Oliekenners meld u

Slip

MF veteraan
23 mrt 2005
4.838
37
Tiel
Ik denk laat ik eens een lekker stukje gaan rijden vanmiddag. Pak aan, helm op, motor warm laten draaien en ik was op weg. Na ongeveer 2 kilometer ging het olielampje aan, dus toen ben ik maar weer omgekeerd. Eenmaal thuis aangekomen heb ik het oliepeil gecheckt en er zat dus inderdaad nog maar weinig olie in. Dus ik voel goed vertrouwen op weg om olie te kopen bij een benzinestation (de motorzaken waren inmiddels dicht). Alleen geen enkel benzinestation had de olie die ik in mijn motor heb zitten ;( :(

Er zit BelRay EXS 10W50 vol synthetische motorolie in, die er tijdens de grote beurt in is gegaan.

Nu zijn mijn vragen: a.'Waar kan ik 10w50 vol synthetische motorolie kopen'? b. 'Of heeft iemand dit nog liggen en kan ik het van hem of haar overkopen, zodat ik morgen kan rijden'? c. 'Kan ik het mixen met 10W40 vol syntheet'?

Bij voorbaat dank mensen.
 
2 verschillende oliesoorten mixen is 1 hele slechte olie. Zelfs als je bijv. castrol olie met halfords olie mixt met dezelfde codering wil het niet goed werken. Of je zult het hele systeem moeten uitspoelen of dezelfde olie (van hetzelfde merk) moeten gebruiken.
 
ik zou me eerst maar eens afvragen waarom er nog maar zo weinig in zit.. :S
hoe lang geleden was die beurt..??
 
Peil de olie ook even als het blok goed afgekoeld is, je had hem nou al warm laten draaien en een heel klein stukje gereden. Weet niet of je gelijk al je olie ging peilen toen je terug was of dat je daarmee heb gewacht tot het blok koud is. Dit kan namelijk ook schelen in je oliepeil.
 
ik zou me eerst maar eens afvragen waarom er nog maar zo weinig in zit.. :S
hoe lang geleden was die beurt..??

400 km. geleden, Alleen maandag heb ik de dyanamodeksel laten vervangen en toen hebben ze er dus geen extra olie bij gedaan.
 
als je maar een oorzaak weet waarom er te weinig in zit..!!

je kunt vast wel met een vergelijkbaar soort olie gaan mixen en
gaan tobben.., maar echt optimaal is dat niet...
en dan doe je er wijs aan om daarna ( mocht je dat doen )..,
alles te verversen.

straks hoor je over een jaar..., of twee..., ineens een klein
rateltje ontstaan..., en denk je 'waar komt dat nou vandaan..?'
zie hier een mogelijke oorzaak...

maar er zal morgen toch vast wel ergens een motorzaak
zijn die geopend is..:S
 
2 verschillende oliesoorten mixen is 1 hele slechte olie. Zelfs als je bijv. castrol olie met halfords olie mixt met dezelfde codering wil het niet goed werken. Of je zult het hele systeem moeten uitspoelen of dezelfde olie (van hetzelfde merk) moeten gebruiken.

Leg eens uit waarom dan? Wat werkt er dan niet goed?
 
Geen getreur! Ik lees net op de site van motoport dat het bij alle vestigingen PIMP your Bike weekend is tot en met 22 april. Dus ik ga morgen gewoon olie kopen *D
 
Volgens mij is het zo dat je olieen met dezelfde viscositeit en dezelfde eigenschappen wel kan mengen, dus vol synthetisch met vol syntetisch en dan ook 10W40 met 10W40, merk hoort in princiepe niet uit te maken. Maar hoe kom je er dan achter wat voor olie er in je blok zit?
(10w40, 10w50 of misschien wel 20w50) Want volgens de handleiding moet ik er 10w40 in gooien voor gebruik in alle seizoenen, maar ik weet dus niet of de vorige eigenaar er iets anders in heb gedaan (en of het dan mineraal, half of volsyntetisch is).

En als je dan wil wisselen van oliesoort, kan je dan gewoon het blok helemaal leeg laten lopen en hem weer helemaal vullen met nieuwe olie, of moet je hem echt helemaal doorspoelen?
 
Geen getreur! Ik lees net op de site van motoport dat het bij alle vestigingen PIMP your Bike weekend is tot en met 22 april. Dus ik ga morgen gewoon olie kopen *D
kijk eerst maar eens welke olie word voorgeschreven voor jouw motor als het altijd een half syntheet is geweest en jij gooit er opeen full syntheet in kan het zijn dat je motor olie gaat zuipen of de koppelinmg gaat slippen, bij mij was het eerste het geval. Ik ben toen gaan flushen en heb er netjes weer half syntheet in gegooid en nergens meer last gehad...
 
Zoals gewoonlijk wordt er weer een hoop onzin beweerd. :(

Alle soorten en viscositeiten motorolie zijn mengbaar, dit is wettelijk geregeld.
De motor ondervindt hiervan geen schadelijke gevolgen, diet in viscositeit en niet in dopes. :)
Bijvullen met dezelfde olie is wel beter, maar het scheelt niet veel. :)
 
Zoals gewoonlijk wordt er weer een hoop onzin beweerd. :(

Alle soorten en viscositeiten motorolie zijn mengbaar, dit is wettelijk geregeld.
De motor ondervindt hiervan geen schadelijke gevolgen, diet in viscositeit en niet in dopes. :)
Bijvullen met dezelfde olie is wel beter, maar het scheelt niet veel. :)


:^
 
Volsyntheet vind ik ook een beetje overkill wat mij betreft.
Of je moet zo lam zijn dat je om de 20.000km pas je olie wisselt.
Gewoom halfsyntheet 10W40 van een bekend merk is meer als voldoende.
 
Zoals gewoonlijk wordt er weer een hoop onzin beweerd. :(

Alle soorten en viscositeiten motorolie zijn mengbaar, dit is wettelijk geregeld.
De motor ondervindt hiervan geen schadelijke gevolgen, diet in viscositeit en niet in dopes. :)
Bijvullen met dezelfde olie is wel beter, maar het scheelt niet veel. :)
:^
Heb het laatst nog eens nagevraagd bij het kopen van een ander merk olie dan ik voorheen had (andere dealer met een ander (huis)merk) of ik bij de Bel-Ray die ik erin ging gooien het restje Valvoline kon gebruiken voor bijvullen.
Zolang het hetzelfde type olie is (dus 10W40 bij 10W40) is het geen enkel probleem.
 
Voor zover ik weet is een verschil in merk niet zo erg, viscositeit ook niet. Maar Vol syntetisch met half syntetisch mengen kan geloof ik niet
 
Voor zover ik weet is een verschil in merk niet zo erg, viscositeit ook niet. Maar Vol syntetisch met half syntetisch mengen kan geloof ik niet

jawel. :Y

Een half syntheet kun je mengen met mineraal en volsyntheet maar een mineraal kun je niet mengen met volsyntheet.
 
Ik frituur altijd in olijfolie :9
Ik frituur in de schuur, want als ik in de olie ga zitten wordt het zo'n rotzooi :+

@TS: Waarom stop je niet meteen als je lampje gaat branden?
Mijn nichtje reed ook nog even 2 km langszaam door met de auto toen het lampje ging branden, want ze was bijna bij haar werkt. Gevolg: 2500 euro schade: motor uitbouwen, andere kop en carterpan, enz.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan