Opvolger voor de R1100S gezocht. Suggesties?

Ach je kan er uit filteren wat interessant is voor je😴,al blijft het toch persoonlijke voorkeur:Y,zo te zien zit je stiekum te snuffelen
bij de RSV V4 Tuono🤫,zal dus wel zoiets worden.🤔;)
Ook goed….. :]

Niks voor mij, heb NL al een V4 met ‘slechts’ 100pk…
 
Ik heb na 26 jaar racers mijn eerste naked bike gekocht (op een Duc S4R voor de handel na..) in de vorm van een Speed Triple en dat had ik jaren eerder moeten doen :+ De R1200S vind ik trouwens ook een erg mooie fiets maar ik wilde gewoon iets recht op zittend. De Speed is met z'n drie cilinder wat meer karaktervol dan een 4 cilinder uit Japan en ik vind het ook een mooi ding om te zien.
 
Nou ik zit ook in hetzelfde dubio:

Motorverleden:
Na 2 gsxr’s
Een superduke 990r gehad (heerlijke motor, wel erg spartaans, vooral dat mega harde zadel )
Suzuki bandit 600 s (gekocht voor mijn vriendin, opzich een leuke motor, maar dit was het voor mij persoonlijk niet).

Nou ook opzoek naar een motor:
Eisen:
- sportief.
- liefst ook onder de 10k
- windbescherming dit mist ik wel op de superduke.

Dacht zelf al aan:
- Yamaha fz1
- Suzuki Gsx-s 1000 f
- bmw gs 1200 (alleen wat oudere types mogelijk met dit budget)
- Yamaha mt09 tracer
- Kawasaki Z1000sx
- ktm superduke 1290 (zitten wel wat boven budget)

Of mis ik nog iets?
 
Nou ik zit ook in hetzelfde dubio:

Motorverleden:
Na 2 gsxr’s
Een superduke 990r gehad (heerlijke motor, wel erg spartaans, vooral dat mega harde zadel )
Suzuki bandit 600 s (gekocht voor mijn vriendin, opzich een leuke motor, maar dit was het voor mij persoonlijk niet).

Nou ook opzoek naar een motor:
Eisen:
- sportief.
- liefst ook onder de 10k
- windbescherming dit mist ik wel op de superduke.

Dacht zelf al aan:
- Yamaha fz1
- Suzuki Gsx-s 1000 f
- bmw gs 1200 (alleen wat oudere types mogelijk met dit budget)
- Yamaha mt09 tracer
- Kawasaki Z1000sx
- ktm superduke 1290 (zitten wel wat boven budget)

Of mis ik nog iets?
Wat je mist?weten wat je wil ;) ,de fietsen die je vermeld zijn nogal verschillend,daar kan je nog een hele lijst aan toe voegen en ben
je nog geen stap verder,zou eerst maar eens nadenken wat je nu eigenlijk wil,of gewoon op diverse fietsen uit dat rijtje gaan rijden en
hopen dat er 1 bij zit die je wat lijkt,en als windbescherming belangrijk is dan is er maar 1 merk die dat goed voor elkaar heeft en dat
is BMW en dan met name de toer modellen zoals de R1200RT.
 
Laatst bewerkt:
Voel ik me dan miss weer net wat te jong voor 😅(al is cardan wel erg fijn, tegenover ketting)

Proefrijden ga ik inderdaad ook doen.
 
Ook leuk,
Wist niet dat die al voor rond de 10 weg gingen.
BMW maakt tegenwoordig ook motoren voor jongeren (van geest): de S1000R bijvoorbeeld, of de F900R (rijdt ook niet verkeerd).
Z’n s1000r is mooi spul inderdaad, alleen dat vol in de wind zitten bij een stukje snelweg 👎. Vorige week nog een rondje op de s1000rr van mijn stief pa gemaakt, heerlijke motor (vooral die gasreactie in sport), maar voor mij geen supersport meer.
 
Ik sleutel professioneel al meer dan 27 jaar aan BMW's en geloof me,vanaf begin jaren 90 is de kwaliteit heel hard achteruit gegaan en het is echt bende....
Dat snap ik dan weer niet zo. Ik heb een oud beestje de R1100RT en de bouwkwaliteit straalt er echt vanaf. Bovendien zijn van dat type er ruim 55.000 gemaakt; als die allemaal zo slecht waren als hier wel eens wordt geopperd, had BMW al lang niet meer bestaan. Kijk ook eens hoeveel GS'en er rijden; die zijn ook niet allemaal slecht of met heel veel inspanning en geld rijdend te houden...
Vroeger maakten ze veel zelf of werd het in Duitsland gemaakt. Het enige dat tegenwoordig nog echt uit Duitsland komt bij BMW is de factuur.
BMW Motorrad zit sinds 1969 en nog steeds in Berlijn; en daar wordt echt niet alleen de factuur gemaakt.
Trouwens ook Honda (en mogelijk ook de andere Japanse merken); maakt lang niet meer alles in Japan...zal ook voor de andere merken uit andere landen zo zijn
Wat kwalitatief wel bizar goed is bij BMW is het imago.....
Eens; EN het rijdt ook echt bizar goed :Y
 
Fabrikanten zijn ‘slechts’ samenstellers (en RD) toch.

Ooit tijdens de fabriekstour in Bologna kwamen de onderdelen binnen, daar heb ik geen gieterij gezien of lassers aan de frames…en ik neem aan dat het dashbord in China gemaakt wordt…. _O-
 
Dat snap ik dan weer niet zo. Ik heb een oud beestje de R1100RT en de bouwkwaliteit straalt er echt vanaf. Bovendien zijn van dat type er ruim 55.000 gemaakt; als die allemaal zo slecht waren als hier wel eens wordt geopperd, had BMW al lang niet meer bestaan. Kijk ook eens hoeveel GS'en er rijden; die zijn ook niet allemaal slecht of met heel veel inspanning en geld rijdend te houden...

BMW Motorrad zit sinds 1969 en nog steeds in Berlijn; en daar wordt echt niet alleen de factuur gemaakt.
Trouwens ook Honda (en mogelijk ook de andere Japanse merken); maakt lang niet meer alles in Japan...zal ook voor de andere merken uit andere landen zo zijn

Eens; EN het rijdt ook echt bizar goed :Y
Mijn motormaat heeft een fjr1300, nooit wat mee…en dat al 10 jaar….buurtje en banden…ohja ook een accu als men daarover wil vallen….

Waarom denk je dat ik een VFR heb……_O-
 
Fabrikanten zijn ‘slechts’ samenstellers (en RD) toch.
'Vroegah' werd alles zoveel mogelijk in eigen huis gemaakt; maar dat is allang niet meer zo. Sterker nog zelfs de toeleveranciers houden geen voorraad meer aan: 'just in time delivery'. Je kunt het bv al zien aan de autofabrieken die in problemen zitten omdat de levering van kabelbomen uit Oekraïne stokt en meteen de productie stilvalt
Ooit tijdens de fabriekstour in Bologna kwamen de onderdelen binnen, daar heb ik geen gieterij gezien of lassers aan de frames…en ik neem aan dat het dashbord in China gemaakt wordt…. _O-
Dat bedoel ik; hoe Italiaans / Japans / Duits / Oostenrijks / enzovoort is iets nog :/
 
Dat snap ik dan weer niet zo. Ik heb een oud beestje de R1100RT en de bouwkwaliteit straalt er echt vanaf. Bovendien zijn van dat type er ruim 55.000 gemaakt; als die allemaal zo slecht waren als hier wel eens wordt geopperd, had BMW al lang niet meer bestaan. Kijk ook eens hoeveel GS'en er rijden; die zijn ook niet allemaal slecht of met heel veel inspanning en geld rijdend te houden...

BMW Motorrad zit sinds 1969 en nog steeds in Berlijn; en daar wordt echt niet alleen de factuur gemaakt.
Trouwens ook Honda (en mogelijk ook de andere Japanse merken); maakt lang niet meer alles in Japan...zal ook voor de andere merken uit andere landen zo zijn

Eens; EN het rijdt ook echt bizar goed :Y
Wellicht heb jij geluk...R1100RT's:
- lekkende pris as keerringen en aangevreten pris assen
- ommanteling van draadbomen die oplossen
- diverse elektrische storingen door inwendig corroderendr draadbomen
- kruiskoppelingen aandrijfas die stukgaan
- cardanlagers die sneuvelen
- extreem hoog olieverbruik (volgens BMW is tot 1 liter op 800km acceptabel)
- nokkenassen en nokvolgers die wegslijten
- enz.enz.

Zeker als de motoren ouder worden wordt er echt bizar veel geld tegen aan gesmeten om het maar rijdend te houden. "Want het rijdt zo lekker en is kwalitatief zo goed."
Ehn,jahum.... en over het rijden moeten we discusdoe maar helemaal niet aangaan.
De telelever constructie is leuk als je tohrt,maar bij stevig doorrijden ontbreekt ieder gevoel en communicatie. Maar of je je daaraan stoort is natuurlijk heel persoonlijk.
 
Mijn motormaat heeft een fjr1300, nooit wat mee…en dat al 10 jaar….buurtje en banden…ohja ook een accu als men daarover wil vallen….

Waarom denk je dat ik een VFR heb……_O-
"Japans" heeft inderdaad de reputatie (niet alleen bij motoren / auto's) probleemloos te zijn.
Is tot op grote hoogte ook terecht. Zeker de VFR, hoewel die ook zijn zwakheden heeft.

Toch, om even in auto-sferen te blijven rijdt de overgrote meerderheid Duits en Frans; dat heeft ook zijn redenen (lees: er is meer dan alleen probleemloosheid)

Wat BMW motor betreft: er rijden er gruwelijk veel van, heel vaak met enorme km standen en ook op (zeer) hoge leeftijd; en dat zijn lang allemaal niet van die troetel-dingen.
Ik geloof dus never-nooit-niet dat ze allemaal zo slecht zijn.
 
"Japans" heeft inderdaad de reputatie (niet alleen bij motoren / auto's) probleemloos te zijn.
Is tot op grote hoogte ook terecht. Zeker de VFR, hoewel die ook zijn zwakheden heeft.

Toch, om even in auto-sferen te blijven rijdt de overgrote meerderheid Duits en Frans; dat heeft ook zijn redenen (lees: er is meer dan alleen probleemloosheid)

Wat BMW motor betreft: er rijden er gruwelijk veel van, heel vaak met enorme km standen en ook op (zeer) hoge leeftijd; en dat zijn lang allemaal niet van die troetel-dingen.
Ik geloof dus never-nooit-niet dat ze allemaal zo slecht zijn.
Je krijgt alleen maar de probleemgevallen te horen….de goede en eigenaren die netjes mee omgaan hoor je nooit.

Zoals eerder geschreven zijn altijd dezelfde die alles stuk krijgen of dan over klagen…. 8-)
 
Wellicht heb jij geluk...R1100RT's:
- lekkende pris as keerringen en aangevreten pris assen
- ommanteling van draadbomen die oplossen
- diverse elektrische storingen door inwendig corroderendr draadbomen
- kruiskoppelingen aandrijfas die stukgaan
- cardanlagers die sneuvelen
- extreem hoog olieverbruik (volgens BMW is tot 1 liter op 800km acceptabel)
- nokkenassen en nokvolgers die wegslijten
- enz.enz.
Ik heb inderdaad helemaal niets (behalve het olieverbruik; tenminste het hopeloze controleren van het oliepeil) van die storingen; en ja sommige komen 'bekend' voor, ik zal ook nooit zeggen dat ze altijd & overal probleemloos zijn.
De 1100RT is nu al minimaal 22 jaar oud; dat ze überhaupt nog rijden en met beste aantallen, zegt iets over de kwaliteit (kijk eens hoeveel 2 kleps boxers, nóg ouder, er nog rijden) vele andere motoren liggen al lang en breed op de sloop

Zeker als de motoren ouder worden wordt er echt bizar veel geld tegen aan gesmeten om het maar rijdend te houden. "Want het rijdt zo lekker en is kwalitatief zo goed."
Prima als dat jouw ervaring is; ik heb andere ervaring (en daarmee doe ik niets aan jouw ervaring af)
Ehn,jahum.... en over het rijden moeten we discusdoe maar helemaal niet aangaan.
De telelever constructie is leuk als je tohrt,maar bij stevig doorrijden ontbreekt ieder gevoel en communicatie. Maar of je je daaraan stoort is natuurlijk heel persoonlijk.
Het is lelijk dat wel (maar daar zie je op een RT vrijwel niets van) maar het werkt echt grandioos; het rijdt als op rails; is superstabiel; duikt niet bij het remmen, en veert als een Citroën, de ellendigste knipgaten / beroerd wegdek worden netjes strakgestreken. Je wordt inderdaad niet door elkaar geschud, en je voelt niet ieder rimpel op de weg maar of dat soort gevoel/communicatie nou zo geweldig is?
Ik rij veel met mijn RT en iedere keer (of het nou 50 of 500 km is) stap ik weer fris en onvermoeid af.

Misschien beter om niet verder te discussiëren.
Ik vind mijn BMW geweldig, dat een ander dat niet vind dat kan & mag uiteraard.
 
Je krijgt alleen maar de probleemgevallen te horen….de goede en eigenaren die netjes mee omgaan hoor je nooit.

Zoals eerder geschreven zijn altijd dezelfde die alles stuk krijgen of dan over klagen…. 8-)
Dan zijn nou echt opmerkingen die hout snijden :Y
Meer dan 500% mee eens dus :t
 
Probleem bij BMW is dat ze fouten maken als ze weer eens wat nieuws ontwerpen,zou dan
ook nooit een eerste serie model kopen,latere zijn dan weer zover gemodificeerd dat die wel een stuk betrouwbaarder zijn,
al blijven sommige problemen lang aanwezig,verder is het gewoon zo dat BMW rijders gemiddeld veel meer km,s maken
dan andere merken,en ja dan krijg je dus ook meer te maken met slijtage,verder word ook niet iedere BMW deskundig onderhouden,
enigste die de in en outs kennen zijn de BMW dealers ,die krijgen de juiste gegevens over modificaties en hebben het best
opgeleide personeel,maar ja ze hebben ook de reputatie duur te zijn,dus gaan vooral bezitters van oudere BMW,s naar
andere goedkopere motorzaken,die hebben niet die kennis die een BMW dealer heeft en dus worden er dingen niet gedaan
die wel zouden moeten en dan ga je problemen krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
BMW vind ik ook geweldig, maar dan de jaren 80 en 90 auto's. E28, E30, E34 🥰

Tja Honda he,saai maar oerbetrouwbaar8-)
Saai? Nee hoor, moet je wel de juiste kiezen.

20220618_192919.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan