Piaggio Beverly 300en Beverly S 400 hpe 2021

Ik heb via Vespucci eens de levertijd opgevraagd van een nieuwe Beverly 400 HPE S: april 2024. I know, er zijn exemplaren elder te verkrijgen die al in de showroom staan maar zij zij het dichtst in de buurt dus maar even gevraagd. Eens over nadenken...
 
Ik ben geen expert, geen monteur, maar ik zou dan zelf het wiel dus uitwisselen met een andere Bev 400 en als dat het niet oplost, het dan zoeken in de vering. We wachten af wat er gebeurt. Hopelijk heb je snel een Beverly 400 die niet trilt in het stuur.
Het is verder een fijne motorscooter, ik had er veel plezier mee tijdens die testweek en meestal vallen kleine dingetjes mij wel op.

Bij de Mash motorscooters die ik onlangs reed, was er ook wat bij één van de twee en dat hobbelde ook maar dan tot 60-70 km/u, omdat de band waarschijnlijk niet goed was. Er hebben redelijk wat motorjournalisten op gezeten en geen één heeft daar een opmerking over gemaakt bij de importeur. Ik was de eerste. Bij de ander als je remde, hobbelde de motorscooter van 30 km/u naar stilstand en alleen bij gebruik van de achterrem. Zonder achtterrem rolde je mooi uit. Werd ook niet opgemerkt door een motorjournalist. Als ik het dan als amateur wel voel, dan zet ik wel eens mijn vraagtekens.

Aan de andere kant rijden zij gewoon een middagje op dat spul en onder begeleiding. Ik neem zo'n ding een week mee en kan heel uitgebreid alles testen en ondervinden. Dat moet dus ook gezegd worden. Dat is ook een reden waarom ik zelf niet mee wil op perstrips. Af en toe krijg ik wel eens een uitnodiging en sommige importeurs weten al dat ik het niet wil, zoals bij Kawasaki. Met een week zelf testen kom je meer te weten dan een vooraf uitgestippelde route en een lekkere lunch / diner / overnachting. Wel leuk om te doen, maar ik moet er ook vrij voor nemen en dan nogmaals de motor(scooter) rijden om er een fatsoenlijk verslag van te maken ipv een eerste impressie. Of ik moet het bij eerste impressies houden, maar dan ben ik de zoveelste website met soortgelijke content.
 
Ik heb via Vespucci eens de levertijd opgevraagd van een nieuwe Beverly 400 HPE S: april 2024. I know, er zijn exemplaren elder te verkrijgen die al in de showroom staan maar zij zij het dichtst in de buurt dus maar even gevraagd. Eens over nadenken...
Ik heb mijn Piaggio Beverly 400S van juli 2023 eind september ingeruild na nog geen 3 maanden bij Motoport Echt met nog 901 km op de teller. Niet omdat ik ontevreden was maar omdat ik toch eens de Vespa GTS 300 Supertech wilde proberen. De Vespa wordt overigens in januari ook weer ingeruild voor een Honda NC750X dct. Ik heb nooit iets van hobbelen gemerkt en vond de Piaggio een erg fijne scooter. Dus misschien iets voor jou mijn Piaggio 400S in de prachtige kleur groen. Hij is nog te koop.
 
Laatst bewerkt:
Wederom dank voor je reactie Monomuis,

Idd soms verbazingwekkend dat bepaalde eigenschappen of tekortkomingen van een motor niet worden opgemerkt. Ik heb een jarenlange strijd gevoerd over een onjuiste "mapping" van mijn (andere) motor; een Husqvarna TR 650 Terra. Deze had de o.a. de neiging om net na het wegrijden af te slaan (heel fijn als je net midden op een kruising bent of een listig ritje offroad maakt). Geen één dealer die ik benaderde deed wat of erkende het als een probleem tot dat een aantal eigenaren in Canada een rechtzaak starten en er een terugroepactie wereld wijd kwam. Hierover werd ik overigens niet geïnformeerd door de dealer (die wist dat ik een issue met de motor had) maar moest ik via het Forum (cafehusky.com) vernemen. Na de terugroepactie (herprogrameren van de mapping) was de motor onherkendbaar en reed geweldig!

Ik hoop dat ik jullie eind volgende week goed nieuw kan brengen.
 
Hoi beste mede forumleden, ik volg dit topic al een tijdje omdat ik zelf ook een Piaggio Beverly 400 rijdt. Deze trillde ook in het stuur. Van alles aan laten doen maar niks hielp, achterband vervangen en dynamisch laten balanceren etc etc. Inmiddels weet ik de oplossing tegen dit trillen/hobbelen, het ligt aan je stuurgewichten deze zijn te licht, vervang ze voor een setje 300 grams gewichten en je bent overal vanaf!! Mijne rijdt nu heerlijk trillingsvrij en kan gewoon me handen van het stuur halen zonder dat het stuur begint te slaan. Hoop dat ik hier veel mensen mee help. Groetjes olaf
 
Hoi beste mede forumleden, ik volg dit topic al een tijdje omdat ik zelf ook een Piaggio Beverly 400 rijdt. Deze trillde ook in het stuur. Van alles aan laten doen maar niks hielp, achterband vervangen en dynamisch laten balanceren etc etc. Inmiddels weet ik de oplossing tegen dit trillen/hobbelen, het ligt aan je stuurgewichten deze zijn te licht, vervang ze voor een setje 300 grams gewichten en je bent overal vanaf!! Mijne rijdt nu heerlijk trillingsvrij en kan gewoon me handen van het stuur halen zonder dat het stuur begint te slaan. Hoop dat ik hier veel mensen mee help. Groetjes olaf
Ik heb bij mijn Vespa die gewichten er af gehaald en niks geen verschil , deed het met gewichten goed en zonder geen verschil
 
Ik heb bij mijn Vespa die gewichten er af gehaald en niks geen verschil , deed het met gewichten goed en zonder geen verschil
Hoi, wat het bij een Vespa doet durf ik niet te zeggen geen ervaring mee. Maar is kwa wielmaat en voorvering ook niet vergelijkbaar met elkaar. Bij mij was dit in ieder geval de oplossing tegen het trillen in het stuur. Groetjes
 
Hoi, wat het bij een Vespa doet durf ik niet te zeggen geen ervaring mee. Maar is kwa wielmaat en voorvering ook niet vergelijkbaar met elkaar. Bij mij was dit in ieder geval de oplossing tegen het trillen in het stuur. Groetjes
Mijn reactie was meer over die erg zware gewichten ( 300 gram ) die origineel ook op een Vespa zitten
 
Dank voor je reactie en tip Ollie8! Stuurgewichten zijn in mijn ogen echter wel een "demper" (massatraagheid) voor een onbalans. Ik ben het met je eens dat als je hiermee geen trillingen meer voelt het ook opgelost is maar mijn voorkeur heeft toch in eerste instantie de bron (onbalans) wegnemen. Uiteraard hou ik je tip bij de hand mochten de inspanning van de dealer niet het gewenste resultaat opleveren.
 
Dank voor je reactie en tip Ollie8! Stuurgewichten zijn in mijn ogen echter wel een "demper" (massatraagheid) voor een onbalans. Ik ben het met je eens dat als je hiermee geen trillingen meer voelt het ook opgelost is maar mijn voorkeur heeft toch in eerste instantie de bron (onbalans) wegnemen. Uiteraard hou ik je tip bij de hand mochten de inspanning van de dealer niet het gewenste resultaat opleveren.
Geen dank! Ik ben benieuwd of jouw dealer met een andere oplossing komt. Ik had al zoveel geprobeerd maar niks hielp. En met de stuurgewichten kwam mijn dealer mee, schijnt dat meerdere modellen uit de Piaggio groep daar last van hebben. Hij zei dat er vanuit de dealer zelfs geadviseerd werd lood in de spiegels te verwerken, dit vondt hij uiteraard geen oplossing!
 
Hoi beste mede forumleden, ik volg dit topic al een tijdje omdat ik zelf ook een Piaggio Beverly 400 rijdt. Deze trillde ook in het stuur. Van alles aan laten doen maar niks hielp, achterband vervangen en dynamisch laten balanceren etc etc. Inmiddels weet ik de oplossing tegen dit trillen/hobbelen, het ligt aan je stuurgewichten deze zijn te licht, vervang ze voor een setje 300 grams gewichten en je bent overal vanaf!! Mijne rijdt nu heerlijk trillingsvrij en kan gewoon me handen van het stuur halen zonder dat het stuur begint te slaan. Hoop dat ik hier veel mensen mee help. Groetjes olaf
Ik heb daar ooit een uitgebreide uitleg over gevonden in een heel oud Youtube filmpje uit de jaren 70.
Aan de ene kant heb je onbalans in je wielen, eerste en tweede orde onbalans, en die kan je oplossen door je wielen dynamisch te laten balanceren.
Dan heb je dat probleem niet meer. Moet je volgens mij altijd standaard laten doen. Kan je niet zelf.

Maar het slaan van je stuur in een bepaald snelheidsgebied, komt niet van je wielen, of toch niet van een onbalans in je wielen. Het komt van de geometrie van je voorwielophanging. Het komt van de afstand van de positie van de as van je voorwiel tov de ophanging van dat voorwiel.
Het is geen Piaggio probleem, het komt bij allerlei soorten motorfietsen voor.
Dat oude filmpje kon ik niet zo direct vinden maar in dit filmpje tot 2:46min legt diezelfde man het uit
Het gaat om "the wobble".
Hij zegt ook dat het om een lage energie wobble gaat die gemakkelijk kan opgevangen worden door het stuur vast te houden.

Ik herken dat helemaal op mijn Beverly 300 ie.
Die rijdt zo vloeiend en stabiel als maar kan, maar als ik rond 50 - 60 mijn stuur los laat dan is daar de wobble. Eén hand op het stuur is al voldoende om de trilling uit te dempen.
Ik heb stuurgewichten. Ze zaten er standaard op. Ik heb een scooter met af fabriek een topbox. Geen idee hoe zwaar ze zijn, ik heb ze er nooit afgenomen om ze te wegen. Maar ik kan heel goed aannemen dat ietwat zwaardere stuurgewichten de wobble elimineren.
 
Ik heb daar ooit een uitgebreide uitleg over gevonden in een heel oud Youtube filmpje uit de jaren 70.
Aan de ene kant heb je onbalans in je wielen, eerste en tweede orde onbalans, en die kan je oplossen door je wielen dynamisch te laten balanceren.
Dan heb je dat probleem niet meer. Moet je volgens mij altijd standaard laten doen. Kan je niet zelf.

Maar het slaan van je stuur in een bepaald snelheidsgebied, komt niet van je wielen, of toch niet van een onbalans in je wielen. Het komt van de geometrie van je voorwielophanging. Het komt van de afstand van de positie van de as van je voorwiel tov de ophanging van dat voorwiel.
Het is geen Piaggio probleem, het komt bij allerlei soorten motorfietsen voor.
Dat oude filmpje kon ik niet zo direct vinden maar in dit filmpje tot 2:46min legt diezelfde man het uit
Het gaat om "the wobble".
Hij zegt ook dat het om een lage energie wobble gaat die gemakkelijk kan opgevangen worden door het stuur vast te houden.

Ik herken dat helemaal op mijn Beverly 300 ie.
Die rijdt zo vloeiend en stabiel als maar kan, maar als ik rond 50 - 60 mijn stuur los laat dan is daar de wobble. Eén hand op het stuur is al voldoende om de trilling uit te dempen.
Ik heb stuurgewichten. Ze zaten er standaard op. Ik heb een scooter met af fabriek een topbox. Geen idee hoe zwaar ze zijn, ik heb ze er nooit afgenomen om ze te wegen. Maar ik kan heel goed aannemen dat ietwat zwaardere stuurgewichten de wobble elimineren.
Klopt helemaal wat je zegt Peter, ik had dit ook allemaal laten doen en de banden vervangen. Maar de wobble bleef, en omdat ik dit op eerdere motorscooters geen last van had ging ik mij er toch aan storen/irriteren je houd je stuur toch onbewust steviger vast. Toen op advies van de dealer stuurgewichten vervangen en nu is het perfect!! Mijn originele stuurgewichten, deze leken wel van plastic zo licht dat die waren mag eigenlijk geen naam hebben. Mischien dat zwaardere 300 grams bij jou de wobble ook oplost. Groetjes Olaf
 
Ik heb helemaal geen last van die wobble. Als ik het stuur met beide handen los laat dan gaat ook het gas dicht en vertraagt de scooter. Dat is niet iets wat in de praktijk zinvol is.
In de praktijk hou ik bijna altijd beide handen en altijd zeker mijn rechterhand op het stuur en rijdt de scooter mooi stabiel zonder dat ik ook maar iets van een wobble voel.

Ik heb ooit gewoon uit nieuwsgierigheid dat experiment gedaan om beide handen te lossen bij verschillende snelheidsregimes en tot mijn verwondering toen ervaren dat die wobble er wel degelijk is ergens tussen 50 en 60.
 
Vandaag mijn brommertje opgehaald bij de dealer.
Ze hebben beide banden vervangen, nu door een een ander merk (Mitas). Dit is het derde setje wat om de velgjes gaat (en het achter velgje is inmiddels vervangen) met het volgende resultaat:
Goede nieuws: de zwabber aan voorkant/stuur is geheel afwezig! De scooter is onherkenbaar en rijd geweldig qua sturen en stabiliteit aan de voorzijde!! Eindelijk ervaar ik de Beverly op dit vlak zoals ik hoopte bij aanschaf (en inlruil van de Medley).
Slechte nieuws: de verticale hobbel aan de achterzijde is weer terug (die was verdwenen na het vervangen van het achterwiel).... tussen de 65 en 85 km/h hobbelt ze weer naar harte lust (als je achterover kijkt naar de uitlaat (rechts) of het carter vd koppeling (aan de linker zijde) zie je deze vrolijk op en neer hobbelen.

Ben na even proefrijden terug gereden en ff overlegd:
- Helemaal geweldig dat de voorkant tot rust is gekomen. Ben hier super blij mee! (het kan dus met de Beverly)
- Wat/waarom hebben ze (iets) aan het achterwiel gedaan (dit was goed)?.... Voor de netheid hebben ze bij het vervangen van de voorband ook een nieuwe band om de achter velg gelegd. (super netjes uiteraard!!!)
- Besloten: Ik kijk het even aan maar kan elk moment een afspraak maken, dan zetten ze de oude band er meten (Kan ik er op wachten) weer om en kan ik ff een rondje rijden om te kijken of het goed is.

Resumerend:
- Beeld begint zich te vormen dat de Beverly zeer gevoelig is voor soort band / onbalans en zeer snel "van slag" is. (iets mis met het ontwerp?)
- Blijkbaar veroorzaken de Citycrip banden van Michilin een zenuwachtig rijgedrag.
- Ik ben nog steeds zeer gelukkig dat de dealer mijn klachten serieus neemt (zonder zuchten of uitvoeren van enige druk) en zich er niet makkelijk vanaf maakt. Het is wel jammer dat ik na 500 meter al door heb dat er iets niet klopt en dat deze scooter wel opgeleverd werd.
- We zijn helaas nog niet klaar...

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er een filmpje van proberen te maken. Uiteraard lastig omdat er altijd oneffenheden in het wegdek zitten dus een extra glad stukje asfalt opgezocht en ik heb het idee dat naast wegdekhobbeltjes een duidelijke trilling waarneembaar is.
 

Bijlagen

  • Hobbel Achterwiel 01.mp4
    4,5 MB
Ik heb er een filmpje van proberen te maken. Uiteraard lastig omdat er altijd oneffenheden in het wegdek zitten dus een extra glad stukje asfalt opgezocht en ik heb het idee dat naast wegdekhobbeltjes een duidelijke trilling waarneembaar is.
Het gemakkelijkste is om de scooter op de standaard te zetten en het wiel te laten draaien en kijken of er een hoogte slag in zit
Je kunt ook wat experimenteren met luchtdruk , hoeveel zit er nu in ?
En met de schokbreker voor spanning , bij een Vespa moeten die op de hoogste stand
En over die city grip 2 , ik heb vandaag met mijn Vespa gereden met de nieuwe 13 inch wielen en banden en dat reed zonder hobbel of trilling
 
Dank voor je reactie Superduc again, vrij draaiend op de middenbok is alles netjes rond. De trilling is ook enkel tussen 65 en 85 kmh aanwezig. Het wiel is gebalanceerd en de band staat op ongeveer 2,4 bar (er zit wat verschil tussen de diverse metertjes). Maar jij ziet die trilling op het filmpje dus? (ik voel mij langzaam een soort "hypogonder" worden)
 
Dank voor je reactie Superduc again, vrij draaiend op de middenbok is alles netjes rond. De trilling is ook enkel tussen 65 en 85 kmh aanwezig. Het wiel is gebalanceerd en de band staat op ongeveer 2,4 bar (er zit wat verschil tussen de diverse metertjes). Maar jij ziet die trilling op het filmpje dus? (ik voel mij langzaam een soort "hypogonder" worden)
Bij een Vespa houden ze een bandendruk aan van 1,8 bar , ja dat lijkt weinig maar een Vespa specialist levert ze af op die druk
 
Ik moet terugkomen op dat alles netjes rond was... er zit toch wel een onrondheid in het bandje zoals op het filmpje te zien is.
 

Bijlagen

  • Hobbel Achterwiel.mp4
    4,2 MB
Ga ik morgen eens proberen uit te zoeken. Ik vraag mij inmiddels af of er niet iets mis met de velgen is (ontwerp of productiefout) waardoor de banden niet goed centreren. Dat verklaart al de problemen met hobbelen en zwabberen (de band kan ook wellicht afwijkend gecentreerd worden aan de verschillende kanten van de velg).
 
Volgens is het redelijk duidelijk dat de velg goed is
Inderdaad. De velg is mooi rond.
Ik zou niet anders verwachten van een scooterfabrikant die al bijna 100 jaar scooters produceert.

Mogelijk is de band ook OK, maar ligt die niet goed op de velg.
Volg dat witte lijntje op je band en de afstand tot de rand van de velg. Die afstand is niet constant maar gaat één op één mee met de onrondheid die je ziet op je loopvlak.

Welke band ligt er op? Heb je al gezegd, ik weet het.
Is dat een Citygrip?
 
Er ligt nu Mitas Touring Force op. Dit was Michelin Citycrip. Ik vermoed dus ook dat de band niet goed concentrisch op de velg ligt. En dat wij tot nu toe steeds naar de banden, velgen en balancering kijken maar dat er iets niet goed gaat bij het erop leggen. Wellicht dat het ontwerp van de velg dit veroorzaakt daar ik nu al 2 setjes michelins en 1 setje Mitas er op heb gehad (wat is de kans dat deze banden niet goed zijn). Dat de voorkant nu goed is komt wellicht omdat de band daar goed concentrisch zit. Als we deze band er af en weer er op zouden zetten is het wellicht ook weer niet goed. Ik vind het overigens vreemd dat dit niet opgemerkt is bij het balanceren.

Komende zaterdag wordt de Mitas vervangen door de oude Michelin (daar was geen hobbel). Ik ben benieuwd! (maar ben er wel klaar mee)
 
De velg, noch de band zijn volgens mij de oorzaak van het probleem.
Het moet hem in het monteren zitten.
De ene keer gaat het goed, de andere keer niet.

Let goed op als de band wordt gemonteerd. Hoe ze dat doen.
Vb: gebruiken ze dat witte spul om de bandrand in te smeren zodat de band soepel op de velg springt?
Als je ziet dat de band niet mooi concentrisch op de velg zit, wijs hen daar dan op en laat ze opnieuw beginnen.

Dat een niet-concentrische montage van de band niet wordt opgemerkt bij het balanceren is eenvoudig te verklaren.

Op dat balanceerapparaat wordt de velg centraal vastgehouden. Er is geen contact van de band met wat dan ook.
Het apparaat meet de onbalans onder-boven en links-rechts, maar kan het onderscheid niet maken tussen onbalans onder-boven en een niet-concentrisch lopende band. Voor het apparaat is dat in beide gevallen onbalans onder-boven.
De aangebrachte balansgewichten compenseren correct maar alleen als het wiel centraal wordt opgehangen vrij draaiend van de grond.

Je zou dat kunnen testen met de scooter op de middenbok met het achterwiel vrij van de grond.
Geef de scooter wat gas, laat die langzaam door zijn toeren gaan. Wellicht voel je dan niets van trillingen afkomstig van het wiel.
Je zal wel trillingen voelen, afkomstig van de motor die dan hard verbonden is met de grond via de middenbok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan