nieuwe motor olie, maar eerst een additief?

SmeeTz

MF'er
17 sep 2007
86
0
Neerpelt
Hey,

Ik heb sinds kort een nieuwe motor gekocht, het is te zeggen oud model nl suzuki gsx600f (blok wordt olie gekoeld). De motor heeft lang stil gestaan en ik dacht natuurlijk dat het beter was de olie te vervangen.

Dus motor olie afgelaten maar nu zag ik ergens op internet een product dat je bij je oude olie moet kappen voordat je het aflaat. Zodat je het na even warm rijden van de motor de oude olie kan aflaten, en dat het product er dan voor zorgde dat je leidingen ed allemaal terug proper zijn en dat alle troep ineens meer naar buiten komt.

Vermits ik de olie nu al een tijdje terug heb afgelaten en nog een nieuwe erin heb gedaan, is het een goed idee om eerst terug mijn oude olie in de motor te doen samen met het product. Vervolgens even warm rijden en dan de olie te verversen?
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik eerde schreef, heb ik graag een marge aan de onderkant en bovenkant en jij noemde gemiddelden, maar die winters onder -20. ;)
Die winters onder de -20 hebben we al even niet meer. _O-
Weet ook niet of de garages daardoor meer verdiend hebben wegens belachelijk hoge slijtage, er rijden toch nog heel wat motoren nog uit die jaren. :+

Kan me wel herinneren dat Shell sponsor was van BMW, en die motoren in Scandinavië tijdens een betrouwbaarheidsrit bij een bepaalde lage temperatuur niet wilden starten,
de leverancier moest toen snel dunne olie ontwikkelen. 8-) (stonden wel zowat in het ijs)
 
Viscositeit uitgedrukt in een viscositeitsgetal, hoe hoger het getal, hoe stroperiger de vloeistof.

W50 is dus dikker dan W40.

En dat betreft het laatste getal in de xWx, dus de warme viscositeit.

Ergo, WB is correct?
 
Laatst bewerkt:
Onder de viscositeit van een olie wordt verstaan de dikte van die olie.

Olie met een hoge viscositeit is "dikke" olie. Deze olie is geschikt voor:

* hoge belasting bij lage toeren
* hoge temperaturen
* verminderen van lekkage door keerringen, klepgeleiders en zuigerveren

Olie met een lage viscositeit is "dunne" olie. Deze is geschikt voor:

* hoge toeren, hoge snelheid
* lagere weerstand
* lagere temperaturen

Met de viscositeitsINDEX wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge en lage temperatuur. Hoe hoger de viscositeitsindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een hoge viscositeitsindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitsindex.

Een hoge viscositeit en een hoge viscositeitsindex zijn dus twee VERSCHILLENDE begrippen! Bij de viscositeitsindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 5W40 olie heeft dus een hogere viscositeitsindex dan 20W50. 5W40 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 20W50.
Daarbij is 5W40 een dunnere olie dan 20W50.

Een multigrade olie is een olie met een hoge viscositeitsindex die zowel aan de specificaties voor een dunne olie bij lage temperatuur voldoet als aan de specificaties voor een dikke olie bij hoge temperatuur. Multigrade olie heeft dus de eigenschappen van een lage en een hoge viscositeit olie in zich verenigd.

Multigrade olie valt binnen meerdere viscositeitsklassen, in tegenstelling tot een singlegrade olie, die één viscositeitswaarde heeft. Multigrade reageert minder sterk op veranderingen in temperatuur dan een singlegrade olie. Multigrade olie heeft dus een hoge viscositeitsindex.

Bij multigrade olie met viscositeitsindex verbeteraars is het belangrijk om de door de voertuig- en oliefabrikant vastgestelde verversingstermijn aan te houden omdat door de veroudering/slijtage van de olie de viscositeit minder kan worden.

De viscositeit van motorolie wordt aangegeven in SAE viscositeitsklassen. (bv 5W40 multigrade, en 30 singlegrade). Deze viscositeitsklassen geven alleen de dikte van een olie bij een zekere temperatuur aan, en zeggen niets over de kwaliteit van een olie
 
Zoals ik eerde schreef, heb ik graag een marge aan de onderkant en bovenkant en jij noemde gemiddelden, maar die winters onder -20. ;)
Ik noemde gemiddelden, want jij gaat een zeer gemiddeld motorblok gebruiken in een zeer matig klimaat. ;)
Welk oude topic :?

En alleen leuk of ook bruikbaar :?
Jij post een link uit een heel ander topic. Een ander is er niet. :+
Het is leuk en bruikbaar, maar welk deel, dat is per post verschillend.
Let vooral op RSV. :]
Edit. Halflive is meestal ook zinnig bezig. ;)
Gieliovd en Petch ook. En wie ik nog even vergeet. :W ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan