Is gewoon hetzelfde type als er uit kwam, het enige verschil is dat deze aan allebei de kanten dicht is, maar dat zou volgens mij niet uit moeten maken, afdichting zit lager dan de buitenrandVerkeerd lager...
Of verkeerd om gemonteerd?
Wanneer je het monteert zoals in de tekening, zul je merken dat de zaak soepel loopt. Dus niet alleen op de binnen of buiten ring drukken, maar met een vlakke schijf dragend op binnen en buiten ring het gehele lager aandrukken.
Jazeker wel.Mag niks uitmaken
Vlakke schijf? Ze gebruiken de oude lagers. Zie niet hoe dat uit maakt aangezien de binnenkant nergens tegenaankomt tijdens het persen. Die gaat dus gewoon mee met de buitenring.Wanneer je het monteert zoals in de tekening, zul je merken dat de zaak soepel loopt. Dus niet alleen op de binnen of buiten ring drukken, maar met een vlakke schijf dragend op binnen en buiten ring het gehele lager aandrukken.
Waarom staat er dan een clearance op de tekening?De spacer heeft een zekere lengte aangepast op het einde van de zittingen van de velg (iets korter).
Als squishy,de lagers tot dat einde slaat mogen de lagers nooit de spacer gaan klemmen.
De "clearence"
Ik heb er al +10 zoals Squishy in velgen getikt,nooit geen problemen
Dikte van de lagers waren hetzelfde?
Vlakke schijf? Ze gebruiken de oude lagers. Zie niet hoe dat uit maakt aangezien de binnenkant nergens tegenaankomt tijdens het persen. Die gaat dus gewoon mee met de buitenring.
Waarom staat er dan een clearance op de tekening?
Spacer zat zowel voor als achter vast nadat ik ze tikte tot het eind (duidelijk te horen)
Volgens specificaties wel ja. Maar heb et ook achter gehad en dat waren lagers van een ander merk (ook zelfde type).
Gezien de clearance in de manual moet je dus duidelijk wat ruimte overlaten... het is mij echter niet duidelijk hoe je dit gaat doen.
Zie ook die link naar ander forum.
De vorige keer heb ik m'n ouder lagers gebruikt (weet ik nog heel goed omdat die toen ook vast zat en ik die weer met een keilbout eruit moest halen)... toen had ik dus hetzelfde.als het 2de lager bijna op zijn plaats zit, moet je het allerlaatste doen door op de binnenring te tikken, of nog beter : een ring zodat je op zowel de binnen- als buitenring tikt.
door enkel op de buitenring te tikken, komt de binnenring tegen de tussenbus aan te liggen, en als je maar hard genoeg mept, schuift de buitenring net dat ietsie pietsie verder door waardoor beide lagers permanent onder spanning komen te staan. klein tikje terug haalt de spanning er dan weer af.
Ah, zo bedoel je het.. Ja, hij moet inderdaad niet klemmen want dan draait het lager niet meerGoed lezen,ik ondersteun jouw visie
Daarom lees mijn bericht nog eens goed en bekijk de tekening nog eens wat beter.Ah, zo bedoel je het.. Ja, hij moet inderdaad niet klemmen want dan draait het lager niet meerdat was mijn conclusie ook dus toen heb ik em terug getikt.
Het lastige is echter dat je niet goed kan zien wanneer hij "bijna" op et eind zit. Het terugtikken is ook erg lastig zonder een blinde lagertrekker, zo goed als geen ruimte bij de spacer.
De boel loopt wel soepel/recht bij het installeren van het lager, dat is het probleem niet. Het probleem is dat er dus een clearance moet zijn (dit wist ik niet).Daarom lees mijn bericht nog eens goed en bekijk de tekening nog eens wat beter.
De vorige keer heb ik m'n ouder lagers gebruikt (weet ik nog heel goed omdat die toen ook vast zat en ik die weer met een keilbout eruit moest halen)... toen had ik dus hetzelfde.
Maar ja het lijkt inderdaad alsof hij onder spanning komt, maar ik snap niet hoe je buitenring "ietsie pietsie" verder kan dan "tegen het eind"?
Het lijkt er toch echt op dat je wat speling moet overlaten, zie manual.
Yep dat zou kunnen. Moet ik wel hard geramd hebben toen... maar goed wie weet.ieder lager heeft speling, zeker een gebruikt. dus tik je het nieuwe op zijn plaats met het oude kan de buitenring van het oude dieper zakken dan zijn binnenring en heb je hetzelfde effect alsof je enkel op de buitenring zou tikken. daarom zei ik ook van een ring te gebruiken
Ja..heb de manual de vorige keer wel even gechecked maar had dat stukje clearance niet gezien (achter is hetzelfde verhaal). Snapte toen ook niet waarom de ene eerst moest, dacht dat het niet veel uitmaakte. Maar goed weer wat geleerd.Gewoon precies doen zoals in dat plaatje staat. Lagers die (ook al zijn ze nieuw) zo op hun donder krijgen door verkeerde montage kun je gewoon weer vervangen.
Echt terug 'getikt' heb ik ze niet. Ik heb een keilbout gebruikt:Zover ik weet hangt de levensduur af van correcte montage. Als lagers terug getikt moeten worden ben je af!