Oliekoeler op XR

Zit een hoop werk (en geld) in, maar mooi kan ik het niet vinden. Zulke koelersetjes kun je zo bij Kedo kopen, past vast ook wel op een XR. Thermostaat kost 54,90. Die gaat open bij 74 graden, en heeft bij 80 graden volledige doorgang. Hier op het plaatje heeft hij 4 aansluitingen.

Oh, Martijn, hoeveel heb je over voor een (gebruikte) TM40?
 
Zit een hoop werk (en geld) in, maar mooi kan ik het niet vinden. Zulke koelersetjes kun je zo bij Kedo kopen, past vast ook wel op een XR. Thermostaat kost 54,90. Die gaat open bij 74 graden, en heeft bij 80 graden volledige doorgang. Hier op het plaatje heeft hij 4 aansluitingen.

Oh, Martijn, hoeveel heb je over voor een (gebruikte) TM40?
Vechroomd kappie, boutjes...ook niet? anyway, how ya doin' dude :) kan je alweer sleutelen? :P
 
Jaa, die specifieke detail foto is wel :9~ maar de rest van de bike is net effe teveel |(

Ik ben weer aardig op de been, kan binnenkort met 1 kruk gaan lopen. Kan alleen m'n been niet ver genoeg buigen nog, die spier is verkort, dus die moet opgerekt worden. Sleuteld lastig, maar ik ben nog zoekende naar nokkenasje en evt carb's.. dus valt nog niet heel veel te doen.
 
nog een foto voor je tijntje
engine_latest.jpg
 
owja

heb mn thermostaat binnen :)

Ding is wat groter dan verwacht maar dat maakt helemaal niets uit.
Zit nog steeds met waar ik de rad ga plaatsen..heb al heel veel mogelijkheden en ben er nog steeds niet uit...dus ik kijk na mijn vakantie nog wel even.
laatste keer bleef ie mooi 110 dus dat viel me mee :)
 
De koeler zit erop!

Ging opzich best prima...even wat beugeltjes gemaakt..koeler zwart gespoten en gemonteerd.
alleen het onderste ophangpunt was een probleem want dat kon ik nergens aan vast maken. Ik heb besloten het maar aan de windhapper te maken. En het mooie is dat ze elkaar nu ondersteunen. De kap zit een stuk steviger (ophangpunt had ik niet aangesloten bij die kappen) en de koeler zit ook toppie nu.

Alles wat ik gebrouwen had (lekker lassen weer...) meteen ook opnieuw gespoten.
Heb de leidingen er maar weer afgetrokken want de koeler wordt voorlopig nog niet aangesloten.

Wordt wel weer een gekut met de tank erafhalen, en kleppenstellen is dus nu weer nóg meer werk maargoed...

Kleppen ook gesteld vandaag...was maar één klep die ik toch maar wat strakker gezet heb...rest stond nog perfect.
Verder mn blok (hopelijk) weer oliedicht gemaakt met epoxy. Denk dat de keerring van de koppelingsas ook niet meer goed is maar dat is niet zoveel werk om te vervangen.
Ook mijn dempert wat steviger gemaakt, heb een moertje op de pijp gelast waardoor de pijp nu ook op het frame vast kan, zoals bij origineel.

De verkoper (jetrho van MF) had em volgestopt met staalwol :( dus dat is er nu allemaal uitgefikt en ligt los in de demper. Ik laat het lekker zo..rest fikt er vanzelf nog wel uit.

De afdichting tussen voorbochten en demperpijp had ik met gewone afplaktape gedaan }) maar dat is ook gewoon verdwenen. Geen restjes meuk ofzo..gewoon weg. Dus waarschijnlijk heeft een auto achter me een keer een vuurbal op zn voorruit gehad.

Dan wat fotos

full
 
full



owja, enige nadeel..het kopje van een van mijn kroonplaatbouten kwam nét tegen de koeler aan.
HEb ik heel simpel opgelost, paar keer flink hard naar links sturen en de oliekoeler 'aangepast'.

je ziet er weinig van, behalve dat de lak eraf is.
Het zijn de oliekanaaltjes, waar nog geen lamellen zitten. Heb hooguit 5% olieflow verneukt. Koeler is niet eens lek dus ik vind het allemaal prima zo.

Nu nog aansluitingen kopen voor mijn oliethermostaat, bedenken waar ik de thermostaat ga plaatsen (niet bij de uitlaat denk ik) en dan bedenken hoe en waar ik de leidingen plaats.
Het lastigste is iig achter de rug.

edit: zie net de beschrijving van de thermostaat, de thermostaat zelf is de bypass al, wat betekent dat ik veel teringzooi teveel heb gekocht zoals die kraan, Tsplitsingen enz enz enz.
Maargoed.. scheelt weer :) hoef dus alleen die thermostaat aan te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
werken moet ie...

had em beter wit kunnen spuiten dan...want zwarten werken niet ;)

ow wat flauw.
 
Remleiding had de neiging soms tussen rad en kroonplaat te komen, en er werd al vaker opgemerkt dat ik daar eens wat aan moest doen.

Op een van de foto's zie je op de voorkant van de kroonplaat een tapgaatje zitten, daar zit de remleiding nu aan met zo'n beugeltje :)
ook weer nice.

Kortom, hoop dat ie de vakantie goed doorkomt.
Vandaag geen tijd meer om aansluitingen te halen voor de thermostaat.
 
tot die koeler uit die eend een keer verstopt zit...

ik geef het een kleine verstoppingskans. Die olie is zo dun dat het meeste hopelijk wel meespoelt en hoeveel bende komt er nou in mijn koeler als ik em goed heetrij.
Komt als het goed is sowieso niet veel bende in de olie (hoop ik). Denk dat de oliefilter en het zeefje een goeie indicator zijn.

Maar toch, het is wel een goed en belangrijk punt om in het achterhoofd te houden. Toch bedankt dat je me er even op wijst :)

Denk dat ik maar een onderhoudsintervalletje inlas, gewoon één keer in de zoveel tijd van binnen reinig. Weet alleen niet hoe...iemand een idee?
 
vraag me af hoeveel het scheelt... aan de kleur zal het niet liggen en heb niet binnenin de lamellen lopen spuiten, 90% van het warmte afgevend oppervlak is gewoon nog kaal.
 
vandaag even M18 aansluitingen gehaald voor in de thermostaat.
Kon alleen knelfittingen krijgen waar ik dus de nippels in kon zetten die ik vorige keer had gekocht.
Weinig keus, dus dat maar doen. Weer meer dan 20 euro kwijt maargoed.

daarna in de zon met een sigaretje en een vriend discussieren waar de beste plek was om de thermostaat te monteren, rekeninghoudend met de warmte van het motorblok en de lengte van de leidingen.

Wilde de leidingen het liefst zo kort mogelijk hebben om de weerstand te verkleinen en de thermostaat niet bij de uitlaat hebben.

Opties waren, onder het motorblok, vlak achter de carterbescherming.

Opzich een enorm mooie plek, uit het zicht, leidingen mooi weg te werken en geen enorm lange leidingen nodig en ver van de uitlaat af.

Nadeel is dat de gronspeling een cm kleiner werd, is nog mee te leven, maar erger is dat ik nooit meer mijn motorliftje eronder kon gooien, want dan zou ie op de thermostaat rusten. Viel dus direct af om deze reden.

Andere optie was voor op de framebuis, zou qua leidinglengte perfect uitkomen, maar dan zit ie mijn inziens te dicht bij de uitlaat, en heb eigenlijk geen mogelijkheid om de thermostaat te bevestigen (zitten ook geen bevestigingspunten aan dat ding). Hij zit dan wel in de rijwind wat opzich wel voordelig is.

Vriend van me kwam met de plek waar ik ook mijn koeler wilde zetten, achter het voorlampkapje. Heb ik maar van afgezien omdat als ik hem in de breedte zou doen ik 4 leidingen nodig heb die allemaal genoeg bewegingsruimte moeten hebben en de leidingen een soort van uit mijn koplamp komen zetten wat er niet uitziet (martijn houdt ook rekening met de estethiek ;) )

Toen bedacht dat onder het inlaatspruitstuk misschien wel goed zou zijn. Daar is enorm veel ruimte (thermostaat is trouwens best groot met aansluitingen erop).
Voordeel is dat ik daar dus ruimte heb, ik goed uitkom met de leidingen (2 links voor de koeler, 2 rechts voor aan- en afvoer van de olie) en ik opzich niet echt lange leidingen nodig heb.

Nadeel is dat ie vlak achter het blok hangt en dus waarschijnlijk wat warmte oppakt (nu is dat ding volgens mij van alu en maak ik me daar niet zo heel druk om). Heb ook nog rekening gehouden met de toekomstige TM40, maar daar verwacht ik totaal geen problemen mee te krijgen.

Stap 2, montage.

De thermostaat heeft dus geen bevestigingspunten en die kan ik er ook niet makkelijk opzetten.
Martijn besloot de boel dus maar aan de leidingen op te hangen. Dat moet denk ik makkelijk kunnen zonder problemen.
Dan gekeken wat er in de buurt zat om aan vast te maken, en ja hoor, de twee bovenste imbusjes van het inlaatspruitstuk zaten perfect.

Hoekijzertjes bewerken (10kg van de xr bestaat al uit hoekijzers ;) ) en een paar ophangbeugeltjes gemaakt mbv pvcbuis klemmetjes (metalen buigbare).

Ging opzich perfect toen ik het aan één kant had hangen. Daarna bedacht dat het geheel nóg steviger zou zitten als ik die pvc klem naast de slangenklem van de leiding zou zetten, omdat ie dan nog op de nippel van de thermostaat zit en de leiding dus niet kan vervormen, wat voor de leiding beter is en voor de ophanging, die dan veel steviger is.

Daarna even gaan werken en naar een auto wezen kijken, net het 2e beugeltje gemaakt. Zit nu prima. De leidingen kan ik redelijk mooi wegwerken, hoewel ik daar dus ook nog wat ophangpuntjes voor wil maken (links aan de ophanging van het kleppendeksel, rechts aan het hitteschild van de uitlaat (bedenk net dat er toch rvs bochten opkomen dus daar zie ik vanaf) dan komen ze op de m6 boutjes van de cilinderkop :)

Ding hangt mooi stevig en denk dat ik er geen problemen mee krijg.
Meteen wat foto's gemaakt want daar gaat het iedereen om.

Fotos heb ik even op mijn server, maar het probleem is dat ik die hier thuis niet kan bekijken omdat ik niet via internet op de server kan komen. Best zuur, dus als iemand even zou willen zeggen of de foto's erop staan, heel graag. Dan weet ik ook meteen of mn Howto topic nog een beetje normaal is..heb niemand over foto's gehoord.

DSC04120.JPG


DSC04121.JPG


DSC04122.JPG


DSC04123.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nou toch wel, die beugels maken je XR poser-af :+
Bij hoeveel graden stort ie de koeler vol, en krijg je dan een oliedrukval?
 
Terug
Bovenaan Onderaan