Nieuwe motor gelijk op de testbank?

paashaas

MF veteraan
28 aug 2003
1.524
1
Vught
Wat zou de beste volgorde zijn?
Motor met 0 op de teller:
Inrijden zonder volledig uitlaatsysteem, dan wisselen en op de testbank?
OF
Meteen uitlaat vervangen bij aflevering, daarna inrijden en daarna pas op de testbank?

Leverancier van uitlaatsysteem zegt: special developed mapping is recommended,
Dealer zegt: niet nodig.
 
Ze hebben het over toerentallen en niet over zuigersnelheid, wanneer ze een 300 cc eencilinder vergelijken met een 600 cc viercilinder. Ik kan dat niet erg deskundig noemen.

Kan jou ook niet deskundig noemen met dat domme gezwets van je, praatjesmaker.

On topic: inrijden op straat, uitlaatsysteem monteren, op de dyno. Ongeacht wat je dealer zegt, je motor loopt beroerd als je met originele mapping en compleet open uitlaatsysteem gaat rijden. Waarschijnlijk gevaarlijk arm.

Heb de mijne net ingereden, eerste paar 100 km op het voorgeschreven (6000) toerental, daarna tot de 1000km steeds iets verder het toerental opvoeren tot ongeveer 75%-80%. Af en toe fel optrekken, veel schakelen.
 
Kan jou ook niet deskundig noemen met dat domme gezwets van je, praatjesmaker.
Als je er geen verstand van hebt mag je alleen ademloos meelezen.
Als je de volgende som vanmiddag inlevert mag je weer meepraten: reken de gecorrigeerde gemiddelde zuigersnelheid uit van een CB300F en van een CBR600 uit bij het toerental waarbij het maximum vermogen geleverd wordt. Reken ook de oppervlaktesnelheid uit van de small ends (strikvraag), big ends en krukaslagers bij het genoemde toerental. Geen fouten maken!
 
Als je er geen verstand van hebt mag je alleen ademloos meelezen.
Als je de volgende som vanmiddag inlevert mag je weer meepraten: reken de gecorrigeerde gemiddelde zuigersnelheid uit van een CB300F en van een CBR600 uit bij het toerental waarbij het maximum vermogen geleverd wordt. Reken ook de oppervlaktesnelheid uit van de small ends (strikvraag), big ends en krukaslagers bij het genoemde toerental. Geen fouten maken!

Reken deze som eens uit: als je bijna 60 bent en op nagenoeg elk open topic op MF dom loopt te zwetsen, loopt te trollen of enkel nutteloze bijdragen levert als 1 of andere puber, ben je dan A: kansloos of B: een droeftoeter?

Tip, meerdere antwoorden zijn goed!

Verdrietzak.
 
  • Wow
Waarderingen: huls
Reken deze som eens uit: als je bijna 60 bent en op nagenoeg elk open topic op MF dom loopt te zwetsen als 1 of andere puber, ben je dan A: kansloos of B: een droeftoeter?

Tip, meerdere antwoorden zijn goed!

Verdrietzak.
Dit antwoord moet ik helaas fout rekenen.
Als je niet weet hoe een verbrandingsmotor werkt, is het beter om wat bescheidener te posten in een technisch topic. Wat je verder uitkraamt, spreekt voor zich.
 
Dit antwoord moet ik helaas fout rekenen.
Als je niet weet hoe een verbrandingsmotor werkt, is het beter om wat bescheidener te posten in een technisch topic. Wat je verder uitkraamt, spreekt voor zich.

Ik weet wel heel goed hoe oude lui zoals jou werken, en geloof me, komt echt allemaal goed! Niet zo boos zijn op alles en iedereen! Het is ook wel spannend hè, zo'n grote boze corona crisis!

Nou hup, gauw je rommelschuurtje weer in, nog meer van die suuuuuperspannende stoere sommen verzinnen over oude hokken. Kan niet wachten op de volgende.. :W
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: huls
@ryan-mt10 Gedraag je aub, als je doorgaat op zo'n manier tegen mede M-Fers te reageren dan word je de toegang tot het forum voorlopig ontzegd middels een ban.

Ja hoor ik gedraag me, spreek je die andere ook aan? Of kan dat allemaal wel?
Of is dit weer het typische mod komt voor de oude garde op gedrag, gelijk met bans lopen zwaaien.. Nergens voor nodig, ontspan. Niks aan de hand.
 
Ja hoor ik gedraag me, spreek je die andere ook aan? Of kan dat allemaal wel?
Of is dit weer het typische mod komt voor de oude garde op gedrag, gelijk met bans lopen zwaaien.. Nergens voor nodig, ontspan. Niks aan de hand.

@ryan-mt10

Ik zal het even voor je samenvatten. Alleen uit dit topic


Nou hup, gauw je rommelschuurtje weer in, nog meer van die suuuuuperspannende stoere sommen verzinnen over oude hokken. Kan niet wachten op de volgende.. :W

Kan jou ook niet deskundig noemen met dat domme gezwets van je, praatjesmaker.

Reken deze som eens uit: als je bijna 60 bent en op nagenoeg elk open topic op MF dom loopt te zwetsen, loopt te trollen of enkel nutteloze bijdragen levert als 1 of andere puber, ben je dan A: kansloos of B: een droeftoeter?

Verdrietzak.


Dit is niet de manier waarop je op M-F met elkaar omgaat.
Niet gelijk als op de kleuterschool komen met "jamaar, hij dit hij dat" niemand heeft in dit topic zulke dingen tegen jou gezegd.
De waarschuwing is aan jouw gericht en ik ga daar dit topic verder niet mee besmeuren, we gaan hier niet over discusieren en de gevolgen bij herhaling zijn duidelijk. Klaar en af. Nog weer een reply hierover en je hebt je kans verspeeld.
 
Ze hebben het over toerentallen en niet over zuigersnelheid, wanneer ze een 300 cc eencilinder vergelijken met een 600 cc viercilinder. Ik kan dat niet erg deskundig noemen.
Het belangrijkste is dat het bij die 300cc dingen blijkbaar niks uitmaakt hoe je ze inrijd,en dat geld ook voor
andere motoren,mijn 1000 heeft toen op de testbank gestaan toen hij nieuw was en dat heeft niks uitgemaakt,
hij is er niet van stuk gegaan en die draaide heel wat meer toeren dan die 300tjes.
 
Het belangrijkste is dat het bij die 300cc dingen blijkbaar niks uitmaakt hoe je ze inrijd,en dat geld ook voor
andere motoren,mijn 1000 heeft toen op de testbank gestaan toen hij nieuw was en dat heeft niks uitgemaakt,
hij is er niet van stuk gegaan en die draaide heel wat meer toeren dan die 300tjes.
Ik bedoelde te zeggen dat het bij een viercilinder 600 dan ook niks uitmaakt, ondanks het hogere toerental. De constructie met onder andere lichtere zuigers en drijfstangen maakt het mogelijk, evenals de kortere slag, kleine klepjes etc.
 
Vroeger was inrijden wel belangrijk,al was het maar om dat er wat kapot kon gaan ,heb genoeg ellende meegemaakt met
nieuwe motoren die ik vroeger gekocht heb.Met nieuwe moderne motoren heb ik nooit echt voorzichtig gedaan,gewoon normaal rijden
en in de eerste 1000km niet langdurig hoge toerentallen laten draaien.Wat in de instructie boekjes staat stamt nog uit de tijd van Ben Hur,
gewoon gekopieerd van oudere versies.
 
Enige wat ik ooit nieuw heb ingereden is een JLO blokje met nieuwe cilinder/zuigers/veren...eerste 50 kilometer pruttelen en dan voluit..... 8-)

Ik heb begrepen dat je best druk (gas erop) mag opbouwen in de verbrandingsruimte zodat de veren zich goed kunnen settelen/draaien.
 
Ik koop elke paar jaar een nieuwe motor, en het inrijden doe ik nog steeds voorzichtig. Of het wat uitmaakt weet ik niet, maar ik vind het niet erg om te doen.
Ach als je daar een goed gevoel bij heb gewoon doen,vroeger stond het altijd vol met blokken die gereviseerd moesten worden
in de werkplaats,ik heb het vanaf de jaren 70 meegemaakt dat het steeds minder werd,vanaf de jaren 90 was dat een zeldzaamheid en
werd steeds minder,als je dan bedenkt dat er zowel voorzichtige als de vlottere en zelfs knallers zijn die een motor inrijden dan
maakt het bij moderne motoren weinig meer uit hoe je inrijd,ze zijn tegenwoordig aardig hufter proof.
 
De ontwikkelingen in materaalkunde, dus ook in metallurgie sinds de jaren 70 zijn enorm geweest. Oude inzichten en overtuigingen gelden niet meer.
Inrijden is een verhaaltje van vroeger.
 
De ontwikkelingen in materaalkunde, dus ook in metallurgie sinds de jaren 70 zijn enorm geweest. Oude inzichten en overtuigingen gelden niet meer.
Inrijden is een verhaaltje van vroeger.
De motorfietsfabrikanten weten dat zeker nog niet. De inrijvoorschriften zijn nog gelijk aan of strenger dan die van vroeger.
 
De ontwikkelingen in materaalkunde, dus ook in metallurgie sinds de jaren 70 zijn enorm geweest. Oude inzichten en overtuigingen gelden niet meer.
Inrijden is een verhaaltje van vroeger.
Een vrouw vind het toch ook niet fijn als je 'm de eerste keer er keihard in ramt. Daar zitten nog heel wat meer jaren evolutie achter dan materiaalkunde, maar het blijft toch wel een beetje hetzelfde verhaal. Het is toch ook niet voor niets, dat er afgeraden wordt om tijdens de inrijperiode synthetische olie te gebruiken. Dan is het onderhoudsschema voor de eerste paar K kilometers zeker ook een broodje aap verhaal?
 
Terug
Bovenaan Onderaan