Ben benieuwd!
Ik gok op de Assietta...
Er zitten nog 2 dagen rijden tussen dus eerst:
Terzo Giorno, nou ja ik ben op deze dag nog in Frankrijk dus volgens google is het dan:
troisième jour
Ik word wakker van de regen, het is iets van half 7 dus blijf ik nog maar wat liggen, broodjes kon ik toch pas om 8 uur ophalen bij het camping restaurantje. uurtje of half 8 is het droog dus er uit, zooi inpakken en ontbijt regelen.
Naast mij is gisteren avond nog een Duitser op een NC750 aangekomen die staat ijverig zijn tent droog te vegen met zo een heel hip survival handoekje.
5 minuten later regent het weer.
Ik laad mijn zooi op en hobbel met de hele bende naar de camping receptie, daar staan wat picknickbanken met grote parasols er boven en kan ik droog mijn ontbijtje eten/maken.
Ik zet een bakkie en smeer een croissant met Nutella en eet een half stokbroodje.
Uurtje of 9 rijd ik de camping af, richting de Cormet de Roselend, het is nog droog gelukkig maar het ziet er maar grijs uit.
Boven is het rustig, 2 campers en een paar auto's. Geen enkele GS vandaag..
Ik zet de Vespa recht voor het bordje trek een foto en in mijn ooghoek komt er een enorme wolk de parkeerplaats op rollen.
Het koelt ook meteen nog verder af, het was nog maar iets van 15 graden maar nu is het nog maar krap 10 graden ineens.
Ik trek ook nog maar mijn regenbroek aan, meer tegen de kou want het is nog droog.
Aan de noord zijde daal ik af en het blijft gelukkig nog droog en ook de wolken worden weer wat minder/hoger.
Het geeft in in ieder geval een ontzettend gaaf uitzicht over Lac de Roselend
Minuut of 10 later komen de apjes binnen van mijn vrouw, of ik nog leef.
Dus maak ik een
en stuur die terug..en ja ik heb het koud.
Ik daal verder af naar Beaufort en terwijl ik dat doe begint de regen, onderweg schuil ik samen met 2 wielrenners onder een of ander viaduct/tunnel ding.
Ik blijf op veilige afstand want mannen met geschoren benen kunnen niet veel goeds betekenen.
Na een 5 minuten is het nog een beetje miezer en rijd ik maar door naar het dorpje.
Daar pak ik een koffie en nog een croissantje, koop in de supermarkt 2 blikjes koud bier, een Colatje, een pak prins koekjes, een banaan en een appel.
De banaan, appel en cola gaan meteen op, de blikjes bier doe ik bij mijn vannacht opnieuw ingevroren koelelementen in mijn koeltasje
Het is ondertussen weer droog maar de lucht in de richting waar ik heen wil beloofd niet veel goeds.
Toch stap ik op en vervolg mijn weg, ik blijf de route grande alpes volgen richting Les Saisies, het houd op met zachtjes regenen en mijn doorwaaihandschoenen zijn de eerste die het opgeven.
Opzich gaat het rijden goed maar ik word steeds natter en mijn Macna jas is niet echt bedoeld als waterdicht ding.
In het onooglijke Le Planay duik ik een bushokje in om te schuilen nu mijn trui en broek nog droog zijn.
Ik houd het bijna een half uur uit in dit hokje, moet 2 keer naar buiten om tegen da achter kant van het hokje te plassen maar heb er dan wel de bal(l)en van.
Mijn geplande route zou door gaan richting Flumet, dan via Chamonix richting Martigny in Zwitserland. Het plan was dan om via de Gran san Bernardo terug Italië in te duiken om ergens onder Aosta een camping te zoeken.
Maar met deze regen, de voorspellingen en mijn niet waterdichte gear (op de regenbroek na) doen me besluiten om terug om te draaien.
Via app contact met mijn vrouw hoor ik dat het morgen in het zuiden (lees richting Briancon) weer beter weer is.
