Oud: Motor-Forum how-to's.... ze staan HIER!

Hey hey,
Ik heb een Aprilia RS 125 bj '92 en ben op zoek naar een bobine en ontsteking. Het probleem is alleen dat ik niet zeker weet of deze kapot zijn. Dus wil eigenlijk ze 'vervangen' kijken of die loopt zodat ik weet of ik ze moet bestellen. Anders ben ik € 500,00 voor niets kwijt. Heeft iemand anders een idee hoe ik erachter kom of deze echt stuk zijn? Of waar ik voordelig een goede bobine/ontsteking vandaan kan halen???

Laat wat horen!!!!
 
even een topic starten...

de starter van de dominator schijnt een kwaal te zijn voor wat betreft stuk gaan...
nu heb ik bij roukama motorparts in west knollendam een setje koolborstels gekocht voor de mijne...
het probleem was dat hij een dood punt leek te hebben, af en toe wel klik, maar geen start. gelukkig draait hij mee als je in z'n versnelling achteruit rolt zodat hij dan van dat "dode punt" af komt en gewoon weer start, aanduwen kun je in ieder geval in je eentje wel vergeten.

ik vermoedde al dat het de borstels waren, dus ding uit elkaar en inderdaad de borstels op.. ook de commutor zag er niet zo best meer uit (vlakjes waar de borstels overheen lopen) mocht je starter problemen hebben ga dan niet door tot hij echt niet meer start maar doe dit op tijd of je duwt jezelf alsnog een nieuwe starter door je strot!

hier volgt een how to....

- verwijder rechter zijkap
- maak de uitlaatbochten los bij de cilinderkop, en de klemmen achter het zijkapje
- haal de bochten van de motor af
- draai de plus draad los van de starter
- aan de linker zijde het beugeltje van de koppelingskabel losdraaien van de starter
- terug naar de rechterzijde van de motor, draai nu de 2 bouten eruit die de starter op zijn plek houden en verwijder de brug die eronder zit
- de starter moet nu naar de rechter zijde van de motor schuiven om los te komen, vaak helpt een tikje met een balkje en een hamer vanaf de linker zijde.
- er zit een steunblokje tussen de starter en het blok aan de linker kant, let op dat deze er straks weer tusen komt
- controleer de o-ring om de starterhals.
- de starter zelf zit dicht met 2 boutjes 7mm, draai deze los en haal de starter uit elkaar, maar let op de volgorde.
- in de achterkant zitten de koolborstels, en rond de as van de rotor zit daar de commutor en onderop een stapeltje shims (ringen) om de interne speling te verminderen
- de koolborstels kun je los kopen tegenwoordig, en met een soldeerbout kun je ze wisselen.
- de contactvlakken kun je opzuiveren door de rotor in een boormachine te zetten (met de achterkant (het korte stukje) en vervolgens een stukje schuurlinnen eromheen te doen (niet al te grof, koper is vrij zacht) houdt het schuurlinnen enigzins vast en laat de boor draaien met een gemiddeld toerental, terwijl je zachtjes heen en weer schuift met het schuurlinnen. ga door tot de putting weg is en je een egaal oppervlak hebt.
- maak de boel schoon en monteer de starter weer in elkaar, met nieuwe koolborstels, en vergeet de shims niet.
- de koolborstel die aan het boutje vast zit moet een geisoleerde draad hebben, dit is de plus kant en maakt anders sluiting. het boutje zelf heeft een kunststof borst die hem isoleert van het huis.
- plaats eventueel nieuwe o-ringen tussen het huis en om de hals
- controleer als laatste of de as soepel draait, zo niet heb je iets fout gedaan.
- monteer de starter weer op het blok, vergeet het steunblokje niet.
- monteer de draden en de uitlaten weer (nieuwe pakkingen of gun-gum)
- als alles klaar is en de motor draait weer controleer dan nog even of er geen olielekkage is ontstaan langs de starter.

niet zo ingewikkeld en het helpt je van veel ergernis af ! en tevens bespaar je je het kopen van een dure nieuwe starter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan