Nieuwe ketting en tandwielen nodig

HellStorm666

Die hard MF'er
3 apr 2010
563
9
Hallo,
Ik heb (nog steeds) nieuwe tandwielen en een ketting nodig.

Paar vraagjes.
Ik heb het volgende op het oog, goed of niet?
JT voortandwiel Z16
Stealth achtertandwiel Z46
DID 525ZVMG2 goudkleurige x-ring 525, 108

Zelf doen (ketting gereedschap set = ong. €40,-) of laten doen?

Waar te bestellen?
Bij Jossmit kom ik op €238,95 (dit vind ik wat aan de hoge kant)
Dit kan naar €193,95 als ik geen stealth achter tandwiel neem, en de DID 525ZVMX ketting neem (zonder goud kleurtje verder het zelfde)
 
Een ding scheelt, ik heb geen achterbrugbok, of wat voor bok dan ook ;)
Laatste x een garagekrik voor de auto gebruikt toen ik moest spannen.

Bij de brommer gebruikte ik altijd een krat bier ;)

Maar achterbrug er uit halen klinkt als erg veel werk...
 
ja dat is wel 4-5 bouten meer los halen
Maar je hoeft de ketting weer niet te klinken en een eindlose ketting is zeker weten goed geklonken

Scoor even ergen een wphb daar staat wel in hoe veel werk het is om de achterbrug er uit te pakken
 
Nu weet ik niet hoe dit bij jouw motor zit, maar bij mijn fiets en ook bij andere merken gaat de ketting ook nog "door" de achterbrug heen.
Dus met zo'n ketting schiet je nog steeds niets op in mijn ogen.
Enne de achterbrug eruit halen??!!? om de ketting te vervangen?, we slaan een beetje door denk ik.
Echt..... een ketting vervangen en aan paar tandwieltjes is echt niet zo spannend hoor!!
Ik heb er al diverse vervangen op diverse merken, no problem.
Gewoon doen, als je het klusje gedaan hebt dan denk je echt: tsjonge...was dit het nou!
 
Achterbrug los was ivm gesloten ketting...
Gaat het klinken van een ketting gewoon net als bij de brommer met zo'n visbekje? of wordt dat echt vast gemaakt zoals de rest van de schakels?
 
nou met een visbekje op een motorketting??, ik dacht het niet dat gaat niet goed komen.
De ketting zit inderdaad vast als al de andere schakels.
Je vervangt je tandwielen, en rijgt de nieuwe ketting erdoorheen.
je krijgt bij je nieuwe set een sluitschakeltje. Deze plaats je tussen je kettingschakels 2 ringetjes aan ene kant en 2 aan de andere kant, sluitplaatje erop drukken dmv een moertje en een waterpomptang. met een dreveltje tik je staafjes plat en klaar is kees.
 
zo'n visje is echt levensgevaarlijk.
het klinken van de ketting moet natuurlijk wel goed gebeuren.
zorg ervoor dat de bramen die op de staafjes zitten goed en evenwijdig zitten, dan komt tie nooit meer los!!
 
Mwah AFAM kettingwielen zijn volgens mij wel goed, maar die ketten :O na 5000 km een AFAM o-ring 520 ketting gewoon maximaal gerekt. Op een XT350 waar standaard een 420 ketting op hoort. De huidige DID x-ring ketting houdt het al beduidend langer vol en vertoont nog geen spatje slijtage na ik gok zo'n 10.000 km terwijl ik de AFAM elke kettingsmeerbeurt moest spannen (400 km)

Edit: Dit kostte mijn setje bij Jos Smit, weet je zeker dat jouw bedrag klopt ?
Of kosten die tandwielen van jou 50 euro per stuk extra ?

Beetje vreemd verhaal. Voor de XT 350 wordt door afam een 428 X- ring ketting voor geschreven. De ketting waar u het over heeft is niet voorgeschreven voor uw motor. Dit kan de oorzaak zijn van uw ervaring. Een voorgeschreven ketting dient op een straat motor, bij juist onderhoud, gemiddeld zo'n 25 a 30 duizend km mee te gaan. Ken iemand met een Honda Blackbird die al 56 duizend kilometer met dezelfde Afam kettingkit rijdt. (dag en nacht in weer en wind als woon/werk verkeer)

O-ring kettingen komen eigenlijk niet voor bij Afam in 520 breedte. Alles is X-ring. En de duurtesten voor OEM levering aan motorfietsfabrikanten zijn 40.00km met 1 enkele ketting in weer en wind getest. Een DID ketting is goed, een AFAM ketting is minstens van dezelfde kwaliteit. Afam heeft wereldwijd meer dan 80 wereldkampioenschappen op haar naam staan. (Waaronder MotoGP/Moto2/MotoGP125 WorldGP MX1,2 en 3, WorldSBK en SS etc etc)

Visjes en klinken.
Bij de cross worden de kettingen met visjes gesloten net als bij de motoGP 125cc (veel afam kettingen en bijna allemaal Afam tandwielen) Bij de moto2 rijdt meer dan de helft van het startveld met AFAM en deze kettingen worden geklonken net als alle straatmotoren. Zo ook bij half het vooraan rijdende ONK Superbike en Supersport startveld. Vandaag weer een Worldsuperbike race gewonnen met AFAM (Biaggi)

Bij DID wordt de sluitschakel geperst en bij Afam is standaard een klinkschakel (net als de rest van de ketting) Hiervoor dien je wel een speciaal stuk gereedschap te hebben. Bij veel dealers is aankoopprijs kettingkit incl montage. (zelf montage dient juist te gebeuren want het kan een dure hobby worden als de ketting verkeerd gemonteerd worden)

Andere facts en weetjes.
AFAM kettingen worden NIET bij DID gemaakt (concurrent). En Dyna Chain (DC) kettingen komen wel uit de fabriek van AFAM.

Bovenstaande is beknopt wat informatie over kettingen. Voor meer vragen of theoretische kennis betreffende kettingen en tandwielen graag pm sturen.
 
Even wat algemene info over Tsubaki.
Die zijn 10 jaar geleden al gestopt met het doorontwikkelen van motorfietskettingen. Ze zijn zich gaan richten op hun corebusiness en dat zijn industrie kettingen (hierin zijn ze de grootste ter wereld). Tsubaki was/is een goede ketting echter niet meer helemaal van deze tijd. Kettingen zijn zwaar en gedateerd volgens huidige maatstaven. (Even kort de situatie van Tsubaki)

RK gaat een soort gelijke toekomst tegemoet. Is onlangs verkocht aan een investeerder.

Daarnaast hebben we nog merken als Regina (Duits, groot in industrie klein in motorland)
CZ kettingen ( Tsjechische producent, klein in motorland kwaliteit geen info over)
DID, Japanse kwaliteitsketting
Afam, Japanse kwaliteitsketting
EK, (Enuma) Japanse kwaliteitsketting
3D, nieuwe ketting uit Japan. (gesmeede schakels ipv gestanst en OEM op de nieuwe Kawasaki ZX10R) In 2010 in Duitsland onderzocht en uitgeroepen tot het nieuwe icoon onder de kettingen)
DC, Dyna Chain, Japanse kwaliteitsketting (Het Japanse Dyna Chain heeft AFAM France jaren geleden overgekocht en vanaf toen was het DC-AFAM nv)

Dan hebben we nog tandwielen, hierover kan ook wel een boek geschreven worden. Er zijn ook hier verschillende producenten met verschillende processen en materialen.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn 2 soorten afam kettingsets,
de afam dc
en de orginele afam kettingset, in de benelux landen worden doorgaans alleen de afam dc kettingsets geleverd en een hele enkele dealer in nederland levert de orginele afam kettingsets.
AFAM houd wel redelijk geheim waar hun kettingen vandaan komen en de DC kettingen komen bij ketten wulf vandaan.
Had daar enkele klachten mee en vandaar dat ik het alleen met de echte afam in zee ga.
De eerste klacht moet ik na jaren nog binnen krijgen.
En over Tsubaki klopt het inderdaad dat de ontwikkeling al 11 jaar stil staat, vooral de omega is een vreseleijk lompe en zware ketting.
Ze beloofden jaren geleden dat ze met wat nieuws zullen komen maar tot op heden blijft dat uit.
 
Er zijn 2 soorten afam kettingsets,
de afam dc
en de orginele afam kettingset, in de benelux landen worden doorgaans alleen de afam dc kettingsets geleverd en een hele enkele dealer in nederland levert de orginele afam kettingsets.
AFAM houd wel redelijk geheim waar hun kettingen vandaan komen en de DC kettingen komen bij ketten wulf vandaan.
Had daar enkele klachten mee en vandaar dat ik het alleen met de echte afam in zee ga.
De eerste klacht moet ik na jaren nog binnen krijgen.
En over Tsubaki klopt het inderdaad dat de ontwikkeling al 11 jaar stil staat, vooral de omega is een vreseleijk lompe en zware ketting.
Ze beloofden jaren geleden dat ze met wat nieuws zullen komen maar tot op heden blijft dat uit.

Je verhaal klopt niet helemaal maar je zit aardig in de richting.
DC-AFAM is een dochtermaatschappij van Ketten Wulf (Is industrie tak met hoofdkantoor in Duitsland) De Dyna Chain ketting komt uit Japan vroeger al en nu nog steeds. Dyna Chain kocht Afam France over en vanaf toen is het DC-AFAM geworden. De " echte" Afam zoals je beschrijft komt dus gewoon bij DC-Afam vandaan. Hoofdkantoor in Belgie.

Er is gekozen voor DC kettingen in de Benelux en Afam kettingen daarbuiten. Dit om het marktaandeel van beide merken, DC en Afam, te behouden zonder dat ze elkaar bijten.

Maar we gaan helemaal off topic geloof ik ;)
 
Ach en wat is goede kwaliteit?
Kwaliteit zo als vroeger was bestaat niet meer (willen de heren ons wijs maken)
Een manager vind dat als de klant tevreden is dan heb je kwalitiet geleverd maar iemand met kennis van zaken of een vakman denkt daar vaak heel anders over

Als een auto is overgespoten met kleur verschil en de klant ziet het niet en is tevreden dan vind de manager dat er kwalitiet is geleverd maar de vakman of iemand met kennis van zaken denkt er anders over

En wat is de beste ketting?
Dat is voor iedere gebruiker anders
 
Je verhaal klopt niet helemaal maar je zit aardig in de richting.
DC-AFAM is een dochtermaatschappij van Ketten Wulf (Is industrie tak met hoofdkantoor in Duitsland) De Dyna Chain ketting komt uit Japan vroeger al en nu nog steeds. Dyna Chain kocht Afam France over en vanaf toen is het DC-AFAM geworden. De " echte" Afam zoals je beschrijft komt dus gewoon bij DC-Afam vandaan. Hoofdkantoor in Belgie.

Er is gekozen voor DC kettingen in de Benelux en Afam kettingen daarbuiten. Dit om het marktaandeel van beide merken, DC en Afam, te behouden zonder dat ze elkaar bijten.

Maar we gaan helemaal off topic geloof ik ;)

Jouw verhaal kan inderdaad best wel kloppen, maar wat ik wel weet is dat de dc kettingen compleet anders zijn dan de afam kettingen, ook de kwaliteit.
De schakels van een dc passen ook niet op de afam, en ook visueel zijn er wel verschille.
Enkele jaren geleden had ik de DC-AFAM maar had nogal veel klachten over de kettingen, dus i.o met de leverancier krijg ik de orginele kettingsets van afam, ook de blisterverpakking is anders.
Deze worden doorgaans in frankrijk geleverd.
 
Beetje vreemd verhaal. Voor de XT 350 wordt door afam een 428 X- ring ketting voor geschreven. De ketting waar u het over heeft is niet voorgeschreven voor uw motor. Dit kan de oorzaak zijn van uw ervaring. Een voorgeschreven ketting dient op een straat motor, bij juist onderhoud, gemiddeld zo'n 25 a 30 duizend km mee te gaan. Ken iemand met een Honda Blackbird die al 56 duizend kilometer met dezelfde Afam kettingkit rijdt. (dag en nacht in weer en wind als woon/werk verkeer).

De XT is mijn woon-werk motor, wordt niet gebruikt als baggerfiets. En wees eerlijk, met die spannende 20kW die een XT350 heeft mag dit gewoon niet gebeuren, denk dat ik gewoon pech heb gehad met mijn setje. En ja het was echt een 520 set.
 
Terug
Bovenaan Onderaan