Dus ik stap maar weer op, trek mijn drijfnatte handschoenen aan en draai de Vespa om terug richting waar ik vandaan kwam.
In Beaufort parkeer ik de Vespa op het marktplein onder de houten overkapping en smeer wat brood en drink nog een cola.
Ik zie 2 Belgische motoren staan die ik de dag daarvoor ook had gezien op de Telegraphe. Toen heb ik ze niet aangesproken maar als ze met zijn 3en 5 minuten later aan komen lopen knoop ik toch een gesprekje aan. Benieuwd welke kant ze op gaan en waar ze al geweest zijn.
We wisselen wat sterke verhalen uit, ik gooi er wat Belgische woordjes door heen en na 5 minuten stappen ze op en rijden de regen in.
Ik blijf nog even schuilen maar weet ook wel dat ik toch weer de regen in zal moeten.
Ondertussen heb ik een plan gesmeed, ik rijd terug naar Bourg-Saint-Maurice en koop daar in de Intersport een goede regenjas voor over mijn motorjas. Ik hoop dat ik dat haal terwijl deze nog niet door gelekt is. Eventueel zoek ik ook nog naar een setje waterdichte handschoenen ter vervanging van mijn doorwaaisponzen.
Tegen de tijd dat ik aankom in Bourg-Saint-Maurice heeft mijn jas het op gegeven, en is mijn trui daar onder ook al nat, heb ik een nat kruis (toch niet zo een goede regenbroek) en doen mijn vingers pijn van de kou/nattigheid en beginnen mijn schoenen ook door te lekken
Ik zet de Vespa op de middenbok recht voor de super-u onder het afdak, en hobbel al druppend de Intersport in die er langs zit.
Ik zoek een geschikte regenajs maar verder dan een rekje met wat poncho's en een extra groot regending met mouwen en ruimte voor een rugzak kom ik niet.
Toevallig tref ik een winkelbediende die ook blijkt motor te rijd en redelijk Engels spreekt, ik leg uit wat ik wil en hij heeft een betere optie. Hij voert me de halve winkel door en wijst me een rek met regenajssen en broeken.
Hij vist een xxl jas uit het rek, zegt dat die veel goedkoper is dan die rare regencape en zegt dat ik die maar even moet passen over mijn motorjas.
Ik koop de jas, en nog een of andere speciale impregneer spray voor op mijn jas als die ooit weer eens droog is.
Bij het terug naar mijn Vespa lopen zie ik ineens
Ik loop naar binnen en er blijkt nog 1 wachtende voor mij te zijn (iets van 8 minuten wachten nog volens de timer).
Ik trek mijn motorjas en trui uit, vis alle valbescherming meuk uit mijn Macna jas en wacht geduldig af. Ondertussen lees ik in het labeltje van mijn jas dat het ding niet in de droger mag.
Dus samen met mijn handschoenen frot ik de hele bende in de droger en zet het ding op dubbel extra heet programma.
Na een goede 15 minuten komt de trui en jas er droog uit :-) , de handschoenen zijn nog klam.
Maar met deze droge outfit, en mijn nieuwe regenjas heb ik er weer zin in, ik wil weg uit deze regen en mensen bende.
Buiten zie ik een bouwmarkt en ik loop ook daar nog even naar binnen en koop een paar grote smurfenblauwe rubberen handschoenen.
Nu kan ik dus ook met droge handen mijn weg vervolgen, en mijn doorwaaihandschoenen passen er zelfs met wat moeite nog gewoon overheen, wel zo veilig.
Ik tik Lanslebourg-mont-Cenis in de navi en kruip weer op de Vespa, heel veel peut zit er niet meer in maar ik wil weg uit de drukte daar rond om die Super-U en ik gok dat ik Val-d'Isere makkelijk haal.
Ondertussen regent het zo hard dat ik niet echt meer foto's maak, ten eerste omdat ik er niet meer aan denk maar ook omdat ik dan die rubberendoorwaaihandschoencombinatie uit moet trekken want die blijken niet touchscreen vriendelijk.
In Val-d'Isere pleur ik de Vespa weer vol met 98, en wijk af van mijn normale stramien en koop een banaan, Cola en een Nuts..
Als ik door rijd richting de Iseran begin ik me ineens af te vragen of dit wel zo een slimme zet is met deze regen, de wolken en de eventuele kans op onweer.
Omdraaien is geen optie wat mij betreft, Val-d'Isere wil ik nog niet dood aangetroffen worden dus daar overnachten is ook al helemaal geen optie.
Dus ik waag het er op, onderweg zie ik 2 keer een bliksemschicht in mijn oog hoek, maar de donder komt niet over de wind en Vespa herrie heen.
Toch ga ik automatisch meer voorover zitten op de Vespa in de hoop maar niet getroffen te worden
Helemaal boven ben ik net boven de lagere wolken, droog is het echter niet dus zonder te stoppen rijd ik aan de andere kant naar beneden naar Boneval-sur-arc.
Ik hoek de Vespa een lege feest tent binnen en moet zo ontzettend nodig plassen dat ik dat maar ergens in die tent in een hoek doe..
Mijn helm af en ik hak ook meteen de knoop door: opzoek naar een hotelkamer.
Even overweeg ik nog om mijn tent in deze feesttent op te zetten en te gokken dat ze me niet weg sturen.
Echter alles is nu zo door nat dat ik echt niet in mijn minitentje ga liggen bibberen met al mijn natte zooi op mijn voeteneind.
Via google zoek ik iets waar motorrijders welkom zijn, zodat de kans er ook is dat de Vespa binnen kan slapen.
De navigatie is doorweekt, ook aan de binnen kant, dus die is nutteloos geworden, lang leve 350 euro tomtom, wat een prul.
Ik vind een hotel in Lanslebourg-mont-cenis, stap weer op en rijd het laatste stuk door de regen.
Het hotel wordt schijnbaar gerund door Polen, en even heb ik het idee dat ik in mijn kamer zo een grote zwarte leren bank en een camera op statief ga aantreffen.
De Vespa kan in een ondergrondse garage box complex op een paar minuutjes lopen van het hotel.
De kamer is klein en er zit zo een kant en klare plastic badkamer/douche/wc cel in gebouwd. Met een of ander vreemd vermalertoilet wat een godskolere herrie maakt bij het door trekken.
Maar goed 48 euro voor de kamer en 79 inclusief avond eten en ontbijt..maar nergens die zwarte bank.
Het eten smaakt goed, salade vooraf, lekkere pasta met een goede stoofpot er over heen, ik bedank voor de kaasjes en krijg nog een Tiramisu. De halve liters bier smaken goed en ik begin weer wat op te warmen.
Op de mijn kamer blijken er iets van 5 handdoeken te zijn, dus in elke doorweekte schoen frot ik er eentje en mijn helm druk ik ook vol met de grootste handdoek.
Ik trek nog een laatste biertje open op de kamer en ga een beetje internetten, opzoek naar een zwarte leren bank
Morgen zie ik wel weer verder, ik ben gesloopt maar tegelijk vond ik het een fantastische dag.
Dit is wat dit soort tripjes tot geweldige herinneringen maken, door gaan terwijl je eigenlijk al had moeten stoppen. Net te lang in het zadel blijven zitten en met pijn in je lijf in bed liggen.
De notities van vandaag:
Vertrokken uit Bourg-saint-Maurice om een uur of 9 en om een ongeveer 19:00 uur was ik in Lanslebourg-mont-Cenis in hotel La Vieille Poste
Totale afstand, 220 km, 1 keer getankt
14 selfies gemaakt
En voor het hotel trof ik dit juweeltje nog aan