Vampiremax
Plasticnotfantastic
- 24 mrt 2007
- 3.362
- 1.117
Opfriscursus zomerrijder ARNHEM -
Bestuurders die slechts in de lente en zomer op de motor stappen, zouden met regelmaat een rijles of opfriscursus moeten volgen om niet onvoorbereid de weg op te gaan. Door onervarenheid en weer moeten wennen aan het rijden op de tweewieler kunnen er veel ongelukken gebeuren. Dat stelt de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) desgevraagd nadat het afgelopen weekeinde, bij de start van het motorseizoen al drie motorrijders om het leven kwam
„Het is voor tienduizenden rijders altijd weer onwennig om op de motorfiets te stappen. Veel van deze mensen hebben een half jaar niet op het rijwiel gezeten en moeten weer wennen aan besturen van het apparaat en moeten hun weg in het verkeer weer vinden. Daarnaast worden automobilisten en andere weggebruikers ook ineens weer geconfronteerd met grote groepen motorrijders en dat kan leiden tot ongelukken”, constateert KNMV-directeur Patrice Assendelft. Ieder jaar waarschuwen we weer voor de effecten van het aan de motorfiets wennen door motorrijders zelf en de impact die dat heeft op andere weggebruikers. Het is een samenspel en je mag als motorrijder niet verwachten dat de automobilist jou wel ziet, ook al heb je juridisch gezien voorrang. We proberen motorrijders steeds weer bewust te maken en te trainen in het feit dat ze kwetsbaar zijn aldus de KNMV voorman.
„Ik heb het duidelijk niet over de ervaren rijders, die dagelijks op de motorfiets zitten”, vervolgt Assendelft. „Dat is een groep die zich vaak voorbeeldig gedraagt en nauwelijks betrokken zijn bij ongevallen. Maar het gaat om de ’mooi weerrijders’, die een gevaar kunnen vormen doordat ze vanwege de beperkte kilometers per jaar nooit echt ervaren motorbestuurders worden. We kunnen niets verplichten, maar ik wil hen aanraden om extra onderricht te nemen voordat er kilometers gemaakt gaan worden.”
Jaarlijks vallen er onder 350.000 motorrijders gemiddeld zo’n 55 dodelijke slachtoffers en 1.100 ernstig gewonden. „Het schommelt nogal, maar duidelijk is dat de meeste slachtoffers in april vallen als de lente begint. Nu met de mooie maartmaand schuift dat naar voren en is er nu al sprake van wat wij het ’koud-opstaprisico’ noemen”, zegt Patrick Ruggebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). „Het aantal doden is ongeveer 10%van het totale aantal verkeersdoden, wat zeer hoog is omdat motorrijders verantwoordelijk zijn voor slechts 1% van het totaal aantal reizigerskilometers. ”
Waarom geen opfriscursus automobilisten?