Opfris cursus mooiweer rijders...

En een medekoekblikrijder kan geen voordeel halen uit het feit dat hij en de andere koekblikkers hun voorrangsregels op een correcte wijze toepassen?

Gisteren heb ik voor de verandering eens in de spits in een auto gereden (voor het eerst in pakweg drie jaar). Ik geloof niet dat automobilisten zich iets aantrekken van waar anderen en hijzelf voordeel van hebben. Het enige wat telt is dat ieder gaatje dicht gereden moet worden.

Het heeft als motorrijder geen enkele zin om te vertrouwen op de automobilisten om je heen ... bij een ongeval trek je hoe dan ook aan het kortste eind. En als een automobilist een gaatje ziet in de file, dan gaat hij ... of er nu een motorrijder aankomt of niet. Daar moet jij als motorrijder op anticiperen.
 
En dat ga je leren door 1 dag per jaar "op cursus" te gaan? Als je een motor rijbewijs hebt en niet goed anticipeert, heb je uberhaupt niks op de openbare weg te zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Een potentieel dodelijke combinatie in het verkeer is de samenkomst van een mooiweer rijder (motor) en zondagsrijder (auto).
 
En dat ga je leren door 1 dag per jaar "op cursus" te gaan? Als je een motor rijbewijs hebt en niet goed anticipeert, heb je uberhaupt niks op de openbare weg te zoeken.

Nee, ik zie ook niet zoveel in een opfriscursus voor mooiweer-rijders.

Maar Neanderthaler's gevecht tegen "blinde automobilisten" is volgens mij zinloos ... de enige die echt belang heeft bij het vermijden van ongelukken is de motorrijder ... die heeft namelijk een grote kans om gewond te raken of te overlijden.

De schuldvraag is alleen van belang voor de verzekering ... je been doet er echt niet minder pijn door.
 
Laatst bewerkt:
Een potentieel dodelijke combinatie in het verkeer is de samenkomst van een mooiweer rijder (motor) en zondagsrijder (auto).

Onzin, je moet de eerste mooiweerdag niet in het weekend gaan rijden. Er zijn dan teveel malloten op de weg, zowel automobilisten als motorrijders.
Gewoon de storm uitzitten dus.
 
Nee, ik zie ook niet zoveel in een opfriscursus voor mooiweer-rijders.

Maar Neanderthaler's gevecht tegen "blinde automobilisten" is volgens mij zinloos ... de enige die echt belang heeft bij het vermijden van ongelukken is de motorrijder ... die heeft namelijk een grote kans om gewond te raken of te overlijden.

De schuldvraag is alleen van belang voor de verzekering ... je been doet er echt niet minder pijn door.
Uiteraard moet ik als motorrijder niet alleen voor mezelf maar ook voor alle andere weggebruikers denken.

maar vervang
motorrijder door koekblikker
koekblikker door vrachtwagenchauffeur

en plots heeft de koekblikker er wel voordeel bij als de vrachtwagenchauffeur zijn voorrangsregels kent en toepast.

Dus ja, ik ben ervan overtuigd dat er wat méér op het correct toepassen van voorrangsregels mag gecontroleerd worden en dat daarmee véél méér ongevallen zullen voorkomen worden dan als enkel de mooi-weer rijdende motorrijders een opfriscursus moeten volgen.
 
Maar ook daar zie je dat maatregelen en educatie vooral gericht worden op de vrachtwagenbestuurders, tenminste wel in Nederland. Er wordt maar heel weinig gedaan aan bewustwording van de automobilist, zoals rekening houden met de dode hoek van vrachtwagens, en met de ruimte die ze nodig hebben om te manoeuvreren.

Ik denk dat de gemiddelde automobilist wel zo'n beetje opgegeven is, qua gedragsverandering en bijscholing. De snelheid eruit halen is waar men zich vooral op richt. Dat levert ook nog aardige inkomsten op.
 
Ik ben met pensioen, ik rij wel door de week ;)
Ik kan (beroep zeeman) in mijn verlof ook de drukke dagen mijden.
Toch ben ik vorig weekend even naar de eifel gegaan en heb daar geen spijt van.
Op de kleinste weggerjes was het gewoon rustig. De meeste motorrijders zie je op de doorgaande wegen.
 
Slap verhaal en weinig steekhoudend, omdat er zoals gezegd geen feiten gepresenteerd worden over het aantal ongelukken dat daadwerkelijk veroorzaakt wordt door het motor rijden na 6 maanden pauze. De automobilisten moeten immers ook wennen zodra er weer meer motoren op de weg zitten.

Ik reed vroeger 365 dagen per jaar, nu ben ik een mooi weer rijder. Ik heb nooit het gevoel dat ik moet "wennen". Kom op zeg, je hoeft toch ook niet opnieuw te leren fietsen als je een paar maanden hebt overgeslagen?

Ik denk dat er ook heel wat problemen in het begin van het seizoen komen omdat er nog steeds luldebehangers zijn die zelfs te beroerd zijn om even de bandenspanning en ketting te bekijken na 6 maanden in de stalling. Ook een motor APK verandert daar niets aan.

:}

Zo is dat! Na tig jaren weer een motor gekocht; ik reed er zo op weg.

Dus behalve mooiweerrijder ben ik ook nog een heropstapper in een midlife crisis. Mooie opplaktitels.
Ik zal een zijspan kopen. Kan de VRO-instructeur achterop en de psych in het bakkie. _O-

Nou vergeet het maar! Ik ben na jaren MOOI WEER rijder. :W
 
Laatst bewerkt:
Je kan jezelf het beste inschatten of je zo'n (her)opstartles nodig hebt.

Alleen merk ik dat de zorgen uitgaan voordat het mooie weer begint, maar ik merk toch vaak genoeg dat er heel veel motorrijders juist last hebben bij slecht weer.

Ikzelf ben iemand die ook als het effe niet te streng is ook in de winter rij, maar als ik nou al kijk met een toertochtje zomers na scheveningen en op de terugweg regent het hoeveel motorrijders (die normaal alleen zomers rijden) bang zijn als maar effe het wegdek nat is en ze totaal haast geen bocht meer durven in te gaan.

Denk in dit soort gevallen dat je daar dan de automobilist weer mee kan storen.
 
De wind is aardig straf en het is niet zo warm, niet echt mooi weer.
Ga is zo even stukje rijden ben ik eindelijk mooiweer rijder af.
 
Ditto.
heropstapper
ook enigszins mooiweerrijder(motorstek foto van mooiweeroutfit): heb in winter paar maande de auto vd kids geleend.

nu weer op eigen fiets en lovin it.

opstappen na bijna 30jr: Als je echt gereden hebt ben je dat niet verleerd, hoogstens wat roestig.
Complicaties : mijn heropstappertje een 125cc scooter in een linksrijdend land, extra voorzichtig dus.
Heb voor ik m huurde ook dagje research gedaan en wat rijtechnieken bijgelezen.
1e dag serie oefeningen gedaan, 1e paar dagen heeeeeel voorzichtig meest-bekende wegen gereden, en alles komt zo terugwaaien. (heb idd minstens 1 lucky escape gehad.. hoort er bij)

Maar een Fun Man!
Bovendien de voldoening dat je de taxipenose bij het hotel kan laten staan, en zelf lekker tussendoor de file kan - Tijdswinst en Vrijheid! yihaa!
(en de halve fabriek die het over die gekke ang-mo on motorbike heeft - Portiers kennen je na 1 dag, en zwaaien enthousiast)

Terug in NL, naar gehuurde schakelbrommers ging ook prima. ff opletten, wat oefenen..
(en weer wat bijlezen over rijtechniek, verkeer etc..)
Wat oefen-8jes draaien op parkeerplaatsen, en gewoon veel gaan rijden.

Nu weer happy biker, en plannen voor lekker lange (werk)trip in de zomer!

(vast wel heel erg MidLifeCrisis, maar ook heel veel Fun!, een MLC is best leuk).
 
De wind is aardig straf en het is niet zo warm, niet echt mooi weer.
Ga is zo even stukje rijden ben ik eindelijk mooiweer rijder af.

:^ ik werd vanochtend bijkans met fiets en al de vangrail ingeblazen op de snelweg. Rukwinden... En het zag er helemaal niet zo winderig uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan