Opa`s matchless g3 uit 1940

Top! :9
Helemaal mooi. enne keuring, moet goed gaan. Ding moet voldoen aan de eisen van toen. Moet lukken!

Groet

Gijs
 
Heb voor de keuring nog een koplamp met NL goedkeuring, deze ga ik nog verwisselen. Na de keuring kan het originele glaasje er weer in.

Daarnaast heb ik nog altijd het probleem dat de accu niet wordt bijgeladen. Dinsdag zet ik er een andere regulator op, een modernere versie. Hopelijk is het probleem daarmee verholpen en is mijn dynamo nog in orde. Voor de keuring is dit allemaal geen probleem overigens, voor het rijden een beetje lastig.

Ben.
 
heeft je magneet van de dynamo nog wel magnetisme? anders even magnetiseren zoals voorgeschreven bij dit type dynamo(zie ook 'ompolen')
Denk erom, met defecte regelaar kan je dynamo in no time doorfikken en gaat het wel echt geld kosten..
Mocht dit vaker gebeuren kan je dankzij het stijfframe altijd een grote pully op je achterwiel monteren en een autodynamo op het achterspatbord..
 
Ik heb in 1967 exact zo'n zelfde G3L gekocht, een ex-leger machine met het ceelnummer nog op de tank. De toenmalige keuring voor het kenteken stelde toen niets voor. Toen ook een "werkplaatshandboek" gekocht, uitgegeven in de serie "auto en motorvademecum Amsterdam".

Als je iets hieruit wil weten, mijn e-mail staat in mijn profiel.
 
Alles is klaar voor de keuring morgen. Stroom wordt nog steeds niet bijgeladen ondanks de nieuwe regulator. Voor de keuring verder geen probleem maar moet natuurlijk wel opgelost worden.

Ben benieuwd....

Ben.
 
Motor Gekeurd :D ben 171.- euro lichter maar hij is goedgekeurd!!! Over tien dagen krijg ik een kentekenbewijs en kan ik een kenteken bestellen... en eindelijk rijden.

Ben.
 
Dat zijn goede geluiden!!! Kun je nog even genieten van de dikke klappen! *O*
Veel :] plezier.

:W
 
Ondertussen heb ik een kentekenbewijs opgestuurd gekregen, een kentekenplaat laten drukken en een verzekering afgesloten..... maar nog niet gereden. De motor staat aan de andere kant van ons enorme land en ik ben hier niet zo vaak. Ben even heel druk met de studie. Aankomend weekend is het dan eindelijk zo ver, hopelijk zit het weer een beetje mee. Ben heel benieuwd.

@ Sammie, deze voorrem is nooit iets mis mee geweest. De voorrem van de FN hebben we het ooit over gehad maar ook daar was niks mis mee. Iemand anders vond hem een beetje te klein, thats it.

Ben.
 
Top!
De voorrem van mijn m21 was redelijk nadat ik de juiste voering gevonden had..
Die van de 3ta bleef eng..

In het hedendaagse verkeer heb je gewoon veel betere remmen nodig dan destijds..
het goed remmend krijgen van klassiekers is soms erg moeilijk.. ;(

Dus.. met een beetje geluk krijg je goed weer.
Je motor zal zo rond de 1 op 28 gebruiken dus op 1 tank moet je thuis kunnen komen.
Na de 1ste serieuze rit zal je meteen zien waar de olie geneigd is te ontsnappen.
Neem de tijd om de evt. aanwezige kinderziektes er uit te halen.. alles zal goed komen..
 
Leuk stukje in de Sg van de vereniging!

Heb zelf een Matchless G3L uit '49 volgens de papieren.
Misschien kan ik ook wel eens een stukje maken hier op koude winterdagen.
 
Op 23 november overleed opa op 93 jarige leeftijd. Op dinsdag 29 November is hij begraven.

In de begrafenis stoet reden wij (mijn zus en ik) mee op de Matchless en de FN.

De Matchless had ik weg gezet met een aantal problemen. Ik was druk met de studie en bij huis heb ik geen plek om hem te stallen. Daarom was het enige tijd stil in dit topic. Toen opa overleed hebben we de Matchless weer uit de kelder getild en zijn we ermee aan de slag gegaan. Hierover heb ik weer een stukje geschreven in de SG.

De Matchless heeft een probleem in het oliesysteem. Hij pompt wel retour (aardige straal) maar schijnbaar niet voldoende. Na 10 minuten loopt het carter vol en begint hij enorm te roken. Als ik het carter dan leeg laat lopen komt er zo`n 4 a 500 ml olie uit. Veel te veel dus. Vandaag ga ik de oliepomp opnieuw afdichten met vloeibare pakking. Het schijnt zo te kunnen zijn dat als hij niet 100% luchtdicht is dat de werking van de pomp dan minder is.

Ik zal jullie weer op de hoogte houden :)

Ben.
 
Nog gecondoleerd Ben!

Wel ontzettend mooi dat je dan met zijn motor mee rijd in de stoet! Moet een bijzonder moment voor jullie geweest zijn!
 
Hoi ben, gecondoleerd, en ik denk dat het een goed idee is om lid te worden van de matchless club. Er zitten vast mensen die dit euvel kennen en precies weten wat je er aan kan doen.
 
Ey Frank & Sammie, bedankt.

Ik ben al 3 jaar lid van de Matchless club. In de SG van okt 2009 heb ik ook een artikel geschreven over deze motor. Heb er nu weer eentje geschreven.

De vloeibare pakking zit er tussen. Morgen maar eens starten en kijken wat het doet.

Ben.
 
Ehm het komt vaker voor, de olieleidingen verkeerd aangesloten?
De retourstraal moet na een paar minuten schuim worden, omdat het een dry-sump systeem is.
Bij BSA zit er een overdruk ventieltje in het distributiedeksel, is die misschien verkeerd om gemonteerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan