Piaggio Beverly 300en Beverly S 400 hpe 2021

Die roodgloeiende uitlaat zou ik me niet zo druk over maken. Waarschijnlijk is de uitlaatbocht enkelwandig.

Vroeger had ik een Guzzi Lemans, die had precies hetzelfde. Die werd roodgloeiend als je hem lang stationair liet draaien en dat kon je heel goed zien als het donker was. Jaren probleemloos op gereden.
Ik denk het ook , er zit dan waarschijnlijk ook nog een katalysator in die het nog een beetje tegen houdt
En hoe dikwijls laat iemand in het donker nu 8 minuten zijn scooter warm draaien
 
Dat zal het wel geweest zijn, en waarschijnlijk zit het in de kabel aan het gasklephuis. Maar ik zou dat niet zo laten. Voor hetzelfde geld hebben we over een paar weken weer zo een vorstperiode.
Ik weet niet zo direct wat je er best kan aan doen. Misschien de omgeving van de kabel aan en het gasklephuis met een haardroger goed warm maken om eventueel aanwezig water weg te verdampen.
Wellicht hebben anderen hier een beter idee.
er komt volgende week weer een wat koudere periode aan geloof ik, zal van het weekend eens met de Fohn aan de slag gaan. (dank voor de tip).
 
Ik denk het ook , er zit dan waarschijnlijk ook nog een katalysator in die het nog een beetje tegen houdt
En hoe dikwijls laat iemand in het donker nu 8 minuten zijn scooter warm draaien
idd ik denk dat het mij gewoon nog nooit is opgevallen. Ik weet ook niet hoe het tegenwoordig zit met die Euro5 motoren. Kan mij voorstellen dat ze behoorlijk schraal brandstofmengsel krijgen waardoor de temp aardig kan oplopen (conclusie op basis van mijn ervaringen uit de brommertijd)
 
idd ik denk dat het mij gewoon nog nooit is opgevallen. Ik weet ook niet hoe het tegenwoordig zit met die Euro5 motoren. Kan mij voorstellen dat ze behoorlijk schraal brandstofmengsel krijgen waardoor de temp aardig kan oplopen (conclusie op basis van mijn ervaringen uit de brommertijd)
Het klopt dat een lean of schraal mengsel trager brandt waardoor het kan dat een deel van de verbranding nog in de uitlaat gebeurt, maar scootermotoren lopen niet lean.

De motoren van scooters zijn klassieke stoechiometrisch lopende motoren uitgerust met een 3-weg katalysator. Euro 3 of 4 of 5 maakt niet uit.
Dus de verhouding tussen de hoeveelheid brandstof en de hoeveelheid lucht wordt voortdurend gelijk gehouden, daarvoor dient de lambda-sonde, zodat de brandstof, geassisteerd door de kat, volledig kan verbranden en er geen NOx wordt gevormd door een overschot aan lucht.
Die draaien dus niet lean of schraal, nooit, stationair of volgas maakt niet uit.
 
Het klopt dat een lean of schraal mengsel trager brandt waardoor het kan dat een deel van de verbranding nog in de uitlaat gebeurt, maar scootermotoren lopen niet lean.

De motoren van scooters zijn klassieke stoechiometrisch lopende motoren uitgerust met een 3-weg katalysator. Euro 3 of 4 of 5 maakt niet uit.
Dus de verhouding tussen de hoeveelheid brandstof en de hoeveelheid lucht wordt voortdurend gelijk gehouden, daarvoor dient de lambda-sonde, zodat de brandstof, geassisteerd door de kat, volledig kan verbranden en er geen NOx wordt gevormd door een overschot aan lucht.
Die draaien dus niet lean of schraal, nooit, stationair of volgas maakt niet uit.
Elke euro 4 of 5 motor loopt te schraal in het toeren bereik waar hij gekeurd wordt
 
Het klopt dat een lean of schraal mengsel trager brandt waardoor het kan dat een deel van de verbranding nog in de uitlaat gebeurt, maar scootermotoren lopen niet lean.

De motoren van scooters zijn klassieke stoechiometrisch lopende motoren uitgerust met een 3-weg katalysator. Euro 3 of 4 of 5 maakt niet uit.
Dus de verhouding tussen de hoeveelheid brandstof en de hoeveelheid lucht wordt voortdurend gelijk gehouden, daarvoor dient de lambda-sonde, zodat de brandstof, geassisteerd door de kat, volledig kan verbranden en er geen NOx wordt gevormd door een overschot aan lucht.
Die draaien dus niet lean of schraal, nooit, stationair of volgas maakt niet uit.
Dat zou je idd verwachten met alle electronica en sensoren en zou een goede zaak zijn. Echter, zoals ik een tijdje terug refereerde aan een issue met mijn Huqvarna tr650 (deze sloeg constant af bij bepaalde toeren en ik heb ook nog een Vstrom 1000 gehad die bij bepaald toeren heel onregelmatig (schokkerig) liep) die na een remapping in een keer prima liep denk ik dat er nog wel eens wat issues zijn met de software waardoor de lucht-brandstofmengesel niet zijn zoals ze moeten zijn zonder dat er foutmeldingen oid zijn.
.
 
Ik kon het niet direct vinden maar komt er dit jaar denk je een (flinke) upgrade uit voor de beverly 400 s hpe? Het model stamt inmiddels alweer uit 2021...is drie jaar niet een tijd waarin er weer eens wat nieuws komt? Hoe/wat denken jullie? Ik ben wellicht in de markt voor een beverly...
 
Ik kon het niet direct vinden maar komt er dit jaar denk je een (flinke) upgrade uit voor de beverly 400 s hpe? Het model stamt inmiddels alweer uit 2021...is drie jaar niet een tijd waarin er weer eens wat nieuws komt? Hoe/wat denken jullie? Ik ben wellicht in de markt voor een beverly...
Er zal beslist een keer geüpdate worden. Maar, op dit moment is er (zover ik weet) niets gepresenteerd.. Geen eens teasers oid.
 
Volgens mij is er een "gepimpte" blauwe versie gepresenteerd op de EICMA maar dat is het dan ook....
 

Bijlagen

  • blauw.jpg
    blauw.jpg
    180,3 KB · Weergaven: 0
Gezien mijn issues met de Beverley lijkt mij een technische update wel op z'n plaats. Ik stem voor lager gewicht, minder stugge vering, stijver frame, minder gevoelig voor afwijkingen in banden (ik ben door 3 setjes heen gegaan voor het ok was).
 
Qua gewicht, de KTM super enduro 690 weegt 147 Kg. Geen idee waarom de Beverley 400 bijna 200 Kg weegt.... Natuurlijk meer kunststof (maar dat weegt bijna niets) en model van een scooter is iets minder ideaal om een stijf frame te maken (begin eens met Aluminium?)
 
Als je de geschiedenis van de Beverly bekijkt dan houdt Piaggio lang vast aan hetzelfde model.
Het vorige Beverly-model, de i.e. (zoals ik er één heb), werd geïntroduceerd in 2010 en bleef nagenoeg ongewijzigd in productie tot 2021.
Volgens bijgevoegde bron werd, qua wijzigingen, enkel de 350 met ABS en ASR geïntroduceerd in 2011, en was er de overgang van Euro3 naar Euro4 in 2016, en ik denk in 2019 kwam de Police-uitvoering.
Piaggio Beverly - Wikipedia
Ik verwacht niet direct veel nieuwe dingen.
 
Een detail: in de VS noemen ze een Beverly steevast een BV.
Ik heb eens gevraagd waarom ze de Beverly niet gewoon "Beverly" noemen.

Blijkt dat de naam Beverly in de VS een ouderwetse vrouwennaam is en het beeld oproept van een heel oude dame.
Zoiets als voor ons vb een naam als Eufrasie of zo.
 
Gezien mijn issues met de Beverley lijkt mij een technische update wel op z'n plaats. Ik stem voor lager gewicht, minder stugge vering, stijver frame, minder gevoelig voor afwijkingen in banden (ik ben door 3 setjes heen gegaan voor het ok was).
Eigenlijk stel je dus een andere motor(scooter) voor.. 🤣
 
Eigenlijk stel je dus een andere motor(scooter) voor.. 🤣
Nee hoor,... De Beverly rijd nu heerlijk maar er is altijd wat te wensen (en ik vrees het moment als het bandje op is en er een nieuwe op moet). Er zijn overigens niet zo veel alternatieven voor de Beverly als je een "klein" motorscootertje wil met wat vermogen. Enige is een Honda SH maar die vind ik wat suf ogen en heeft een zeer kleine bergruimte onder het zadel omdat de tank daar ook zit.
 
Nee hoor,... De Beverly rijd nu heerlijk maar er is altijd wat te wensen (en ik vrees het moment als het bandje op is en er een nieuwe op moet). Er zijn overigens niet zo veel alternatieven voor de Beverly als je een "klein" motorscootertje wil met wat vermogen. Enige is een Honda SH maar die vind ik wat suf ogen en heeft een zeer kleine bergruimte onder het zadel omdat de tank daar ook zit.
Alles kan beter, natuurlijk.

Vorige week de Beverly binnengebracht voor het 30.000km onderhoud + een nieuwe voorband. De oude band was na 12 jaar aan vervanging toe. Niet omdat er geen profiel meer op zat maar omdat het rubber duidelijk sporen van verduring begon te vertonen.

De nieuwe is een Michelin City Grip 2 geworden.
Er zaterdag iets van een 150km mee gedaan. Niets van trillingen te voelen, netjes gebalanceerd.

Dus zie dat moment om een nieuwe te laten plaatsen niet direct zo somber in.
 
(...)Er zijn overigens niet zo veel alternatieven voor de Beverly als je een "klein" motorscootertje wil met wat vermogen. Enige is een Honda SH maar die vind ik wat suf ogen en heeft een zeer kleine bergruimte onder het zadel omdat de tank daar ook zit.
Er is altijd nog de Vespa GTS300.
Maar je hebt wel gelijk, de Beverly en de SH zijn van de weinige scooters in de 300 klasse die echt scooter zijn en er niet willen uitzien alsof ze een moto zijn.
 
Alles kan beter, natuurlijk.

Vorige week de Beverly binnengebracht voor het 30.000km onderhoud + een nieuwe voorband. De oude band was na 12 jaar aan vervanging toe. Niet omdat er geen profiel meer op zat maar omdat het rubber duidelijk sporen van verduring begon te vertonen.

De nieuwe is een Michelin City Grip 2 geworden.
Er zaterdag iets van een 150km mee gedaan. Niets van trillingen te voelen, netjes gebalanceerd.

Dus zie dat moment om een nieuwe te laten plaatsen niet direct zo somber in.
Ik hoop het echt want zoals de Beverly nu rijd is het een super fijn brommertje :-) Op het moment voor een Mitas en achter een Michelin. Dat bleek de goude combi. Blijf hier maar even bij voorlopig tot dat een aantal wissels succesvol zijn verlopen.

En idd er is nog een Vespa GTS300 maar de kleine wielen vind ik wat minder en ik heb ooit een Vespa ET4 gehad die doormidden is gebroken (doorgeroest, vrijwel niet van buiten af te zien) dus heb het ook niet zo op de zelfdragende carrosserie van (flinterdun) plaatstaal. Ik weet, ik ben geen poetser en gebruik de brommertjes intensief (de vespa heeft het bijna 100.000 km volgehouden).
 
Vandaag eindelijk sinds lange tijd weer eens de temperaturen boven de 15 graden en geen regen dus een lekker stukkie tuffen met het brommertje.... Tijdens een tankbeurt apart tafereeltje, na bij het openen van de tank blijkt er aanzienlijke druk in de tank te zijn opgebouwd en tijdens het "afblazen" begint er uiteindelijk een aanzienlijke hoeveelheid benzine uit de tank te spuiten..... Na tankbeurt geprobeerd bij thuiskomst te reproduceren, stuk minder spectaculair, maar je hoort duidelijk de druk ontsnappen en je ziet de benzine koken... Wat is hier aan de hand? iemand van jullie een idee?
 

Bijlagen

  • Koken Benzine.mp4
    19,1 MB
verklaring voor het tafereel bij het tanken is denk ik dat door het verlagen van de druk in de tank de benzine is gaan koken, zo heftig dat deze uit de tankopening is gaan spuiten. Waarom de benzine is gaan koken? ik neem aan te hoge temperatuur (tank zit redelijk dicht bij uitlaat en cilinderkop) Waarom de druk is opgebouwd? ik neem aan een defecte drukregelaar/ontuchting. Wat er aan te doen is? Druk regelaar/ontluchting vervangen. Koken van de benzine? Tank isoleren / op een andere plaats monteren ;-).
 
De ongelofelijk goede indruk die ik van Piaggio heb gekregen naar aanleiding van de ervaringen met de Medley worden wel heel rap teniet gedaan door de ervaringen met de Beverly van afgelopen jaar....

O ja nog een dingetje, ontdekte een afgebroken schroefkop van de bevestiging van de schijfremschijf... Geen idee hoe dit gebeurt is.... Ik neem aan dat niemand geprobeerd heeft hm los te draaien (scooter is nog geen jaar oud). Dus te vast gedraaid bij assemblage?
 

Bijlagen

  • afgebroken-kop.jpg
    afgebroken-kop.jpg
    456,1 KB · Weergaven: 0
Dat meen je niet. De eerste met een Beverly 300 ie hier die er ook één heeft.
Onderweg ben ik er ook nog maar 1 tegengekomen.

Dat van die middenbok in jouw vorige bericht heb ik verkeerd begrepen.
Jij bedoelt wellicht dat de middenbok de mate van hellen in een bocht beperkt.

Hier maar effe verder voordat de topicpolitie langskomt😃

Ja sinds afgelopen zomer. Had een Vespa snor maar door die helmplicht weer opzoek gegaan naar een motorscooter.

IMG_9385.jpeg

En dat is deze geworden, inclusief
pizzakoffer😎
26.000km. en zo goed als origineel. En ondanks dat ik zelf weinig op heb met origineel wil ik m wel graag zo kopen😃
 
Terug
Bovenaan Onderaan