waar een chopper of rijdend kermistuig à la Goldwing / Harley het moet hebben van 'optische tuning' (het woord alleen al), is een café-racer eigenlijk een gemodificeerde straatfiets met race-onderdelen, over het algemeen net zoveel als de eigenaar zich kan permitteren. Dat betekent in vele gevallen aanpassingen aan het rijwiel en het blok.
Rijwiel: velgen, remmen, vering, frame-braces... alles wat er niet ophoort om het nét straat-gerechtigd te houden gaat er onherroepelijk af. Weight is the enemy
Blok: minstens een béétje opkietelen. kelkjes of K&N, koppie flowen, megafoontjes, snelle nokkenas. Extraatjes zijn big-bores en hoge compressie zuigers, aanpassingen aan de kleppen en verbrandingskamer... Tip: maak een snel blok betrouwbaar, niet een betrouwbaar blok snel
Ik zeg niks over poly bodywork, spuiten en lakken, polijsten, clipons, rearsets, snelgas, andere tellers etcetera...
Budget is meestal de beperking, niet de technische mogelijkheden. Je zit gauw aan een 2.500 euro, als ik effe mijn eigen lijstje erbij neem.