Is dit toegestaan of niet?
Vindt de bekeuring niet leuk, maar als het niet mag geen probleem, maar zoals gezegd, sta onveveer 6 keer per week voor een open brug en alhoewel ik al vaker een politie buse voorbij ben gereden, is dit de eerste keer dat ik hier een bekeuring voor krijg.
Gaat om dit stukje : https://www.google.nl/maps/@51.8581...4!1sW98aYZjH7eZYATu9zfmm-Q!2e0!7i13312!8i6656
Ik zal de bekeuring ook gewoon betalen, maar wil weten of ik in het vervolg beter aan kan sluiten of niet.
allen,
Ik heb een vraag.
Bij ons in Spijkenisse voor de brug zijn er wisselend 1 of 2 rijstroken met daarnaast een busbaan. Als de brug open is ( en dat is voor mij dus gemiddeld 6 keer per week ) rij ik rustsig de auto's via de busbaan voorbij. Op het einde zijn er dan stoplichten en een licht voor de bus.
Nu heb ik afgelopen week een bekeuring ontvangen voor het rijden door rood licht, maar ik ree op de busbaan en die had netjes een wit licht, oftewel die mag doorrijden.
Ik rij dan netjes tot het licht voor de slagbomen.
Is dit toegestaan of niet?
Vindt de bekeuring niet leuk, maar als het niet mag geen probleem, maar zoals gezegd, sta onveveer 6 keer per week voor een open brug en alhoewel ik al vaker een politie buse voorbij ben gereden, is dit de eerste keer dat ik hier een bekeuring voor krijg.
Gaat om dit stukje : https://www.google.nl/maps/@51.8581...4!1sW98aYZjH7eZYATu9zfmm-Q!2e0!7i13312!8i6656
Ik zal de bekeuring ook gewoon betalen, maar wil weten of ik in het vervolg beter aan kan sluiten of niet.
allen,
Ik heb een vraag.
Bij ons in Spijkenisse voor de brug zijn er wisselend 1 of 2 rijstroken met daarnaast een busbaan. Als de brug open is ( en dat is voor mij dus gemiddeld 6 keer per week ) rij ik rustsig de auto's via de busbaan voorbij. Op het einde zijn er dan stoplichten en een licht voor de bus.
Nu heb ik afgelopen week een bekeuring ontvangen voor het rijden door rood licht, maar ik ree op de busbaan en die had netjes een wit licht, oftewel die mag doorrijden.
Ik rij dan netjes tot het licht voor de slagbomen.
Is dit toegestaan of niet?
Vindt de bekeuring niet leuk, maar als het niet mag geen probleem, maar zoals gezegd, sta onveveer 6 keer per week voor een open brug en alhoewel ik al vaker een politie buse voorbij ben gereden, is dit de eerste keer dat ik hier een bekeuring voor krijg.
Gaat om dit stukje : https://www.google.nl/maps/@51.8581...4!1sW98aYZjH7eZYATu9zfmm-Q!2e0!7i13312!8i6656
Ik zal de bekeuring ook gewoon betalen, maar wil weten of ik in het vervolg beter aan kan sluiten of niet.
Gierige boete zeg... maar de taxi's die met 80-100 km/h de stilstaande file voorbijrijden via dezelfde busstrook horen niks zeker?
Taxi's mogen ook gebruik maken van een busbaan.Gierige boete zeg... maar de taxi's die met 80-100 km/h de stilstaande file voorbijrijden via dezelfde busstrook horen niks zeker?
Nee, je mag niet over een busbaan rijden.
Kan natuurlijk een heel lijstje op gaan noemen want, als, mits, maar, wanneer je meestal geen bekeuring krijgt, maar dat blijft dan alleen bij ervaringen delen. Onder de streep mag het niet en dus is een prent voor het rijden over een busbaan terecht.
Maar, die boete heb je dus niet gehad, je kreeg er een voor het negeren van het rode verkeerslicht. Dat lijkt me een leuke voor de rechter, je rijdt immers over de busbaan en hebt je netjes aan dat verkeerslicht gehouden. Als je dan een boete zou krijgen (want je doet iets wat niet mag) is dat voor het rijden over de busbaan, niet voor het negeren van een verkeerslicht van een rijbaan waar je niet was. Die boete voor het negeren van een rood verkeerslicht is ook even ruim 3x zo duur als een boete voor het rijden over een busbaan, ruikt ook een beetje naar een verbalisant die 'hem wel even wat laat merken'.
allen,
Ik heb een vraag.
Bij ons in Spijkenisse voor de brug zijn er wisselend 1 of 2 rijstroken met daarnaast een busbaan. Als de brug open is ( en dat is voor mij dus gemiddeld 6 keer per week ) rij ik rustsig de auto's via de busbaan voorbij. Op het einde zijn er dan stoplichten en een licht voor de bus.
Nu heb ik afgelopen week een bekeuring ontvangen voor het rijden door rood licht, maar ik ree op de busbaan en die had netjes een wit licht, oftewel die mag doorrijden.
Ik rij dan netjes tot het licht voor de slagbomen.
Is dit toegestaan of niet?
Vindt de bekeuring niet leuk, maar als het niet mag geen probleem, maar zoals gezegd, sta onveveer 6 keer per week voor een open brug en alhoewel ik al vaker een politie buse voorbij ben gereden, is dit de eerste keer dat ik hier een bekeuring voor krijg.
Gaat om dit stukje : https://www.google.nl/maps/@51.8581...4!1sW98aYZjH7eZYATu9zfmm-Q!2e0!7i13312!8i6656
Ik zal de bekeuring ook gewoon betalen, maar wil weten of ik in het vervolg beter aan kan sluiten of niet.
dit is een leuke, een OV-licht (Negenoog) geeft aan het openbaar vervoer en taxivervoerders MET ontheffing aan of ze mogen rijden of niet en welke richting ze op mogen rijden (links/rechtdoor/rechts/vrije keuze).
het negenoog geldt niet voor 'normale' gemotoriseerd voertuigen en dient de 'normale' verkeerslicht te volgen, zelfs in principe als je op de busbaan rijdt zelfs als er NIET op de busbaan mag rijden.
als je het zwart op wit bekijkt kun je 3 boetes krijgen:
- Rijden over doorgetrokken streek
- Rijden over busbaan zonder ontheffing
- Rijden door rood verkeerslicht
waarbij de eerste twee punten "okey" is als je het rustig aan doet en het OV niet tegenhoudt.
laatste punt is gewoon een interessante, maar ik ben van mening dat je geen recht hebt op het OV-Licht, zelfs als je op de busbaan rijdt, want je hebt er geen ontheffing ervoor om er gebruik ervan te maken.
ik zou gewoon ook via de busbaan inhalen, MAAR na/voor de stopstreep van de voorste voertuig parkeren om de busbaan vrij te houden. Als je toch een agent tegenkomt die zn dag niet heeft.. kun je alsnog een boete krijgen voor het rijden door rood licht omdat je tochvoorna de stopstreep staat
Jou laatst zin is een beetje vreemd.
Je kan geen mening hebben over het wel of niet rechten hebben op iets.
Of dat kan eigenlijk wel, maar dat is niet van toepassing.
Dat hangt er natuurlijk vanaf waar je naar toe moet.Volgende keer gewoon de Botlektunnel pakken, kun je ook tussen de auto's door en scheelt je wachten voor de brug
Dat hangt er natuurlijk vanaf waar je naar toe moet.
Als je naar Hoogvliet moet dan zul de altijd de Spijkenissebrug of de Botlekbrug moeten nemen, de Botlektunnel heeft geen afrit meer naar Hoogvliet, en de eerstvolgende afrit waar je kunt keren is Heijplaat.
Ja, ik heb in het Voorne-Putten topic al meerdere keren geklaagd over die bruggen, half Spijkenisse staat soms vast als ze weer eens gelijktijdig omhoog gaan.
Het is me trouwens nooit opgevallen dat die stoplichten op de Spijkenissebrug op rood gaan als de brug open is, maar ik rij meestal via de Botlekbrug, en die heeft alleen rode lampen bij de slagboom.
Als dat stoplicht op rood stond ben ik bang dat de bekeuring wel min of meer terecht is.
Ze hadden je misschien een boete kunnen geven voor gebruik van de busbaan, maar de busbaan eindigt net na de stoplichten, en misschien hebben ze je over de normale rijstroken verder naar voren zien rijden.
Dit is een aanname, ik was er niet bij.
Jaja, dus als ik met mijn fiets op een fietspad sta, dat naast een weg gelegen is, en dat fietspad zelf heeft geen verkeerslicht, dan moet ik volgens jou toch naar het verkeerslicht van de weg kijken? Die gaat immers in dezelfde richting?Bezwaar maken zal je denk echt niet veel mee opschieten. Het verkeerslicht boven de busbaan geld immers niet voor jouw als motorrijder. Het andere verkeerslicht wel en dat stond dus op rood.
Zou wel krom zijn als je op deze wijze gewoon 'door rood' mag rijden.
Zou het zelfde zijn als je drie banen zou hebben voor rechtdoor met boven iedere baan een verkeerslicht. Als de middelste het niet doet en de andere twee staan op rood mag je toch ook niet via de middelste baan gewoon door rijden?
Een verkeerslicht geld voor een bepaalde richting. Niet zozeer voor de baan/rijstrook waar je op rijd.
Je hebt immers ook genoeg plekken waar alleen een enkel verkeerslicht aan de zijkant van de weg staat terwijl er meerdere rijstroken zijn. Toch geld dat verkeerslicht voor alle banen in de richting die het verkeerslicht aangeeft.
Artikel 70 lid 4 RVV 1990:
"4. De tram/buslichten gelden tevens voor bestuurders van voertuigen, niet zijnde een lijnbus, die een busbaan of een busstrook gebruiken waarop het licht betrekking heeft."
De vraag is alleen of de wetgever hieronder ook het onrechtmatig gebruik van de busbaan bedoeld heeft.