Nieuwe motor gelijk op de testbank?

paashaas

MF veteraan
28 aug 2003
1.524
1
Vught
Wat zou de beste volgorde zijn?
Motor met 0 op de teller:
Inrijden zonder volledig uitlaatsysteem, dan wisselen en op de testbank?
OF
Meteen uitlaat vervangen bij aflevering, daarna inrijden en daarna pas op de testbank?

Leverancier van uitlaatsysteem zegt: special developed mapping is recommended,
Dealer zegt: niet nodig.
 
circuitmotoren die geprepareerd worden zoals bij ahnendorp tuning, zonder kenteken, zullen toch echt op een dyno ingereden worden.. Misschien wel geen hele middag dan, maar er zal ongetwijfeld een aantal hittecyclussen gemaakt worden.
Met en dergelijke motor heb je nu eenmaal niet de optie om de eerste paar races even rustig aan te doen. Op en dyno inrijden is dan een goed bruikbaar alternatief voor "dertig rondjes trutten", maar dat zegt niet dat het de ideale oplossing is voor een motor met een heel ander gebruiksdoel.
 
Als crossmotoren opnieuw worden opgebouwd worden deze stilstaand met rustig gas geven en opbouwend toerental warmgedraaid tot ze op temperatuur zijn. De volgende keer dat ermee gereden wordt loopt hij netjes warm waarna met het rijden niet wordt ingehouden. Hierna wordt de olie gewisseld en kan er gewoon mee gereden worden. Ik zeg niet dat dit het beste:) is maar dit is mijn ervaring.
 
volgens de handleiding van de nieuwe Z900rs van de vriendin :
inrijden.JPG
 
Die motoren hoeven het ook niet 20 jaar uit te houden, eerder 20 races :P
Precies, wat een gedoe voor een nieuwe motor voor op straat.

Gewoon inrijden op mooie wegen en gelijk genieten ipv extra geld betalen voor op een testbank en geen meter vooruit komen.

Komt bij mij over als geldklopperij voor zgn een paar extra pk waar je toch niks merkt op de openbareweg.

Racer is wat anders, andere eisen.
 
Ik kocht mijn KTM Super Duke 1290 GT ook nieuw en moest hem ook inrijden. Het is alleen vervelend om een V-twin in te rijden omdat je maar 5000 toeren mocht maken. Ding bokte aan alle kanten. Gelukkig na een maandje waren die 1000kms achter de rug.
 
Het is ook zo dat het mij om de pk’s absoluut niet gaat. Ik merk echt niet dat er 3 pk bijkomt.
Het gaat er puur om of de a-f rate goed is afgesteld en hij dus niet te schraal gaat lopen met alle gevolgen van dien.
Kawasaki Nederland kan niks zeggen over een volledig systeem alleen over de beschikbare akra demper.
Ik wacht nog op antwoord van Akra.
Een willekeurig bedrijf met testbank vertelde me dat het schraal lopen enkel pas gebeurd bij veel en constant hoge toeren rijden.
 
Volgens mij kan een nieuwe motor met lambdasondes ook prima het nodige zelf bijregelen.

Maar gewoon lekker standaard rustig inrijden, terug voor een beurt, op de bank standaard meten. Andere pijp eronder afstellen en meten. In mijn ogen enige goede methode. Je wilt toch ook het verschil in koppelcurve zien en de mogelijke pk winst. Wil niet zeggen dat hij vastloopt of dat het mega veel slechter is als je meteen een uitlaatlijn eronder gooit en direct op een bank zet. Maar zou het zelf niet doen.
 
Ik kocht mijn KTM Super Duke 1290 GT ook nieuw en moest hem ook inrijden. Het is alleen vervelend om een V-twin in te rijden omdat je maar 5000 toeren mocht maken. Ding bokte aan alle kanten. Gelukkig na een maandje waren die 1000kms achter de rug.
Vraag me af hoe ze dat bij mijn sm dan gedaan hebben, geen toerenteller...
 
Het zit hem niet zozeer in 5000 of 6000 toeren met inrijden. Het is meer de manier hoe er op het gas wordt gegaan. Rustig gasgeven ipv volgas naar die toeren toe.
 
Je voelt toch meestal zelf wel bij welk toerental een motor lekker soepel loop als hij dat niet doet bij 5000 toeren zou ik gewoon een toerental zoeken waar hij wel lekker loopt
Ik koop niet zoveel nieuwe voertuigen , laatste was mijn auto en na 20 km saaie snelweg heb ik even geprobeerd hoe snel hij kon
Was 220 , gelukkig gaat ie tegenwoordig wat harder (na wat dingetjes die veranderd zijn ) , gebruikt nog steeds geen olie dus het zal wel goed zijn
Vorig jaar nieuwe zuigers in mijn harley en ik heb de indruk dat hij nu pas lekker soepel loopt
 
Je voelt toch meestal zelf wel bij welk toerental een motor lekker soepel loop als hij dat niet doet bij 5000 toeren zou ik gewoon een toerental zoeken waar hij wel lekker loopt
Ik koop niet zoveel nieuwe voertuigen , laatste was mijn auto en na 20 km saaie snelweg heb ik even geprobeerd hoe snel hij kon
Was 220 , gelukkig gaat ie tegenwoordig wat harder (na wat dingetjes die veranderd zijn ) , gebruikt nog steeds geen olie dus het zal wel goed zijn
Vorig jaar nieuwe zuigers in mijn harley en ik heb de indruk dat hij nu pas lekker soepel loopt

Er zijn dus heel veel mensen die dat niet snappen. Hoeveel idioten zie je niet in een sportschool die hun lichaam meer slopen dan goed trainen.
 
Er word zo veel geschreven over inrijden en iedereen vergeet hoe het in bv in de dolemieten gaat.
Je koopt daar een nieuwe auto tja niets anders dan bergen en dalingen en het is ook nog koud ijskoud .

Dus als je het meeste wilt geloven wat mensen zeggen dan word een auto nooit ouder dan 1 jaar of 1.5 .
Inrijden met koude motor hub de berg op tja gelijk vol op het pedaal

Ooit daar al eens je ogen goed de kost geven ik zie daar meer oudere auto's dan hier icl die van de brandweer.
 
Er word zo veel geschreven over inrijden en iedereen vergeet hoe het in bv in de dolemieten gaat.
Je koopt daar een nieuwe auto tja niets anders dan bergen en dalingen en het is ook nog koud ijskoud .

Dus als je het meeste wilt geloven wat mensen zeggen dan word een auto nooit ouder dan 1 jaar of 1.5 .
Inrijden met koude motor hub de berg op tja gelijk vol op het pedaal

Ooit daar al eens je ogen goed de kost geven ik zie daar meer oudere auto's dan hier icl die van de brandweer.
Of bij leasewagens... brr
 
Hebben jullie ooit wel eens een filmpje gekeken hoe een motor op de testbank in de fabriek getest word,dat gaat gewoon met flink gas door
de versnellingen heen,mijn Suzuki 1000 is toen hij nieuw was voorzien van Yoshimura spullen en is daarna gelijk de
testbank op gegaan,geen enkel probleem.
 
Met en dergelijke motor heb je nu eenmaal niet de optie om de eerste paar races even rustig aan te doen. Op en dyno inrijden is dan een goed bruikbaar alternatief voor "dertig rondjes trutten", maar dat zegt niet dat het de ideale oplossing is voor een motor met een heel ander gebruiksdoel.

Nee, de gedachte achter inrijden op de testbank is: als het spul goed is, blijft het sowieso lang genoeg heel. Als het spul slecht van kwaliteit is of er zit een fabricagefout in, komt het bij het inrijden op de testbank direct naar voren.

Rustig op straat inrijden betekent dat spullen met fabricagefouten lang heel blijven maar uiteindelijk (te snel voor normaal gebruik) kapot gaan.




Of het klopt of niet, geen idee, maar dat is de reden erachter.
Anders zouden ze de racefietsen voor de eerste ingebruikname gewoon ergens op een stuk prive asfalt netjes in 1 dag 1000 km door een Poolse uitzendkracht rustig laten inslijten.
 
Nee, de gedachte achter inrijden op de testbank is: als het spul goed is, blijft het sowieso lang genoeg heel. Als het spul slecht van kwaliteit is of er zit een fabricagefout in, komt het bij het inrijden op de testbank direct naar voren.

Rustig op straat inrijden betekent dat spullen met fabricagefouten lang heel blijven maar uiteindelijk (te snel voor normaal gebruik) kapot gaan.




Of het klopt of niet, geen idee, maar dat is de reden erachter.
Anders zouden ze de racefietsen voor de eerste ingebruikname gewoon ergens op een stuk prive asfalt netjes in 1 dag 1000 km door een Poolse uitzendkracht rustig laten inslijten.
Klopt. Een eindtest kan alleen foutieve asssemblage / foutieve componenten / defecte componenten detecteren.

Mbt wel of niet inrijden: waarom zou je het risico nemen? Ongeacht of het dan groot of klein risico is of het wel/geen onzin is... Je geeft een hoop geld uit en neem aan dat je er 'het beste mee voor hebt'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan