Bij deze een check list hier elders van MF.
Checklist:
Vooraf
Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start.
Naar garantie informeren
Voorkant
• De velg. (beschadiging velgrand)
• Vorkpoten (beschadiging? recht? Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wiel)
• Werkt de voorvering soepel?
• Staat van de remblokken
• Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten? (vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)
Sturen (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)
• Controleer of er speling zit op de voorvork of voorwiel.
• Draait de voorvork soepel van links naar rechts?
• Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)
• (val)schade aan het stuur?
Achterkant
• Kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork)
• De velg (beschadiging velgrand)
• Zit er speling op het achterwiel?
• Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm)
• Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen)
• Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan
• In geval van kettingaandrijving: de staat van ketting en tandwielen (tandenwielen met scherpe punt (versleten), en spanning van de ketting.
Motorblok
• Lekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen ?
• Water lekkage?
• Rubberen leidingen bros?
Diversen
• Zit er roest op de motor?
• Functioneerd voor- en achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzer?
• Afstelling koplamp in orde?
• Accu (Toestand polen? Stand accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?)
• Laat de dagteller zich resetten?
• Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden.
• Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)
Motor
• Start soepel met koude motor?
• Stationair geluid hapert niet?
• Stationair toerental niet te hoog?
• Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn
Proefrit
• Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?)
• Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten?)
• Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde)
• Maakt de transmissie zingende geluiden?
• Rammelen of ratelen bij lage toerentallen? (distributieketting?)
• Werken kilometerteller, snelheidsmeter, toeren teller goed?
• Remt goed?
• Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn weg? (losse handen)
• Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.
Tot slot:
• Zijn alle sleutels voorhanden?
• Kloppen de papieren? (klopt het framenummer?)
• Wat is de geschiedenis van de motor? (vorige eigenaar, grote reparaties, onderhoud)
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Verder wordt de motor op het postkantoor op jou naam gezet. Hier zijn niet veel kosten aan verbonden ik meende minder dan 20 euro.
Verder kun je alvast even bij de verzekerings maatschapij even informeren. Ze geven ook wel eens een verzekering voor één dag. Dit kun je van te voren regelen en zo mag je dus rijden op je motor. Gaat de koop niet door dan betaal je maar voor één dag.
Ben je thuis dan regel je de normale verzekering. Van het RDW krijg je automatisch bericht wat de wegenbelasting je gaat kosten.
Dus checklist gewoon effe mee nemen en gewoon alles effe na-lopen. Alles wat je vind kun je mooi op afdwingen.
Veel suc6