onderhoud voor of na winterstalling!

Mijn 'winter stalling' duurt nooit langer dan 2-3 maanden. Tot eind November is het nog wel te berijden en word er nog geen zout gestrooid. En begin Januari/Februari heb je dagen genoeg dat het de pekel weggeregend word en een paar dagen boven nul blijft om weer te rijden.
 
Ik of eigenlijk m'n dealer doet het half om half. Ik krijg meestal zo rond begin Januari een telefoontje: "We komen je fiets ophalen". Motor in de bus en een week later krijg ik 'm weer terug.
Dit is ideaal voor mij en zeker ideaal voor de dealer. Midden in de winter hebben ze lang zoveel werk niet dus hebben ze meer tijd en aandacht voor mijn fietsje en verdienen ze ook nog wat.

Wat betreft het houten schuurtje. Helemaal geen probleem, veel beter dan zo'n muffe stenen schuur. Zolang ik geen roest op m'n remmen heb ga ik er vanuit dat het niet te vochtig is.
 
Laatst bewerkt:
Is dit eigenlijk niet heel overdreven? Ok, hij staat wel aan de druppelaar met een volle tank. Maar aangezien de motor hier in een verwarmde, geïsoleerd inpandige garage staan, lijkt mij de rest wel overdreven. Kouder dan 18 graden ofzo wordt het daar niet. Dus ik krijg ook geen last van condens aan de binnenkant van de tank wat je wel in een koud schuurtje hebt.

Motoren zijn gelukkig niet van glas gemaakt.
 
Die van mij gaat op 2 stands met een volle tank en een druppel lader de garage in. Maar een klein beetje geïsoleerd dus in de winter is het er net (5 graden ofzo?) boven het vriespunt. Moet ik me dan serieus al zorgen gaan maken dat er teveel vocht in de brandstof komt of where ever? Eerste keer dat ik hem hoef te stallen maar dat ding is toch niet van suiker :S
 
Ik zie het stallen gewoon als een voordeel. Mijn schuur is zodanig klein dat het voor mij een uitkomst is dat de motor naar een stalling gaat. Wat ik ook fijn vind is dat ze tijdens deze periode het onderhoud kunnen plegen. En als ik in maart mijn motor op wil halen deze gelijk gebruiks klaar is.
 
ik draai 'm helemaal uiteen en pak elk onderdeel zorgvuldig in met krantenpapier.. vervolgens stop ik alles in afzonderlijke schoendozen, opgevuld met vlokken authentiek Schots schapenwol.

De schoendozen wikkel ik vervolgens in huishoudfolie en tenslotte tape ik alles dicht met papiertape, waar ik dan in drukletters de datum/onderdeel en temperatuur bij wegzetten op vermeld.
Deze pakketjes stuur ik dan op naar een tropisch eiland, meer bepaald naar garage 'schele zever', waar ze alles gedurende de hele winterperiode voor mij wegzetten.


Ik doe dit zo al jaren en het heeft mij al van heel wat ellende bespaart
 
meningen lopen nogal uiteen dus...als je hem echt de hele winter wegzet is het niet onverstandig om een paar dingetjes te doen, aftanken, accu eruit enzo. maar als je geen volledige 'whimp' bent en ook in de winter zo nu en dan een dagje rijd (al is het maar eens in de maand) is dat allemaal niet nodig. en eigenlijk als je helemaal niks doet en er niet op rijd zal hij de winter ook wel overleven, alleen de eerste start na de winter KAN een beetje moeilijk zijn..
 
ik draai 'm helemaal uiteen en pak elk onderdeel zorgvuldig in met krantenpapier.. vervolgens stop ik alles in afzonderlijke schoendozen, opgevuld met vlokken authentiek Schots schapenwol.

De schoendozen wikkel ik vervolgens in huishoudfolie en tenslotte tape ik alles dicht met papiertape, waar ik dan in drukletters de datum/onderdeel en temperatuur bij wegzetten op vermeld.
Deze pakketjes stuur ik dan op naar een tropisch eiland, meer bepaald naar garage 'schele zever', waar ze alles gedurende de hele winterperiode voor mij wegzetten.


Ik doe dit zo al jaren en het heeft mij al van heel wat ellende bespaart

wat een goed idee :}
 
Heb ooit iets gehoord over het liever niet schoonmaken van je motor voor de winter. Viezigheid zou bescherm o.i.d? Klopt dit ?
 
Laatst bewerkt:
zie dat jij uit zevenaar komt en regelmatig over de dijk van westervoort naar zevenaar rijdt,. lekker stuk is dat. Kom er zelf ook regelmatig als ik verplicht op bezoek moet bij mijn schoonouders die wonen in westervoort. :)

Klopt inderdaad :) Is een leuk dijkje (alleen jammer van die drempels enzo enzovoort....) Verplichte bezoeken zijn nooit leuk. Maarja als je dat kan combineren met een mooi ritje waarom niet he :]
 
Heb ooit iets gehoord over het liever niet schoonmaken van je motor voor de winter. Viezigheid zou bescherm o.i.d? Klopt dit ?

Klopt gewoon vanaf nu niet meer schoonmaken paar keer door de modder heen rijden en de pekel komt er niet meer doorheen *O*
 
Heb ooit iets gehoord over het liever niet schoonmaken van je motor voor de winter. Viezigheid zou bescherm o.i.d? Klopt dit ?

Flauwekul van luie motorrijders. Die motor moet wel heel dik onder de meuk zitten wil die afgeschermd zijn voor de pekel. Daarnaast zal er regelmatig best een plak vuil afvallen....

Wat ik elk jaar doe is 'm vlak voor de pekelperiode helemaal schoonmaken, dan ruim inspuiten met S100 protector. Wel ff uitkijken voor de remschijven..... Verder niets aan doen tot de lente. Na 9 winters was m'n Fazertje 1000 nog helemaal vrij van pekel-aanslag.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje..

Ik heb vanmiddag mn motor voor het eerst gestald.
Als de weersomstandigheden het toe laten dan zou ik er tot december mee kunnen rijden.
(dan gaat mijn winterstop (15/12 - 15/3) in van mn verzekering)

Nu lees ik hier allerlei berichten over mensen die hun motor aan de druppellader gooien en hun motor helemaal voltanken. In de garage waar ie nu staat gestald heb ik geen beschikking tot elektriciteit.

Ik dacht zelf dat ik gewoon 1x in de maand er even op rij zodat de accu weer vol is.
Maar wat nu als ik er vanwege de winterstop en weersomstandigheden niet op kan/wil rijden. Wat moet ik dan doen? Mn accu er uithalen en thuis opladen zodra ik weer kan rijden? (ik heb wel een acculader thuis)

Waar moet ik allemaal op letten?
De motor staat op een droge (ondergrondse) garage met cover er overheen.
En wat heeft dat aftanken voor doel?
 
Heb ooit iets gehoord over het liever niet schoonmaken van je motor voor de winter. Viezigheid zou bescherm o.i.d? Klopt dit ?


Ja, zoiets als: "waar vet zit kan geen roest zitten."

Reken maar dat alles lekker oxideert in die laag nattigheid, zout en andere bijtende troep.

Het is een opmerking van mensen die te lui/beroerd zijn om hun spullen te onderhouden.
Die pakken een onderbroek/shirt uit de wasmand, omdat er niks meer in de kast ligt, ruiken er aan en "ach, die kan ik best nog een dagje aan."
Jammer dat anderen die vieze kleding wel ruiken.

Regelmatig onderhoud is het behoud van je dure motorfiets.
 
Flauwekul van luie motorrijders. Die motor moet wel heel dik onder de meuk zitten wil die afgeschermd zijn voor de pekel. Daarnaast zal er regelmatig best een plak vuil afvallen....

Wat ik elk jaar doe is 'm vlak voor de pekelperiode helemaal schoonmaken, dan ruim inspuiten met S100 protector. Wel ff uitkijken voor de remschijven..... Verder niets aan doen tot de lente. Na 9 winters was m'n Fazertje 1000 nog helemaal vrij van pekel-aanslag.
Hmkay, binnenkort maar even schoonmaakbeurt geven dan.
S100 als in kettingspray (want die heb ik) of zijn er nog andere S100 producten?
 
Vraagje..

Ik heb vanmiddag mn motor voor het eerst gestald.
Als de weersomstandigheden het toe laten dan zou ik er tot december mee kunnen rijden.
(dan gaat mijn winterstop (15/12 - 15/3) in van mn verzekering)

Nu lees ik hier allerlei berichten over mensen die hun motor aan de druppellader gooien en hun motor helemaal voltanken. In de garage waar ie nu staat gestald heb ik geen beschikking tot elektriciteit.

Ik dacht zelf dat ik gewoon 1x in de maand er even op rij zodat de accu weer vol is.
Maar wat nu als ik er vanwege de winterstop en weersomstandigheden niet op kan/wil rijden. Wat moet ik dan doen? Mn accu er uithalen en thuis opladen zodra ik weer kan rijden? (ik heb wel een acculader thuis)


Waar moet ik allemaal op letten?
De motor staat op een droge (ondergrondse) garage met cover er overheen.
En wat heeft dat aftanken voor doel?

Voor het behoudt van je accu is dit zeker aan te raden. MAAR gebruik geen gewone accu oplader met een druppellader anders is het misschien wel dag dag accu maar ook dag dag huis.. Accu kook je droog als je deze gewoon onbeperkt lang aan je acculader laat hangen en kan zo dus in de fik vliegen. Een druppellader verkomt dit.

En hoe wil je gaan rijden als je geen verzekering hebt? Als je dan een ongeluk maakt dan ben je mooi de lul :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan