ketting/tandwielen vernieuwen.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

kees230

Die hard MF'er
4 apr 2013
366
86
De Kwakel
Moet binnenkort weer ketting/tandwielen vernieuwen, wat ik altijd als set gedaan heb, maar nu zien de tandwielen (JAAAH, kettingtandwielen 8-)) er nog erg goed uit.
Ik wil eigenlijk eens alleen de ketting vernieuwen, want die verhalen van dat de nieuwe ketting veel sneller zou slijten bij nog goede tandwielen (bedoel ik dus tandwielen mee met erg weinig slijtsporen), geloof ik eigenlijk niet.
Zoals ik al zei; ik heb ze altijd als set vernieuwd, dus ik weet het niet....graag hoor ik van mensen die wel eerder alleen de ketting vernieuwd hebben, en dan die extra snelle slijtage ervaren hebben.........
Bij voorbaat hartelijk dank:}
 
Als het geld op is, waarom dan niet eerst nog een linkje uit de ketting weghalen? Dan mogen de kettingspanners weer naar voren en kan je ketting nog veel verder oprekken :+

Zonder gekkigheid: Als je onderhoud doet, doe het dan goed.. dit lost hooguit iets voor de korte termijn op
 
Het kan*

Honda schrijft voor in hun Common Service manual (61csm00 hoofdstuk 2-33 en 2-36) dat ketting en individuele kettingwielen los worden gecontroleerd op slijtage. In 2-33 wordt de ketting gedemonteerd en veertig schakels worden opgemeten. Als de ketting te ver opgerekt is (3 a 4mm bij een O-ring ketting) dient deze te worden vervangen. Ook mogen schakels niet vast zitten.

In 2-36 worden de kettingwielen behandeld. Deze worden optisch gecontroleerd. Ook wordt opgemerkt dat een nieuwe ketting op versleten kettingwielen weinig zin heeft i.v.m. snelle slijtage.

Honda schrijft voor in het CRF1000 handboek (61mjp02 hoofdstuk 3-21) dat de kettingwielen optisch moeten worden gecontroleerd op slijtage/schade en ook hier staat dat zowel ketting als kettingwielen in goede staat moeten zijn (m.a.w. ketting opmeten etc.)

Honda schrijft voor in het VFR400r handboek (60ml000 hoofdstuk 2-9) dat de ketting moet worden vervangen als het midden van de as in een "rood gebied" van een sticker op de achterbrug komt. De kettingwielen moeten optisch worden gecontroleerd.

Deze stickers komen vaker voor op Honda achterbruggen. Volgens het Honda CMM (uit 1988 hoofdstuk 2.22 en 1995 (hoofdstuk 2.22) is het wel zaak dat als je deze sticker volgt, zowel de ketting als kettingwielen moeten worden vervangen als deze in het rode gebied komen "Voor een optimaal slijtagebeeld". In de paragraaf erna behandeld men weer het opmeten en vervangen van de ketting als er geen slijtagesticker gemonteerd is en heeft men het weer enkel over de ketting.

M.a.w. volgens mijn favoriete fabrikant is er niets mis mee mits de ketting niet "te ver" over deze slijtagelimiet is. Het scheelt geld in ruil voor je vrije tijd :)

dus stap 1: Ketting demonteren en veertig schakels opmeten. Zit je nog binnen de slijtagelimiet?
 

Bijlagen

  • 16788697336733980554908349285079.jpg
    16788697336733980554908349285079.jpg
    119,4 KB · Weergaven: 16
Bij mijn motor slijten de tandwielen sneller dan de ketting.
Ik vervang dan alleen de tandwielen.
Geen slechte ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:
Over wanneer een ketting versleten is, twijfel ik niet hoor, einde stelbereik, beschadigingen,gepiep/geknars, of zichtbare slijtage v/d tanden....betekent bij mij gewoon vernieuwen.
Hoef ik niets voor te meten.
 
Als mijn ketting zijn maximale lengte heeft vervang ik die.
Dan ben ik nog lang niet bij het einde van het stelbereik.
En is er ook nog geen zichtbare schade.
Lijkt me ook veiliger en voorkomt mede dat de ketting breekt tijdens het rijden.
 
O.K., ik dacht einde stelbereik toch een aardige indicatie was, heb ook nog nooit een gebroken ketting gehad, terwijl ik toch veel krachtige fietsen heb gehad, die ik geregeld flink op hun donder geef/vooral gaf....onderhoud is alles denk ik dan maar.
Altijd goed om andere ervaringen te lezen.
 
Ik hou er zelf niet van om voor een soortgelijk klusje een motor twee keer uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten, alle onderdelen zijn toch gesleten, met een compleet nieuwe set kan je sowieso weer een tijd vooruit.

Ik vervang alleen bij mijn circuitmotoren af en toe alleen een tandwiel maar dat is om de gearing korter of langer te maken afhankelijk van het circuit, en daar is zo lang mogelijk met je onderdelen doen toch van ondergesteld belang. :P
 
Ik heb weleens een theorie gelezen om na +/- 15dkm het voortandwiel te vervangen zodat de set als geheel wat langer goed zou blijven.
Zelf geen ervaring mee maar het leek me best een plausibel verhaal omdat het voortandwiel al snel 3 keer zo veel omwentelingen maakt als het achtertandwiel.
 
319mm voor 20 schakels, oftewel 0,47% verlenging als serviceinterval aanhouden is erg 'veilig'. 0,5-0,7% mag.

Een nieuwe ketting op oude kettingwielen zal altijd sneller slijten.
Heeft te maken met de steek: 5/8", 15,875mm. De ketting heeft die steek, en de kettingwielen ook.
Als je de ketting met 0,7% verlenging vervangt, dus met steek 15,986mm, zit er ook slijtage op de ketingwielen, die hebben dus ook een ruimere steek gekregen dan de originele 15,875.
De nieuwe ketting met een perfecte steek van 15,875 zal dus minder tanden aangrijpen en een hogere piekbelasting krijgen en sneller slijten.


Hoe erg dit in de praktijk is? Ik heb het nog niet getest. Bij mij zijn ketting en kettingwielen tegelijk op. Als de ketting veel korter mee gaat dan de kettingwielen zou ik een kwaliteit ketting hoger pakken, zodat je de overbrenging als set vervangt.


Maar goed, als je vind dat je kettingwielen er nog prima uit zien en ze niet wilt vervangen, vooral gewoon een nieuwe ketting steken. :t
 
Heb recent alleen een voortandwiel vervangen van mijn cheap-ass Transalp (waarbij er wel meer was "onderhouden"). Compleet op, was zelfs al een x omgedraaid. Achtertandwiel en ketting daarintegen in prima staat. We gaan zien hoe zich dat gaat houden. Ga met dat ding de drek in, dus verwacht sowieso geen levensduur eigenlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan