onderhoudskosten per type motorscooter

Je moet in je onderhoud altijd appels met appels vergelijken. Zoals hiervoor genoemd ivm met de bougies. Je hebt Standard en Iridium bougies. Prijs Iridium is 2-2,5x zo duur. Kwalitatief beter : ja, nodig : neen. Je kan dat bij veel onderdelen vinden. Bv. motorolie 10W40, vanwaar grote prijsverschil ? Is een ontbrandingstemp. boven de 200-220°C nodig ? Als je die temperaturen bereikt in je smering van de motor, zal er heel wat meer versleten raken.
Het is altijd een afwegen, niet ? En een leek zal snel naar zekerheden zoeken en zich laten overdonderen om toch maar zeker te zijn, een goeie salesman praat je dat heel gemakkelijk aan.
Qua mechanische onderdelen raad ik toch altijd de orignele aan :
- ten eerste heb je daar meer garantie mee met je type voertuig
- ten tweede zijn ze meestal uit het beste prijs/kwaliteit materiaal vervaardigd opdat de fabricant er zo weinig mogelijk miserie mee heeft, inzake garantie.
Let ook op voor goedkope tuningsonderdelen (ze gaan niet lang mee, en leveren veel sleet op, die verder gaat dan de onderdelen op zichzelf.
Als je echt je motor(scooter)) wil tunen, laat je dat best doen door mensen die daarvoor uitgerust zijn en voldoende know-how hebben. Meetapperatuur en test(vermogen)banken zijn heel nuttig en onontbeerlijk, en vooral de ervaring op langere termijn.
Nog ter info : in de rubriek van MaxSYM400 rijders zijn er mensen met hoge onderhoudskosten (200-250 € en meer voor al hun onderhoudsperiodieken, 1000 km-en dan alle 5000 km, waar volgens het onderhoudsboekje van SYM de kleppen alle onderhoudsbeurten moeten nagekeken worden. Dat is heel wat werk om dit te kunnen nakijken. Fabrikant geeft 2 jaar garantie op de scooter.
Nodig ? Als je kleppen voor een nieuwe mtorscooter al op 1000 en 5000 km moeten gecontroleerd worden, dan stel ik me wel de vraag wat hier achter zit. Slechte kwaliteit of recuperatie van duurder onderhoud tov goedkopere aanschafprijs. Een lokker om nadien de mensen in onderhoud er veel meer aan te verdienen.
Maar enkele bedenkingen en info.
 
Laatst bewerkt:
Gilera Nexus 500 vervangen banden ,beide Bridgestone Battlax sc voorste 120/70r15 tubeless 56h 109 + 30 euro montage , achterste 160/60r14 tubeless 65h 120 + 30 montage Incl btw. Waar: Hans van Wijk Zoetermeer
 
Dit heb ik een maandje terug ook eens (laten) doen. Op opnieuw zwart gecoate velgen. :)

Prijs zat ook rond de 135 euro per stuk , incl montage(losse velgen aangeleverd aan dealer). Dit is bij mij ook het enige waar hij voor naar de dealer gaat trouwens, veel te duur. Met goed gereedschap is alles zelf te doen.
 
Als je alles zelf doet is een scooter best goedkoop.
Maar als je veel km maakt (15k+) dan loopt de slijtage wel aardig op, vooral als je sportief rijd.
Dan ben je zoals ik toch zo'n €1000,- per jaar kwijt, incl tuning, als je toch nieuwe onderdelen moet kiezen. Wel alles origineel of A merk onderdelen en verbruiksmaterialen.
 
Grappig trouwens dat iedereen naar de onderhouskosten zit te staren terwijl dit volgens mij de kleinste categorie van het totale kostenplaatje is. Bespaar daar dus niet op.

Uit eigen ervaring (motor en onderhoud als % van totale kosten)

Vespa LX50 (6 jaar gereden) : 16%
SV650S (9 jaar): 12%
Kymco People S 50cc 4 jaar gereden) : 10%

Let op: alle scooters/motoren nieuw gekocht, afschrijving is dan de grootste kostenpost, gevolgd door verzekering en brandstof
 
Brandstof op de laatste plaats :? rijd jij er wel mee dan?
 
Laatst bewerkt:
Brandstof op de laatste plaats :? rijd jij er wel mee dan?

Niet de laatste, verdeelt over: Benzine, Afschrijving, Renteverlies, Verzekering, Wegenbelasting, Onderhoud, Div

Verzekering is 1e jaren relatief een grote post i.v.m. All-risk, als die eenmaal WA is scheelt dat ook weer een hoop. Voor m'n Vespa heb ik het eerste jaar b.v. 400 (!) euro betaald en de helft aan benzine (toch goed voor 6000km p/j. Zelfde voor m'n motor.
 
Das geen klein bedragje hoor, voor €1000 pj aan onderhoud. Hoe krijg je dat voor elkaar als ik vragen mag?


Als je alles zelf doet is een scooter best goedkoop.
Maar als je veel km maakt (15k+) dan loopt de slijtage wel aardig op, vooral als je sportief rijd.
Dan ben je zoals ik toch zo'n €1000,- per jaar kwijt, incl tuning, als je toch nieuwe onderdelen moet kiezen. Wel alles origineel of A merk onderdelen en verbruiksmaterialen.
 
Beverly 350
1000 beurt + nieuwe voorband
(Ivm hobbelen/trillen 60-80km)
Gratis , Leertouwer Soest.
 
1000 km beurtje van suzuki 200 kostte me 68 euro bij MVM te Soesterberg.
GranTurismo uitlaat er op laten zetten kostte me 75 euro.
 
scarabeo 300
Nieuwe achterband Michelin City Grip 14-140/70 92 euro
uit balanceren 17,50
remblokken voor en achter 50 euro
bougie 12,50
luchtfilter 5,50
pakking luchtfilter 3 euro
btw erbij 180 euro
arbeid zelf gedaan.
moet nog even kassabon controleren voor juiste prijzen.
180 euro was de schade met btw.
 
Laatst bewerkt:
scarabeo 300
Nieuwe achterband Michelin City Grip 14-140/70 92 euro
uit balanceren 17,50
remblokken voor en achter 50 euro
bougie 12,50
luchtfilter 5,50
pakking luchtfilter 3 euro
btw erbij 180 euro
arbeid zelf gedaan.
moet nog even kassabon controleren voor juiste prijzen.
180 euro was de schade met btw.



Waar koop jij dan je banden? 92 euro?
Dat is incl montage mag ik hopen?

Michelin CITY GRIP 140/70-14 68 S Front/Rear TL M/C RF » Oponeo.nl

45 euro incl verzendkosten
 
Bij Tensen gekocht een piaggio dealer.
vond hem ook niet echt goed koop , heb het wiel gegeven en ze hebben hem er om gedaan en toen bij greve banden uit laten balanceren.
volgende keer bestel ik hem zelf wel en breng hem zelf wel naar greve om hem erop te leggen en uit te laten balanceren.
montage zelf gedaan. gelijk ook remblokken en transmissie olie achter ververst, remzuigers goed schoongemaakt. weer wat geleerd.

werkt dat wel goed dat Poolse bedrijf oponeo??
 
Laatst bewerkt:
Top.
Was super snel binnen, meen 2 a 3 dagen.
Vorige banden ook.
Betaling erg makkelijk, zeker aan te raden.
Krijgt bij bestelling track en trace nr bij zodat je precies ziet wanneer de chauffeur aan de deur staat.
 
Oponeo zal wel geen 52 % belasting hoeven te betalen en ook geen 21% btw.
maar bedankt voor de tip, volgende keer lekker goedkoop bestellen in Polen.
ook maar eens kijken voor mijn autobanden.
 
Nee hoor je bent gewoon flink getilt.
Hier bij huisman leiden keer gevraagd wat een city grip achter zou kosten.
Was 85 euro,maar dan wel incl "gratis" montage.
Je hebt gewoon incl prijs betaald maar alleen de band gekregen ;)

Life sucks!
Volgende keer weet je beter.
 
Ach ik had ook remblokken nodig en die man was toch flink lang aan het zoeken welke ik nu precies nodig had , met framenummer konden ze bij piaggio ook niet precies vertellen welke ik nodig had,
voor een hengtong of grimeca remklauw.
Dus ik dacht laat die man ook eens wat verdienen hij heeft al een paar keer flink voor me lopen zoeken.

band werd wel gratis op de velg gelegd.
 
Laatst bewerkt:
Uitbalanceren 17,50 zeg je ;)
Dus eigenlijk was je 110 euro kwijt voor nieuw rubber op je achterwiel :P
Duur grapje blijf ik bij.
 
Uitbalanceren 17,50 zeg je ;)
Dus eigenlijk was je 110 euro kwijt voor nieuw rubber op je achterwiel :P
Duur grapje blijf ik bij.
Ik moet nog even de kassabon raad plegen maar die ligt nog bij een vriend in de schuur,

ik zat ook te denken die bestel ik online maar wist zo snel niet iemand te vinden die hem erom legt en uit balanceerd.

Paar jaar geleden 25.000 euro gestoken in een goed presterend hedgefund wat na dat ik was ingestapt de weg kwijtraakte en failliet ging. {67 miljoen van klanten in rook op.}
kan die 100 euro er ook nog wel bij.
 
Laatst bewerkt:
Ja daar was ik goed ziek van maar het leven gaat door , dus gauw vergeten maar weer.
{Er waren klanten die bij eureffect hun hele vermogen in het hedge-fund spiritaim hadden}

100 euro voor een band is wel te veel maar op zoek gaan naar een dealer die een scooter band erom kan doen en ook uit lijnen had ik niet zo veel zin in.
ze zijn meest ook niet zo blij omdat je niet bij hun de band gekocht heb.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan