Onderuit gegleden in de bocht, wat deed ik mis?

Op zich moet je een bocht met nattigheid net zo hard kunnen nemen als droog (even afgezien van prut op de weg) Immers vrijwel niemand gebruikt het maximale van waar een moderne band toe in staat is. Dus schat ik zomaar in dat je gezien je trage snelheid, je ook wel wat gespannen er op zit. Dat helpt dus niet.
Voorts het midden van de strook, ook bij droog wegdek blijf je daar in de bochten weg. Je rijdt een bocht langs de buitenkant, zodat je er verder doorheen kan kijken en pas bij de apex stuur je naarbinnen.
Denk aan je rijlessen, hoe moest het ook al weer? Hier staan heel veel tips en uitleg over hoe het ook weer moest. Ik schat in dat je alles bijelkaar toch redelijk weinig kilometers hebt gereden, laat staan onder wat mindere omstandigheden.
Een VRO cursus kan je zeer wel helpen om je rijvaardigheid en motorbeheersing te verbeteren. Dat wil ik je dan ook van harte aanbevelen. Helpt ook goed voor het zelfvertouwen. Ik rij al heel lang motor en redelijk veel en dan vooral onder wat "uitdagender"omstandigheden. Bijelkaar plm 20-25 k km per jaar. Desalniettemin oefen ik elk jaar op hard remmen en de bijzondere verrichintingen en daarnaast doe ik elke paar jaar een training.
Zeker mensen die weinig rijden of nog maar weinig ervaring hebben doen er goed aan hier aandacht aan te besteden.

PS @Flowerzz: een bitumen streep kan je een eindje opzij zetten, dat is een naar gevoel maar je glijdt nooit verder weg dan de streep breed is. Daar val je dus niet door.
 
Laatst bewerkt:
TS, je moet wel heel wat fout hebben gedaan wil je in zo'n bocht met die snelheid onderuit gaan.

Een paar oorzaken waar je weinig aan kunt doen: olie, een teerslang en rommel op de weg. Nog een mogelijke oorzaak: te oude banden die te weinig grip bieden, daarnaast zijn er nog wat mogelijke technische oorzaken. Aan een technische oorzaak kun je iets doen, de rest is een kwestie van pech hebben.

Ik ben ook wel eens onderuit gegaan op een rechte weg, lage snelheid en het licht springt op geel, ik knijp heel rustig in m'n remmen en klatsj. Vermoedelijk olie die door hevige regenval omhoog was gekomen. Balen.....
Dat is wel even vervelend omdat je gaat twijfelen hoe je zoiets kunt voorkomen. Maar soms kun je niets anders dan bepaalde zaken accepteren......
 
Laatst bewerkt:
Als de onzekerheid blijft zou ik een VRO volgen voor wat meer zelfvertrouwen.
www.knmv.nl
Als ik zo jou verhaal lees dan kun je niet zomaar onderuit gaan. :?
Er moet iets mis zijn geweest met het wegdek. Ben je niet terug gelopen om te kijken?
Dieselspoor of id.
 
heb inmiddels ervaring met putdeksels

,diesel

,los zand

,strepen op de weg

veel rijden en ervaring opdoen is zeer wenselijk. de gem nl motorrijder rijdt echter ca 4000 km en meestal als het droog is.

Voor je vertrouwen:
Een goede setting van de veren en bv bandenspanning helpt dan ook.
De demping/veervoorspanning staat bij de meesten nog op fabriekstand terwijl dat heel veel kan uitmaken

en rijdt altijd je eigen tempo

laat je niet opfokken door vrienden die zeggen dat ze altijd reserves hebben
 
Laatst bewerkt:
Even een update:
Gisteren mijn bandenspanning gemeten en deze was enorm(beschamend :$ ) slecht.
Ik reed met 1,5 voor en 1,9 achter waar dit 2,5 & 2,9 had moeten zijn.
Ik weet niet of het rechtstreeks verantwoordelijk is voor de schuiver maar het zal niet geholpen hebben.

En ivm de onduidelijkheid van op het internet zoeken : doorgaans wordt het niet geapprecieerd om vragen te stellen op een forum vooraleer je zelf research gedaan hebt. Ik vermelde het enkel om duidelijk te maken dat ik wel degelijk gezocht had en niet voor de gemakkelijkste optie koos :)
 
Das inderdaad aan de lage kant ;-P Dan zal je met de bandjes op spanning een stuk fijner sturen dan je tot nu toe deed, want zulke zachte banden helpen zeker niet mee in de bocht. Ik neem aan dat je ze nu wat vaker gaat controleren :-)
 
kan je ook een beetje troosten......is me ook eens overkomen en idd : ook met een veel te lage spanning achteraf gemeten, maar of dat nou de oorzaak was ...... :?
 
Laatst bewerkt:
altijd trekkend door de bocht. gas constant is niet genoeg, je moet gedurende elke bocht en helemaal bij op- en afritten gas bijgeven, in een constant tempo je gas opendraaien. dit ivm de gewichtsverdeling.

waarschijnlijk lag er iets van diesel ofzo in de bocht. Ik had laatst ook een keer dat mn voorwiel in een keer uit het niets ging glijden toen ik over een donkere plek in het asfalt reed.
 
lage bandenspanning is ook funest inderdaad, maar dat is niet de hoofdreden. Als mijn banden te zacht zijn rijd ik met veel minder vertrouwen vanwege het stuurgevoel, dat zorgt ervoor dat ik krampachtiger op de motor zit en niet zo rijd als zou moeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan