Oliekoeler op XR

klopt... meer toeren betekent ook snellere oliecirculatie en dan heeft de olie ook minder tijd om af te koelen (maar ook minder tijd om op te warmen...hmmm)..

Bij langzaam rijden heb je weer minder rijwind en is het idd logisch als de kop wel wat warmer wordt...

En meer verbrandingen, dus meer hitte.

Toch kon ik het begin niet geloven dat die temp meter goed aangaf, in het terrein, na elke bocht flink aan het gas hangen, stijle zandhellingen op rijden enz het ding krijgt veel meer op z'n klote, maar de olietemperatuur is lager dan bij 120 op de snelweg ?
 
Heb zelf nog niet ge-offroad met het metertje maar ben benieuwd. En idd, op de snelweg zit je constant op een boel vermogen wat veel warmte ontwikkeling met zich mee brengt in tegenstelling tot lekker spelen waar het bij gas stoten blijft en de olie niet echt de kans krijgt heet te worden, i think :) maar dat rijwind verhaal is dan weer een beetje vreemd...zal wel luchtgekoeld eigen zijn..
 
lag vannacht in mn bed te denken...en ik begrijp nu waarom de bypass afgesloten moet worden idd..

weet niet waarom ik het niet begreep :)

maargoed... zit erover te denken om even bij de bouwmarkt te kijken of compressorkraantjes er in 2weg bestaan...als dat zo is zullen ze ook wel in olievorm te krijgen zijn....zo niet, dan douw ik er zo'n luchtdruk ding op...zie vanzelf wel of het werkt of niet :)
 
stupid.gif
 
ik wacht af...het schiet niet echt op met de onderdelen (tandwielen zijn duur :( martijn weinig geld)..
 
ga eerst eens een blok bouwen dat de eerste oliewissel haalt man! })

Vink ook, ik heb ik welk weer dan ook nooit temperatuurproblemen gehad, altijd vol raggen, non-stop 140 uit de Ardennen naar huis, boeit allemaal geen reet. Ook met andere nokken en carb's die er bij mij op gaan komen (heb toch tijd zat |( ) ga ik me daar echt niet druk om maken.

Heb ook ooit gehoord dat als je oliekoeler stuk gaat, dat je hem dan net zo goed weg kunt laten bij veel fietsen waarie standaard op zit.
 
Vink ook, ik heb ik welk weer dan ook nooit temperatuurproblemen gehad, altijd vol raggen, non-stop 140 uit de Ardennen naar huis, boeit allemaal geen reet. Ook met andere nokken en carb's die er bij mij op gaan komen (heb toch tijd zat |( ) ga ik me daar echt niet druk om maken.

Heb ook ooit gehoord dat als je oliekoeler stuk gaat, dat je hem dan net zo goed weg kunt laten bij veel fietsen waarie standaard op zit.

Vaak is stukgaan hetzelfde als lek gaan en lekkende radiateurtjes worden vaak 'gefixt' door een lamel (of iig zo'n baan) gewoon af te knijpen...daardoor koelt ie weer minder en krijgt de hele koeler intern meer weerstand. kan begrijpen dat ie dan beter weggelaten kan worden.

Maar idd...blok gaat eerst in elkaar...blok hoeft niet open voor een oliekoeler, maar mocht het nodig zijn de koeler te plaatsen wil ik wel weten hoe...dat ik dan niet weer een week zit te kutten voordat ik weer kan rijden.
 
ik heb weleens in 192 een xr gereden.
veel op de weg ,en een oliekoeler is dan eigenlijk wel van toepassing.
ik heb 2x mijn dinamo moeten vervangen omdat de olie te heet werd,
en de dinamo eruit brande en ik strande, langs de weg.
ik heb ook wel eens nadien een engels blad gelezen,
waarbij die motor xr ook was voorzien van een oliekoeler.
dat werkte goed wand er werden veel snelweg kilometers gemaakt.
de oliekoeler zat gewoon tussen de leidingen gemonteerd,
en dat ging goed
 
ik heb weleens in 192 een xr gereden.
veel op de weg ,en een oliekoeler is dan eigenlijk wel van toepassing.
ik heb 2x mijn dinamo moeten vervangen omdat de olie te heet werd,
en de dinamo eruit brande en ik strande, langs de weg.
ik heb ook wel eens nadien een engels blad gelezen,
waarbij die motor xr ook was voorzien van een oliekoeler.
dat werkte goed wand er werden veel snelweg kilometers gemaakt.
de oliekoeler zat gewoon tussen de leidingen gemonteerd,
en dat ging goed

kijk aan :) iedereen met zn gezwets dat de olie makkelijk 120 graden aankan :)
Zal best dat de olie het aankan, maar de spoelen vinden het idd minder leuk (neem aan dat bij jou je ontstekingsspoel verrot ging? die zijn al zwakjes bij xr en hete olie vinden ze niet leuk idd...dynamo zelf kan wat meer hebben).

Zo... zodra de olie nu dus boven de 100 uitkomt komt er een koeler op.
 
ik heb de topic eens gelezen maar is het nu beter om een olie koeler te moteren op een xr?

iedereen zegt wat verschhillends
omdat je ook geen te koele olie moet hebben voor het goed lopen van je moter

waarom zou je het er opbouwen als het er standaard niet op zit.

of is het toch een goede verbetering?

waar kun je eigelijk die olie temperateur meter monteren? is daar een standaard gaatje voor ergens?
 
Die meter kun je zo kopen voor in de vuldop. Bij een XR ook in t frame denk ik? :?

Ik heb er ook een, is nog goed nauwkeurig ook. :Y

Bij louis.de enzo kun je ook digitale olietemperatuurmeters voor in de aftapplug krijgen geloof ik.
 
tada zit dus achter het zwarte tankontluchtingsslangetjs dus gewoon als vervanging van de olie peilstok
full
 
jep zo heb ik m ook op mn beemer, mooie plek er ook voor met zo'n dry sump.

En een goede meetplek denk ik aangezien het een van de koudere plekken in het oliecircuit is.
 
Op m'n 660 stond de Citroen koeler hier.Mooi uit de weg ;)



Juist 2 plaatjes maken ,ophanging komt mooi overeen met die van de tank,fexibels op de metalen stijgleiding.Spatbord achteraan inkorten ivm koeling :]
 
Op m'n 660 stond de Citroen koeler hier.Mooi uit de weg ;)

(Afbeelding)

Juist 2 plaatjes maken ,ophanging komt mooi overeen met die van de tank,fexibels op de metalen stijgleiding.Spatbord achteraan inkorten ivm koeling :]

die foto is ook al 3 jaar niet geresized ;)

vond dat ook een mooie plek voor de koeler, maar heb nog een paar puntjes:
- geen last van steeninslag?
- framebuis blokkeert ietwat de stroming

verder heb je helemaal gelijk. Als de koeler te hard zn best doet is dat een hele mooie plek :)

en fullthrottle... ik maakte uit een ander topic op dat ze in de fabriek alles al optimaal maken dus je het best niets aan je motor kunt veranderen.
 
en lukt het een beetje?
nog wat inspiratie van een best wel vette xt600
(Afbeelding)
link

had mail terug van gerben...mn plan is nu wel redelijk duidelijk, maar ik ga eerst even afwachten wat er met de temperatuur gebeurt. Volgens gerben gaat de temp zo'n 40 graden omlaag en dat is zelfs met 120 graden nog teveel koeling.

Toch maar eens op zoek gaan naar een soort kraan ofzo...
 
Terug
Bovenaan Onderaan