Noordkaap in twee weken

WeirdyBeardy

MF'er
16 okt 2010
65
24
Zo mensen! De tickets zijn geboekt, nu moeten de coronacijfers nog een beetje meewerken: in september naar de noordkaap! Mijn eerste echte grote motorreis.

Met een maat gaan we van Kiel naar Gotenburg, daarna in flinke etappen naar het noorden. Twee weken later is de terugtocht Gotenburg-Kiel.

Ik ben al eens eerder in Noorwegen geweest met de auto. De prachtigste wegen gezien waarvan ik enkel maar kon denken “ik wou dat ik nu een motor onder mijn kont had”.

Met veel interesse heb ik enkele voorbereidingstopics gelezen maar voor iedereen is het natuurlijk anders dus ik hoop toch eigenlijk dat jullie me kunnen helpen met wat tips. O-)

We hebben de route uitgestippeld, die kan ik met jullie delen. Verder ben ik op het moment aan het nadenken over wat er allemaal mee moet, een checklist.

We willen geen tent meenemen, huisjes, hutjes en hotelletjes dus. Het plan is om van tevoren geen boekingen te maken en daar per dag te kijken waar we overnachten. Is dat een beetje te doen aldaar in september denken jullie?

Ook het eten en drinken maak ik me een klein beetje zorgen over. Het is nogal dun bezaaid daar qua inwoners en wellicht dus ook restaurants/supermarkten dus ik vraag me af of daar nog rekening mee gehouden moet worden.

Verder nog een dingetje, ik heb de motor nog niet zo lang. Ik heb er nu pas 1000 km opzitten dus hij krijgt deze week zijn eerste service beurt. Zijn er nog wazige dingen die je kunt verwachten als je op een vrij nieuwe motor ineens zo’n rit van 6000 km gaat maken?

Nou mensen de voorpret is begonnen, nu maar hopen dat alles kan doorgaan!
 
5000 km in Noorwegen en klein stukje Zweden van en naar Gotenburg.
Gemiddeld 50km per uur (als je dat over de hele afstand haalt in Noorwegen) is 100 uur in het zadel in 12 dagen (want dag 1 en dag 14 op en neer naar/van Kiel).
Dat is ruim 8 uur rijden per dag. Geen dag rust nemen. Ik hoop dat het weer mee zit in September.
Ik ben op de motor naar de Lofoten geweest (ik had/heb de Noordkaap niet op mijn Bucket list staan), maar ik had 5 weken de tijd.
Te veel eye candy in Noorwegen om van te genieten.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap er ook niet zo veel van om in 2 weken heen en weer naar de Noordkaap te gaan. Maar ieder zijn lol. Maar als je slecht weer hebt dan schiet het toch echt niet op. Maar veel plezier gewenst en ook vooral droog weer. Want vergeet niet dat het in september al kan sneeuwen in het noorden van Noorwegen. 🤔
 
Zorg voor smering voor je ketting , als je die hebt. Elke twee tankbeurten even smeren, je ketting kan snel droog worden in het noorden. En een bandenplaksetje is ook nooit weg, beetje afhankelijk van je route zijn de afstanden best groot tussen bebouwing. ( Zelf heb ik ride-on in de banden )
 
Ik snap er ook niet zo veel van om in 2 weken heen en weer naar de Noordkaap te gaan. Maar ieder zijn lol. Maar als je slecht weer hebt dan schiet het toch echt niet op. Maar veel plezier gewenst en ook vooral droog weer. Want vergeet niet dat het in september al kan sneeuwen in het noorden van Noorwegen. 🤔
Als je via Zweden gaat is de kaap goed bereikbaar in 4 dagen. Dan kun je daarna rustig afzakken naar het zuiden.
 
Ik heb er vorig jaar bijna drie maanden over gedaan.:] Twee weken vind ik dus ook erg kort, maar inderdaad, je enige optie is dan via de oostkust van Zweden en een stukje Finland naar het Noorden omdat je daar harder mag (en kan) rijden. In 3 dagen is dat te doen, je zit dan wel acht uur per dag op de motor. Ik weet niet of ik dat zou willen. Iets met hout en kont.
Als je op de terugweg van de Noordkaap merkt dat het krap wordt, kan je ter hoogte van Skjordal de E14 richting Zweden nemen, dan gaat het weer sneller zuidwaarts. En je hebt dan in elk geval wat meer tijd om een zeer mooi stuk van Noorwegen te beleven.
Ben benieuwd naar je route. Persoonlijk zou ik met slechts twee weken tijd de Noordkaap laten voor wat ze is (er zijn echt wel mooiere rotsen te zien in Noorwegen :) ) Een mogelijkheid is via Kiruna in Zweden af te buigen naar het Westen richting Narvik. Je bent dan al boven de poolcirkel (ook zo'n bucketlist item) en je rijdt vanaf Narvik naar beneden over leuke motorwegen tegen.
Hou rekening met langere reistijden daar waar je een veerpont moet nemen ( en nee, omrijden is geen optie, je praat dan al snel over 100-300km extra).

Over eten hoef je je weinig zorgen te maken: je moet toch elke dag tanken, ter plekke is er meestal wel een winkel. In bijna alle hutten is er een keukentje voorzien, de ene al wat uitgebreider dan de andere. Zelf koken is goed te doen. Ik kocht alle dagen twee blikjes bier in de winkel. Dat was betaalbaar. Zware bieren zijn niet te krijgen in de winkels. Wijn raad ik je af: mierzoet en niet te zuipen.
Restaurants zijn wat dunner gezaaid. Het is uiteraard duurder dan zelf koken.

Wat die hutten betreft; in september is het hoogseizoen voorbij en hoef je niet te reserveren. Gewoon op de bonnefooi. Google of de Norcamp app op je gsm is je vriend als je campings zoekt. Acsi is ook nog zo n app.

Koop in de eerste winkel waar je in Noorwegen komt muggenspray, ga je blij mee zijn. Het spul dat je hier koopt is minder effectief tegen die krengen in het noorden. Ga voor de spray, niet de "jungle oil", da's een vettige bedoening.

Voor je motor is een pech verzekering een goed idee. Het gebeurt wel eens dat bij panne de dichtstbijzijnde motorzaak een kleine 300km verderop (of erger: terug !) ligt. Depanneren is dan een dure zaak. Mij heeft het € 360 gekost, gelukkig terugbetaald door de verzekering.
Laatste tip: tank in Zweden niet van het blauwe pistool, E85 dus. Dat is pure methanol. Mijn motor vond dat niet zo leuk. 8)7
Succes met de verdere voorbereiding.
 
Als je in Noorwwegen van de drank afblijft is het redelijk betaalbaar. In Zweden kun je prima lunchen , vrijwel elke kroeg of restaurantje heeft een lunchmenu met drie gangen plus drankje voor rond de 15 euro. Het heet daar "Dagens "of, compleet , Dagensrattt . dat staat vaak al langs de weg aangegeven, en het is zelden een teleurstelling. En supermarktbier heet Lattol ( even de umlaut op de a en o erbij denken, dan spreek je het uit als let-eul )
 
Kijk natuurlijk zou het het mooiste zijn om drie maanden lang in Noorwegen te vertoeven maar werk en prive laten dat niet iedereen toe :-)

Het mooiste zou zijn om het doel te halen, dat is het bereiken van de Noordkaap. Noorwegen lekker op het gemakkie verkennen kan altijd nog een keer, maar ik denk ook niet dat we teleurgesteld zullen zijn ookal crossen we er dwars doorheen.

Er zijn best wat georganiseerde motorreizen die er ook ongeveer zo lang over doen. Het feit dat wij niet gebonden zijn aan een groep maakt het wel flexibel. Halen we het een dagje niet? Dan zien we het daar wel.

Onze route is gebaseerd op eentje die iemand eens deelde op Motoshare:
Bootreis Kiel - Gotenburg
Lillehammer
Trondheim
Rana
Bardu
Alta
Noordkaap
Oteren
Moskenes
Veerboot naar Bodo
Snasa
Molde
Beitostolen
Gotenburg - Kiel
En weer naar huus waar de koein staan te springen!
 
Ik heb het ook eens gedaan, 16 dagen. In Landrover uit het jaar kruik. Inclusief lofoten (2 dgn gebleven). Vond prima te doen, ben wel van de afstanden.

Was langs Noorse kust heen, Noordkaap, stukje Fins Lapland en door Zweden naar zuiden. Maar dat laatste vonden we saai en zijn halverwege weer doorgestoken naar Noorse kust.

Dit jaar niet, mss volgend jaar nog es doen. Was 2007.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je planning best wel krap is, en je gunt jezelf dan ook niet de mogelijkheid om wat rustiger aan te doen als er wat tegen zit, slecht weer ofzo. Dat is zeker niet ondenkbaar in september. Je merkt zeker in het noorden ook wel dat de dagen echt al flink korter gaan worden, dus doorrijden in de avond is ook niet echt prettig.

Als je snel naar de Noordkaap wil zou ik er persoonlijk voor kiezen om vanaf Gotenburg door Zweden omhoog te rijden, via de E45 of de E4. Daar heb je het minste oponthoud en kan je de meeste kilometers maken. Dan is de Noordkaap binnen 4 dagen goed haalbaar. Ik reed het in 3,5 dag vanaf Goteborg. Overnachting in Sveg, Arvidsjaur en Kautokeino. Etappes van ongeveer 700km. Vanaf de Noordkaap heb je dan nog ongeveer 10 dagen om terug te komen. Of je pakt wat meer tijd in het noorden, daar kom je niet zo snel weer terug, of je gaat wat sneller naar het zuiden want dat is het mooist.

Mogelijkheden voor overnachting zijn er zat, zeker in september. De meeste tankstations verkopen ook levensmiddelen, en tanken moet je toch. Restaurants zijn duur, en buiten het seizoen ook vaak beperkt open, bv alleen in het weekend. Ik zou er niet op rekenen dat je dat elke dag treft.

Over de motor zou ik me niet druk maken, tenzij je een of ander Chinees barrel van 500 euro hebt.
 
Naar Zweden via de brug is ook goed te doen. Maar zo'n race naar de ijzeren bal op de Noordkaap een beetje jammer. Er is daar zoveel te zien.

Paar daagjes zuid Zweden rond grote meren is onvergetelijk. Terug via de kust van Noorwegen.

Ik zou er meer tijd voor uittrekken, of de reis korter maken.
 
Het gaat om de reis, de tocht door het verlaten gebied . De toendra, het barre gebied. Tirol is lieflijk, de Alpen spectaculair, maar in Lapland en het hoge noorden is er nog leegte. De weg vanuit het noorden naar Kiruna is zo'n voorbeeld. Er loopt een spoorweg, maar nauwelijks een trein, en aan de linkerkant zie je alleen leegte. Dat is nu net de charme. Als je niet goed alleen kunt zijn en pleinvrees hebt, ga dan niet daarnaartoe. Persoonlijk vind ik grote mensenmassa's zoals in voetbalstadions iets wat heel dicht bij de hel komt. Ik werkte een poos in India, vlak bij ( 4 uur met de trein) Mumbai. Dat is de hel, en Lapland dan de hemel. Ook reizen in groepen bevalt me ook niet echt, je kijkt naar de uitlaat van je voorganger die de meute leidt. Ik leid liever zelf, in plaats van te volgen. Kies maar waar je je gelukkig bij voelt.
 
Ik denk dat je planning best wel krap is, en je gunt jezelf dan ook niet de mogelijkheid om wat rustiger aan te doen als er wat tegen zit, slecht weer ofzo. Dat is zeker niet ondenkbaar in september. Je merkt zeker in het noorden ook wel dat de dagen echt al flink korter gaan worden, dus doorrijden in de avond is ook niet echt prettig.
Natuurlijk heb je in het noorden niet meer 24-uur licht zoals midden zomer.
Maar op 21-23 sept staat de zon recht boven de evenaar, wat betekent dat de dagen over de hele wereld even lang zijn.
Dus op de Noordkaap is de dag net zo lang als bij ons eind september. Dat is 12uur donker en 12 uur licht.

Maar evengoed is dat toch wel kort.
Enige jaren geleden ben ik ook in sept op vakantie geweest. Ja, dan is 't 's avonds wel vroeg donker.
Aan de andere kant is 't dan overal heerlijk rustig. Dat maakt heel veel goed!
 
Noordkaap in twee weken via die route lijkt me flinke uitdaging. In 2017 heb ik het in 20 dagen gedaan, dat waren toch wel redelijk lange motordagen.
De gemiddelde snelheid ligt een stuk lager dan op de auobahn in Duitsland.
Heb je hutten geboekt? Bij slecht weer kan het zomaar zijn dat alle hutjes bezet zijn, ik kan je aanraden toch slaapspullen mee te nemen.
Kijk ook voor kortere ferries naar de vertrektijden, kom je net te laat dan kun je zomaar wel eens een uur of langer moeten wachten en had je die lange koffiepauze er voor beter wat korter kunnen houden.
In de bijlage mijn paklijst, ook zo ongeveer voor de Noordkaap gebruikt, we kookten niet onderweg: onbijt kochten we de avond er voor, lunch bij een tankstation en diner ergens in een restaurant.
 

Bijlagen

  • paklijst.pdf
    116,2 KB · Weergaven: 83
Hoe zit t eigenlijk met tanken in het noorden van skandinavië? Moet je dat echt goed in de gaten houden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan