Nieuwe wiellagers zitten vast

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.678
98
Goes
Bezoek site
niet overdrijven, een lager kan best wel wat hebben. je hebt "een tik" een je hebt "een klop van de zware hamer".
Zelf neig ik naar 'de pas' op nerd kant van het verhaal. Kogellagers geven een puntbelasting itt naaldlagers. Maar misschien klinkt het allemaal erger dan het is, ik hoop het!

Kan iemand mij uitleggen hoe je een 2-takt carter in mekaar krijgt zonder kracht over te brengen via de kogels ?
Vroeger deed ik de lagers om de krukas.. dan ene carter op een electrisch kookplaatje tot een graad of 50 60. Krukas erin laten zakken.. dito met de andere kant.

Zouden de middelen me ontbreken zou ik het ook zo doen met OEM wielen.
 

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
6.956
124
30
Enschede
Bezoek site
Welk merk van lagers heb je erin gestoken?
Deze

(want moest al iets anders via deze website hebben en deze waren op voorraad voor mijn motor)

Niet dat het uitmaakt verder. Het zijn de goeie lagers qua maat/type en de oorzaak van het probleem is al gevonden :)
 
  • Like
Waarderingen: boomhauer

robber57

Die hard MF'er
28 feb 2013
812
45
niet overdrijven, een lager kan best wel wat hebben. je hebt "een tik" een je hebt "een klop van de zware hamer".

soms kan het gewoon niet anders dan dat je een tik moet geven die via de kogels/tonnetjes passeert om alles op zijn plaats te krijgen. je kan namelijk niet alles onder een pers plaatsen (trouwens, met een pers breng je ook kracht over via de kogels/rollen :X ) Kan iemand mij uitleggen hoe je een 2-takt carter in mekaar krijgt zonder kracht over te brengen via de kogels ?
Carter warm maken tot 100-120 graden(max 140) en het valt zo in/uit elkaar.
Vroeger toen we nog grofvuildag hadden zag je regelmatig wel zo'n moulinex kippegrilletje bij de berg staan, beetje rot en vies maar meestal deden ze het nog wel,ideaal om je carters op te stoken omdat dit mooi geleideljk en egaal gaat.
Als je vrouw niet thuis is kan het ook wel in de keuken oven :+

Een fohn is meestal niet genoeg warmte, als je het met een brander doet moet je opletten met de vlam en iets van stalen ringen/dopjes over de rubber afdichtingen leggen zodat de vlam niet het rubber kan bereiken, de rubbers kunnen wel 120 graden verdragen maar geen vlam
 
Laatst bewerkt:

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
6.039
577
40
Eindhoven
Bij het oude lager slijp je de buitenschaal een beetje kleiner, zodat je hem makkelijk weer kunt verwijderen als je hem gebruikt om het nieuwe lager in te persen.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
6.132
598
51
wezemaal
Carter warm maken tot 100-120 graden(max 140) en het valt zo in/uit elkaar.
standaard rubber dichting is goed tot 100° , viton tot 200° maar ik heb nog niet veel zwart viton gezien....
en nogmaals : je kan niet alles "even opwarmen" of "even in de diepvries leggen" .
 
  • Like
Waarderingen: Red Force

tom1100

MF'er
4 mei 2006
81
19
Gouda
Deze

(want moest al iets anders via deze website hebben en deze waren op voorraad voor mijn motor)

Niet dat het uitmaakt verder. Het zijn de goeie lagers qua maat/type en de oorzaak van het probleem is al gevonden :)
Wat was het dan?
 

robber57

Die hard MF'er
28 feb 2013
812
45
standaard rubber dichting is goed tot 100° , viton tot 200° maar ik heb nog niet veel zwart viton gezien....
en nogmaals : je kan niet alles "even opwarmen" of "even in de diepvries leggen" .
Dat zijn lange duur waardes, 15 minuten opwarmen is geen probleem en als je het carter in een voorverwarmde oven legt is ie met zo'n 15 a 20 minuten op temperatuur, das echt geen probleem voor nbr of neopreen.
Ik werk dagelijks aan compressoren die zo een paar jaar op 120 graden draaien en dan word nbr hard idd, maar niet na 15 a 30 minuten, en zwarte viton afdichtingen?, hoeveel wil je er hebben?, ik heb er een bus vol van, en idd ook groene, of rode en zelfs blauwe maar idd zul je zelden viton tegenkomen in een motor.
Temperatuurbestendigheid is een gegeven tussen materiaal type, de temperatuur en tijd, dankzij dat gegeven kunnen bv de thiokol o-ringen een shuttle launch weerstaan waarbij de o-ringen véél heter worden dan ze in lange duur ooit zouden kunnen weerstaan, tijd is net zo belangrijk als temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Loki