoe snel hij weer terug moest komen. goed fris en de wind is niet gaan liggen maar alleen maar harder geworden. Maar totaal niks van merkt. Op de achtergrond hoor ik het geklapper van een tent een stukje verderop. Pff ik wacht nog wel even.

Het is vandaag zaterdag, en precies een week geleden dat ik was vertrokken, maar zo voelt het totaal niet. Het inpakken van de tent en alle spullen gaat alsof ik al een jaar onderweg ben, en heb al zoveel moois gezien dat ik een aantal maal moet terug rekenen of het inderdaad echt zo is dat het pas een week is.
Nog in bed bedenk ik, het word vanaf nu een periode steeds kouder, en er is nog zoveel te zien. Maar alles kan bij lange na niet en hak de knoop door. De Stelvio pas en dan richting Oostenrijk. Dit is een flinke rit maar ik heb daar ook oprecht zin in. Mijn idee is om een klein beetje zuidelijk te gaan zodat ik de alpen uit rijd en dan naar het oosten met de alpen aan mijn linker hand. Dus snel aankleden en wegwezen! Rond half 9 rijd ik weer van de camping af.
Ik volg mijn plan en niet veel later "verlaat"ik de Alpen.
IMG20220917095732.jpg

IMG20220917100437.jpg

Uiteraard zien zulke wegen er een stuk minder aantrekkelijk uit als alle foto`s van de bergpassen. Maar de kilometers rollen onder mijn wielen door en ook van dit landschap geniet ik. Mensen op het land aan het werk, oude verlaten huizen en mooie typische Italiaanse huizen. De kilometers blijven maar door tikken en blijf het zelfde maar toch zien. Nog meer verlaten huizen, nog meer mensen langs de weg aan het werk. Wel anders gekleed en van een ander geslacht dan het vorige stuk... Verrek het is gewoon een hele straat met dames van lichte zeden! Ik moet hard lachen aangezien ik het pas zo laat door heb aangezien ik het gewoon niet verwachten en cros door ( Ja echt). Uiteindelijk kom ik langs het Comomeer via de SS36, maar dit is een soort snelweg en eigenlijk zie ik weinig van het Comomeer. Maar aangezien het zaterdag en erg druk is vind ik het prima en rijd ik lekker door.
Bij de supermarkt in Bormio aan de voet van de Stelvio nog even gestopt om wat boodschappen te doen. En direct maar even de voering terug in mijn jas gedaan die er uit kon onder de Alpen, het begon weer fris te worden in de Alpen.

Ook de Stelvio was weer als een oude bekende, het zal 12 jaar geleden ongeveer zijn geweest maar zo voelde het niet. Erg rustig, en alleen wat motorrijders echt gekleed op de kou.
IMG20220917143412.jpg

IMG20220917143615.jpg

Richting de top lag er sneeuw wat die nacht gevallen was. Uiteraard was de weg prima te doen, beter gezegd... De weg was weer heerlijk!
IMG20220917144808.jpg

IMG20220917145346.jpg

IMG20220917145701.jpg

IMG20220917145846.jpg

Niet lang rond gelopen alleen even wat gedronken van het drinken wat ik zojuist in de supermarkt had gehaald en weer begonnen aan de afdaling aan de kant van alle haarspeldbochten.
IMG20220917150832.jpg

IMG20220917150845.jpg

In haarspeld 45 zit een hotel waar ik ooit ben geweest welke geweldig was, en nu zag ik dat hier vlakbij ook een camping zat. Prima daar even kijken.
Al snel bleek de camping alleen Juli en Augustus open te zijn. En de verder zaten er geen campings in de buurt. Prima dan vervolg ik alvast mijn weg richting Oostenrijk.
IMG20220917160154.jpg

IMG20220917160218.jpg

Bij de Rechenpas moesten deze foto`s uiteraard gemaakt worden. Direct weer door richting:
IMG20220917160955.jpg

Na nog een aantal kilometers in Oostenrijk gereden te hebben kwam ik als vanouds een bordje tegen camping die kant op. Het werd steeds grauwer en eerlijk had ik inmiddels ook wel een aardig zit .... Dus kijken of het iets is. Een chique hotel met daarnaast een camping met oud maar prima sanitair, prima we doen het er voor. Plekje gezocht en tent weer opgezet.
IMG20220917173545.jpg

Weerstverwachting hier was deze nacht regen/natte sneeuw en rond de 0 graden... We gaan het mee maken. Eerst even wat gegeten en daarna uiteraard weer even een wandeling door de omgeving.
IMG20220917184249.jpg

IMG20220917184254.jpg


IMG20220917185314.jpg

IMG20220917185319.jpg


Verder stonden er ook een aantal anders campers met blijkbaar motor rijders...
IMG20220917193313.jpg

Uiteraard kan de trailer ook gebruikt zijn voor de Scoot mobiel dat weet ik niet. Weet alleen dat ik geen motor heb gezien.

Na een heerlijke lange warme Douche liep ik terug naar mijn tent en begon het weer te regenen. Prima ik ga lekker naar bed en morgen kijk ik wel verder!

Gereden Afstand:506km
Camping Camping Kaunertal · Platz 30, 6524 Kaunertal, Österreich
 
Dag9: 18-09-2022 - Kaunertal, Oostenrijk- Cochem/Mosel, Duitsland

Wederom heerlijk geslapen, wel wakker worden met getik van de regen op de tent... Shit daar gaat het proberen niet nat in de pakken. Eerste gedachten was om naar het zwartewoud te gaan en daar weer een camping te zoeken. Maar dus nu aanhoudende regen en vooruitzichten nodigde niet uit tot kamperen in het Zwarte Wou. En eerlijk had al zoveel moois gezien had ook wel zin om richting huis te gaan.
Besloten zoveel mogelijk spullen in het douche gebouw nog even op te hangen en ze droog mogelijk weer in te pakken. Uiteraard niet echt een mega succes maarja doen ons best. Om 08:00 klaar om te vertrekken. Maar wat ik precies ga doen weet ik eerlijk nog niet. Wel zo min mogelijk snelweg dat weet ik wel.
IMG20220918080229_BURST000_COVER.jpg

Even mega verkeken op de Fernpass. Wat een FILE! Daar ga ik met de motor niet in staan maar het kost je altijd alsnog een hoop tijd.

IMG20220918094255.jpg

IMG20220918094307.jpg


Na Oostenrijk verlaten te hebben 2 korte stukken stukken snelweg gepakt en de Alpen gedag gezegd.

IMG20220918105926.jpg


Het werd wat droger dus besloten lekker binnendoor verder te gaan. Tomtom op Kronkel route en hop richting Bernkastel keus aan de Moezel.
De Moezel is een gebied waar ik altijd erg graag kom en het leek mij nog wel erg leuk om daar nog even een afsluitings overnachting te doen. Weinig gestopt voor foto`s maar gewoon lekker gereden. Het droge weer wisselde zich soms af met een beetje miezer. Kan niet alles hebben dus lekker door gereden naar Bernkastel Keus.
IMG20220918171225.jpg

Het was wel lekker fris en ik had eigenlijk geen zin om mijn nog zeiknatte tent op te zetten en de natte kleding niet te kunnen laten drogen. Dus snel besloten even een motor hotelletje te nemen. Zo gezegd zo gedaan, of toch niet. Aantal gebeld en allemaal gesloten... Jammer maar dan maar even door naar mijn favorieten Shoarma tent in Cochem even wat avond eten en besluiten wat ik ga doen. Het is nog maar 380 naar huis dus kan altijd door rijden na het eten. Maar morgen geven ze hier nog redelijk weer op en zou het leuk vinden nog even lekker binnendoor door de eifel richting huis.


IMG20220918183746.jpg


IMG20220918190935.jpg


Terwijl ik hier zat te eten had het thuisfront een hotelletje gevonden waar ik kon gaan kijken of het wat was. Dus na het eten op de motor gestapt en naar de overkant van de brug gereden, aangezien het hotel daar zit.
IMG20220918191358.jpg

Aangebeld en een zeer vriendelijke dame doet open en ze heeft nog precies 1 kamer, een 1 persoons en mijn motor kan in de garage.
IMG20220918195822.jpg

Top! Mooie prijs en mijn intrek in de kamer genomen na een tijdje te hebben gekletst met de eigenaresse, even gedoucht en omkleden en te voet een rondje doen door Cochem.

IMG20220918200219.jpg

IMG20220918202753.jpg

IMG20220918202803.jpg


Er was niet heel veel meer te beleven en ik was het ook zat, dus naar het hotel om heerlijk te gaan slapen. De reis zat er bijna op, maar nog niet helemaal!

Gereden Afstand: 708km
Pension Pension Heib · Kaasstraße 5, 56812 Cochem/Mosel
 
Laatst bewerkt:
Die Fernpass is inderdaad altijd een drama. Vanuit Imst de Hahntennjoch opgaan is eigenlijk veel leuker (is mijn ervaring). Stelvio vind ik zelf eigenlijk een heel erge tourist trap. Ondanks dat Zwitserland duurder is zij daar de passen rondom de Furka echt wel heel veel mooier.
 
Col de la Moutière ;) Heb je het dan over die pas tussen de Bonnette en de Cayolle in (Le Forest)? Die hie rnaar links gaat op het plaatje?

1664519940353.png
 
Ja, is Col de Bayasse. Heb ik 2 jaar geleden gereden met de Africatwin750 zonder bagage. (Met heidenau k60 banden). Deze onverharde pas komt uit vlakbij col de cayolle, ten noorden van die col. Bayasse was best pittig op enkele locaties: gemene hairpins met grote ronde stenen. Was blij dat dat goed ging, t-shirt was nat v h zweet zeg maar. De rest ging prima hoor en is niet moeilijk. Niet eng qua afgrond of zo. Hele mooie omgeving. En vanaf Moutiere daalt de weg alleen maar. Was toen legaal, de lokale staatsbosbeheer lachte mij toe, maar ook legaal volgens de bebording.
Foto's van Bayasse zie mijn reisverslag 2020.

Mooi verslag Stinkname. Bedankt voor het delen!
 
Laatst bewerkt:
Nice verslag, erg tof je reis zo te kunnen volgen.
Bij Briancon op die "camping" op de Cormet e Roselent heb ik ook ooit een nacht gestaan met de camper.
Pracht plek inderdaad, compleet donker in de nacht, wat een sterren kun je daar zien zeg, fantastich.

Wist niet dat het een camping was trouwens.
Toen stonden er een paar campers en tegen de avond kwamen er een paar busjes aan met een paar gaten die een struik of 20 tenten op zette.
Tafels uitklapte, banken, eten, drinken, alles kwam uit die busjes.
Half uurtje later kwam er een flinke groep Amerikaanse wandelaars aan die dat kampement in beslag nam.
Alles verzorgd wandelen zeg maar..
 
Terug
Bovenaan Onderaan