Piaggio Ape: 2 takt eruit, elektromotoren erin!

datzelfde probleem heb ik met mn ZTR-elektro, die heeft 2 voorwielen en 1 achterwiel.
als ik de 3 planken neerleg loopt de neus ertegen aan. dus eerst een stuk er op rijden dan middelste plank neerleggen en verder er op.
maar dat probleem heeft zichzelf opgelost, 3-rad is niet meer toegestaan in de races. dus nu een andere elektroauto aan het bouwen.
 
datzelfde probleem heb ik met mn ZTR-elektro, die heeft 2 voorwielen en 1 achterwiel.
als ik de 3 planken neerleg loopt de neus ertegen aan. dus eerst een stuk er op rijden dan middelste plank neerleggen en verder er op.
maar dat probleem heeft zichzelf opgelost, 3-rad is niet meer toegestaan in de races. dus nu een andere elektroauto aan het bouwen.
Oh, nu met 3 oprijplaten hebben we geen problemen meer. We hebben een lier en dan gaat dat allemaal goed. Een gemiddelde 4x4 heeft minder grondspeling.
 
Vraag is of dat mag. Remlicht op helm mag ook niet.
Durf ik zo niet te zeggen, maar we moeten over een tijdje sowieso weer eens met het RDW gaan praten om te kijken of alles wat we aan het doen zijn de goede kant op is. Dat hebben we helemaal op het begin ook al eens gedaan. Ik kan het dan wel voorleggen.

Punt is alleen wel; het idee is juist om te kijken in dat soort richtingen wat er allemaal mogelijk is. Als het spul eenmaal rijdt, of als iemand even niks te doen heeft heeft en het leuk vind om hier tijd aan te besteden, willen we ook allerlei opvallende dingen er mee doen. Het is en blijft een stukje promo en dingen uitproberen.
 
Wat @Rob Troost zegt, zorg ALTIJD voor voldoende druk op je trekhakk. Als de aanhanger de auto uit de vering trekt ga je aan het slingeren. Niet "er is kans dat je gaat slingeren", niet "beetje slingeren". Afhankelijk van hoe hard de aanhanger opwipt gaat het heel snel en met flink geweld. De aanhanger staat naast je (letterlijk!) voor je het in de gaten hebt! Het is niet helemaal toevallig dat er best veel ongelukken met aanhangers gebeuren.

Teveel kogeldruk ziet er niet uit met een auto diep in de achterveren en koplampen als zoeklichten, maar is minder gevaarlijk dan te weinig kogeldruk!


On topic: leuk project :t

I know. Geen zorgen. Vecht er dagelijks tegen om genoeg schoteldruk te creëren en toch laden ze de oplegger/lzv vaak genoeg met slecht 4 ton op de kop en de oplegger/wipkarassen vol belast. De ervaring met een enkelasser heb ik met een Peugeot 307 SW met maximale belading netjes verdeeld over de hele vloer. Ik vind het desondanks kut rijden en huurde daarom gewoon tandemassers, kon ik er nog meer in stapelen.
 
Heren, hoe interessant aanhangers ook zijn, was dat niet geheel waar ik met dit topic op wilde focussen. Kan de aanhangerdiscussie in een eigen topic?
 
Verbazingwekkend wat je allemaal aan spullen en ruimte nodig hebt om dat hele simpele kleine krachtei te vervangen en vervolgens weer hetzelfde met de piaggio te kunnen doen.
Om nog maar te zwijgen van het enorme gewichtsverschil.

Wel leuk project
 
Dat Kibes platform is die compatibel met de gebruikte can bus systemen in de meeste auto's

Ik werk in de industrie en daar heb je dus meerdere can bus systemen die op elkaar lijken maar absoluut niet compatibel zijn.
Wij hebben dus devicenet en as-i bus maar je hebt ook nog profi-bus en zo zijn er nog wel een paar.

Als je eenmaal de structuur van je can bus weet is het niet zo heel moeilijk meer en kan je er heel veel mee doen.
Het lijkt moeilijker als het is.
 
Verbazingwekkend wat je allemaal aan spullen en ruimte nodig hebt om dat hele simpele kleine krachtei te vervangen en vervolgens weer hetzelfde met de piaggio te kunnen doen.
Om nog maar te zwijgen van het enorme gewichtsverschil.

Wel leuk project
Naja, je hebt veel nodig om de aandrijflijn aan de praat te krijgen, maar als je de simpele route pakt kan het vele malen makkelijker dan wij doen. Wij hebben het onszelf overal wel heel moeilijk gemaakt.
Het enorme gewichtsverschil zal meevallen. Naar inschattingen zal hij ietsjes zwaarder worden ten opzichte van een normale Piaggio Ape, laten we zeggen kilootje of 50 maximaal.

Dat Kibes platform is die compatibel met de gebruikte can bus systemen in de meeste auto's

Ik werk in de industrie en daar heb je dus meerdere can bus systemen die op elkaar lijken maar absoluut niet compatibel zijn.
Wij hebben dus devicenet en as-i bus maar je hebt ook nog profi-bus en zo zijn er nog wel een paar.

Als je eenmaal de structuur van je can bus weet is het niet zo heel moeilijk meer en kan je er heel veel mee doen.
Het lijkt moeilijker als het is.
In principe is een CAN bus een CAN bus. Zolang het de specificaties volgt uit de jaren 80 (van Bosch?) en op de zelfde snelheid werkt zal het allemaal wel werken. Wij gebruiken daar bovenop de SAE J1939 om de bepalen welke CAN identifiers er gebruikt worden en welke data er dan overheen gaat.
In principe doen we dat hetzelfde als we voor klanten ook doen.

Ik heb eigenlijk nooit echt gehad dat verschillende CAN bus systemen niet compatibel zijn. Waar zit dat bij jullie in dan? Mismatch in CAN identifiers? Snelheid?
 
Profi-bus is naar mijn weten RS485, is ook tweedraads en differentieel maar geen Canbus.

het gewicht van de elektrische Ape hoeft idd niet hoger te zijn dan de gewone Ape. maar door het doel van het project (demo voertuig met toeters en bellen) zal hij vast zwaarder worden.
mijn elektrisch aangedreven auto's zijn lichter of gelijk aan de brandstofuitvoering. maar ik heb dus ook een ander doel.
 
Profi-bus is naar mijn weten RS485, is ook tweedraads en differentieel maar geen Canbus.

het gewicht van de elektrische Ape hoeft idd niet hoger te zijn dan de gewone Ape. maar door het doel van het project (demo voertuig met toeters en bellen) zal hij vast zwaarder worden.
mijn elektrisch aangedreven auto's zijn lichter of gelijk aan de brandstofuitvoering. maar ik heb dus ook een ander doel.
Toeters en bellen hoeven niet heel zwaar te zijn.

Maar ja, er kwam laatst een idee langs om van het bakje achterin een presentatieplek te maken met tv scherm en speakers. Dan gaat het hard met het gewicht.
 
De studenten hebben ons wel goed meegeholpen om het batterij management systeem te installeren op de batterijcellen. Onderaan op de foto zie je ook de motorcontroller liggen, die toen even eraan gezet is om te checken of alle hardware het doet.

Bekijk bijlage 1511895

Gooi het allemaal in een metalen bak in het voertuig, en het ziet er zo uit:
Bekijk bijlage 1511896
Hier is ook duidelijk te zien dat we in principe 2 batterij pakketten hebben die parallel aan elkaar staan. Hierdoor komen we op 100 volt uit, maar hebben we nog steeds genoeg kWh om een fatsoenlijke range te kunnen halen.

Ondertussen zijn de naafmotoren ook geinstalleerd. Jammer genoeg heb ik even geen plaatje van de onderdelen die daarvoor speciaal gefreesd zijn. Hij staat in elk geval weer op z'n wielen:
Bekijk bijlage 1511898

Maargoed, het hele ding moet natuurlijk oranje worden (kleur van het bedrijf) en het logo moet er ergens op. Dan kunnen we hem ondertussen al eens op een beurs als blikvanger zetten. Dus even weggebracht en na een paar dagen zag hij er zo uit:

Bekijk bijlage 1511901
👎
 
Heilig schennis die 2 takt er uit halen😭
Bekijk het zo; deze 2 takt zou geen kilometers rijden.
Ik heb iemand gevonden die het blok gaat gebruiken in een andere Piaggio.

Hoort een 2 takt in,geen elektrische,die overigens ook niet zo schoon zijn als word beweerd.
:P
Of het schoon is of niet maakt me niet zoveel uit, het is wel leuk spul om mee te klooien.
 
Gisteren is wel het oude 2 takt blokkie opgehaald. Die gaat naar een boerderij in de buurt van Arnhem om daar rond te tuffen. Wordt vervangen door een blok waar zoveel aan versleuteld is dat het repareren het eigenlijk niet waard is.
 
Deze motorcontrollers maken gebruik van een bloksignaal (goedkope oplossing eigenlijk) in plaats van een mooie sinus.

werken toch allemaal gewoon met blokjes en door die te varieren krijg je iets dat op een sinus lijkt.
hoe kan je van gelijkstroom een mooie sinus maken ? een echte sinus kan je niet electronisch maken volgens mij.
 
werken toch allemaal gewoon met blokjes en door die te varieren krijg je iets dat op een sinus lijkt.
hoe kan je van gelijkstroom een mooie sinus maken ? een echte sinus kan je niet electronisch maken volgens mij.
Klopt deels, elke digitaal naar analoog converter heeft een resolutie, alleen dit is letterlijk gewoon een aan/uit signaal. Nogal lomp dus.
 
Hele korte uitleg (je kan er jaren druk mee zijn).
Met de frequentie regel je de snelheid, met de lengte en spanning van de "golf" de kracht.
dus het zou op een moment een mooie sinus kunnen zijn, maar meestal is het dat niet.
 
Who cares,het is heiligschennis, elektromotoren horen in een naaimachine niet in een voertuig. 🤪
Het formaat van het apparaat is te vergelijken met dat van een naaimachine _O-

Hele korte uitleg (je kan er jaren druk mee zijn).
Met de frequentie regel je de snelheid, met de lengte en spanning van de "golf" de kracht.
dus het zou op een moment een mooie sinus kunnen zijn, maar meestal is het dat niet.
Dat klopt helemaal als een bus. Ik heb er wel eens een keer een weekje in verdiept. Ik vind het best wel interessante materie. Enige punt is alleen dat onze motorcontrollers echt van niveautje supercheap zijn. Hier valt dus niks in te stellen. Ik heb wel eens gekeken naar de controllers van Curtis. Daar kun je alles instellen en kun je je voertuig ook compleet anders op vanalles laten reageren. Eigenlijk zou ik er op die manier wel 2 willen hebben..

Maar hoe haal ik mijn baas over om er nog even 2000 euro in te steken? Dat gaat nog even niet lukken jammer genoeg. Tegen de tijd dat het ding goed rijdt zou ik er graag een keer een stagair een half jaartje willen hebben om het hele spul uit te pluizen en te optimaliseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan