Noordkaap 2013: the Long way, terug over finland

De overtocht naar kristiansand hebben wij vorig jaar ook gedaan,

als je naar preikestole gaat, kan ik je ook(mischien zelfs beter) Kjerag aanbevelen, en dan nacht doorbrengen op camping lysebotn b.v..

is minder druk met toeristen en naar mijn idee mooiere wandel/klim tocht
Hoe doe je dat als je na de hele dag rijden de boot neemt naar kristiansand? Bij hirtshals pitten? Of bij kristiansand? Met de boot naar oslo vanaf kiel is dan veel handiger omdat je dan snachts kan pitten..maar et scheelt volgens mij best veel geld..!
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook nog tips voor Finland? Van wat ik zo kan vinden lijkt dit land een en al rechte weg.

dat klopt maar het mooie is de verandering aan vegetatie, de meren, de uitzichten!

ik ben zelf via jyvaskyla naar kajaani gereden (een dag) en dan in een dag naar ivalo (prachtige plek om in de winter te vertoeven als je het noorderlicht wilt zien).
2 dagen later ben ik om 19 uur in ivalo vertrokken en stond ik om 1 uur snachts op de noordkaap! (gratis, want er is niemand meer om de tol voor de tunnel of het monument aan te rekenen, en het uitzicht was prachtig!)
 
Heb je ook nog tips voor Finland? Van wat ik zo kan vinden lijkt dit land een en al rechte weg.


Om te beginnen is Finland ook een heel erg mooi land om te rijden.
En als op de kaart een weg recht is, hoeft 'ie dat niet altijd te zijn... Grappig dat je een tegemoetkomende auto soms wel 3 keer in de grond kan zien zakken.

Finland01.jpg


Finland02.jpg


De onderste helft van Finland is bezaait met meren. En daardoor perfect bochtige wegen.

Finland03.jpg


Geloof me, Finland is echt de moeite waard.
 
Laatst bewerkt:
De overtocht naar kristiansand hebben wij vorig jaar ook gedaan,

als je naar preikestole gaat, kan ik je ook(mischien zelfs beter) Kjerag aanbevelen, en dan nacht doorbrengen op camping lysebotn b.v..

is minder druk met toeristen en naar mijn idee mooiere wandel/klim tocht

Leuke toegangsweg daar naar Kjerag...

full
 
Let wel ff op met je snelheid in finland, op die afgelegen en uitgestrekte wegen is wat gas geven erg prettig. Ik waarschuw je op voorhand, ze lazeren je op 200 km van beschaving met koffie en koek in de combie en een motor om je te onderscheppen. Koste mij gelijk 390 euro en 3 maanden rijverbod.
 
Let wel ff op met je snelheid in finland, op die afgelegen en uitgestrekte wegen is wat gas geven erg prettig. Ik waarschuw je op voorhand, ze lazeren je op 200 km van beschaving met koffie en koek in de combie en een motor om je te onderscheppen. Koste mij gelijk 390 euro en 3 maanden rijverbod.

Mocht je van te voren precies uit willen rekenen wat het kost om te hard te rijden in Finland: klik
 
Laatst bewerkt:
Mocht je van te voren precies uit willen rekenen wat het kost om te hard te rijden in Finland: klik
klopt die site wel, ik had toen een netto loon van 1100 euro opgegeven :')

132 waar 80 is toegestaan, kreeg ik gelukkig nog 3km correctie naar 129
 
heb je men reisverslag al gezien? verschrikkelijk engels maar de reis was top! :+

:Y Mooi reisverslag!! Ik heb er al meerdere gelezen hier op het forum, en ik zelf zit te denken om eens te gaan rijden naar roemenië en weer terug. Ook zonder einddoel oid maar de rit op zichzelf lijkt me leuk om te doen. Nou heb ik pas een half jaar mijn rijbewijs en heb ik nog wel de tijd dit soort gekkigheden uit te voeren.

Je engels kan inderdaad nog enige verbetering gebruiken _O-
 
Ik meng me even in dit topic, omdat ik ook de plannen heb het hoge noorden aan te doen.

Het zal waarschijnlijk de route via Sint Petersburg worden, maar nog niet 100% zeker. Wellicht dat ik meer tijd in Noorwegen door ga brengen, omdat ik dat nu eenmaal een geweldig mooi land vind :) Ik denk er zo'n 3 weken voor uit te gaan trekken.

Concrete planning moet nog komen zoals je ziet :) maar het kan snel gaan, want ik ben nogal van het impulsieve ;)
heb je men reisverslag al gezien? verschrikkelijk engels maar de reis was top! :+

Ik lees net je reisverslag van je trip naar de Noordkaap, erg fraai!

Ik zie dat je overal een host hebt geregeld. Zijn hier websites voor of heb je gewoon een uitgebreide kennissen/vrienden kring? ;) Dat moet haast wel aardig in de kosten schelen t.o.v. hotels etc. En leuk om kennis te maken met die mensen en hun verhalen/ervaringen.

Je had zelf ook nog plannen om de rit nog eens te doen?
 
Laatst bewerkt:
Hoe doe je dat als je na de hele dag rijden de boot neemt naar kristiansand? Bij hirtshals pitten? Of bij kristiansand? Met de boot naar oslo vanaf kiel is dan veel handiger omdat je dan snachts kan pitten..maar et scheelt volgens mij best veel geld..!

We zijn inderdaad een nacht in Denemarken gebleven. omdat we anders ergens rond 02:00 's nachts aan zouden komen.

in kiel opstappen kan ook maar is behoorlijk wat duurder daarom was onze keus een extra nacht denemarken en volgende ochtend fris noorwegen in^^

lysebotn road is mooie weg, 27 haarspeldbochten meende ik, hij begint bij "eagle nest" dit is bij de berg Kjerag en het startpunt van hiketocht naar kjerag bolten.

in lysebotn is niet zo veel, klein dal, geen winkels, wel kan je vanuit hier met een ferry naar stavanger (wij hebben het fjord door gekajakt) erg mooi!
 
...ondertussen hoor ik de krekels in het gras rond dit topic...

BTW, is, op de heen,- of terugreis via Zweden ook goed? (Al was het alleen maar dat in Zweden sex 'state sponsored' is ;) )
 
Toevallig heb ik hier zelf ook nog aan zitten denken !

Zomer van 2013 kan van mij altijd wel, ik hou het zowiezo in m'n achterhoofd.

tegen die tijd is de VF500 ook al weg een Africa twin in plaats gekomen
 
Ook in de zomer?


yes, zeker in de tunnels die soms langer dan 10 km zijn, daar zakt de temperatuur al gauw naar de 4-6 graden celcius, geloof me, als het dan buiten 20 a 25 graden is kom je verkleumt terug uit de tunnel.
 
Ik meng me even in dit topic, omdat ik ook de plannen heb het hoge noorden aan te doen.

Het zal waarschijnlijk de route via Sint Petersburg worden, maar nog niet 100% zeker. Wellicht dat ik meer tijd in Noorwegen door ga brengen, omdat ik dat nu eenmaal een geweldig mooi land vind :) Ik denk er zo'n 3 weken voor uit te gaan trekken.

Concrete planning moet nog komen zoals je ziet :) maar het kan snel gaan, want ik ben nogal van het impulsieve ;)Ik lees net je reisverslag van je trip naar de Noordkaap, erg fraai!

Ik zie dat je overal een host hebt geregeld. Zijn hier websites voor of heb je gewoon een uitgebreide kennissen/vrienden kring? ;) Dat moet haast wel aardig in de kosten schelen t.o.v. hotels etc. En leuk om kennis te maken met die mensen en hun verhalen/ervaringen.

Je had zelf ook nog plannen om de rit nog eens te doen?

www.couchsurfing.org

-maak een route
-kies stopplaatsen
-zoek op couchsurfing naar "hosts" met een profiel dat jou aanspreekt in de buurt van die stopplaats en vraag of ze een couch voor de nacht hebben!


alle couchsurfers zijn mijn vrienden! :+

volgende week komt er een schot een dagje overbruggen richting antwerpen! :Y
Ik zou niet anders meer willen reizen!

Ik ga die rit ooit nog wel eens doen, momenteel wil ik deze zomer naar ijsland! :)
 
Zomer 2013 ook richting de NK, lekker Wild kamperen wat is toegestaan, en af en toe een fatsoenlijk bed!! Iemand nog tips gezien een motor pak wat aan te raden is??
 
Ook in de zomer?
Echt wel! Na Oslo reden we door een 'dal' met als hoogste punt + 2.051 meter. Effe foto's maken en toen moesten we de choke gebruiken om te starten...
En dan is het gewoon augustus.
Het kan er warm zijn, als je toevallig een tijdlang een hoge druk gebied hebt.
Maar ja....tis Noorwegen en daar zeggen ze ' there is no bad weather, only bad clothing'.
Altijd leuk als je vanaf een fjord over de rand naar beneden rijdt...het wordt steeds warmer.
 
Echt wel! Na Oslo reden we door een 'dal' met als hoogste punt + 2.051 meter. Effe foto's maken en toen moesten we de choke gebruiken om te starten...
En dan is het gewoon augustus.
Het kan er warm zijn, als je toevallig een tijdlang een hoge druk gebied hebt.
Maar ja....tis Noorwegen en daar zeggen ze ' there is no bad weather, only bad clothing'.
Altijd leuk als je vanaf een fjord over de rand naar beneden rijdt...het wordt steeds warmer.

Op 2000m hoogte zit er minder zuurstof in de lucht. Dat is de reden van de choke. Niet de temperatuur.

Maar je kan er sneeuw en hitte meemaken in één dag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan