Opfris cursus mooiweer rijders...

Vampiremax

Plasticnotfantastic
24 mrt 2007
3.362
1.117
Opfriscursus zomerrijder ARNHEM -
Bestuurders die slechts in de lente en zomer op de motor stappen, zouden met regelmaat een rijles of opfriscursus moeten volgen om niet onvoorbereid de weg op te gaan. Door onervarenheid en weer moeten wennen aan het rijden op de tweewieler kunnen er veel ongelukken gebeuren. Dat stelt de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) desgevraagd nadat het afgelopen weekeinde, bij de start van het motorseizoen al drie motorrijders om het leven kwam



„Het is voor tienduizenden rijders altijd weer onwennig om op de motorfiets te stappen. Veel van deze mensen hebben een half jaar niet op het rijwiel gezeten en moeten weer wennen aan besturen van het apparaat en moeten hun weg in het verkeer weer vinden. Daarnaast worden automobilisten en andere weggebruikers ook ineens weer geconfronteerd met grote groepen motorrijders en dat kan leiden tot ongelukken”, constateert KNMV-directeur Patrice Assendelft. Ieder jaar waarschuwen we weer voor de effecten van het aan de motorfiets wennen door motorrijders zelf en de impact die dat heeft op andere weggebruikers. Het is een samenspel en je mag als motorrijder niet verwachten dat de automobilist jou wel ziet, ook al heb je juridisch gezien voorrang. We proberen motorrijders steeds weer bewust te maken en te trainen in het feit dat ze kwetsbaar zijn aldus de KNMV voorman.

„Ik heb het duidelijk niet over de ervaren rijders, die dagelijks op de motorfiets zitten”, vervolgt Assendelft. „Dat is een groep die zich vaak voorbeeldig gedraagt en nauwelijks betrokken zijn bij ongevallen. Maar het gaat om de ’mooi weerrijders’, die een gevaar kunnen vormen doordat ze vanwege de beperkte kilometers per jaar nooit echt ervaren motorbestuurders worden. We kunnen niets verplichten, maar ik wil hen aanraden om extra onderricht te nemen voordat er kilometers gemaakt gaan worden.”

Jaarlijks vallen er onder 350.000 motorrijders gemiddeld zo’n 55 dodelijke slachtoffers en 1.100 ernstig gewonden. „Het schommelt nogal, maar duidelijk is dat de meeste slachtoffers in april vallen als de lente begint. Nu met de mooie maartmaand schuift dat naar voren en is er nu al sprake van wat wij het ’koud-opstaprisico’ noemen”, zegt Patrick Ruggebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). „Het aantal doden is ongeveer 10%van het totale aantal verkeersdoden, wat zeer hoog is omdat motorrijders verantwoordelijk zijn voor slechts 1% van het totaal aantal reizigerskilometers. ”

Waarom geen opfriscursus automobilisten? })
 
Ik heb moeite met de term mooi weer rijders, ik rij al het mooi weer is in de zomer, herfst, winter en voorjaar. Ik heb een hekel aan regen, dus dan rij ik meestal niet.
 
Ik ben ook een mooi weer rijder. Tussen de 6000 en 10000 per jaar. De eerste paar ritjes verplicht ik me zelf meestal om ff rustig te rijden tot ik het gevoel weer te pakken heb. Meestal is dat na de eerste enigszins lange ritje wel. Niet dat je je totaal niet weet wat je aan het doen ben maar na een lang ritje krijg je ineens die swing weer. Heb je geen cursus voor nodig lijkt me.
 
Ik heb moeite met de term mooi weer rijders, ik rij al het mooi weer is in de zomer, herfst, winter en voorjaar. Ik heb een hekel aan regen, dus dan rij ik meestal niet.
Ik ben ook bij uitstek een mooi weer rijder, alleen regent het zo vaak als ik ga rijden. :) En als het echt mooi weer is vind ik het te warm om op de motor te stappen.. ;)
 
had vanochtend meer behoefte aan cursus mistrijden (voor de koekblikkers EN voor mezelf)

en een wiper voor mn vizier (daar licht nog n tech-challenge: druppelvrijhouden, c.q. clear-view houden van een helmvizier onder ALLE omstandigheden).
 
Goed, ze hebben cijfers, waaruit blijkt dat in het voorjaar meer (dodelijk) ongelukken gebeuren onder de motorrijders, maar komt dit door de motorrijder, of door de automobilist?
Klap je op een peiler van een brug, dan is het duidelijk, maar het zijn zeker niet allemaal eenzijdige ongevallen.

Dus wellicht campagnes houden, net zoals men doet als de scholen weer beginnen, met spandoeken elk dorp/stad uit, en spotjes op TV. "let op, ze komen er weer aan!"
 
Laatst bewerkt:
Hobbyrijders gedragen zich net als koeien. Zodra ze in de lente weer naar buiten mogen, gaan ze gek doen.

media_xl_1947663.jpg
 
ONzin, zo'n verplichte les. Want hoe plan je die vlak vóór het eerste mooie weekeind? en gaat die ervoor zorgen dat de wilde jonge honden zich gaan gedragen? Nee, da's een mentaliteitskwestie.

Iemand die zich van de risico's bewust is, kan ook heel goed zelf even een parkeerterrein opzoeken voor wat bochtjes draaien en remoefeningetjes. Daar heb je geen (dure) les voor nodig.
 
Goed, ze hebben cijfers, waaruit blijkt dat in het voorjaar meer (dodelijk) ongelukken gebeuren onder de motorrijders, maar komt dit door de motorrijder, of door de automobilist?
Klap je op een peiler van een brug, dan is het duidelijk, maar het zijn zeker niet allemaal eenzijdige ongevallen.

Dus wellicht campagnes houden, net zoals men doet als de scholen weer beginnen, met spandoeken elk dorp/stad uit, en spotjes op TV. "let op, ze komen er weer aan!"
Misschien komt het wel omdat er meer motorrijders op de weg zijn, ik noem maar wat geks.

En ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik de laatste twee weken wel opvallend vaak mensen inhaal op de motor die toch een beetje onwennig lijken te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bij uitstek een mooiweer-rijder!

Er is alleen een probleempje; zowel het KNMI als mijn werkgever begrijpen dat niet.

Verhoudingsgewijs is motorrijden in de winter trouwens veel gevaarlijker dan in de andere seizoenen.
 
Ik ben bij uitstek een mooiweer-rijder!

Er is alleen een probleempje; zowel het KNMI als mijn werkgever begrijpen dat niet.

Verhoudingsgewijs is motorrijden in de winter trouwens veel gevaarlijker dan in de andere seizoenen.
Dat denk ik ook, slechter zicht, donker, gladheid etc..
 
Sinds ik mooi weer rijder geworden ben, lig ik er veel minder vaak naast :)

Woon-werk periode (hele jaar door) gemiddeld wel 1 ongeluk(je) per jaar.
Na de laatste (heftige) crash mooi weer rijder geworden en geen enkel ongelukje meer *D
 
Slap verhaal en weinig steekhoudend, omdat er zoals gezegd geen feiten gepresenteerd worden over het aantal ongelukken dat daadwerkelijk veroorzaakt wordt door het motor rijden na 6 maanden pauze. De automobilisten moeten immers ook wennen zodra er weer meer motoren op de weg zitten.

Ik reed vroeger 365 dagen per jaar, nu ben ik een mooi weer rijder. Ik heb nooit het gevoel dat ik moet "wennen". Kom op zeg, je hoeft toch ook niet opnieuw te leren fietsen als je een paar maanden hebt overgeslagen?

Ik denk dat er ook heel wat problemen in het begin van het seizoen komen omdat er nog steeds luldebehangers zijn die zelfs te beroerd zijn om even de bandenspanning en ketting te bekijken na 6 maanden in de stalling. Ook een motor APK verandert daar niets aan.
 
Hier nog een mooi weer rijder. Rijd dus niet in de winter en bij voorkeur met mooi weer. Maar als er ver van te voren een lang weekend naar bijvoorbeeld de Eifel gepland is en het weer blijkt dan uiteindelijk slecht te zijn dan gaan we toch.

Rijd maar af en toe woon werk (55km enkel), omdat de tijdwinst met omkleden motor uit de garage e.d. er niet is. Verder is alleen snelweg dan ook niet zo spannend.

Rij nu al 20 jaar zeker 10.000 km per jaar en dat zijn bijna allemaal fun kilometers. Zeker elk jaar een keer of 5 een (lang) weekend Eifel, Vogezen of Harz en 1 tot 2 keer per jaar de Alpen, Dolomieten of Pyreneeën.

Bij een echte winter kan het het dus zo maar zijn dat ik 3 maanden niet rijd. Het eerste voorjaars ritje gaat dan ook bewust wat rustiger, maar het gevoel komt altijd snel weer terug. Verbaas me elk voorjaar wel weer hoeveel power er in zo'n ding zit. Aan het eind van het jaar ben je dat zo gewent.

Dus met gezond verstand beginnen dan is zo'n opfriscursus niet nodig of je moet jaarlijks wel erg weinig rijden.
 
Alle ongevallen waarin een motorrijder, rijdend op zijn motor, betrokken is zijn ten gevolge van de motorrijder?

Dat is niet relevant. Het voorkomen van al die ongevallen is vooral in het belang van de motorrijder. Auto's hebben een riante kreukelzone, en automobilisten kunnen zich dus veel meer fouten veroorloven.


Aan een grafzerk met het opschrift: "hij had voorrang" heb je niet zoveel.
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet relevant. Het voorkomen van al die ongevallen is vooral in het belang van de motorrijder. Auto's hebben een riante kreukelzone, en automobilisten kunnen zich dus veel meer fouten veroorloven.


Aan een grafzerk met het opschrift: "hij had voorrang" heb je niet zoveel.

En een medekoekblikrijder kan geen voordeel halen uit het feit dat hij en de andere koekblikkers hun voorrangsregels op een correcte wijze toepassen?
 
ik rij normaliter elke dag

bij mooi weer is het inderdaad anders, dan pik ik de nodige terrasjes mee
en daar drink ik dan fris

eerstvolgende op-fris-cursus: a.s. weekend op terras naar keuze

(tsja het is vrijdagmiddag)
 
Terug
Bovenaan Onderaan