Piaggio Ape: 2 takt eruit, elektromotoren erin!

Kijk even naar de controllers van Peec-Power.
Ziet er Cool uit. Vooral dit ziet er veelbelovend uit:
1593115098052.png

Ik heb hem opgeslagen in mijn lijstje.
 
Is het niet een optie om het hele besturingssysteem uit een electrische scooter of auto te halen? Of is dat niet t probleem wat je probeert op te lossen xD
 
Is het niet een optie om het hele besturingssysteem uit een electrische scooter of auto te halen? Of is dat niet t probleem wat je probeert op te lossen xD
Ik vraag me af welk probleem ik daarmee oplos. We hebben alle onderdelen. Alleen als ik het mooier wil maken doe ik dat juist om meer instellingen te krijgen waar ik aan kan klooien.
 
Ik vraag me af welk probleem ik daarmee oplos. We hebben alle onderdelen. Alleen als ik het mooier wil maken doe ik dat juist om meer instellingen te krijgen waar ik aan kan klooien.
Naja Je had het er over dat jullie controllers super cheap, lomp en niet instelbaar zijn en dat goeie controllers een vermogen kosten. Trek een scooter van MP en je hebt voor 100 euro een goedwerkend systeem dat ook nog iets instelbaar is qua snelheid etc. Ik ben absoluut geen held op het gebied van elektrotechniek maar hoopte je misschien een idee te geven. Dat je daarnaast nog 101 verschillende gimmicks en prullia aan wilt sluiten zal dan op een andere manier moeten.
 
Naja Je had het er over dat jullie controllers super cheap, lomp en niet instelbaar zijn en dat goeie controllers een vermogen kosten. Trek een scooter van MP en je hebt voor 100 euro een goedwerkend systeem dat ook nog iets instelbaar is qua snelheid etc. Ik ben absoluut geen held op het gebied van elektrotechniek maar hoopte je misschien een idee te geven. Dat je daarnaast nog 101 verschillende gimmicks en prullia aan wilt sluiten zal dan op een andere manier moeten.
Instelbaar bedoel ik meer mee dan snelheid. Onze controllers kun je natuurlijk wel de basis dingen doen die nodig zijn om te kunnen rijden. Ik wil alleen meer kunnen instellen. Bijvoorbeeld hoe de sinus verloopt. En daar heb je nou eenmaal fancy dingen voor nodig. Dat geld krijg ik alleen de komende tijd nog even niet los gepraat gok ik zo. Ik denk dat ik eerst moet zorgen dat het spul rijdt.

Ik vermoed dat het wel in de toekomst nog een keer komt. Daarom hebben we ook deze profielen gebruikt voor nu om alles op te monteren:
1593157163052.png

Dan kunnen we nog eens een keer besluiten een controller te wisselen.
 
Overigens net tijdens de lunch nog even de laatste hand gelegd aan de 3d print en het hele spul in het dashboard gefrot.
1593171970923.png

Zit nu nog aangesloten op een PC, maar de stagair is bezig om het aan te sluiten op de linux mini pc. Ik zag dat er nog wel wat af moest van het originele dashboard om het helemaal mooi te maken, maar het is op dit moment al erg gaaf om te zien.
 
mooi project om te volgen, ook (zelfs) MF zal met de tijd mee moeten.
past daarom prima op het motor forum.
succes :t
Mooi als er iemand volgt. Doen we het toch niet voor niks :)

Trouwens nog even een fotootje van het dashboard met het linux bordje er aan vast:
1593787547697.png


Dit was bij de eindpresentatie van mijn stagair. Die is geslaagd en gaat binnenkort ook bij ons aan het werk.

Het dashboard gaat er volgende week vrijdag in om een keer te proefpassen. Dan gaan we er naartoe om een mockup van het design van de accubak te maken en te proberen. Als alles een beetje mee zit gaan we dan ook remleidingen aansluiten.
 
Mooi als er iemand volgt. Doen we het toch niet voor niks :)

Trouwens nog even een fotootje van het dashboard met het linux bordje er aan vast:
Bekijk bijlage 1519055

Dit was bij de eindpresentatie van mijn stagair. Die is geslaagd en gaat binnenkort ook bij ons aan het werk.

Het dashboard gaat er volgende week vrijdag in om een keer te proefpassen. Dan gaan we er naartoe om een mockup van het design van de accubak te maken en te proberen. Als alles een beetje mee zit gaan we dan ook remleidingen aansluiten.

Top toetsenbordjes, die Logitechs. Zolang je er geen vocht in gooit, doen ze het ongeveer oneindig.
 
Top toetsenbordjes, die Logitechs. Zolang je er geen vocht in gooit, doen ze het ongeveer oneindig.
Haha, het niveau van details waar mensen op reageren. Super mooi.

Doet me er wel aan denken: Waar de sigarettenaansteker ooit zat ga ik proberen een USB hub te plaatsen. Dan kunnen we altijd dat mooie toetsenbord aansluiten en aanpassingen maken aan het dashboard.
 
Vandaag een dag vrij en samen met een collega gewerkt aan de Piaggio.

De eerste update is een kleintje van formaat, maar groot qua inpact:
1594404119899.png


De remleidingen zitten er van voor tot achteren helemaal op. De hele handel is ontlucht en werkt naar behoren. Nog wat door onze hal heen gereden (collega heeft geduwd) om te testen en het remt echt serieus goed. Er zitten nog geen accu's in, dus de achterkant is nog te licht, maar we kunnen nu op zo'n manier remmen dat we normaal tot stilstand kunnen komen, maar als je ineens lomp op de rem gaat staan krijg je mooi gepiep van de banden. Ik heb er vertrouwen in dat dat deel goed gaat komen. Volgende keer een deel van de remkabels terug leggen en kijken hoe we het laatste stuk daarvan gaan aanpakken. Custom remkabels heb ik nog niet echt kunnen vinden (iemand tips?).


Daarnaast is mijn collega bezig geweest om een kartonnen mockup te maken van de accubak:
1594404368301.png


En vervolgens blijkt het nog allemaal te passen ook:
1594404400206.png


1594404419990.png


Die gaat in z'n vakantie de laatste dingetjes aan de tekeningen aanpassen. Tijdens het passen hadden we nog wat dingen bedacht die wel handiger konden. Na de vakantie gaan we het hele plan voorleggen aan degene die over het budget gaat. Daarna kunnen we hopelijk al het materiaal bestellen en doorrrr.
 
En poef! Toen deden de lichten het weer:
1594973668257.png

Die zitten nu geschakeld via relais achterin het bakje in plaats van de normale stuurschakelaars. Uiteindelijk moet het hele spul via een controller geschakeld worden. De kabelboom is daar in elk geval nu op voorbereid en het hele spul werkt ook.

Verder zijn de profielen achterin gemonteerd en heb ik daarop ook meteen de motorcontroller en het relaisbord gezet. Ook meteen gezien dat we de andere kant écht nu al nodig gaan hebben. Dat komt er binnenkort dus hopelijk ook aan.

1594973734452.png
 
Van de week achterin het bakkie nog bezig geweest. We hebben de Aluminium profielen nu aan beide kanten liggen en de motorcontrollers zo ver mogelijk voorbereid op aansluiten. Connectors zitten zowel op de controllers als de motoren, maar ze hangen er nog niet aan:
1598090040835.png


En vandaag verveelde ik me, dus ben bezig geweest met de remkabel die van de week binnen kwam (besteld bij remkaflex):
1598090081666.png


Kabel was in eerste instantie niet goed, dus terug gestuurd. Ze hebben er toen een stukje vanaf gehaald en andere nippels op het einde gezet. Zonder morren. Aanrader dus.
Nu past de kabel en heb ik nog een stuk stelruimte over ook. Volgende kabel mag wel nog een stukje korter, maar dit voldoet.

De blokken naast de wielen mogen nu dus weg en de handrem kan er gewoon op.
 
Ga je de elektronica wegwerken of hou je het juist in het zicht?
Allebei eigenlijk.

Er komt op het eerste niveau van de dwarsliggers van het bakje een laadvloer te liggen waardoor alles is afgeschermd en je dus de laadbak gewoon kan gebruiken. Maar het blijft natuurlijk wel mogelijk om die eruit te halen en dan kun je alle elektronica zien zitten.

De accubak wordt uiteindelijk een stalen bak met een plexiglas plaat eroverheen. Als je dus alle elektronica kan zien, kan je zelfs de accucellen zelf zien zitten en dus ook het BMS, die als hij aan staat de status laat zien via lampjes.

Of hij op enevementen "open" staat of niet is geheel afhankelijk van het evenement.
 
Vandaag een dag vrij en samen met een collega gewerkt aan de Piaggio.

De eerste update is een kleintje van formaat, maar groot qua inpact:
Bekijk bijlage 1521604

De remleidingen zitten er van voor tot achteren helemaal op. De hele handel is ontlucht en werkt naar behoren. Nog wat door onze hal heen gereden (collega heeft geduwd) om te testen en het remt echt serieus goed. Er zitten nog geen accu's in, dus de achterkant is nog te licht, maar we kunnen nu op zo'n manier remmen dat we normaal tot stilstand kunnen komen, maar als je ineens lomp op de rem gaat staan krijg je mooi gepiep van de banden. Ik heb er vertrouwen in dat dat deel goed gaat komen. Volgende keer een deel van de remkabels terug leggen en kijken hoe we het laatste stuk daarvan gaan aanpakken. Custom remkabels heb ik nog niet echt kunnen vinden (iemand tips?).


Daarnaast is mijn collega bezig geweest om een kartonnen mockup te maken van de accubak:
Bekijk bijlage 1521606

En vervolgens blijkt het nog allemaal te passen ook:
Bekijk bijlage 1521607

Bekijk bijlage 1521608

Die gaat in z'n vakantie de laatste dingetjes aan de tekeningen aanpassen. Tijdens het passen hadden we nog wat dingen bedacht die wel handiger konden. Na de vakantie gaan we het hele plan voorleggen aan degene die over het budget gaat. Daarna kunnen we hopelijk al het materiaal bestellen en doorrrr.

Remkabels op maat soldeer je zelf. Cable shop heeft echt alles wat je daar ooit bij nodig zou kunnen hebben. Kost amper wat en service is top
 
Remkabels op maat soldeer je zelf. Cable shop heeft echt alles wat je daar ooit bij nodig zou kunnen hebben. Kost amper wat en service is top
De gehele remkabel zoals ie nu is kostte iets van 33 euro. Daar ga ik niet zelf voor lopen knooien.
 
Is geen klooien.... jij wilde een custom remkabel. Ik heb mn koppeling en gaskabels al lang custom.

En wat heb je aan standaard Remkabels als je custom vraagt..... :X
 
En wat heb je aan standaard Remkabels als je custom vraagt..... :X
Niks. Maar dat zijn de huidige remkabels ook niet. Ik heb een tekening opgestuurd wat ik precies nodig heb en hun maken het.

Is geen klooien.... jij wilde een custom remkabel. Ik heb mn koppeling en gaskabels al lang custom.
Wat ik bedoel: daar moet ik dan waarschijnlijk weer even induiken voordat ik het helemaal door heb, misschien nog wat speciaal gereedschap aanschaffen en er dan nog voor gaan zitten om te doen. Dan vind ik de oplossing om gewoon iemand te vertellen wat ik wil hebben en dat hun het opsturen ideaal.
 
Ondertussen weer wat aan het knooien geweest met de jongens.

We hebben de batterijen uit de oude accubak gehaald om voor te bereiden op de nieuwe accubak (alle aansluitingen controleren, frames eromheen). Daar zijn we nu dus hard mee bezig.
Daarnaast zijn er een stel bezig om het signaal van het gaspedaal te gaan verdelen over 2 motorcontrollers. In eerste instantie wordt dat een setje spanningsvolgers, maar op den duur gaan we dan mooier aanpakken met waarschijnlijk een losse controller. Die heren hebben ook een voeding weten op te snorren die ons genoeg spanning kan leveren om de aandrijflijn (in vrijloop) te kunnen testen zonder batterijen. Scheelt een hoop geknooi.

Daarnaast zijn de CAD tekeningen van de accubak afgerond en is het hele spul in productie.
Eerste stap van de bak zelf is ook al klaar:
1599740599925.png

Hier moeten nog balken aan komen om hem in het voertuig te kunnen leggen en nog geleiderails om de accu's in te laten zakken. Daar gaan we dus komende tijd ook mee bezig.

Voor nu komt deze bak naar ons toe zodat we dingen al kunnen passen.


En als allerlaatste verwacht ik binnenkort ein-de-lijk alle verlichting weer aan te kunnen sluiten. Software voor de controllers is zo goed als klaar, alleen moeten we de kabels in het voertuig nog gaan trekken.
 
Jullie gaan de rem energie toch wel regenereren? Of blijft het bij de schijfremmen, dan lijkt het op een Spijkstaal of Mega / Goupil?
 
Jullie gaan de rem energie toch wel regenereren? Of blijft het bij de schijfremmen, dan lijkt het op een Spijkstaal of Mega / Goupil?
We pakken het stap voor stap aan. Dus voor nu is het alleen de ouderwetse mechanische rem. In een volgende iteratie wordt daar de elektronische rem bij gepakt, maar tegen die tijd rijden we al lang en breed op de weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan