Norton Dominator van 1957 leeft weer

Bekijk bijlage 1598506

Hij is er nog hoor en staat momenteel lekker warm in de woonkamer, al vanaf het najaar en straks gaat hij weer naar de garage en ga ik echt eens flink in de carburatie duiken. De magneetontsteking werkt nu prima en hij start koud ook goed, maar als hij goed warm is gelopen en een kwartierje staat wil hij niet meer starten.

De carburateur wordt niet echt warm, heb ik isolerende pakkingen tussen, dus ik weet nog niet echt wat het probleem is, maar daar kom ik wel achter. En dan gaan we komende zomer wat vaker met hem rijden, want daar is ie voor.
Vriend van mijn vader heeft heel veel problemen gehad met warm starten van zijn Norton.
Lag uiteindelijk toch aan zijn magneet ontsteking.
Is geloof wel 3 x gereviseerd.
Zal eens vragen of het al opgelost is.

Groeten Willem
 
Vriend van mijn vader heeft heel veel problemen gehad met warm starten van zijn Norton.
Lag uiteindelijk toch aan zijn magneet ontsteking.
Is geloof wel 3 x gereviseerd.
Zal eens vragen of het al opgelost is.

Groeten Willem
Maar hij heeft het probleem ook als ik hem met de bobine ontsteking start, dus denk ik dat het aan de carburatie ligt. De bougies zijn ook zwart.
 
Maar hij heeft het probleem ook als ik hem met de bobine ontsteking start, dus denk ik dat het aan de carburatie ligt. De bougies zijn ook zwart.
Dat zou goed kunnen. Dat is mijn ervaring met mijn Russen ook. Te rijk onderin start waardeloos als de boel warm is (en uitstekend bij koud).
 
Heel mooi verhaal, benieuwd of ik je eens in de buurt tegen kom.

De link naar het restauratie verslag doet het helaas niet.
 
De nu 66 jaar oude Norton. Ik heb hem nu 9 jaar en in die 9 jaar heb ik er 295 km mee gereden en dat komt in hoofdzaak omdat hij regelmatig problemen had met het starten.
Ik heb twee keer de magneetontsteking laten reviseren, de eerste keer heeft hij daarna een paar seconden gevonkt en toen was hij weer overleden. En degene die het voor me had geregeld gaf niet thuis, maar die is inmiddels overleden en over de doden niets dan goeds, maar hij was wel een oplichter.

Na de tweede revisie heeft hij het een maand goed gedaan, maar toen was het weer over. Ik ben toen met het apparaat naar IJmuiden gereden om hem te laten remagnetiseren, maar toen had hij helemaal geen vonk meer en ook geen magnetisme. Hij was dus niet geremagnetiseerd maar gedemagnetiseerd, hulde voor die vaklui.
Ik heb toen een andere magneetontsteking gekocht op een beurs, maar die doet het ook niet meer. Dus gebruikte ik alleen de contactpuntjes daarvan om de bobine van een lelijke eend aan te sturen.
Maar dan loopt er een vrij grote stroom via twee kleine koolborsteltjes en dat geeft wat teveel weerstand.

Maar toen kreeg ik van Rob RD een Velleman kitje, dat is een elektronische ontsteking en daarmee liep hij met een enkele trap, maar dat werkt niet met positief aan massa en gebruikt zo'n 20 watt en dat is met een 60 watt dynamo wel wat veel.
Dus bestelde ik een Thorspark elektronische ontsteking in Engeland en daarmee start hij heel goed en dat gebruikt maar 2 a 3 watt. Maar toen kwam het volgende probleem: koud start hij prima, maar als hij goed op temperatuur was wilde hij met geen mogelijkheid weer tot leven komen en wat me opviel is dat de carburateur vrij warm werd.

Vroeger was dat geen probleem, maar met de moderne benzine kennelijk wel. Dus wat heb ik gedaan, een pakking gemaakt van dikke MDF, de gaten in de carburateurflens 2 mm groter geboord, om de beide tapeinden 3 krimpkousjes gebeund en onder de moeren met stalen ring een fiber ringetje, zodat er geen metaal op metaal contact meer is tussen de kop en de carburateur.
En vanmiddag een stukje gereden tot hij goed op temperatuur was, tijdje laten staan en de carburateur bleef koud en hij startte redelijk goed. Hopelijk is het probleem nu opgelost.
 

Bijlagen

  • 385916983_1561379514690094_3770371663350036179_n.jpg
    385916983_1561379514690094_3770371663350036179_n.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 5
Dat MDF zal het niet zo gek lang volhouden, maar daar komt wat anders voor, is geregeld.

Overigens wil ik nog wel ff kwijt dat het rijden met zo'n motor een belevenis is, dat vond ik 57 jaar geleden en dat vind ik nog.

Hij zal ergens tussen de 35 en 40 pk hebben, maar gaat er nog behoorlijk snel vantussen en je denkt eerder aan 50 a 60 pk, maar standaard heeft zo'n 600 cc Norton 32 pk, maar deze heeft een hogere compressie en dat merk je heel goed met aantrappen.
 
Mijj geerfde Mercury rijd ook heerlijk , gaat inderdaad goed van zijn plaats.
Kopje van bloemendaal reed ik de rest van de groep zoek.Bekijk bijlage 1931714
Mooie brommert, slimline frame en een mooie voorrem, niet standaard. Ik heb twee Honda Supermagna's met 88 pk en die zijn behoorlijk snel, maar als ik heel eerlijk mag zijn vind ik de Norton fijner rijden. Wat ik wel mis is een startmotor, want ik ben een hoogbejaarde ouwe lul.

En dan dat geluid van zo'n oude staande twin, klinkt mij als muziek in de oude oortjes.
 
Wel jammer dat je er zo weinig mee rijdt, zo is ie natuurlijk nooit in de buurt te horen en zien :)
 
Dat MDF zal het niet zo gek lang volhouden, maar daar komt wat anders voor, is geregeld.

Overigens wil ik nog wel ff kwijt dat het rijden met zo'n motor een belevenis is, dat vond ik 57 jaar geleden en dat vind ik nog.

Hij zal ergens tussen de 35 en 40 pk hebben, maar gaat er nog behoorlijk snel vantussen en je denkt eerder aan 50 a 60 pk, maar standaard heeft zo'n 600 cc Norton 32 pk, maar deze heeft een hogere compressie en dat merk je heel goed met aantrappen.
Voor Harleys hebben ze zo’n spacer te koop. Hier een een link, misschien kun je er wat mee.
MANIFOLD SPACER - Zodiac
 
Voor Harleys hebben ze zo’n spacer te koop. Hier een een link, misschien kun je er wat mee.
MANIFOLD SPACER - Zodiac
Zoiets moet het wel worden, maar deze is 2.5 inch hoh tussen de tapeinden en de Amal Monoblock is daar 2 inch en het centrale gat zal ook wel een stuk groter zijn dan van de Amal. Maar bedankt voor de link.
 
Mooie brommert, slimline frame en een mooie voorrem, niet standaard. Ik heb twee Honda Supermagna's met 88 pk en die zijn behoorlijk snel, maar als ik heel eerlijk mag zijn vind ik de Norton fijner rijden. Wat ik wel mis is een startmotor, want ik ben een hoogbejaarde ouwe lul.

En dan dat geluid van zo'n oude staande twin, klinkt mij als muziek in de oude oortjes.
Heb zelf een eerste model speed triple voor op de straat , maar daar kan ik moeilijk rustig op rijden.
De Norton is perfect voor relaxed touren.
Geluid is inderdaad top.
 
Ik heb zaterdag ook het inlaatspruitstukje thermisch geïsoleerd van de cilinderkop, vanmiddag een eind gereden, de motor was goed op temperatuur, hem op de standaard gezet en met tussenpozen hem gestart en dat deed hij prima.

De carburateur blijft nu gewoon koud en het startprobleem kwam dus door het warm worden van de carburateur. Koud deed hij het steeds prima, maar warm was hij met geen mogelijkheid te starten.

Vreemd, want 57 jaar geleden deed hij het altijd, dus het moet de benzine zijn.
 
Ik heb zaterdag ook het inlaatspruitstukje thermisch geïsoleerd van de cilinderkop, vanmiddag een eind gereden, de motor was goed op temperatuur, hem op de standaard gezet en met tussenpozen hem gestart en dat deed hij prima.

De carburateur blijft nu gewoon koud en het startprobleem kwam dus door het warm worden van de carburateur. Koud deed hij het steeds prima, maar warm was hij met geen mogelijkheid te starten.

Vreemd, want 57 jaar geleden deed hij het altijd, dus het moet de benzine zijn.
Mooi dat ie het nu weer goed doet met starten Han! Maar wat ik me nou afvraag, hoort er standaard niet zo'n isolatie stukje tussen de carb en de kop te zitten?
Bij mijn BSA A10 zat dat er standaard tussen, gemaakt van een soort kunststof, leek wel bakeliet.
Zoiets dus, een spacer:
Carburettor Parts - Superb Quality, Great Price, Superb Motorcycle Parts for BSA Triumph and Norton
 
Dat soort pakkingen zitten wel standaard tussen de kop en het inlaatspruitstuk. Maar de warmte wordt nog overgedragen door de tapeinden en moeren en de carburateur zit koud tegen het spruitstuk, met een grote o ring er tussen.
 
Wat ook wel eens gedaan werd, is een hitteschildje tusen de kop en de carburateur tegen de stralingshitte.

Bij Harley's loopt de brandstofleiding tussen de cillinders door, die isoleren helpt bijvoorbeeld ook tegen beroerd lopen in hete omstandigheden.

Het zijn soms de kleinste dingen.
 
Met technische problemen blijkr het vaak heel simpel te zijn, maar je moet er wel achter zien te komen waar de oorzaak zich bevindt.
Zo reed ik van de week met de Norton en hij liep prachtig, maar als ik volgas gaf protesteerde hij.

Het was geen kwestie van inhouden, hij had gewoon geen ontbrandingen meer en als ik dan gas terug nam pakte hij weer op en liep als nieuw.
Benzineslang losgehaald, maar dat stroomde hard genoeg.

Nou is zo'n Amal monobloc een simpele carburateur, vaste vlotterkamer, geen membraan, gewoon een gasschuif welke omhoog gaat met de gaskabel. Aan de onderkant een grote zeskant met de hoofdsproeierhouder, maar waar ook de naaldsproeier in zit.
En helemaal aan de onderkant daarvan zit een afsluitdop en als je die er afhaalt kun je de hoofdsproeier er uit draaien.

En in die dop zat een heel klein flintertje vloeibare pakking, afkomstig van het deksel van de vlotterkamer.
Als je met weinig gas rijdt is er weinig stroming door de sproeier, maar met volgas zuigt ie dat stukkie pakking tegen de hoofdsproeier en blokkeert hij het gaatje.

Ik heb mijn hele werkzame leven technische problemen moeten oplossen en daar heb ik nog steeds gemak van.
 
Vanmiddag de laatste rit van dit jaar gemaakt en hij loopt geweldig en houdt niet meer in.

Tank leeg laten lopen en nu staat hij in de huiskamer, droog en warm tot het voorjaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan